Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom & Hundemat - hvordan regne ut mengde


Synnikken

Recommended Posts

Ville bare si at det er mange fôr typer som kan føre til sykdom og mangler. Selvfølgelig vil jo ikke de som lager fôret opplyse det, men så er det sånn da at kanskje et fôr som passer for deg og dine hunder, kanskje ikke passer for meg og mine hunder. Som jeg bytter ut fôr med en gang jeg ser uvanlig mye håravfall og/eller flass, at hunden blir uvanlig tynn, eller slapp, også bruker jeg forskjellig fôr til hver av hundene. Så her i huset har mine hunder fôr tilpasset til deres behov, ingen får det samme. Og selvfølgelig så er det ikke alle hunder som passer til samme fôr type, så dermed kan noens måte å råfôre hunden sin, være helt feil for andre.

Nå er det vel ikke snakk om at din hund kan fungere på ditt fôr, og min på datt her. Men generelt at råfôring på V&H gir anemi på hund (untatt sprint var det vel?).

I tillegg så er vel nesten alle dyrleger konkurrenter til andre som selger fôr, så da blir de vel ikke helt upartiske på dette området? Og jeg synes det er litt merkelig at en anonym dyrlege bruker datteren sin til å spre diverse påstander om et fôrmerke. Fordelen er jo der ser man, for nå faller faktisk ikke påstandene tilbake på henne selv om de viser seg å være bare svada. I tillegg til at det er ingen som veit hvor påstandene kommer fra, om de er dokumentert annet enn at denne dyrelgen mener dette og hvilke kvalifikasjon hun har på området ernæring.

Edit:

Så nå har vi anonyme påstander om både blodmangel og at produsentene driver feilinformering om produktet sitt. Men ingen klarer å hoste opp noen som helst form for dokumentasjon? :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Jeg fôrer på, er det 25 tro?? Den med laks i hvertfall, og lurer på hvor store mengder V&H av den typen som skal til for å dekke min hunds behov?? Altså en hund på litt over 50kg??

Er det noen som veit HVOR mye som skal til for at proteinnivået dekkes eller ikke??!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke snakk om at din hund kan fungere på ditt fôr, og min på datt her. Men generelt at råfôring på V&H gir anemi på hund (untatt sprint var det vel?).

I tillegg så er vel nesten alle dyrleger konkurrenter til andre som selger fôr, så da blir de vel ikke helt upartiske på dette området? Og jeg synes det er litt merkelig at en anonym dyrlege bruker datteren sin til å spre diverse påstander om et fôrmerke. Fordelen er jo der ser man, for nå faller faktisk ikke påstandene tilbake på henne selv om de viser seg å være bare svada. I tillegg til at det er ingen som veit hvor påstandene kommer fra, om de er dokumentert annet enn at denne dyrelgen mener dette og hvilke kvalifikasjon hun har på området ernæring.

Edit:

Så nå har vi anonyme påstander om både blodmangel og at produsentene driver feilinformering om produktet sitt. Men ingen klarer å hoste opp noen som helst form for dokumentasjon? :innocent:

Det er ingen som bruker Paws altså bare sånn at det er klart. Hun spørr rett og slett moren sin om faktaene, da hun selv sikkert er blitt lært dette, men manglet fakta grunnene som sårt ble etterspurt i denne tråden.

Det er ikke for ikke å kunne spores opp. For all del, kan det godt hende Paws bare har spurt mor, uten å si noe om at hun diskuterer det på et forum ikke sant?

På den annen side så må man faktisk selv sørge for at fóret en gir hunden sin er fullverdig og at den får det den trenger. Da kan man ikke sutre å klage over fóret ikke passer hunden sin, og at det er fórprodusentens feil, da bytter man heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som bruker Paws altså bare sånn at det er klart. Hun spørr rett og slett moren sin om faktaene, da hun selv sikkert er blitt lært dette, men manglet fakta grunnene som sårt ble etterspurt i denne tråden.

Det er ikke for ikke å kunne spores opp. For all del, kan det godt hende Paws bare har spurt mor, uten å si noe om at hun diskuterer det på et forum ikke sant?

På den annen side så må man faktisk selv sørge for at fóret en gir hunden sin er fullverdig og at den får det den trenger. Da kan man ikke sutre å klage over fóret ikke passer hunden sin, og at det er fórprodusentens feil, da bytter man heller!

Nå skal man vel ikke trenge hovedfag i ernæring for å kunne gi hunden sin mat i dette landet mener nå jeg. Så om noen selger et produkt som fullfôr, så skal det være det. Og da skal hunden min hverken få anemi eller andre store mangelsykdommer, eller andre sykdommer av det (allergier kan man aldri forsikre seg om da). Nå har jeg ikke satt meg inn i reglene for merking av hundemat, men det finnes sikkert noen paragrafer man skal følge der og....

Påstander om feilmerking av fôr, tar jeg ganske alvorlig. Og jeg synes faktisk det hadde vært greit med dokumentasjon om dette, slik at jeg kan evt gjøre endringer i fôringen til mine hunder. Og det er sikkert flere som ønsker slik dokumentasjon. For visst Paws mamma er eneste dyrlege som har oppdaget at V&H gir anemi, så er det jo ganske spesielt at hun ikke ønsker å komme ut med slik dokumentasjon. Dyrleger liker som kjent bare de merkene de har i egen hylle, og det måtte jo vært helt fortreffelig å kunne dokumentere at V&H ikke er bra for hundene da vel. Hittil har vi vel ingen andre kilder enn Paws mamma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så inni teksten har jeg ikke lest, har ikke forstått det som om Paws mener at V&H er feil å gi hunden.

