Gå til innhold
Hundesonen.no

En rase for meg?


Litz

Recommended Posts

Ja, jeg lager en tråd om dette her, i stedet for å ta den diskusjonen under adferd og trening.

Som de fleste sikkert har fått med seg så har vi brutalt funnet ut at Alaska husky nok var å skyte langt over mål mtp hva som passer i vår familie.

Noen ny hund er ikke planlangt, så langt i fra, men jeg er litt nysgjerrig på hva andre mener er en rase som kunne passet for oss.

Vi er da en familie på tre... to voksne og datteren vår på 11.

Både jeg og mannen min jobber 100%, dvs 8-16. Datteren vår går på skole og er borte fra 08.30 til 14.00, dvs at dette er den perioden hunden evt vil være hjemme alene.

Hunden vil i hovedsak være en familiehund/turhund.

Gjerne kløv, gjerne trekk, men absolutt ikke ett kriterie.

Ingen av oss har planer om å drive med noe spesielt, dvs, ingen av oss satser på å oppnå noe innen lydighet, agility osv.

Men vi er alle interessert i å prøve både agility, lydighet, spor ol på hobbybasis. Bruke det som en variasjon i daglig tur/trening i stedet for å bare gjøre det samme hver dag.

Lange jogge og sykkelturer utgår siden ingen av oss har rygg eller bein som tåler den belastningen, men lange gåturer i skauen og på fjellet er ikke noe problem.

Ikke liten hund, dvs jeg liker både DSG og Boston Terrier... men syns de er litt små.

Ikke en rase som krever pelsstell. Ikke noe problem å måtte børste gjennom pelsen en gang i uka, men langhårete hunder (Bearded collie, langhårs collie ol) er ikke interessant.

Gjerne en hund som fint kan være løs uten å måtte løpe etter alt av katter, fugler, joggere og andre spennende ting som rører seg.

Gneldrebikkjer er utelukket (går vel strengt tatt under småhunder). Det gjør ingenting med hunder som bjeffer en gang i blandt, de trenger absolutt ikke være helt knyst. Men hunder som står og bjeffer, og bjeffer, og bjeffer, bjeffer og bjeffer enda litt til... nei takk.

Pga at datteren vår har en del venner her støtt og stadig bør det være en hund som ikke er veldig reservert og vaktsom av seg.

I utgangspunktet har jeg ikke sansen for retrivere, settere, spaniels og collie... men er åpen for å ikke være fullt så forutinntatt. :lol:

Altså, golden og labrador har jeg hele tiden sett på som klumpete, treige og kjedelige... litt "satt" egentlig. Og de jeg har møtt har hatt en personlighet som ikke har passet meg. (men her er det sikkert individuelle forskjeller) Jaktlabrador har jeg vært litt fasinert av, men er litt usikker på om det blir litt for mye brukshund for min smak... spesielt etter å ha fått litt skrekken over hvor ekstremt mye AH'en faktisk krever (uten sammenligning forøvrig... jeg vil bare ikke risikere en hund som krever mer enn jeg har mulighet til å tilby... er ikke bare vi som skal være fornøyd med hunden, hunden skal være fornøyd/trives med oss også) Flat har jeg lite erfaring med... og den erfaringen jeg har begrenser seg til fire-fem stressa nervevrak av noen hunder. Tollere har jeg null erfaring med... bare rykter om at de ikke alltid er like stabile mentalt. Curly coated... nada erfaring (men syns de er direkte st... nei, beklager... mindre pene).

Spaniels... tja, det eneste jeg forbinder med spaniels er øyeproblemer og ørebetennelser. Det er vel ulempen ved å ha jobbet som dyrepleier... jeg har sett veldig mange syke individer av de forskjellige rasene... og er kanskje litt forutinntatt når jeg tenker på hunder med hengeører med masse pels. :ahappy:

Settere er jakthunder... jeg er null interessert i jakt så jakthund er i grunn ikke aktuelt. Jeg kommer aldri til å kunne tilby en jakthund det jeg mener den fortjener, nemlig muligheten til å bli brukt til det den er avlet for.

