Gå til innhold
Hundesonen.no

Inngjerding av hage


Kaja

Recommended Posts

Vi flytter i morgen til rekkehus hvor vi har en ganske ålreit større hageflekk utenfor. Men siden jeg har en vilter basselusk så må denne gjerdes inn, vet ikke eksakt hvor mange meter det er, men er ikke sånn supermye hvertfall.

Gjerdet trenger ikke være så høyt (tenker kompostgrindhøyde), da han ikke skal være ute uten tilsyn uansett. Det er bare greit å kunne ha han løs når jeg sitter på verandaen!

I hvertfall, jeg vet ikke helt hvor jeg kjøper et lettvint gjerde henn, gjerne ett som ikke er så stress å ta opp og ned (til vintern skal det ikke være der).

Eneste "problemet" er jo at det må stå støtt og at han ikke han dytte det opp for å gå under. Jeg tenkte på kompostgrinder (sånne grønne fra biltema) og stripse de sammen, det blir jo en stor firkant. Også kjøpe sånne bøyde ting (i mangel på bedre ord) som man stikker ned i bakken så det sitter litt fast. Noe alla teltplugger.

Kunne dette fungert? Eventuelt noen andre, kanskje billigere og lettere løsninger ?:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flytter i morgen til rekkehus hvor vi har en ganske ålreit større hageflekk utenfor. Men siden jeg har en vilter basselusk så må denne gjerdes inn, vet ikke eksakt hvor mange meter det er, men er ikke sånn supermye hvertfall.

Gjerdet trenger ikke være så høyt (tenker kompostgrindhøyde), da han ikke skal være ute uten tilsyn uansett. Det er bare greit å kunne ha han løs når jeg sitter på verandaen!

I hvertfall, jeg vet ikke helt hvor jeg kjøper et lettvint gjerde henn, gjerne ett som ikke er så stress å ta opp og ned (til vintern skal det ikke være der).

Eneste "problemet" er jo at det må stå støtt og at han ikke han dytte det opp for å gå under. Jeg tenkte på kompostgrinder (sånne grønne fra biltema) og stripse de sammen, det blir jo en stor firkant. Også kjøpe sånne bøyde ting (i mangel på bedre ord) som man stikker ned i bakken så det sitter litt fast. Noe alla teltplugger.

Kunne dette fungert? Eventuelt noen andre, kanskje billigere og lettere løsninger ?:lol:

Jeg kjører det prosjektet du har der her hjemme. Funker dårlig... Nå har jeg jo litt større hunder enn deg, men en labb fra en valp velter alt sammen. Jeg vurderer å handle inn grønn gjerdenetting, hamre løs på ett par gjerdestolper og sette det opp på den måten.

Håper du får flere alternative svar her, for jeg er å interessert i det :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Margrete har jo større hunder en oss. Vi har et gjerde som skiller hundene fra den ene siden av hagen (greit å ha en plass som faktisk ser fin ut, hvor vi kan plante blomster som får lov å stå :lol: ). Til å begynne med hadde vi et grønnt nettinggjerde med stolper som støtte, når hundene hopper opp på dette gjerde nok ganger, så bøyer dette seg og det er fritt frem for enten å hoppe over eller å rett å slett klatre over.

Jeg vil anbefale et tregjerde av samme kaliber, det tar litt lengre tid å sette opp, men det krever langt mindre vedlikehold. Nå har vi gjerde på 1.60, men det er fordi at hvis de kommer seg over så har de fri tilgang til hovedvei...

Det er jo et fint sommerprosjekt da.. :blink: Jeg kan ta et bilde av vårt gjerde å poste her, dersom noen er intr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Margrete har jo større hunder en oss. Vi har et gjerde som skiller hundene fra den ene siden av hagen (greit å ha en plass som faktisk ser fin ut, hvor vi kan plante blomster som får lov å stå :lol: ). Til å begynne med hadde vi et grønnt nettinggjerde med stolper som støtte, når hundene hopper opp på dette gjerde nok ganger, så bøyer dette seg og det er fritt frem for enten å hoppe over eller å rett å slett klatre over.

Jeg vil anbefale et tregjerde av samme kaliber, det tar litt lengre tid å sette opp, men det krever langt mindre vedlikehold. Nå har vi gjerde på 1.60, men det er fordi at hvis de kommer seg over så har de fri tilgang til hovedvei...

Det er jo et fint sommerprosjekt da.. :blink: Jeg kan ta et bilde av vårt gjerde å poste her, dersom noen er intr?

Ja sett inn bilde er du snill.