Syntes bare hun har ment at vi skal åpne øynene for sprint, da dette faktisk også fungerer utmerket.

Selv tror jeg virkelig ikke det har så mye å si på hunder som blir brukt normalt, det er verre med type langdistanse løpshunder og sånt. Rett og slett fordi det stilles mye høyere krav til at de må holde vekta og muskelmasse osv.

Akkurat på lik linje med mennesker, virkelige store atleter må tenke mer over hva de får i seg, en normale mennesker som trener litt i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er måten du svarer på å blir sur.

Nei, jeg hverken ble, eller er, sur. Måten jeg svarer/svarte på startet med spm, deretter nok en smule gjennomsyret av irritasjon over ikke å få svar på "påstandene" etter flere innlegg. Om det er feil "måte" for deg kan jeg gjøre lite med.

Men å gå i person angrep er bare tull. Du kunne uttalt deg på en annen måte.

Personangrep du, milde himmel! Jeg har da vitterlig holdt meg til "budskapet", at fòring på enkelte typer V&H kan føre til blodmangel, men ennå har jeg ikke fått dokumentasjon på det. Ikke helt hva jeg kaller et personangrep...

Og ja, man kan alltid uttale seg på andre måter, men nå pleier ikke jeg pakke inn spm mine jeg da.

V&H har vert dårlig å informere til dere brukere, og forhandlere, og ingen kan klandre dere for det.

Tenker jeg skal ta en seriøs prat med V&H om dette jeg, for jeg kan aldri tenke meg de ønsker feilinformere sine brukere. Men igjen, da behøves det DOKUMENTASJON på at så er tilfelle. Det kan da ikke være så himla vanskelig å komme med den hvis det har skjedd? Jeg tror V&H er VELDIG intr i dette, de er en seriøs bedrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger inn et annet spørsmål: Er det greit om en valp går på voksenforet (med laks) en periode istedenfor valpefor? Forhandleren hadde ikke inne valpefor for øyeblikket. Er ikke snakk om noen lang periode :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger inn et annet spørsmål: Er det greit om en valp går på voksenforet (med laks) en periode istedenfor valpefor? Forhandleren hadde ikke inne valpefor for øyeblikket. Er ikke snakk om noen lang periode :innocent:

Min får det og som de fleste blodprøvene sier, så går det så fint atte :) Han får litt av hvert han da, både 33, kylling og valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra nå av skal dere holde dere til topic. Diskusjon av person skal ikke forekomme. Dette er heller ikke debattkjelleren, og tonen skal være deretter. Hvis dere fortsetter, vil det få strengere konsekvenser enn advarsel i tråden.

Dette innlegget er OT og skal ikke kommenteres. Spørsmål skal tas på PM til en moderator.

Mod. Huldra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Nirm og Lyng har tatt slike prøver. Når man sjekker hele hunden og screener alt så tar man også de blodprøvene. Blodmangel kan gi mange symptomer og derfor er det ganske vanlig å ta på hunder med litt rare symptomer. I alle fall av veterinærene her.

Det er jo kjempebra at dere ikke har fått problemer! Hvis jeg har sagt at alle hunder vil få blodmangel, har jeg sagt feil og vil beklage dette. Det er individuelt om en hund vil tåle så mye fett og så lite protein. :)

Og ang siteringa di fra V&H, så kan man ikke bare plukke uthevelser og si at de setningene er det eneste rette. Man skal lese alt under ett, og da er sprint er fôr med mindre fett og mer protein, som funker fint i opptreningsfasen, men ikke på maks ytelse, da det blir for lite fett. Fett er nemlig den beste energikilden. INGEN steder hos V&H står det noe om blodmangel og anemi hos hundene, og om det virkelig er så at hunder så lett får anemi pga manglende protein, så skulle man jo tro at det droppet død kjørehunder over hele Norge titt og ofte pga dette, og dermed ville V&H måtte endre sine oppskrifter ELLER gått konk.

Spør mor di om ketose(diett).

Jeg har ikke klippet fra V&H. Les selv her (under sprint).

Det er mer enn nok fett i sprint for normale hunder. Det jeg tror V&H mener med "opptreningsfase", er opptrening til ekstreme anstrengelser, og dette kan jo ikke sammenlignes med opptrening av vanlige hunder.

V&H har skrevet om protein og blodverdier:

"Ved bruk av animalske råvarer er også proteinkvaliteten meget god. Godt proteinnivå sikrer lav skadefrekvens i musklaturen og gode blodverdier."

Sprint er faktisk et veldig feit fór, selv om det er magrere enn de andre variantene. Det inneholder mye fett i forhold til mange andre hundefór.

tulip

Spés ville fått 75-150 gram Purina Pro Plan laks og ris valp. Av V&H valp trenger hun 240 gram.

Når hun er voksen, og hvis hun fremdeles veier 8 kg trenger hun:

180 gram V&H sprint og av Pro Plan laks & ris voksen 100-150 gram.

Hvis Spés skulle fått det samme fóret som Embla og Jølle, performance, hadde hun trengt 90-225 gram (90-150 normal aktivitet, 130-225 høy aktivitet).

