Jump to content
Hundesonen.no

Dere akvarium mennesker

Recommended Posts

Noen spørsmåler da jeg har veeldig lyst på akvarium og ser ut til at jeg får to stykker nå, et på 30 liter og et på 70.

Kan jeg ha en kampfisk på 30 literen?

Noen som har noe å anbefale å ha i 70 literen?

Hva med og ha reker i 30-literen og kampfisken i 70 literen?

Jeg er litt på gyngende grunn, men mener det finnes masse fine ikke-nappende stimfisker å ha sammen med kampfisk. Evt kan du jo habåde hunn og hann, og så avle de fram, og dermed bruke 30-literen som yngelkar i tillegg til rekene som vil holde den fin mens du venter på yngel :aww:

Reker er kjempekule og helt uunnverlige i akvarium :lol:

Selv er jeg veldig glad i corydoras, de er så utrolig vakre! Så i mitt 120 liters kar finner du cory'er på bunnen, noen få endlers guppyer ( disse stjeler rekebabyer som bare rakker - selv så små de er! ). To stimer med ca 10 i hver, en rødmunntetrastim og en smykketetra stim. Disse er valgt pga de små munnene, og er kjent for å gå sammen med reker uten og spise de opp ( men noen rekebabyer går vel inn der likevel vil jeg tro). Det er vel også et par otto'er, en ancistrus og et veldig ukjent antall krystall/Sakura-reker.

Nå skal det sies at dette ikke er utgangspunktet for sammensetningen i mitt kar. Jeg hadde flere 54-liters kar gående, men til slutt ble alt dyttet opp i 120-literen og sånn har den vært etterpå. Jeg trodde kanskje noen av fiskene ville falle fra, men de holder koken gitt, selv om noen av de begynner og bli litt alder på. Så nå avventer jeg litt og ser, og så kjøper jeg til de sortene jeg vil ha når det blir plass til dem :D

• Like 1

Corydoras er artige bartefisker, men da må du ha sand på bunnen, ikke grus.

I min 96 L har jeg krystallreker, corydoras, noen otto`er og en gjeng med galaxy rasbora :aww:

Ta gjerne en titt på akvaforum, der er det mye bra info og tips både i forumet og kunnskapsbasen.

Akvarium er morro! Gleder meg til å selv kunne ha ett.

Du bør tenke litt på hvor fiskene liker å holde til. Om det er på bunnen, toppen eller i midten. Utifra dette bør du velge ulike fisketyper som holder seg forskjellige plasser, så det ikke blir fult på midten, og ingen i bunn eller topp. Du bør også tenke på å ikke ha for mange.

Jeg mener kampfisken bør ha større plass enn bare 30 liter, selv om mange putter de oppi slike. Jubi sine forslag var veldig bra. Selv er jeg kjempe glad i krystall reker :aww:

Tror jeg dropper det 30 liters karet da, og har kampfisk i 70 literen- for jeg finnes ikke intr i reker i det hele tatt :aww: Har ikke helt det store behovet for å ha mye fisker oppi, er det nødvendig med mer? Holder det med kampfisken og noen snegler feks ?

• Like 1

Forumet fortsetter under annonsen

Ta med en algespiser eller to også - og snegler i tillegg til kampfisken så burde det være bra. Man trenger ikke putte så mye fisk oppi. Men algespiser syns hvertfall jeg er innmari greit å ha selv om snegler også rydder endel.

Tror jeg dropper det 30 liters karet da, og har kampfisk i 70 literen- for jeg finnes ikke intr i reker i det hele tatt :lol: Har ikke helt det store behovet for å ha mye fisker oppi, er det nødvendig med mer? Holder det med kampfisken og noen snegler feks ?

Først av alt: Velkommen inn i det våte element, det er en fiiiin hobby :aww:

Klart du kan ha kampfisk i en 70 liter, tipper han kommer til å kose seg der :D Bare ikke kjøp damer til han, det har en tendens til å gå til *kremt* ja, du vet..