Jeg skal gjerde inn tomta og trenger ideer ang gjerde. Klarer ikke helt å bestemme meg om jeg skal ha netting eller tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde denne vurderingen da vi kjøpte hus for to år siden. Det var da snakk om et permanent gjerde som kunne holde hund av størrelse ønsket som nr. 2. Den eneste fordelen med tregjerde er utseende og pris. Det er mye vedlikehold hvis man vil gjøre det "ordentlig", gjerdet bør behandles 2 ganger første "runde" og deretter en gang i året, samt jevnlig gås over mtp. flis, skader, råte etc. Siden hagen vår er fin og stor og vi har mer enn nok å vedlikeholde ble det ordentlig nettinggjerde fra leverandør. Det går an å kjøpe inn billigere fra Felleskjøpet og sette opp selv. Det er dyrt, men jaggu verdt det!

IMG_2857.jpg

DSC_0815.JPG

Null vedlikehold, og vel verdt pengene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere selveierrekkehus?

Vi bor nemlig i borettslag, og skal gjerde inn vår hage - og da er det klare regler å forholde seg til. Egentlig greit, så slipper vi å lure og tenke og pønske og sjekke og drøfte fram og tilbake hva vi skal ha :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simira: Hvordan festet dere stolpene?

Jeg drømmer om gjerde, men hagen min er så kupert. Hvis jeg setter gjerdet nederst i skråningen klarer de å hoppe over, og hvis jeg setter den øverst har jeg liksom avstått fra en del av tomta. Og det er bare ett av problemene knyttet til kuperte naturtomter. Dessuten er det ingen andre som har gjerder her. Det strider mot et eller annet prinsipp her jeg bor, men det er ikke mindre praktisk for hundeeiere av den grunn! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok noen kjapp bilder av gjerdene vi har:

IMG_6330.JPG

Gjerdet som skiller hagene og innkjørsel

Det er festet slik:

IMG_6331.JPG

IMG_6333.JPG

Et lite grønnt nettinggjerde som skiller den ene flekken vi for tiden har med hage fra innkjørsel på motsatt side en tregjerdet. Dette gjerdet kommer til og med Dverg Pincheren seg over :ahappy: Det var også det gjerdet vi brukte til å skille der hvor vi har tregjerde nå. Det endte opp med at vi måtte ta kompostbinger for å forhøye, og det ble bare tull ut av det.

Rundt hele eiendomen har vi et slikt gjerde:

IMG_6335.JPG

Please, ignorer sorpe, moll, grus osv. Vi holder desperat på å prøve å få fikset opp, men må vente til dustefolkene har gravd opp vannledninger først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere selveierrekkehus?

Vi bor nemlig i borettslag, og skal gjerde inn vår hage - og da er det klare regler å forholde seg til. Egentlig greit, så slipper vi å lure og tenke og pønske og sjekke og drøfte fram og tilbake hva vi skal ha :ahappy:

Ja, denne tanken slo meg også... I et borettslag er det ofte NOEN som har STERKE meninger om sånn :)

I borettslaget vi bodde før, hadde ALLE (med gjerde) et helt enkelt plankegjerde. Sånn med gjerdestaur og to tverrgående planker på den. Et vennepar som bodde i en rekke ovenfor oss ville sette opp gjerde til sine hunder, og vurderte det "alle" andre hadde. Men nei, da kom borettslagformannen og sa at de fikk sette opp stakitt gjerde, for det var penest! Det hadde hun nemlig.... Hva "alle andre" hadde, hadde visst ikke noe å si...

Men, den dama bestemte hvordan vi skulle klippe hekken vår også da så... Noen bør bare ikke sitte med stemmerett i et borettslag. Vi flyttet netopp pga henne.

Men, dette ble OT, uansett... ER det borettslag, så forhør deg rundt hva slags gjerde du KAN ha :)

Uansett, lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne gå tilbake til utgangspunktet - nemlig basenji. De går over netting-gjerder så lett som ingenting, for de er rå på å klatre. Har man netting-gjerde med dem, bør det dels være nedgravd (de er rå på å grave også kreka..) og så bør det være ca 2 m høyt og "bøyd innover" på toppen! (Gjelder dog voksne basenjier som skal være ute uten tilsyn, vel kanskje også de som er under tilsyn - er ikke alle basenjier som lyder innkalling hvis det er noe som frister på andre siden av gjerdet). For basenjier er det bedre med høye, tette plankegjerder uten "tverrliggere" på innsiden som kan gi dem fotfeste for å komme seg over.

En liten basenji-valp kan nok holdes innenfor gjerder i starten, men de vokser svært fort til - min basenji begynte å gå over alt som var av gjerder i i 6-7 måneders alder. Man kommer simpelthen til den erkjennelsen at "basenji løs i haven" ikke er en opsjon sånn uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne gå tilbake til utgangspunktet - nemlig basenji. De går over netting-gjerder så lett som ingenting, for de er rå på å klatre. Har man netting-gjerde med dem, bør det dels være nedgravd (de er rå på å grave også kreka..) og så bør det være ca 2 m høyt og "bøyd innover" på toppen! (Gjelder dog voksne basenjier som skal være ute uten tilsyn, vel kanskje også de som er under tilsyn - er ikke alle basenjier som lyder innkalling hvis det er noe som frister på andre siden av gjerdet). For basenjier er det bedre med høye, tette plankegjerder uten "tverrliggere" på innsiden som kan gi dem fotfeste for å komme seg over.