Border collie blir for mye direkte brukshund... dvs, det er det inntrykket jeg har av BC. Jeg har ingen planer om å drive noen hundesport på høyt nivå, jeg bryr meg nøkken om gjeting og har ikke sansen for rasen generelt. En sånn hund har det nok bedre hos noen andre enn meg. ;)

Så er det noen som har forslag? Jeg har tenkt på mange forskjellige raser, men vil høre hva andre sier også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Tja.. Har du tenkt på Corgi? eller utgår den fordi den er lav?

Mitt inntrykk av de er at de er robuste små hunder som kan gå lange turer, er flotte fjellkamerater, kan gå lydighet, agility, bruks, gjeting etc men det er ikke noe krav for at de skal ha det bra. Pelsstell går vel dra en børste en annahver uke over for å ta av litt hår også vasking. Pelsen er veldig selvrensende men den lukter, ergo må vaske i ny og ne :ahappy:

Rasebeskrivelse for WELSH CORGI CARDIGAN (038)

Opprinnelsesland/hjemland Storbritannia

Helhetsinntrykk

Robust, tøff, bevegelig og utholdende. Lang i forhold til høyden. Avslutter med en revelignende, buskete hale i forlengelse med kroppen.

Viktige proporsjoner Hode : snuteparti = 5:3.

Adferd/ temperament Våken, aktiv, intelligent og stabil. Ikke sky eller aggressiv.

Rasebeskrivelse for WELSH CORGI PEMBROKE (039)

Opprinnelsesland/

hjemland Storbritannia

Helhetsinntrykk

Lavstilt, sterk og robust, våken og aktiv, gir inntrykk av kraft og utholdenhet i en liten kropp.

Viktige proporsjoner Skalle : snuteparti = 5 : 3

Adferd/ temperament Djervt uttrykk, arbeidsvillig. Frimodig og vennlig, aldri nervøs eller aggressiv.

I tilleg er min erfaring med corgi at de elsker barn. Amiga har fått hilse på 3mnd gammel baby og oppførte seg som en engel og bare slikket han litt på kinnet. Med mine andre tantebarn mellom alder 2-7 så er hun forsiktig med de, napper ikke, og leker pent sammen.

Mange hundebøker påstår rasen er grusom med barn og napper alt i hælene, noe jeg ikke har erfart fra noen av de jeg har møtt (på corgi treff, oppdrettere etc).

En corgi trenger ikke sykkel eller joggeturer, er veldig glad i gå tur, samt å få løpe løs. Er ikke utpreget jaktinnstinkt og gneldrer lite. Når vi var på corgi treff ol kom det noen boff i ny og ne fra rundt 50 hunder, så vil ikke si det er veldig bjeffete.

Så for å summere mot det du skrev:

- Rasen passer med barn

- trenger ikke å må gå ag, lydighet, bruks etc for å ha det fint, men er flink i alle grenene, litt treg i agility om man skulle konkurrert.

- Elsker skog og fjellturer, lange fjellturer er ikke noe problem, mange tror det pga lave ben men de er utrolig robuste

Corgi er en vokterase, men de vokter ikke mennesker. De sier mer ifra at nå kommer det noen, nå er det noen på døra ol. Amiga bjeffer når hun hører folk som går inn uten å ringe på etc, mens Foxi bare åpner et øye.

Angående det å løpe etter ting så er det virkelig inkalling som er grunnmomentet da, alle hunder kan løpe etter alt, men kan de innkalling godt så er det jo ikke et problem. Eneste Amiga har prøvd å løpe etter var en fugl på et jorde men bråsnudde når jeg ropte, og ellers prøver hun ikke å jage katter og alt.

Kan jo hende Corgi er for liten for deg, men du burde i det minste titte på den, er noen fryktelig sjarmør og personlighetsklumper.