Reker trenger man ikke i et kar, men de gjør seg. Du har ørten forskjellige typer reker, str og farger varierer i all mass.

Snegler syns jeg er et must, men nå digger jeg snegler, kan ha noe med det å gjøre :D De er gode oppryddere. Men sandsnegler er et must! De bor nede i sanden og rydder opp der, og flytter rund på grusen/sanden, noe plantene liker godt.

Ang grus/sand anbefaler jeg sand. Alle fisk kan gå på sand, men ikke alle kan gå på grus (som nevnt over her med coryene). Like så greit da å ta sand med en gang, det er en jobb å bytte! Biltema sin blåsesand funker genialt (det er den de fleste bruker, meg inkludert) koster slikk og ingenting i forhold til akvariesanden. Hvis du tar deg en tur inn på bildene mine på fjesboka så ligger det noen gamle bilder av akvariet der, så ser du fargen på sanden.

Ellers er akvaforum et godt sted å begynne, der står alt hva du trenger og du kan spørre deg ihjel, mange flinke nerder der :D

Anita & Jubi: Quoten din ble bortevekk.. Men tetraer er kjent for å være notoriske yngel/eggspisere, så tipper det heller er dem :D

Anita & Jubi: Quoten din ble bortevekk.. Men tetraer er kjent for å være notoriske yngel/eggspisere, så tipper det heller er dem :)

Jeg har nok sett rødmunnene snavle rekebabyser, men disse bittesmå endlersguppyene er skikkelige matvrak!! Rekene er jo nesten like store som dem, men de er helt rå :)Smykketetraene derimot har jeg ikke observert knaske småreker :)

Jeg hadde snegler, men har alt for bløtt vann til at de trives. Og så er jeg ganske dårlig på å justerere vannverdiene, så derfor får jeg heller anskaffe meg fisker og dyr som passer inn i mine vannverdier. Men jeg er helt enig i at snegler er kjempekule!

Jeg har biltemasand i mitt kar også, hovedsaklig på grunn av coryene. Men jeg synes at sand er mye penere enn grus også :)Men jeg har ikke sandsnegler da, funker helt fint uten også :)Jeg 'lufter' sanden en gang i ny og ned ved vannbytter. Altså, jeg setter hånda nedi sanden og går gjennom hele bunnen slik at sanden virvler mellom fingrene mine.

Jeg har nok sett rødmunnene snavle rekebabyser, men disse bittesmå endlersguppyene er skikkelige matvrak! Rekene er jo nesten like store som dem, men de er helt rå :)Smykketetraene derimot har jeg ikke observert knaske småreker :ahappy:

Forer du bebisene med noe da? Artemia er jo fint bebisfor, eller så kan du knuse flakfor helt, funker det og. Det er bare mye mer næring i artemia'n :wub:

Jeg hadde snegler, men har alt for bløtt vann til at de trives. Og så er jeg ganske dårlig på å justerere vannverdiene, så derfor får jeg heller anskaffe meg fisker og dyr som passer inn i mine vannverdier. Men jeg er helt enig i at snegler er kjempekule!

Ofte så hjelper det å bare kalke vannet litt, så funker det :) Du kan prøve å hive oppi litt eggeskall, eller kjøpe kalk på dyrebutikken :)

Jeg har biltemasand i mitt kar også, hovedsaklig på grunn av coryene. Men jeg synes at sand er mye penere enn grus også :)Men jeg har ikke sandsnegler da, funker helt fint uten også :)Jeg 'lufter' sanden en gang i ny og ned ved vannbytter. Altså, jeg setter hånda nedi sanden og går gjennom hele bunnen slik at sanden virvler mellom fingrene mine.

Tipper det er derfor det funker, for den sanden blir innmari kompakt og ekkel for plantene.

