Gå til innhold
Hundesonen.no

Schæfer i Agility?


L.M.

Recommended Posts

Hoho, jeg fant noen grand danois agility hunder på youtube. Må nesten dele de med dere. :ahappy:

- artig! sjekk slalomen da!

Link 3

Hadde vært skikkelig morro og sett en GD i agility live! I konkurranse sammenheng da. :ahappy:

Hahah, noe så herlig ! :ahappy:

For å svare på TS sitt spørsmål så tror jeg at det skal gå fint med Schæfer i AG, men jeg ville ha rønket HD og AD først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis du er intr. i og prøve og trene på hobby basis, kjøp en rase der begrensningene ligger på deg, og ikke hunden. Utrolig kjipt om du virkelig blir bitt av agility-basillen (og det er for gjordt!), og du har en hund som du ikke kommer videre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke ambisjoner har du L.M? :)

Svært lite, i og med at jeg ikke har hund nå, og ser noen hund komme inn i familien i nærmeste fremtid :P (Sånn er det å bo hjemme hos foreldrene ;P ) :icon_redface: Men ville allikevel få sjekket dette, da jeg stadig vekk prøver å finne den perfekte rasen for meg, noe for morro og noe for senere hundeplaner ;D Også fordi jeg ønsker å lære mest mulig :o

Har vurdert schæfer som rasen 'min' lenge, pga. at det er en fin brukshund/arbeidshund, greit stor i størrelse og et fint energinivå, som er de tingene jeg ønsker :) Kunne gjerne tenke meg en større rase, men schæferen har vel bare blitt mye i tankene :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, om man skal være så fine på det, så vil det vel si at alle raser egner seg bare de får banen tilrettelagt da? :P

Men er det snakk om konkurranse bør man vel heller se på hvordan banen i seg selv er og finne en som klarer banen slik den er på konkurransene :ahappy:

Enig :) Det finnes ikke en rase som "ikke kan gå agility" - men det kommer jo ann på hva man mener med å "gå agility"

En schäfer vil, i mange tilfeller, komme litt dårlig ut mtp på kroppsbygning og muligens sin rasetypiske måte å være på. En schäfer er ikke en hund som vanligvis holder "toppfart", de holder ofte et roligere tempo og er ikke så eksplosive som mange av de typiske AG-rasene. Samme gjelder utrolig mange andre raser, f.eks GD, og man finner til og med individer av f.eks BC (som jo er agilityhund nr.1) som også er slik.

Igjen finnes det jo veldig mange forskjellige scäfere mtp på kroppsbygning og psyke, så om man finner riktig individ, ser jeg ikke bort fra at det og kunne vært en fin konkurransehund. :)

Tid har jo mye å si innen konkurranse i agility.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt her, for schæfere skal jo være ganske utsatt for HD (så vidt jeg har hørt), men hvordan påvirker dette hunden i agility? :hmm: Er det dumt å bruke en schæfer i agility, eller går det helt greit, så lenge man har en sunt eksemplar fra friske, problemfrie gener? :) Andre brukshundraser som kan brukes i agility? :wub:

Gikk agility med min schäferblanding, og gjorde det rimelig bra (tispe på ca 35kg). De gangene alt gikk gæernt var det ikkje hunden sin feil, for å si det sånn. Schäfer er nok ikkje den type hund som er best egna, men det finnes individer som har fått Nach.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk agility med min schäferblanding, og gjorde det rimelig bra (tispe på ca 35kg). De gangene alt gikk gæernt var det ikkje hunden sin feil, for å si det sånn. Schäfer er nok ikkje den type hund som er best egna, men det finnes individer som har fått Nach.

Det er vel en god stund siden nå vil jeg tro?

Det finnes jo også en berner som har blitt NACH, men jeg synes ikke rasen egner seg fordet om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en god stund siden nå vil jeg tro?

Det finnes jo også en berner som har blitt NACH, men jeg synes ikke rasen egner seg fordet om. :)

Nå har jo "alle" bc og sheltie, så er nok en stund siden ja. Har i grunnen ikkje hat så mye i agilitymiljøet å gjøre de siste 3-4 årene. Tenkte i grunnen på Kristian og Zexi. Som eg sa i innlegget over, schäfer er nok ikkje de best egna, men det går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke dette en anbefalning av rasen, men en rase er egnet, men lite brukt er elghund.. faktisk ;)

Men da bør man nesten satse på en omplasseringshund som ikke har særlig mye jaktlyst og uegnet som jakthund.. Ellers så får du litt mye å stri me der.. og ikke en rase jeg anbefaler å skaffe seg bare for agility ;)

http://www.elghund.info/agility.html

Og jeg ser på elghunden i familien at han har absolutt farten og smidigheten, samt læringsviljen, som trengs for at det kan bli en fin hund å jobbe me =) Uten at jeg vet noe særlig mye om agility =) Problemet der er jaktinstinktet :P Det er ikke bare bare å ha den hunden løs :whistle:

Red: når det gjelder rasevalg til TS; hva me sheltie? De er jo små, lettlærte allroundhunder som kan brukes til det meste =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...