Gå til innhold
Hundesonen.no

"Mellomting" mellom KO og schäfer?


Argyr

Recommended Posts

Det synes kanskje som en merkelig overskrift, men det er omtrent det jeg vil ha. ;)

Mest sannsynlig blir det KO igjen når den tid kommer at det er på tide med ny hund, men det vil nok alltid være minst to hunder her og jeg kunne tenke meg å ha noe annet også. Schäfer blir det definitivt ikke - helsa utelukker dem, og aktivitetsnivået er rett og slett for høyt.

Jeg vil ha "det beste fra begge verdener" - en rolig og bedagelig hund som er trygg og selvsikker, som er leken og gjerne trener for moro skyld, men som ikke krever noe særlig aktivisering. Den må gå godt overens med andre dyr, det vil si at den skal kunne gå løs med både geiter, katter og høns uten å spise dem opp.

Aller helst skal den være ukomplisert rundt andre hunder, men noe gnisninger med hunder av samme kjønn er jeg jo forberedt på, det er ganske normal hundeadferd i mine øyne. Den skal være glad i nærkontakt (med meg, that is - den trenger ikke klenge på alle så lenge jeg kan kosemose den).

Sist men ikke minst skal den være over middels stor (gjerne veldig stor) og gjerne korthåret. Raser med udd anatomi og/eller stygt helsebilde er utelukket (jeg vet at jeg må godta at det er noe, men jeg vil ikke ha noe med en sykdomsliste lang som et vondt år).

Nå er jeg spent på om rasen jeg har snust på i det siste blir foreslått. De som vet får ikke lov å si noe. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Med korthåret mener jeg kort-kort, type dra over med pusseskinn. Men det er ikke noe absolutt og ufravikelig krav. ;)

Boerboel? Bullmastiff? Bare et par forslag i kassa. :blink:

Førstnevnte har jeg dessverre slått fra meg av ymse grunner, nummer to er litt for kort i snyteskaftet for min smak. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke så mye til rasen, men Broholmer? Dogo Canario? Nå slenger jeg bare ut ting fordi jeg er nysgjerrig. Burde kanskje ikke svart her i det hele tatt. :blink:

Edit: Rhodesian Ridgeback? Men de er jo ikke schvææære i den forstand da. Grand Danois?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sans for mynder? Var litt det jeg tenkte på da jeg leste innlegget ditt, men det hjelper jo lite hvis du ikke liker dem. (mener jeg husker at vi snakket litt om det på msn en gang, tror ikke du likte mynder?) Irsk ulvehund, feks. Selv om de er litt strihåret.

Ellers syns jeg GD er et greit forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle foreslå en rase for deg.. var sikker på det var den du selv tenkte på i startinnlegget ditt. En god hund fra gode linjer kunne passet rett inn i beskrivelsen, iallefall slik jeg oppfatter dem. Meeen ser du slår den fra deg så da må jeg bare forslå en ny KO? :blink:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Beauceron? Noen sitater fra rasebeskrivelsen på canis'

"På grunn av sin intelligens, sine mange kvaliteter, sin dresserbarhet og sin evne til omstilling,har Beauceronen vært i stand til å orientere seg mot andre oppgaver."

"Den elsker å leke og å gå lange turer. Den har et ærlig blikk og en røff holdning. "

"Den har arbeidsglede og samarbeidsvilje. På tross av det tøffe ytre, er den en stor kjælegris som elsker alle kjærtegn, samtidig som den forblir reservert og uberørt av fremmede."

"Beauceronen lærer svært lett, fort og mye. Dette på grunn av sin evne til assosiasjon og en god hukommelse. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Beauceron? Noen sitater fra rasebeskrivelsen på canis'

"På grunn av sin intelligens, sine mange kvaliteter, sin dresserbarhet og sin evne til omstilling,har Beauceronen vært i stand til å orientere seg mot andre oppgaver."

"Den elsker å leke og å gå lange turer. Den har et ærlig blikk og en røff holdning. "

"Den har arbeidsglede og samarbeidsvilje. På tross av det tøffe ytre, er den en stor kjælegris som elsker alle kjærtegn, samtidig som den forblir reservert og uberørt av fremmede."

"Beauceronen lærer svært lett, fort og mye. Dette på grunn av sin evne til assosiasjon og en god hukommelse. "

Jaa, den var det jeg tenkte på men klarte søren meg ikke å komme på navnet. Så takk til deg for at du reddet meg fra å bli nuts. :blink:

Nå vet ikke jeg helt hvordan de faktisk er med tanke på aktivitetsnivå, men kan tenke meg det varierer litt på linjer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa, den var det jeg tenkte på men klarte søren meg ikke å komme på navnet. Så takk til deg for at du reddet meg fra å bli nuts. ;)

Nå vet ikke jeg helt hvordan de faktisk er med tanke på aktivitetsnivå, men kan tenke meg det varierer litt på linjer osv.

Hehe, vride hjernen min et par ganger jeg også for å komme opp med navnet, satt og tenkte lenge på at rasen het noe med bacon :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

St. Bernard - slafs? :D;)

Broholmer - hmmm! Har kikket på den tidligere, husker ikke helt hva jeg konkluderte med jeg.. :blink:

Dogo Canario - skal jeg ha hund med vakt/vokterinstinkt og som kan være kranglete med andre hunder, så har jeg jo KOen. ;)

Boerboel - som over, pluss andre ting

Ridgeback - vil ikke støtte den avlen (ridgen er en defekt)

Mynder - og høns? Nei...

Beauceron - det er en brukshund med høyere krav enn jeg har lyst på

Grand Danois - Ja! ;) Den har for øyeblikket førsteplassen hos meg, jeg driver og snuser på den. Kjekt å se at flere foreslo den. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer fra lenken:

"The study entitled "Duplication of FGF3, FGF4, FGF 19 and ORAOV1 causes hair ridge and predisposition to dermoid sinus in Ridgeback dogs" by Salmon Hillbertz et al. (2007) finds that the ridges* on the backs of the Thai and Rhodesian Ridgebacks are caused by an autosomal dominant mutation which also predisposes to the congenital disorder named dermoid sinus**. "

Men det er forsåvidt OT.

Jeg liker granden og jeg tror den kunne tilfredsstilt dine ønsker, men de jeg kjenner er litt "pinglete" når det kommer til kulde - om det spiller noe rolle for deg da. Ellers; "sankt bernhard - slafs?" :blink:

Det finnes jo dekken til frysne hunder. ;)

Jeg forestiller meg at sankt bernarden sikler en del?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo dekken til frysne hunder. :blink:

Det gjør det jo alltids, men nå tenkte jeg også litt på "pelsspranget" mellom grande og KO ;)

Jeg forestiller meg at sankt bernarden sikler en del?

Jeg kan ikke snakke for alle andre, men min gjorde ikke det i det hele tatt, ikke mer enn schäferen. Litt mer søl med vannet, men that's it.

Edit: og han var jo stor gutt også, ikke noe Snipe Snipesen.

34081_136354499714638_100000202652509_392011_7647107_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...