Beklager at jeg ikke fikk spurt mamma om tørrstoff. Jeg oppdaget ikke spørsmålet før nå.

Jeg finner heller ikke noe om at proteinmangel gir anemi på de store tørrfôrmerkene sine sider heller, og de jeg sjekket oppgir dessverre ikke OE fra fôret heller. Vet mor di hvor man får tak i slike analyser?

Dette vil man finne ut med et regnestykke som mamma bruker. Jeg er hos faren min denne helga, men til uka kan jeg be mamma vise meg fremgangsmåten, hvis det er ønskelig! :)

Mynder er både sprintere og kan løpe langt og lenge, det kommer an på hva de skal.

Selv om mynder kan løpe langt, vil de uansett ikke forbrenne nok fór til å være sikret nok proteiner med de andre variantene.

Fuglehunder er kjent for å forbrenne store mengder fór. Våre vorstehhunder forbrenner ca. 3.500 kcal i døgnet. Til sammenligning forbrenner en langdistanse husky under ekstreme forhold ca. 10.000 kcal i døgnet. :P

Nei, det håper jeg da virkelig ikke. Men så påståelig som hun er, ref svar via deg, burde hun hatt interesse av å diskutere det, ikke bare si type jeg er kjip med deg fordi jeg spmstiller det du ref fra henne.

Hva om hun ikke orker å tilbringe tiden sin foran pcen med masse folk hun ikke kjenner? :P

Nei, det har du ikke sagt rett ut, men du insinuerer at vi ikke vet en dritt siden vi ikke sjekker dem for det du (mamma) mener vi burde sjekke dem for. De funker optimalt på det de får, derfor tror jeg at de får det de trenger. Så fremt det ikke vises noen kliniske tegn på sykdom og/eller mangler på mine ser jeg ingen grunn for å forsøke finne noe på bakgrunn av hva "noen" mener mine hunder lider av.

Nei, da har du misforstått meg. Jeg mener at om man fórer med under 30% OE fra protein, vil det være en hviss fare for at hundene utvikler blodmangel. Det betyr ikke at man skal sjekke i hue og ræva, det betyr at for meg føles det tryggest at det er minimum 30% OE fra protein i fóret.

Der tror jeg heller aldri du har ment og jeg har heller ikke oppfattet det slik. Mine tær er iaf veldig inntakte fremdeles :)

:)

Men finnes det noen andre kilder til anemi hos hund pga råfôring?

Blandt annet denne artikkelen og denne infoen V&H selv har skrevet. :)

Hvis du leser artikkelen jeg har henvist til, vil du oppdage at de anbefaler en liten mengde karbohydrater. Så lenge proteinet er i orden, kan man erstatte karbohydrater med fett.

Så nå har vi anonyme påstander om både blodmangel og at produsentene driver feilinformering om produktet sitt. Men ingen klarer å hoste opp noen som helst form for dokumentasjon? :innocent:

Jeg har i alle fall aldri ment at V&H har feilinformert kundene sine. De har som jeg har sett, aldri direkte anbefalt de andre variantene til vanlige hunder, kun anbefalt sprint :)

Jeg fôrer på, er det 25 tro?? Den med laks i hvertfall, og lurer på hvor store mengder V&H av den typen som skal til for å dekke min hunds behov?? Altså en hund på litt over 50kg??

Er det noen som veit HVOR mye som skal til for at proteinnivået dekkes eller ikke??!

Leste du det jeg svarte sist? Hvorfor skal du bruke maksimalt med fett til din GD, når den helt fint kunne spist en variant med mindre fett? :P

Dyrleger liker som kjent bare de merkene de har i egen hylle, og det måtte jo vært helt fortreffelig å kunne dokumentere at V&H ikke er bra for hundene da vel. Hittil har vi vel ingen andre kilder enn Paws mamma?

Hvor har jeg skrevet at dere skal bruke tørrfór? Jeg har anbefalt sprint, og mamma forhandler da vitterligen ikke vom og hundemat? :)

Ok, så inni teksten har jeg ikke lest, har ikke forstått det som om Paws mener at V&H er feil å gi hunden.

Syntes bare hun har ment at vi skal åpne øynene for sprint, da dette faktisk også fungerer utmerket.

Selv tror jeg virkelig ikke det har så mye å si på hunder som blir brukt normalt, det er verre med type langdistanse løpshunder og sånt. Rett og slett fordi det stilles mye høyere krav til at de må holde vekta og muskelmasse osv.

Akkurat på lik linje med mennesker, virkelige store atleter må tenke mer over hva de får i seg, en normale mennesker som trener litt i ny og ne.

Du sier nøyaktig det jeg tenker :)

Da har jeg fått tilbake en del av prøvene på Arti, hvor det også ble tatt en utvidet blodprøve for å avdekke nettopp slike ting. Supre verdier, sa damen og Arti har stått på nr 33 i hele sitt bittelille liv.

Så bra da! Det er jo supert at det fungerer. Som sagt er det individuelt om hundene får blodmangel og ikke, akkurat som med alt annet. :)

Tenker jeg skal ta en seriøs prat med V&H om dette jeg, for jeg kan aldri tenke meg de ønsker feilinformere sine brukere. Men igjen, da behøves det DOKUMENTASJON på at så er tilfelle. Det kan da ikke være så himla vanskelig å komme med den hvis det har skjedd? Jeg tror V&H er VELDIG intr i dette, de er en seriøs bedrift.