45636_10150237478280464_804145463_14044408_2034453_n.jpg

ps. Jeg skulle aaaaaaaaaaldri ha så liten hund.... skulle bare ha store berner og alaska jeg... endte opp med BC og nå Corgi :lol:

Ble helt forelsket i rasen og så masse på youtube og leste om den og møtte flere oppdrettere, har ikke angret et sekund, hun er en personlighetsklump til de grader som passer til meg (kan heller ikke sykle/jogge pga knær).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sagt at mynder appellerer til deg, men mannen ikke. Hva er det mannen ikke liker? Kjenner han til noen mynder personlig? Mynder er ofte en rase man må bli litt kjent med før man blir betatt. jeg har møtt overraskende mange menn som syns Nitro er en skikkelig kul og tøff hund. Hannene er gjerne ganske muskuløse, store og flotte, så feminine er de ikke. :lol: (hvis det er det som er problemet hehe)

Jeg tror en av myndene kunne passet bra til deres bruk. Og det finnes jo ulike størrelser og pelslengder på dem. Ellers har man jo faraohund feks. Uten at jeg vet alt for mye om dem, har jeg inntrykk av at de er noe lik mynder i oppførsel.

Mindre hunder er utelukker forstår jeg, og hvis man skal opp i størrelse blir det enten høyt aktivitetsnivå eller vaktsomhet/reservert som er tilfeller. Jeg prøver å tenke på raser av stor str som ikke er det, men kommer ikke på noen i farta, annet enn mynder. Vet ikke hva dere syns om berner ol. typer?

Hvit gjeterhund er jo fine syns jeg. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mynder er absolutt en favoritt for min del, men gubben liker ikke beinrangelhunder.

Altså, han har knapt sett en mynde irl så han aner jo ikke hvordan de er, det er bare utseendet han ikke liker.

På den annen side så er det han som har hatt hånda på vektskåla når det gjelder avgjørelsen om at Shadow er alt for mye for oss å takle, og han har veldig dårlig samvittighet for akkurat det, så det kan nok brukes mot han. :ahappy::lol:

Neida, men jeg har prøvd å si at mynder ikke bare er tynne bein og hale, og han måtte innrømme at italieneren til en kompis av han var ganske "kul". (selv syns jeg italieneren blir litt liten og "pinglete" men...)

Jeg har selv tenkt på whippet, eller greyhound som har vært en favoritt i 15 år. (ja, jeg vet at de har jaktinstinkt og at de fort kan stikke om de får ferten i no... men jeg har erfaring med at det likevel ikke er noe problem å ha dem løs så lenge man er oppmerksom)

Altså, misforstå meg rett når jeg sier at små hunder er utelukket. Jeg vil ha en hund som jeg ikke trenger være redd for at blir tråkka ned når vi går på steder med litt fler folk. Jeg har heller ikke sansen for hunder som ikke er normalt proposjonert.. altså, jeg liker ikke hunder med ekstremt korte bein a la dach, basset (selv om jeg liker basset, vil bare ikke ha det selv) ol. Akkurat som jeg ikke vil ha hunder med veldig utstående øyne eller ekstremt inntrøkt tryne. Jeg er på utkikk etter en rase som ikke har helseproblemer relatert til deres ekstreme utseendet. (øyeproblemer fordi øyene ser ut som de skal poppe ut av hodet når som helst, raser som snorker i våken tilstand fordi snuta er så inntrøkt at tårekanaler og luftveier ligger som en uløselig labyrint på innsida)

Jeg vil ha en hund som tåler å være med på 4-timers fjelltur uten at jeg må putte den i sekken etter 2 timer... og som kan være med på lange skiturer på vinteren.

