Gå til innhold
Hundesonen.no

Kunsten å steke pannekaker


Ingvild

Recommended Posts

Det er en kunst jeg ikke behersker... Pannekakene jeg steker blir alltid istykkerrevne og alt for hullete til å ha blåbærsyltetøy på. :( Hva er hemmeligheten til å få til hele pannekaker, som helst ikke er alt for tjukke?

Må man gjøre noe spesielt med røra?

Hvor varm bør plata være?

Hvor mye røre skal man ta i panna? (Jeg har 28 cm stekepanne.)

Er det lettere med liten stekepanne enn stor?

Skal man smøre panna mellom hver pannekake?

Hvordan vet man at pannekaken er stekt nok på den ene siden til at man kan snu den?

Også videre. Jeg kan ikke være en voksen person som ikke får til å steke pannekaker. Det var greit da jeg var ti, men nå må jeg se til å lære meg det snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kunst jeg ikke behersker... Pannekakene jeg steker blir alltid istykkerrevne og alt for hullete til å ha blåbærsyltetøy på. :( Hva er hemmeligheten til å få til hele pannekaker, som helst ikke er alt for tjukke?

Må man gjøre noe spesielt med røra?

Hvor varm bør plata være?

Hvor mye røre skal man ta i panna? (Jeg har 28 cm stekepanne.)

Er det lettere med liten stekepanne enn stor?

Skal man smøre panna mellom hver pannekake?

Hvordan vet man at pannekaken er stekt nok på den ene siden til at man kan snu den?

Også videre. Jeg kan ikke være en voksen person som ikke får til å steke pannekaker. Det var greit da jeg var ti, men nå må jeg se til å lære meg det snart.

Oppskriften "min" er i utg.punktet

3 dl hvetemel

3/4 ts salt

3/4 ts sukker

ca 1/2 l melk

2 egg

Eggene skal i etter at røra har svellet i 30 min. De piskes (eller dvs jeg har dem i et plastbeger med lokk og rister dem) og blandes i røra.

Ha i litt smør i panna før hver pannekake.

Ha oppi en øse (eller noe sånt) og drei panna rundt så røra blir fordelt utover. Middels varme. (Mine plater er til 6 og jeg pleier å variere mellom 4 og 5, mest 5.) Også smugkikker du når det har gått litt hvordan pannekaka ser ut under og derrrr snur du den med stekespade. :)

Edit: Har brukt denne varianten i 30 år, veeeeeldig gode pannekaker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh men dere får det jo til å høres enkelt ut, og det er det jo ikke. :aww: Tenkte å lage pannekaker en dag snart og da skal jeg overdrive alt - svelletid, egg og smør i panna. Jeg har forresten aldri hørt at man kan/skal/bør ta eggene i etter at røra har svellet, men da skal jeg jammen meg prøve det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh men dere får det jo til å høres enkelt ut, og det er det jo ikke. :aww: Tenkte å lage pannekaker en dag snart og da skal jeg overdrive alt - svelletid, egg og smør i panna. Jeg har forresten aldri hørt at man kan/skal/bør ta eggene i etter at røra har svellet, men da skal jeg jammen meg prøve det også!

Jomen det er enkelt! Jeg starta med den oppskriften for 30 år siden. Prøv den, Ingvild. :ahappy: (Kokeboka er fra 1969.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å forklare, men jeg snur pannekaken når røren er "størknet på siden opp fra pannen. altså når den ikke er flytende lengre og har fått en litt mørkere farge. Og som de andre sier, rett over middels varme pleier å være perfekt. Men du må prøve deg frem, for det varierer fra ovn til ovn, og hvordan stekepanne du bruker..

Kanskje jeg kan komme å lære deg en gang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at røra er tykk nok, om den er for tynn blir det supervanskelig.

Jeg venter også med å snu den til den er "tørr" på oversiden, men ikke svart under (gjelder å finne rett varme). Om jeg har smør i røra bruker jeg ikke smøring i panna mellom hver pannekake, kun når det trengs litt ekstra. Er panna helt tørr så setter røra seg fast og du får hull i midten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pannekaker er jo kunst!

Røra i seg selv er viktig, som nevnt; gjerne la den stå å svelle litt før du begynner å steke. Deretter er panna viktig! Her i huset har jeg faktisk en egen pannekakepanne :aww: Det er en mellomstor jernpanne, disse får god temperatur. Jeg har ingenting i panna, for jeg har så mye smør i røra :whistle: dessuten er panna fet fra sist (den blir bare skylt i varmt vann, aldri vasket med såpe). Så bruker jeg ganske høy temperatur når jeg steker pannekakene, og snur de med en gang de har størknet på toppen. Da trenger de ikke lang tid på andre siden før de er ferdige :) Og når man har funnet riktig temperatur så blir de heller ikke brent.

Her er min oppskrift på pannekaker, de er lette å steke tynne

(tjukke pannekaker er kvalmt):

Bland alt det tørre, ha oppi resten mens det mikses, la gjerne mikseren gå et par minutter på full guffe.

4 dl mel

1 ts salt

2 ss sukker

6 dl melk

3 ss smør, smeltes og has i (ikke vær grådig, fulle skjeer :D )

1 egg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...