Se svar til nirm. :D

Dette er en statistikk fra boken Manual of Veterinary Dietetics, skrevet av Tony Buffington, Cheryl Holloway, Sarah Abood, gitt ut i 2004 av Saunders (tror jeg, fant ikke noe annet):

"In studies comparing the influence of fat and carbohydrate on stamina in racing sled dogs, red blood cell mass responded to training and racing and to dietary protein intake. Red blood cells indices increased during preseason training and were sustained during the racing season in dogs fed diets containing 32% or more og energy from protein, but not in dogs fed diets containing 28% or less of energy as protein (Figure 2-3)."

97tcw0.jpg

2nsnlhc.jpg

fc7mli.jpg

Rød strek: røde blodlegemer på hunder fóret med 28% OE fra protein.

Blå strek: røde blodlegemer på hunder fóret med 32% OE fra protein.

Horisontalt: Time (weeks)

Vertikalt: Indices

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo faktisk nevne at jeg nå fórer hunden min på Sprint, ikke fordi denne tråden dukket opp, for jeg har gjort det en stund nå. Men fordi jeg faktisk har pratet en del med min forhandler, som jeg anser som godt erfaren, og som jeg stoler på. Og han mener at aktive hunder som min egen (ja han kjenner henne) fungerer antagelivis fint på Sprint, og det har han rett i :innocent:

Tinka er i flott hold hund, har det helt fint, og spiser akkurat passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Paws!

Den utregningsmodellen ønsker jeg gjerne å få når du får snakket med mor di igjen :)

Men slik jeg TROR det er, så ser hun på antall % protein/fett/karbo det er i fôret og fordeler det på angitte kalorier pr måleenhet. Og OM det er det, blir det lett feil, om hun ikke vet NØYAKTIG hvilken proteinkilde det er, for kjøtt er ikke bare kjøtt, enkelte har lettere omsetning av energi enn andre. Jeg kan selvsagt ta feil, det blir spennende å se.

Ang den tabellen, så skjønner jeg den godt, men det er ingen dokumentasjon på anemi, bare at verdiene varierer. Det finnes elendig, dårlig, ok, god og fantastiske verdier, om du skjønner hva jeg mener. Og det utdraget der overbeviser meg slett ikke om at (normale) hunder får anemi av OE under 30% fra protein... Men jeg skal spørre om å få låne boka av en vet jeg kjenner sånn via via, og se om det står noe mer nøyaktig et annet sted i den.

V&H har skrevet om protein og blodverdier:

"Ved bruk av animalske råvarer er også proteinkvaliteten meget god. Godt proteinnivå sikrer lav skadefrekvens i musklaturen og gode blodverdier."

Jepp, dette stemmer, men de påstår slett ikke at de andre typene er mindreverdige, da de også har gode proteinnivåer! Heller finner jeg INGEN steder at de anbefaler kun sprint til såkalte vanlige hunder, slik du sier her:

De har som jeg har sett, aldri direkte anbefalt de andre variantene til vanlige hunder, kun anbefalt sprint
De anbefaler valp, 25 og sprint som fullfôr til ALLE hunder.

Og den artikkelen der var fin, har lagret den. Men den BEVISER ikke at det er farlig for (vanlige) hunder å få under 30% OE fra protein, her var det snakk om ekstremkjørte hunder, og såklart mister de muskelmasse og får dårlige blodverdier om de får så mye som 85 % fett! En vanlig hund ville hatt diare og drete ut så mye fett, men blodmangel tror jeg neppe de hadde hatt..

Og når du sier lite mat, det var jo ikke store mengder Spès skulle hatt uansett om hun får tørrt eller vått, så akkurat der ser jeg ikke poenget med at hunder får for lite mat til å få nok protein... Det er vel ikke mengden mat som teller, men kvaliteten.. Og jeg har fortsatt inntrykk av at du/mamma mener sprint er det eneste med høy nok kvalitet til å gi hunder..

Så mitt enkleste forslag for å få økt proteinmengden til hunden i forhold at det du sier om minimum 30% OE fra protein, er å gi hunden et griseøre om dagen, to/tre om du har stor hund. Griseører har nemlig noen og 80% protein, og det er meget høyt fordøyelig, så da skulle prob med for lite protein være løst. Så får vi "dumminger" fortsette å råfôre på de andre variantene av V&H/selvlaget meny med god samvittighet for oss, din lærdom og hundene :innocent:

Ser fram til mer info, jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mops (bare et eksempel) derimot, vil få en bitteliten mengde fór, og når det meste av energien i fóret kommer fra fett, vil hunden få mangel på røde blodlegemer.

Øhm... Du vet at hvor mye man forbruker og trenger av næringsstoffer, vitaminer og mineraler kommer an på hvor mye man veier, sant?

Jeg trodde man ville se på hundene at de hadde blodmangel, men det gjør man altså ikke.

Det kan man. :cry: En hund med signifikant mangel på røde blodceller får bleke slimhinner. Forøvrig er ikke telling av hemoglobin en "spesiell" prøve, den inngår i standardpanelet, og sjekkes "alltid" når man tar blodprøver.

Og hvis det er sånn at hundene våre ikke får blodmangel fordi de ikke er aktive nok (selv om de er hardt brukte løpsmynder, trekkhunder etc), så er vel alt fryd og gammen da?

En av våre to har tatt fullt blodpanel (i forbindelse med operasjon) med fine verdier. Han fôres på V&H 33.