Barner ol blir litt det samme som golden... treige, klumpete og kjedelige hunder. Ikke noe som tiltaler meg i det hele tatt. Dessuten syns jeg de er for store på feil måte. Altså, de er store i bredden mens jeg liker beinrangelhunder som er store i høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du ville ha blitt fornøyd med en mynde, spesiellt når du har et så godt øye til dem fra før, så jeg ville ha brukt tiden på og overtale gubben :ahappy: Både jeg og typen syntes mynder virket litt tynne og sånn, men vi begge brukte tid på å møte greyhounds og så masse videoer på youtube av dem (tips). Jeg dro han med sørover på besøk hos oppdretteren vi kjøpte Nitro av, og etter besøket var han ganske sikker på at han ville ha en. Han ble sjarmert. Det viktigste er at han er åpen for å ihvertfall undersøke litt, så kan du si hvor mye du liker mynder og har lyst på, og at det vil være et valg som kan passe. Så istedet for å sitte på ræva og si nei, burde han også være med i jakten og undersøke rundt, ja se utover sine egne grenser og være litt realistisk med tanke på hundehold og ønsker.

Og greyhounds og whippet er vanligvis ikke de mest beinranglete av myndene. Og irsk ulvehund har såpass med pels at det magre inntrykket forsvinner.

Hvilke raser er det han liker da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er mer på polarhunder... men han har vel kanskje innsett at det ikke helt er typen hund for oss.

Ellers liker han både rottweiler og staff, men den helt store erfaringen med de rasene har han nok ikke. Det begrenser seg til de individene som venner av oss har.

Han liker også st bernhard, berner sennen, nuffer ol. Ellers falt han for boston terrieren til en venninne av meg og han har veldig lyst på engelsk bulldog og fransk bulldog. (noe som for min del er fullstendig utelukket...)

Jeg har vært inne på tanken på storpuddel også, men det var visst utelukket. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har fått litt feil inntrykk av retrieverrasene. De blir kanskje litt som de har det da. Hvis de tusler en halvtime på tur og ligger på sofaen resten av dagen (satt på spissen), så blir de late og treige. Jeg tror du skal holde deg langt unna både jaktlabbe og jaktgolden hvis du ikke vil trene mye! Det er veldig aktive hunder, som trenger å bli brukt. Det samme gjelder vel både for springer spaniel, welsh springer spaniel og retrieverrasene. Det er ikke så mye jobb med pelsen til en langhårscollie som det kanskje virker som. Den trenger bare litt stuss av labber og gjennombørsting en gang i uken, så holder de seg fine. Det er jo mye røyting da, men pelsstell er det ikke stort av.

Jeg vet ikke jeg, men hva med cocker spaniel? Den kan du bruke både til spor og lett kløv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med samojed? Hvis dere begge liker polarhunder så er jo ikke den så alt for stor samtidig som den kan være en fin familiehund. De MÅ jo ikke drive med trekk hele tida, men siden dere er interessert i å trekke litt så er jo den rasen fin. Den er vel også litt roligere enn de andre polare rasene.. Kan jo også brukes i agility, spor osv.. :lol:

Ellers så hadde vel mynde kanskje vært noe... :ahappy: vet ikke hvordan de er med trekk osv da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, trekk er ikke et kriterie, det blir mer som et gode om hunden kan brukes til det.

Cockeren blir litt liten føler jeg, samojed har også tenkt på.

For min del er ikke polarhund favoritten, den ligger på en god nr to. Det er vel egentlig mest for å finne en rase både jeg og mannen min liker at jeg har havnet på det.

Ja, jeg har sikkert et feil inntrykk av retrieverrasene... har ingen problemer med å innrømme det.

Tanta mi hadde en golden som hun var veldig aktiv med (hun dreiv med turmarsjer og hadde med bikkja over hele europa på diverse marsjer) så jeg har jo møtt de som har vært aktive også, ikke bare sofabikkjer... men likevel så har jeg ikke sansen for dem.

Altså, jeg vil jo ikke risikere å ende med en hund som passer fint til mitt bruk, men som jeg allikevel ikke liker fordi jeg ikke liker rasen generelt... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En voksen grey kunne nok være noe for dere. Ellers vil jeg også si en GD, da får dere både størrelsen og molosseren, og litt myndete i tillegg. Rett nok er den en vokter, men om den kommer fra barnefamilie vil den være veldig grei med å slippe unger inn og ut av huset. Det omplasseres/selges voksne individer innimellom, og her i Norge er det veldig lite gemytt- og helseproblemer på rasen. Eneste aberet er lange skiturer på vinteren, den klarer ikke for langt i løs snø, da den synker igjennom og må base seg fram. Men i løyper går det fint.