Kan sende snegler, om noen vil ha, når jeg bare kommer meg hjem igjen. Bor hos mams og paps nå fordi jeg har brukket benet og trenger hjelp med hundene. Men har en bøtteballett med sandsnegler så det er null stress :)

jeg kjøpte mitt første akvarium i forrige uke :frantics: det er på 70 l. Driver nå med fiskeløs innkjøring med salmiakk metoden.. håper jeg får til dette her, hehe.. merker at det er veldig mye å lære! ser ut som om jeg nå har fått en del trådalger (?), prøvde og ta vekk en del av det ista...

Jeg tar utgangspunkt i en kampfiskhanne når jeg velger fisker til mitt akvarium.

Har vel kommet fram til at det mest sannsynlig blir kampfisk, et par acistrus oppdrettsvariant, noen platy og noen endlers guppy. kanskje det er noe for deg og? guppyhannen har jo flotte farger, og platyene er også kjempefine.

Kan man ha tetra med kampfisk? Eller plager de kampfisken?

Skal starte opp mitt straks, og lurer også på om jeg skal ha en kampfisk + ancistruser som basis - men så er jeg innmari glad i små stimfisker da. Bør jeg heller gå for platy eller guppy?

Tetra er vel sånn generelt fy sammen med langfinnede fisker som kampfisk, så jeg ville nok valgt enten eller... Det er mulig det finnes tetra som er litt snillere (f.eks neontetra...) men jeg ville ikke tatt sjansen...

jeg har forhørt meg på akvaforum og fått "grønt lys" på å ha platy og endlers guppy med kampfisk. endlers guppy skulle visst være enda enklere/mindre aggresiv enn annen type guppy, og derfor kunne gp fint med kampfisk.

Men så er det vel også viktig og ha litt gjemmesteder og sånt så de får muligheten til å gjemme seg og få litt fred og ro fra hverandre?

Platyene er jo innmari fine da, og der er jo både hunnene og hannene fargerike.

Ah, takker og bukker. :whistle:

Ja, gjemmesteder er viktig, både for yngel og kampfisker. Flyteplanter er vel greit, samt høye planter. Glad i planter jeg, så det blir ikke noe problem.

eneste man skal passe på er å kjøpe guppy hanner med litt liten avrunda halefinne.

Oki, nå er karet mitt oppe og går, men har satt inn 6 små ancistruser - så de får være eneboere en mnd eller to. De er så fine atte. :rolleyes2:

Jeg har lyst på akvarie og er veldig glad i guramier. Særlig perlegurami, og jeg synes også indiske glassmaller er fine.. Jeg vil ha et rolig akvarie som er godt beplantet, og jeg har forstått det slik at begge disse fiskeartene liker seg i godt beplantede akvarier. men hvor mange liter akvarier trenger de? passer de sammen mht vannkvalitet etc??

Så gøy her er flere akvarie folk :D har selv 5 kar nå :D kjenner jeg meg selv så kommer det vel flere :P

Marianne: jeg er på utkikk etter sandsnegelr om du har :getlost:

Har et godt innkjørt(ehm, har stått i hvertfall 4 mnd. nå, uten fisk :D ) kar på 130 liter. Det har forfalt bittelitt, for jeg venter på at snøen skal smelte litt, så jeg kan bruke hageslangen til vannbytter.. Må komme på en litt bedre løsning der.

Anyways, der skal det gå L144 og Bolivianere, for det meste :D Hadde jo eplesnegler en god stund (for noen år siden), men fant ut at det ikke var noe for meg likevel... Selv om de er super sjarmerende :getlost:

Guest Snusmumrikk

Jeg har lyst på akvarie og er veldig glad i guramier. Særlig perlegurami, og jeg synes også indiske glassmaller er fine.. Jeg vil ha et rolig akvarie som er godt beplantet, og jeg har forstått det slik at begge disse fiskeartene liker seg i godt beplantede akvarier. men hvor mange liter akvarier trenger de? passer de sammen mht vannkvalitet etc??

