Gå til innhold
Hundesonen.no

Bullterrier valp


Car00line

Recommended Posts

Lurer på om det er noe spesielt med å oppdra en bullterrier valp?

Typen min selv har en på rundt 6 - 7 mnd, og jeg syns han suger (rett å slett) til å oppdra han, så jeg skal lære han trening og hund! Og jeg har ikke peiling på rasen, for det er ikke min rase. Så skal sette meg inn nå å gjøre typen min til en verdig hundeeiger, prøve vertfall. Han har innrømt selv at han ikke har helt peiling på hvordan han trener osv. Jeg har jo litt erfaring innen dette, siden jeg har hatt Keela i 2,5 år fra hun var 8 uker, men det var Finsk Lapphund.

Etter hva jeg har lært så trenger de masse mosjon, de er veldig nyskjerrige på ting og denne har vertfall lett for å lage masse snåle lyder.

Jeg har begynt å trene kontakt å nei, typen min trodde han hadde gjort dette men jeg merket idag at Felix ikke kan en ting stakkar.

Typen min har jobb hvor han er vekke 7 - 15 en uke og 15 - 23.30 neste uke, og bytter på dette hver uke. Valpen er i buret sitt denne tiden. Det vikrer ikke som om Felix har noe imot dette, og er stille og rolig i buret.

Det eneste han får er tisseturer på 5-10 min noen ganger daglig. Og av å til en lengre tur.

Oppdrettet har gitt klar beskjed at typen min ikke får gå turer med han fordi bull terriere skal ligge i buret sitt å bygge muskler. Hun ringer faktisk å sier: Håper du ikke går lange turer med hunden din?!... Er dette rett? Syns det er helt bak mål. Og Felix som hunden heter er på forverts avtale eller hva det heter, så typen min følger jo dems råd.

Hjelp meg for å hjelpe typen min til å være en verdig hundeeiger og få en lykkelig hund :( (Ps: Han er lykkelig og da, ser det på han, livsenergi somd et holder^^)

Mvh :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehm.. man bygger ikke muskler av å ligge i bur :(

Høres ut som hunden trygt kan få litt mer turer :P Det er i aktivitet musklene bygges, så da burde jo oppdretter bli fornøyd egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut på tur med valpen!

Ingen bygger muskler av å sitt/ligge i ro :(

Harly (3mnd snart) får i tillegg til små tisseturer turer på 30-50 min, miljøtrening + mentaltrening noen ganger i uken. Så en valp på 6-7 mnd bør absolut få mer enn 5-10 minutters turer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, er dette jeg også mener! Men oppdretterne mener de bygger muskler av å ligge i bur... Ser ikke hvordan dette er mulig liksom, men tenkte først at kanskje det er noe av det som er spesielt med bull terrier.. Ja jeg fikk det klart frem tidligere idag til typen min at han var nøst til å skjerpe seg, å lufte det stakkars dyret sitt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da for gale at en liten valp skal ligge i buret sitt hele dagen...Og det er jo helt ulogisk at de bygger muskler av å ligge i ro.. Hadde skjønt det bedre hadde det vært snakk om gåing i mange mange timer, slik at den gikk mer og brukte mer energi enn hva den forbrente, er jo slik det henger ilag det der.

Men treningen av den også, er det annerledes enn andre raser? Og hvordan lære dem "nei", han tar jo alt som en lek :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke det der. Dette er ikke første gang jeg hører heller. Jeg håper nesten at det er samme oppdretter som sier dette med at valpene skal ligge i bur til de er ett år og ikke flere. Har hørt dette gjentatt på flere fora de siste årene. Det er ingenting annet enn dyremishandling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre! Jeg syns også dette er helt bak mål :( Er derfor jeg måtte høre innpå her om det virkelig var slik, og ikke det var jeg som var bak mål^^

Jada, han skal ligge i buret så er han rolig i ett års alderen, da roer han seg ned ifølge denne oppdretteren. Noe typen min selvfølgelig trodde siden dette er en seriøs(?) oppdretter... Nei nå blir det andre boller i heimen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg mini buller, men det blir jo mye av det samme.

Jeg blir virkelig lei meg når jeg hører om oppdrettere som vil at bullen skal ligge mye i ro enten i bur eller på sofaen for å bygge muskler. Jeg kan ikke fatte hvordan de mener det skal bli en sunn og frisk hund.

Min mening er at buller treninger mye fysisk trening, også mentalt, men det viktigste er nesten fysisk trening.

Jeg er veldig for å gå mye i skogen på stier og ulent terreng. Helst med hunden løs. Da får den bygd muskler på en god måte og trent kordinering osv. Jeg har jo en mini på samme alder som den dere har, og han går turer på flere timer i skogen. Dette er noe han virkelig liker.

Ung buller er gjerne energi klumper som aldri kan sitte stille. Men dette roer seg når de blir eldre. Jeg tror dette er noe av grunnen til at enkelte oppdrettere anbefaler å ha bullen mye i bur den første tiden. Det er 'lettere' å passifisere bullene i bur, enn å holde ut tiden men full energi og aktivitet.