Lykke til med letingen etter ny hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med samojed? Hvis dere begge liker polarhunder så er jo ikke den så alt for stor samtidig som den kan være en fin familiehund. De MÅ jo ikke drive med trekk hele tida, men siden dere er interessert i å trekke litt så er jo den rasen fin. Den er vel også litt roligere enn de andre polare rasene.. Kan jo også brukes i agility, spor osv.. ;)

Ellers så hadde vel mynde kanskje vært noe... :ahappy: vet ikke hvordan de er med trekk osv da..

Å få en samojed som kan gå løs uten å stikke av krever masse flaks og enda mer trening (pluss, mest sannsynlig, et enormt lager supergodbiter/hurramegrundtleker i lomma), og en samojed som går pent i bånd (noe som kan være greit med dårlig rygg og barn, feks) er ofte temmelig vanskelig og man får mange grå hår av det :lol: Dessuten kan de, i likhet med flere spisshunder, bli temmelig gneldrete er jeg redd :P OG de har vel tross alt lang pels som krever en del arbeid til tider. Hvis dere ønsker å ha en polarhundlignende hund som likevel er enklere å håndtere og som ikke har fullt så store behov, kunne dere jo tatt en titt på eurasieren. Det er flere her på sonen som har eurasier og sikkert kan gi dere mer informasjon om den ;)

Å ha en "løshund" som hverken er gjeter, retriever eller spaniel høres litt, øh, vanskelig ut. Men det finnes bl.a. golden retrievere der ute som er langt fra tunge og late uten å være jaktgolden, det er bare snakk om valg av oppdretter og linjer. Jeg syns faktisk puddel (som er en apportør akkurat som retrieverne) høres ut som et veldig godt valg for dere, jeg; den kan brukes til det meste og er gjerne med på altingen - uten å ha altfor store krav. Men jeg har vel også innsett at mange menn syns de mangler et og annet på "machofaktor"-siden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mynde er intr å se/lære mer om har jeg en flokk med saluki du godt kan komme og hilse på :lol: Tror nemlig ikke vi bor så langt unna hverandre.

Og de er ikke så veldig beinrangel eller pinglete, hihi.

*støtte*

Min mann nektet også mynde, "æsj, ekle beinranglene!" Så møtte han korthåren til Tøfflus og var solgt på flekken :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, GD har vi vel tenkt på begge to... men mannen min er redd for at den blir for stor.

Jeg går ikke så mye i løssnø selv så det er ikke noe problem på vinteren. Holder meg helst til oppkjørte løyper som gammel langrennsløper. (liker helst trikkeskinne-løyper med de tynne konkurranseskiene mine ;) )

Ja, jeg vet at det kan bli vanskelig å finne en hund som fyller alle mine "kriterier", derfor må jeg understreke at ingen av kriteriene er absolutte.

Pinscher har jeg også tenkt litt på... dvs, jeg vet alt for lite om pinscheren til å ha gjort meg opp en mening. Utseendemessig er de absolutt tiltalende.

Vims: ja, jeg har liksom sett for meg at det er en del pelsstell med samojeden og har i grunn puttet den litt bak i hodet pga det.

Naboen min da jeg var lita hadde samojed, og den var uflidd fordi den gamle mannen som eide hunden ikke orket å børste henne ofte nok.

Tøfflus: ooh... kommer mer enn gjerne og hilser på. Må bare advare om at du sannsynligvis må kaste meg ut igjen... for ikke å snakke om å telle hundene for å være sikker på at jeg ikke stikker av med noen. :ahappy:

Saluki er en av de myndene jeg syns er absolutt vakrest... men jeg kjenner ikke så godt til dem gemyttmessig i forhold til greyhound og whippet som jeg har møtt fler individer av.