Blodmangel vises ikke på normale blodprøver, man må spesielt be om at de utelukker subklinisk anemi. :icon_redface:

Se over. Subklinisk anemi er per definisjon asymptomatisk - den har ingenting å si for hunden, den merker det ikke.

Jeg tipper at hemoglobin"problematikken" dreier seg om langdistanse trekkhunder jeg (type Iditarod). Jo mer hemoglobin, jo mer oksygen fraktes rundt til cellene og dette gir økt utholdenhet. Det er dette man gjør når man driver med bloddoping, øker hemoglobintallet for å få økt utholdenhet. Det har ingenting å si for mannen i gata (eller skal vi si hunden). Hundene våre har ikke noe behov for å få fremprovosert høyere hemoglobin (bloddoping via fôr vil jeg egentlig kalle det som står i den boka), og jeg synes det har gått for langt når man ser seg nødt til å gjøre det med løpshundene. Det har ihvertfall ingenting å gjøre i en diskusjon om sunn og riktig fôring av normale hunder (enten de brukes litt eller mye).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Paws!

Den utregningsmodellen ønsker jeg gjerne å få når du får snakket med mor di igjen :rolleyes2:

Men slik jeg TROR det er, så ser hun på antall % protein/fett/karbo det er i fôret og fordeler det på angitte kalorier pr måleenhet. Og OM det er det, blir det lett feil, om hun ikke vet NØYAKTIG hvilken proteinkilde det er, for kjøtt er ikke bare kjøtt, enkelte har lettere omsetning av energi enn andre. Jeg kan selvsagt ta feil, det blir spennende å se.

Modifisert Atwaters metode (finnes visst mange forskjellige). Her har vi brukt Purina Pro Plan laks og ris adult, et helt vanlig kvalitetstørrfor:

Protein: 290 * 3,5 = 1015 = 1015/3753 = 0,25 = 25% OE fra protein

Fett: 180 * 8,5 = 1530 = 1530/3753 = 0,40 = 40% OE fra fett

Karbohydrat: 345 * 3,8 = 1311 = 1311/3753 = 0,33 = 33% OE fra karbohydrat

V&H har selv regnet OE fra protein, fett og karbohydrater. Når man snakker om omsettelig energi er det tatt hensyn til vanninnhold og fordøyelighet :ahappy:

Jepp, dette stemmer, men de påstår slett ikke at de andre typene er mindreverdige, da de også har gode proteinnivåer! Heller finner jeg INGEN steder at de anbefaler kun sprint til såkalte vanlige hunder, slik du sier her: De anbefaler valp, 25 og sprint som fullfôr til ALLE hunder.

Okei! :(

Og den artikkelen der var fin, har lagret den. Men den BEVISER ikke at det er farlig for (vanlige) hunder å få under 30% OE fra protein, her var det snakk om ekstremkjørte hunder, og såklart mister de muskelmasse og får dårlige blodverdier om de får så mye som 85 % fett! En vanlig hund ville hatt diare og drete ut så mye fett, men blodmangel tror jeg neppe de hadde hatt..

Det er kanskje ikke så mange som forsker på normale hunder sitt behov? ;)

Og når du sier lite mat, det var jo ikke store mengder Spès skulle hatt uansett om hun får tørrt eller vått, så akkurat der ser jeg ikke poenget med at hunder får for lite mat til å få nok protein... Det er vel ikke mengden mat som teller, men kvaliteten.. Og jeg har fortsatt inntrykk av at du/mamma mener sprint er det eneste med høy nok kvalitet til å gi hunder..

Det er ikke nok protein i hverken pro plan eller de andre variantene av V&H, synes vi :ahappy: Hun spiser forøvrig V&H valpefór som jeg kjøper selv fra forhandler, og skal over på sprint senere. :P

Så mitt enkleste forslag for å få økt proteinmengden til hunden i forhold at det du sier om minimum 30% OE fra protein, er å gi hunden et griseøre om dagen, to/tre om du har stor hund. Griseører har nemlig noen og 80% protein, og det er meget høyt fordøyelig, så da skulle prob med for lite protein være løst. Så får vi "dumminger" fortsette å råfôre på de andre variantene av V&H/selvlaget meny med god samvittighet for oss, din lærdom og hundene :P

I Pro Plan performance er det kun 28% OE fra protein, så Embla og Jølle får vomstrimler som tilskudd :yawn:

Øhm... Du vet at hvor mye man forbruker og trenger av næringsstoffer, vitaminer og mineraler kommer an på hvor mye man veier, sant?

Ja? Men at en husky på 25 kg som forbenner 8000 kcal pr. døgn, trenger mer mat enn Embla på 25 kg som forbenner 3500 kcal pr. døgn, sier vel seg selv? :wub:

Det kan man. ;) En hund med signifikant mangel på røde blodceller får bleke slimhinner. Forøvrig er ikke telling av hemoglobin en "spesiell" prøve, den inngår i standardpanelet, og sjekkes "alltid" når man tar blodprøver.

Tar man en blodprøve for å diagnostisere en pasient, vil telling av hemoglobin være med, ja :(

Og hvis det er sånn at hundene våre ikke får blodmangel fordi de ikke er aktive nok (selv om de er hardt brukte løpsmynder, trekkhunder etc), så er vel alt fryd og gammen da?