Jeg håpere dere eller typen er litt forberedt på at dere har skaffet en bullehannhund for de er ikke alltid de enkleste. Det er veldig viktig at dere har klare regler og at de alltid følges. De er ikke så anderledes å trene enn andre hunder. Men det jeg gjør er å lære hunden en skikkelig lek for å kunne bruke det som belønning. Buller er ofte veldig selvstendige og det skal de være, men dere må alikevel lære han at det lønner seg å sammarbeide og da må dere ha en belønning som virkelig er noe han liker. De fleste buller jobber ikke for knapper og glansbilder.

Jeg er også veldig opptatt av at de får muligheten fra de er små til å være sammen med andre raser. Det er veldig viktig at dette er rettferdige hunder med et tydlig språk. Du vil virkelig ikke at en bulle skal lære at konflikter løses ved å sloss. Jeg hadde passa litt ekstra godt på han nå som han begynner å bli mann. Buller kan være ganske harde i leken så det er fint at de får lære at det finnes andre måter å leke på.

Vet ikke om du fikk så mye ut av dette. Men hvis du synes bullen nå har litt for mye energi og alltid noe på gang så er det helt vanlig og normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Arkan! Joda, det hjalp meg mye! Skal vise innlegget til typen når han kommer hjem fra jobb! :(

Jeg er fult klar over at det er en bullehannhund han har, men vet ikke om han vet det selv :P

Regler har vi, og følger dem nøye. Kan nok være mer med andre hunder, men han er mye med min, ca hele tiden.

Han jobber veldig for godbiter! I lek må han læres at han ikke skal være så voldsom, han blir overgiret og småbiter, og for hardt til tider.

Takk for råd! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for all del..

Få typen på kurs!

Kurs er veldig bra, da lærer jo hunden å oppføre seg også med andre hunder i nærheten..

I tillegg er det gjerne den mest effektive måten for typen å lære seg hvordan han skal kommunisere med valpen sin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke penger til det, og ingen kurs i nærheten her. Men er dyktig instruktør på fellestrening en gang i uken. Men pga jobben kan han bare annen hver gang.

Men jeg har gått der selv lenge, og har vært på valpekurs, så jeg kan vertfall litt og skal lære han det jeg kan :(

Han har fått lest selv nå, og skjønt hvor feil oppdretter har tatt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille stakkaren må da få gå litt turer! :( Valpen vår er 12 uker gammel, og den skal ikke på lange turer enda, men den ligger da ikke i bur hele dagen. Kun om natta, og på dagen om vi er ute sånn at han ikke tygger i stykker alt, og tisser overalt. For tiden er jeg sykemeldt, så det blir ikke mye burbruk på dagen, og etterhvert skal han være med typen på jobb.

En staffordshire bull terrier er vel ikke så langt fra bull terrier tenker jeg, og jeg synes ikke de er vanskelig å dressere hittil. Nå har jeg ikke lært dyret så mye enda, men han sitter på kommando, gå fint i båndet, sitter å venter på maten til vi sier versågod, venter utenfor ytterdøra til vi sier versågod (selv om vi åpner den) og han søker øyekontakt både før mat, og før han får gå inn. Dette har egentlig gått inn veldig lett. Til helga skal vi begynne å dra på hundesosialisering i en park i byen her. Alle hunder må sosialiseres fra ung alder for å unngå aggresjon. Spesielt for staff, men kanskje også bull terrieren. Hunden må være med ut å oppleve nye miljøer. Kjøre bil, vente i bil, gå tur i skog, gå tur langs traffikert vei, treffe mennesker og dyr osv. Hvis hunden ikke er noe trent, og typen din ikke er så flink til dressering så burde han gå på kurs. :P De kan nok lære han mye. Med en trent hund vil han få et mye bedre forhold til den, og hunden til han. :P Flott at du har lagt merke til dette ihvertfall og ønsker at hunden får det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Car0l1n3: Jeg fikk samme beskjed når jeg hadde Bull Terrier. Fikk kjeft av oppdrettenen når jeg sa vi hadde gått tur i skogen :( Når jeg spurte om råd for å roa han ned (han satt seg ikke ned engang utenfor buret, full fres hele dagen), sa hun at jeg skulle putte han i buret igjen, frem til han var to år, da roet han seg ned av seg selv. Min var ganske så lik samboeren din sin hund, men ett par hakk mer ekstrem vil jeg tro. Har ikke hunden mer, men uansett, lykke til :P

Mitt råd: kast buret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden er det slags dyrehold å putte en hund i bur til den er 1-2 år. Jeg er sjokkert over oppdretteren/e som gjør slikt. Hvoedan i huleste kan en hund bygge muskler av å ligge i et bur?? Og ja, den blir sikkert rolig av det. Den slutter vel antagelig bare å være hund til slutt dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skryte litt av deg som er flink å innser at dette ikke er noe verdig hundeliv for en livsglad valp. Creds til deg som tar tak i situasjonen!

Det tenkte jeg også! Kjempefint at TS ser problemer nå sånn at denne hunden forhåpentligvis får et verdig hundeliv og at det blir et sunt hundehold :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir virkelig sjokkert jeg altså! Hva er det med folk? Putte en valp i bur det første året så den får roet seg? Hva med den viktige miljøtreningen, sosialiseringen, utvikling av muskler og balanse og koordinasjon som er avgjørende fra hunden er valp? Skikkelig bra at TS vil gjøre noe med dette. Det som er trist er jo at valpekjøpere som ikke har peiling og vil valpen sitt beste følger jo dette rådet.. Det er absolutt det dummeste jeg har hørt.. Putt hunden i bur så får den muskler??? Hah! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...