Kennelen jeg jobbet på hadde en del whippeter innom (paper moon sine) og hun som eide kennelen hadde ett par greyhounds fra eget oppdrett. Saluki har jeg bare møtt ett par stk av.. hadde en som fast kunde på dyreklinikken. Nydelig rød, langhåret tispe. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som en molosser-raser ville passet deg fint? Eller blir det litt stort?

Appenzeller eller Entlebucher har jo ikke den lange pelsen som Berner'en har, og ikke er de like store som verken Berner eller Grosser'n. Ser du ikke vil ha de stor og tunge heller, og det er jo heller ikke Appenzeller eller Entlebucher :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøfflus: ooh... kommer mer enn gjerne og hilser på. Må bare advare om at du sannsynligvis må kaste meg ut igjen... for ikke å snakke om å telle hundene for å være sikker på at jeg ikke stikker av med noen. :ahappy:

Saluki er en av de myndene jeg syns er absolutt vakrest... men jeg kjenner ikke så godt til dem gemyttmessig i forhold til greyhound og whippet som jeg har møtt fler individer av.

Kennelen jeg jobbet på hadde en del whippeter innom (paper moon sine) og hun som eide kennelen hadde ett par greyhounds fra eget oppdrett. Saluki har jeg bare møtt ett par stk av.. hadde en som fast kunde på dyreklinikken. Nydelig rød, langhåret tispe. ;)

Nehei, kaster da ikke ut, bare hyggelig med besøk :lol: Og jeg klarer å telle til fire så ingen fare for at noen blir smuglet ut, hihi (jeg har bare fire hjemme har jeg ikke?). Så kom igjen du.

Hvilken rød tispe var det? nysgjerrig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som en molosser-raser ville passet deg fint? Eller blir det litt stort?

Appenzeller eller Entlebucher har jo ikke den lange pelsen som Berner'en har, og ikke er de like store som verken Berner eller Grosser'n. Ser du ikke vil ha de stor og tunge heller, og det er jo heller ikke Appenzeller eller Entlebucher :ahappy:

Hehe... har du linker til litt mer info om rasene? (jeg kan google selv altså, men hvis du har linker til god info så sier jeg ikke nei takk)

Har absolutt ingen peiling på noen av de rasene, knapt hørt navnene før.

Nei, jeg er ikke fremmed for molosser, men har ikke akkurat mye erfaring med den typen raser fra før, så jeg har liksom ikke tittet så mye i den retningen.

Nehei, kaster da ikke ut, bare hyggelig med besøk :lol: Og jeg klarer å telle til fire så ingen fare for at noen blir smuglet ut, hihi (jeg har bare fire hjemme har jeg ikke?). Så kom igjen du.

Hvilken rød tispe var det? nysgjerrig...

Hmm.. nå spør du vanskelig. Jeg jobbet som dyrepleier i 04-05... husker ikke navnet på bikkja, men den var rundt året da... ei dame på vestkanten (Vinderen/Slemdal-området) som eide den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å anbefale egne raser i tide og utide, men med tanke på dine kriterier så har jeg ikke problemer med å anbefale sankt bernhardshunden - da korthåret variant. Hvis det kuuunne være av noe videre interesse kan du jo sende meg en PM.

Ellers er jo boxer en trivelig sak, hvis man kan takle en hund med litt guts og energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mannen min syns Sankt bernhard er en rase å tenke på, men jeg syns de blir for store og klumpete. (også liker jeg ikke sikle/sleveraser)

Boxer er en rase jeg liker, men jeg vet ikke helt om jeg vil ha det selv. Det var dette med inntrøkt tryne osv da... har ikke helt sansen for raser som ikke ser helt "normale" ut. No offense anyone... men jeg har mine ganske så sterke meninger om raser hvor det dukker opp plager relatert til hvordan de ser ut, og raser som ikke er korrekt proporsjonert. (og jeg gidder ikke starte noen diskusjon om akkurat det i denne tråden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en link til den Norske Berner Sennenklubb sin info om de andre sennehundene

Kennel Bjerkhaug sin side om Entlebucher.