Her hadde jeg dessverre misforstått mamma. Alle kan få blodmangel og dermed ikke yte maksimalt, men hvis man bare "rusler i parken" trenger man ikke å oppdage det, og det vil ikke være et problem. :(

En av våre to har tatt fullt blodpanel (i forbindelse med operasjon) med fine verdier. Han fôres på V&H 33.

Supert! :(

Se over. Subklinisk anemi er per definisjon asymptomatisk - den har ingenting å si for hunden, den merker det ikke.

Nei, den vil ikke merke det. Men vil man at hunden skal yte maksimalt er protein viktig å sjekke. :(

Jeg tipper at hemoglobin"problematikken" dreier seg om langdistanse trekkhunder jeg (type Iditarod). Jo mer hemoglobin, jo mer oksygen fraktes rundt til cellene og dette gir økt utholdenhet. Det er dette man gjør når man driver med bloddoping, øker hemoglobintallet for å få økt utholdenhet. Det har ingenting å si for mannen i gata (eller skal vi si hunden). Hundene våre har ikke noe behov for å få fremprovosert høyere hemoglobin (bloddoping via fôr vil jeg egentlig kalle det som står i den boka), og jeg synes det har gått for langt når man ser seg nødt til å gjøre det med løpshundene. Det har ihvertfall ingenting å gjøre i en diskusjon om sunn og riktig fôring av normale hunder (enten de brukes litt eller mye).

Nei, det har jo som sagt ingenting å si for "hvermansen". Jeg føler meg bare tryggere når jeg vet at hunden får det den trenger. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den vil ikke merke det. Men vil man at hunden skal yte maksimalt er protein viktig å sjekke. :ahappy:

Det er de færreste som har behov for å presse hunden sin til de grader. Hvis jeg noengang følte behov for å øke blodprosenten på hunden min for å øke ytelsen tror jeg at jeg ville sett meg godt i speilet og spurt meg selv hva jeg egentlig drev på med.

Nei, det har jo som sagt ingenting å si for "hvermansen". Jeg føler meg bare tryggere når jeg vet at hunden får det den trenger. :rolleyes2:

Hundene mine FÅR det de trenger de, ellers tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trener jo ikke sammenhengende i 1- 3 timer heller på en vanlig trening? :rolleyes2: Ergo, jeg synes ikke en vanlig agilityhund behøver sprint.

Nei, men er man få er det gjerne 10-15min, pause i 5-10 min også ny runde igjen...(så fremt ingen stor klubb) osv. Det er krevende, fordi det er en intens trening. Men om man tar 10-15 min 1 gang dalig blir det jo gjerne annerledes...

Grunnen til at dere ikke opplever problemer er at hundene deres ikke er aktive nok til å få blodmangel. Blodmangel vil man oppleve på jakthunder, hardt arbeidene gjeterhunder og trekkhunder (som da ikke forbrenner ekstreme mengder).

Derfor vil det i bunn og grunn være det samme hva deres hunder spiser, men jeg vil være på den sikre siden og gi nok protein. :ahappy:

Selvmotsigende ja :(

Men om det er fakta så hadde vel man lagt merke til det? Man hadde vel lagt merke til at hunden kanskje ikke helt ga sitt beste?

Det jeg tror du glemmer Paws, er at det skal være minst 30% OE av protein, ikke minst 30% protein i seg selv. I V&H er 100% av proteinet OE, hvor nøyaktig % blir av totalen har jeg ikke sjekket, men regner med at den er ganske høy, da det kun er fett og protein av næringsstoffer i fôret. Husk at opptil 60 % av maten er vann! Skal man da omregne det til tørrstoff, må vannet trekkes fra, og da blir det vel ca 3 X så mye av hver! Man kan ikke, og SKAL ikke sammenligne tørrfôr og rått direkte, tall for tall, man må alltid regne om til samme TØRRSTOFFMENGDE! Tenk så mange tørrfôr det er der ute som ikke har på nær 30% protein, for ikke å snakke om 30% OE av protein... Har ennå ikke sett dokumentasjon på at hunder har dødd av blodmangel/anemi pga dette! Det du sier stemmer så utrolig godt på TØRRFÔR, men ikke på råfôr.

JEG tror sprint er bortkastet på vanlige hunder, det blir for mye protein for hunder som ikke brukes hardt. Fett er ikke farlig i store doser, da det skilles ut i avføringen tvert om det ikke forbrukes på RÅFÔREDE hunder. Tørrfôrhunder tåler mye mindre fett, da mage- og tarm ikke er vant til å skille det ut på samme måte.

Like like like.

Er ikke du en voksen dame du da? Minner meg mer om en 14 åring som skriver her. Blir ganske irritert på måten du svarer, å behandler folk på.

Jeg er faktisk ikke mamma her, er 18 år da mann. Jeg er jo bare enig i hva "paws" sier, og jeg syntes at du/dere som voksne individer heller burde forstå mer enn å være sur og grinete til alt. At hun ser opp til moren sin har dere ingenting med. Jeg ser også opp til moren min, som helt klart kan mere om hunder enn jeg kan. Hun har studert hunder og er utdannet hundeinstruktør. Ja, alle har sine egne meninger om hvordan man fôrer hundene sine, og alle står på sitt at deres metode er riktig. Så bra for dere da at det har funket hos dere da! Men for å rette opp i feilen for de som faktisk har hatt store problemer med blodmangel på hunden sin, så ville "paws" her bare fortelle litt om de forskjellige typene. Iallefall slik som jeg har forstått det.