Guramier er herlige! Jeg har tre dvergguramier. Flotte, ganske tamme fisk som gjerne kommer å spiser av hånda.

Perleguramier bør ha minst 120 liter. Personlig syns jeg de bør få litt mer. De blir ganske store.

Indiske glassmaller bør ha minst 180 liter. De er ganske store stimfisk og bør få være flere sammen.

Akvaforum er et godt sted å søke informasjon. Ingen fasit og folk kan ha forskjellige erfaringer, men et godt hjelpemiddel :D

Edit: Jeg kan ikke se noen grunn til at de to ikke kan gå i samme akvarium med tanke på vannverdier.

Har et godt innkjørt(ehm, har stått i hvertfall 4 mnd. nå, uten fisk :D ) kar på 130 liter. Det har forfalt bittelitt, for jeg venter på at snøen skal smelte litt, så jeg kan bruke hageslangen til vannbytter.. Må komme på en litt bedre løsning der.

Blir det ikke fryktelig kaldt vann rett oppi akvariet om du bruker hageslangen utenfra? Det er jo ikke mye jobb å bære vann til å skifte en gang i uka på et 130 liters da :getlost:

Edited by Snusmumrikk

Da er akvariumet mitt oppe å går :getlost: 112 liter regnet jeg meg ut til at det var.. Litt over 80 cm langt, og det er jo anbefalingene fra akvaforum på perlegurami. Perleguramiene blir jo litt mindre enn blå og gull, så jeg tror jeg kommer til å gå for perlegurami i det karet.. Indisk glassmalle har jeg slått fra meg da de trenger mye mere plass :D

Marianne: jeg er på utkikk etter sandsnegelr om du har :D

Pip meg en pm, jeg har :getlost:

Anyways, der skal det gå L144 og Bolivianere, for det meste :) Hadde jo eplesnegler en god stund (for noen år siden), men fant ut at det ikke var noe for meg likevel... Selv om de er super sjarmerende :D

Har også 3 L144 kjønnsmodene hanner til salgs :P

Skal nok ikke ha vann fra krana ute, altså :D Kobler den til i dusjen, for å så ha det i beholdere på rommet hvor akvariet er :D Er et stykke i mellom rommet og badet, og jeg skal fjerne alt vannet i akvariet og erstatte med rent vann. Provde nemlig ammoniakk-metoden når jeg skulle innkjøre karet. Så 100 % av vannet skal helst erstattes.

Var også så smart at jeg kjøpte ikea planter til den nette sum av 360 kroner. Alle disse døde.. Den feilen skal i hvertfall aldri gjentas. Heretter kjøper jeg planter jeg kjenner til :getlost:

Men gleder meg veldig til å få starta nå. Det klør noe fryktelig i fingrene, hehe :D Lurer faktisk på om jeg må kjøpe en ny slange et eller annet sted, som jeg kan bruke bare til akvariumsbruk (noen tips til hvor de selger dette til en billig penge? :) ). Men det begynner å bli litt trangt i skapene nå - de er jo stappfulle av akvariesaker, hehe! Moren min synes også at jeg har brukt litt mange lapper. Tror den dråpen som fikk glasset til å renne over var når jeg kjøpte drømmerota :P Den kosta rundt 500 kr. men synes absloutt at den var verdt pengene. Fiiine rota :)

Oh! Interessant, Marianne! Hvor mye skulle du hatt for en staselig herremann, da? Er sjeldent i Oslo, da. Hvis det stemmer at det er der du holder til :)

Oh! Interessant, Marianne! Hvor mye skulle du hatt for en staselig herremann, da? Er sjeldent i Oslo, da. Hvis det stemmer at det er der du holder til :D

Tja, du vil ikka ha alle tre da..? :getlost: Jeppers, bor i Oslo..

Forumet fortsetter under annonsen