En dansk oppdretter for Entlebucher

En oppdretter i Sverige, Carnavals kennel, for Appenzeller, Grosser og Entlebucher.

Fant ikke noen oppdrettere for Appenzeller i Norge, så da må du nok ut av landet :lol:

Er jo ikke langt til Sveits iallefall hvor de finnes langt oppe i fjellområdene :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mannen min syns Sankt bernhard er en rase å tenke på, men jeg syns de blir for store og klumpete. (også liker jeg ikke sikle/sleveraser)

Bikkjen min slevet ikke han, men jeg vet om andre sankter som gjør det, for all del. Også her må man jo peile seg inn på en oppdretter som avler på det man selv er ute etter. Igjen, jeg kan bare snakke ut i fra min erfaring, men sankten var like grasiøs han, som en hvilken som helst ordinær labbis, og hadde ikke problemer med å holde tritt med schäferen og vår daværende labrador. Men hver sin smak, det er store hunder, men maken til sindig hund skal i alle fall jeg lete lenge etter.

Boxer er en rase jeg liker, men jeg vet ikke helt om jeg vil ha det selv. Det var dette med inntrøkt tryne osv da... har ikke helt sansen for raser som ikke ser helt "normale" ut. No offense anyone... men jeg har mine ganske så sterke meninger om raser hvor det dukker opp plager relatert til hvordan de ser ut, og raser som ikke er korrekt proporsjonert. (og jeg gidder ikke starte noen diskusjon om akkurat det i denne tråden)

Ok, det er rimelig flatt, men det er en atletisk og utholdene hund, som fra de rette linjer har et helsebilde som slett ikke er særlig avskrekkende. Men igjen, smak og behag. Jeg nevnte dog boxeren fordi du snuste på boston terrieren som igjen ble for liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkjen min slevet ikke han, men jeg vet om andre sankter som gjør det, for all del. Også her må man jo peile seg inn på en oppdretter som avler på det man selv er ute etter. Igjen, jeg kan bare snakke ut i fra min erfaring, men sankten var like grasiøs han, som en hvilken som helst ordinær labbis, og hadde ikke problemer med å holde tritt med schäferen og vår daværende labrador. Men hver sin smak, det er store hunder, men maken til sindig hund skal i alle fall jeg lete lenge etter.

Ok, det er rimelig flatt, men det er en atletisk og utholdene hund, som fra de rette linjer har et helsebilde som slett ikke er særlig avskrekkende. Men igjen, smak og behag. Jeg nevnte dog boxeren fordi du snuste på boston terrieren som igjen ble for liten.

For all del, jeg snakker bare ut i fra min erfaring (og fordommer) om rasene.

Det finnes helt klart individuelle forskjeller.

Neida, jeg vet at man finner boxere som er gode helsemessig, sier absolutt ikke at alle boxere er sykelige hunder med ekstremt eksteriør.

Ja, jeg har snust på Boston terrieren, men i tillegg til at den er litt liten så har også den litt for inntrykt tryne og utstående øyne etter min smak. Men jeg skal ikke benekte at det er kule hunder som sikkert kunne passet inn i familien vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en link til den Norske Berner Sennenklubb sin info om de andre sennehundene

Kennel Bjerkhaug sin side om Entlebucher.

En dansk oppdretter for Entlebucher

En oppdretter i Sverige, Carnavals kennel, for Appenzeller, Grosser og Entlebucher.

Fant ikke noen oppdrettere for Appenzeller i Norge, så da må du nok ut av landet :lol:

Er jo ikke langt til Sveits iallefall hvor de finnes langt oppe i fjellområdene :ahappy:

Tusen takk for linker.

Må lese litt mer om disse rasene, virker interessant så langt... kom gjerne med mer info. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...