En liten basenji-valp kan nok holdes innenfor gjerder i starten, men de vokser svært fort til - min basenji begynte å gå over alt som var av gjerder i i 6-7 måneders alder. Man kommer simpelthen til den erkjennelsen at "basenji løs i haven" ikke er en opsjon sånn uten videre.

Man trenger bare et hjørne - så kommer man over alt. Hilsen Kasko. Gruer meg til å skulle prøve å lage basenjisikker inngjerding. Tak er vel tingen tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, denne tanken slo meg også... I et borettslag er det ofte NOEN som har STERKE meninger om sånn :)

I borettslaget vi bodde før, hadde ALLE (med gjerde) et helt enkelt plankegjerde. Sånn med gjerdestaur og to tverrgående planker på den. Et vennepar som bodde i en rekke ovenfor oss ville sette opp gjerde til sine hunder, og vurderte det "alle" andre hadde. Men nei, da kom borettslagformannen og sa at de fikk sette opp stakitt gjerde, for det var penest! Det hadde hun nemlig.... Hva "alle andre" hadde, hadde visst ikke noe å si...

Men, den dama bestemte hvordan vi skulle klippe hekken vår også da så... Noen bør bare ikke sitte med stemmerett i et borettslag. Vi flyttet netopp pga henne.

Men, dette ble OT, uansett... ER det borettslag, så forhør deg rundt hva slags gjerde du KAN ha :ahappy:

Uansett, lykke til :)

Tja, ikke alle borettslag har en Narvestad, ikke alle borettslag er helvetesdiktatur. Vi trives i hvert fall godt så langt her vi bor, har fått lov til alt vi vil gjøre så langt, og det må ikke være noe naziregime selv om fellesreglene setter normer for mest mulig like og harmoniske fasader. Vi har for eksempel fått begrensning på høyde, som er regulert av boligbyggeloven, og vi må ha hvitt gjerde for ikke å bryte med resten av rekka. Det må være tregjerde og de vi deler tomtegrense med må godkjenne gjerdet, ellers står vi fritt. Jeg ser ikke på det som problematisk, men noen vil sikkert alltid bli sur for ikke å få bestemme alt selv - men da burde de ikke bo i borettslag...

Men for all del - når vi var i visningsprosessen nå leste jeg jo ordensregelverk hvor det sto pinlig detaljerte beskrivelser av hvordan en skulle kjøre inn og ut av fellesgarasjen. Så noen steder er verre enn andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne gå tilbake til utgangspunktet - nemlig basenji. De går over netting-gjerder så lett som ingenting, for de er rå på å klatre. Har man netting-gjerde med dem, bør det dels være nedgravd (de er rå på å grave også kreka..) og så bør det være ca 2 m høyt og "bøyd innover" på toppen! (Gjelder dog voksne basenjier som skal være ute uten tilsyn, vel kanskje også de som er under tilsyn - er ikke alle basenjier som lyder innkalling hvis det er noe som frister på andre siden av gjerdet). For basenjier er det bedre med høye, tette plankegjerder uten "tverrliggere" på innsiden som kan gi dem fotfeste for å komme seg over.

En liten basenji-valp kan nok holdes innenfor gjerder i starten, men de vokser svært fort til - min basenji begynte å gå over alt som var av gjerder i i 6-7 måneders alder. Man kommer simpelthen til den erkjennelsen at "basenji løs i haven" ikke er en opsjon sånn uten videre.

Tonje tok ordene ut av munnen på meg. Det er bare å innse at du har basenji, og kompostbinger= frihet, uansett tilsyn eller ei. Jeg ville satset på noe sikrere.

Vi har gjerdet inn hele tomten med 120 cm høyt nettinggjerde, og det funker fint om sommeren, men om vinteren skulle vi helst hatt 150 - minst!

Cosmos far er forøvrig den værste utbryterkongen jeg har møtt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, men det er lov å spørre :)

Nei vi fant ut at de er veldig sære på gjerdetyper osv. Så det får bli line ute i hagen. Det tar meg uansett bare 30 sekunder å gå til inngjernda jorde som er for løse hunder.

Men takker for masse gode svar :) Hilsen ei som er meget opptatt i utrolig kjedelig flytting og skruing av møbler. Med en Basenji som stjeler alle skruene :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere vurdert løpestreng? Ikke mitt førstevalg, men kanskje et alternativ for hunder som ikke skjønner poenget med gjerde.

Trixie og Kennel har sett med vaier, hjul eller krok som løper langs vaieren, og en plastbelagt vaier til å gå mellom hund og løpestreng. Og så må man ha basenjisikker tvangstr^sele, såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...