Åjada, jeg kjenner mange jeg.. Som nekter å bytte fôr til hunden sin fordi fôret de kjøper på rema ikke har laget noe problem for de. Så dette er ikke noe jeg bare finner på.

Skjerp dere da, voksne mennesker du liksom.

Rema vs V&H/Råforing er bullshit sammenligning altså! Sorry, da får du lese deg opp litt!

Nei, det er måten du svarer på å blir sur. Selvfølgelig er dette en plass hvor man skal dele erfaring, og meninger. Men å gå i person angrep er bare tull. Du kunne uttalt deg på en annen måte.

V&H har vert dårlig å informere til dere brukere, og forhandlere, og ingen kan klandre dere for det.

Også er det sånn at det ikke er noen som har sagt her at V&H fører til blodmangel, men feil bruk av det og feil type kan føre til det. Som sagt på enkelte hunder, det er flott at dere ikke har merket noe til det. Men det er noen der ute som har fått merke det, ikke bare av V&H, men også av andre fôr typer. Alle hunder er forskjellig, og alle hunder reagerer forskjellig på fôr typer.

Hvorfor har V&H vært dårlig til informering? det er jo blitt sagt at tørrforprodusenter heller ikke informerer om det. Og om tørrfor er så mye bedre, så skulle vel de sagt noe å? Hvergang jeg har snakket med V&H eller hvert der nede har de vært ytterst hjelpsomme med svar, jeg har lest noen råforingsdiskusjoner de siste årene og diskutert hardt og lenge med en del mennesker angående dette, så V&H har fått en del spm fra min side pos. som neg. bare fått svar og svar :yawn:

Det kan man. :wub: En hund med signifikant mangel på røde blodceller får bleke slimhinner. Forøvrig er ikke telling av hemoglobin en "spesiell" prøve, den inngår i standardpanelet, og sjekkes "alltid" når man tar blodprøver.

Og hvis det er sånn at hundene våre ikke får blodmangel fordi de ikke er aktive nok (selv om de er hardt brukte løpsmynder, trekkhunder etc), så er vel alt fryd og gammen da?

En av våre to har tatt fullt blodpanel (i forbindelse med operasjon) med fine verdier. Han fôres på V&H 33.

Se over. Subklinisk anemi er per definisjon asymptomatisk - den har ingenting å si for hunden, den merker det ikke.

Jeg tipper at hemoglobin"problematikken" dreier seg om langdistanse trekkhunder jeg (type Iditarod). Jo mer hemoglobin, jo mer oksygen fraktes rundt til cellene og dette gir økt utholdenhet. Det er dette man gjør når man driver med bloddoping, øker hemoglobintallet for å få økt utholdenhet. Det har ingenting å si for mannen i gata (eller skal vi si hunden). Hundene våre har ikke noe behov for å få fremprovosert høyere hemoglobin (bloddoping via fôr vil jeg egentlig kalle det som står i den boka), og jeg synes det har gått for langt når man ser seg nødt til å gjøre det med løpshundene. Det har ihvertfall ingenting å gjøre i en diskusjon om sunn og riktig fôring av normale hunder (enten de brukes litt eller mye).

:ahappy:

obs! Jeg svarer nå trøtt, sliten og med kanskje litt for mye i hodet, så jeg svarer ikke med kilder eller sikkerhet.

Sofus (cavalier) ble jo foret på V&H meste av livet sitt han... og vi tok vanlig hemoglobinprøve og subklinisk anemi har blitt tatt flere ganger også, men bare gode og flotte verdier. Zaira har fått V&H hele livet sitt. Jeg er helt sikker på tar jeg blodprøven der på henne også så får jeg ett like positivt svar(BC) Zaira hyrder, går tur, lp, ag og leker. Hun har mye energi for å si det sånn.

Og referere til Jaros hund som du gjør... der står det den infoen om utholdenhetstrening osv.. men det står kun på jaros hund? ikke på V&H sin side, ikke på andre forhandlere jeg kan kjøpe av og ja nei jeg klarer ikke helt finne hold i ting.

Jeg er veldig for råforing og om en uke starter jeg med BARF men jeg er definitivt for å lære!

ihnt protein jeg minns da å huske at man også opptar det forskjellig ihnt hvor man får det fra?

Og protein ifra rått kjøtt vil da definitivt opptaes bedre i kroppen enn protein fra tørrfor?

Jeg ser jo på disse BARK-tørrforprodusentene, de er veldig nøye med å oppgi at det er RÅ protein, det er da vel en grunn til det? (BARK=Biologically Appropriate Raw-food* Kibble)(Barf = samme bare Raw Food*)

Det får meg jo ihvertfall til å mene at det er forskjell på tørrprotein og råprotein...

og ALLE vil jo at hunden skal få det den trenger! Og om det også er slik at OE protein skal være over 30 % hvorfor har ikke tørrforprodusenter da økt denne mengden om det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modifisert Atwaters metode (finnes visst mange forskjellige). Her har vi brukt Purina Pro Plan laks og ris adult, et helt vanlig kvalitetstørrfor:

Protein: 290 * 3,5 = 1015 = 1015/3753 = 0,25 = 25% OE fra protein

Fett: 180 * 8,5 = 1530 = 1530/3753 = 0,40 = 40% OE fra fett

Karbohydrat: 345 * 3,8 = 1311 = 1311/3753 = 0,33 = 33% OE fra karbohydrat

V&H har selv regnet OE fra protein, fett og karbohydrater. Når man snakker om omsettelig energi er det tatt hensyn til vanninnhold og fordøyelighet :aww:

Jepp, det var denne jeg regnet med. Og her kommer det inn det jeg sa om tørrstoffmengde tidligere (heretter TSM), for godeste Atwater brukte RÅ ingredienser når han oppfant metoden sin. (Nå i ettertid vet vi jo at enkelte typer protein har høyere OE enn andre, osv, men sånt flisespikkeri gidder vi ikke å ta her i denne tråden. For spes int, så har jeg link til en grei norsk guide.) Jeg regner med at første tallet ditt er antall gram fra et kilo? Og 3753 er oppgitt antall kalorier pr kg?

Dvs en TSM på 815. Nesten uten vann altså, fordi det er tørket/bakt/stekt/kokt/whatever.. For å kunne sammenligne med rått, må vi enten tilsette vann i tørrfôret til vi får samme TSM, eller fjerne vann fra V&H. Jeg skal nå gjøre begge deler:

A: Tilsette vann til tørrfôr.

Det er ca 10 % vann i tørrt, så da må vi ta vekk ca 500g tørrt i bytte med vann for at vi fortsatt skal ha et kg fôr. Da vil vi også måtte redusere kaloriene og tørrstoffene med 50%, for vann har ikke kcal, ikke sant? Fettet er det samme, da det ikke er vannløselig. Vi må gjøre det slik, da vi ikke vet hvordan fettet er bundet til hver enkelt krokett/molekyl. Selvsagt kan mesteparten av fettet blitt borte i det vi tok vekk,kanskje halvparten, men det er umulig å vite. Derfor må vi bare anta at alt fettet samles i en klump i det lille vannet som er i tørrfôret, og derfor blir med 100% i den totale TMS mengden. Derfor må vi passe på å ta vekk de 50% vi skulle tatt fra fettet (90g) fra tørrt istedet, og da tar jeg 45g fra hvert av protein og karbo. Ser du at TSM da blir ganske likt med V&H sitt? 321..

Da blir tallene slik:

Protein: 100 (145-45 fra fettet) * 3,5 = 350 = 350/1976.5 = 0,177 = 17,7% OE fra protein

Fett: 180 * 8,5 = 1530 = 1530/1976,5 = 0,77 = 77% OE fra fett

Karboh: 41 (86-45 fra fettet) * 3,8 = 155,8 = 155,8/1976,5 = 0,07 = 7% OE fra karbohydrat

Dette gir 101,7 % og det er fordi jeg bare har brukt en desimal.

B: Ta vekk vann fra V&H

Vi tar vekk 500g vann, og tilsetter 500g V&H der vannet allerede er fjernet, tilsammen 1 kg. Både fett og protein dobles i antall gram, da det ikke er karbo i V&H. Vi må huske å doble antall kcal. Fettet holder seg på samme % da det ikke er vannløselig mens proteinet dobles. Proteinet dobles ikke to ganger, men man må ta de 15% som skulle vært fett i den delen trekker vannet fra, dvs 7,5% fra hver halvdel = 15%(fett er ikke vannløselig, og kan ikke øke i mengde når man tar vekk vann) og omgjøre til protein. TMS blir da ca 750, som da ikke er så langt unna originalt tørrfôr.

Protein:150+150+150 * 3,5 = 1575/3800 = 0,41 = 41% OE fra protein

Fett:150+150 * 8,5 = 2550/3800 = 0,67 = 67% = 67% OE fra fett

Dette gir da 108%, og det er sannsynligvis fordi V&H har brukt litt andre desimaler i sitt regnestykke i forhold til det mora di har.

Poenget er uansett kjempetydelig, det er umulig å sammenligne tørrt mot vått likt gram for gram, og rått har mer protein en tørt uansett. Tørrt har derimot mindre OE protein enn man tror, derfor er det så viktig med meget høyt prot%. Fett% og OE fra fett er jammen ikke så ulik alikavel, den.... Så, fett er fortsatt den største energikilden, samma søren!

Her hadde jeg dessverre misforstått mamma. Alle kan få blodmangel og dermed ikke yte maksimalt, men hvis man bare "rusler i parken" trenger man ikke å oppdage det, og det vil ikke være et problem. :hmm:

Nei, det har jo som sagt ingenting å si for "hvermansen". Jeg føler meg bare tryggere når jeg vet at hunden får det den trenger. :aww:

Men nå ser du vel hvorfor det er så viktig med kildehensyn, man må sjekke hvem som sier hva og hvorfor. Det er jo etpar stk her i tråden som dessverre ble bekymret pga det du sa om min 30% OE, og trodde de gjorde noe feil med fôringen av hundene sine. Det at moren din er vet spiller nok litt inn, men såvidt jeg vet er hun ikke spesialist på¨ernæring, hun har kanskje ikke fordyping i det heller? (Altså, jeg disser ikke mor din, men man går ikke til en kirurg om man har problemer med forplantning? Dessverre er det mange råfôrere som er mye mer kunnskapsrike enn den gjennomsnittlige vet når det gjelder ernæring, og jeg må være ærlig og si at jeg mener jeg er en av dem.)

EDIT: Jeg ser nå at noen av formuleringene mine har blitt litt rare, selv om tallene er rett. Endringer står i grønt, men jeg lar det originale innlegget stå som det var.ikke barebare å være ivrig når man har feber..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...