Gå til innhold
Hundesonen.no

"sports" spark


Recommended Posts

Nå er det kjempefint å sparke her, så det blir en eller to sparkturer om dagen, bortover isen eller fortauet, hvor Casper trekker meg store deler av turen (ganske behagelig). Men jeg kjører nå rundt på den samme sparken jeg fikk da jeg var 7 år gammel eller noe, en meget godt brukt "rapp" (tror jeg), som nok har sett sine bedre dager. I går knakk det ene håndtaket av og, og jeg er egentlig litt redd for at hele greia bare skal kollapse, for han har nå sine plutselige rykk. (bruker strikkbånd selvsagt).

Så til saken. Jeg lurer nemlig på om det finnes en type "sports-sparkstøtte", ser for meg noe litt bredere og robust, som egner seg godt for hundekjøring, uten at jeg vil ha noen pulk. Jeg vil altså ha en spark som er en spark, men litt solide greier.

Noen som vet om noe slikt? Har jo "tarzan" sparken, men det er jo bare rapp med jernkropp, sikker litt mer solid, men vet ikke om det holder jeg.

Ps. kanskje denne skulle vært under "alt mulig" forumet, men er jo på en måte hundeutstyr da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paws, er ikke helt ute etter en slede (nå vet jeg ikke hvordan denne ser ut da), men jeg ønsker meg en mer robust utgave av en spark, som også kan brukes uten hun, men som er mer egnet for trekking enn vanlige sparker :lol:

Han er jo ikke noen trekkhund, jeg mener han trekker fint og jevnt en periode, men går litt lei og da må jeg kunne bruke greia som en vanlig spark :)

kennel XO, jeg tror kanskje det blir for lite tyngde foran til at den vil egne seg for trekk? Ser for meg at jeg vil stupe fremover, må nok være meier litt lenger frem en som så. Men takk for tipset :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nomeslede er vell kanskje ikke så fryktelig ulik en spark, og kan fint brukes med en hund, men den er nok fryktelig mye dyrere, og dessuten veldig upraktisk om du vil sparke uten hund :) Dessverre vet jeg ikke av noe bedre alternativ enn den vanlige sparken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en slik en altså?

http://www.finnskoghusky.com/picture.aspx?id=31921773

Blir nok veldig ulønnsomt for min del, og ganske upraktisk :) ser det for meg, jeg pesende opp fortausbakken med denne, mens casper rusler snusende ved siden av med tissepauser :P

Nei var vel et bomskudd, men måtte jo bare spørre her da, finnes det så hadde sikkert noen her inne visst det :lol:

Kanskje jeg får be pappa modifisere sparken litt, forsterke den litt her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne sida finnes det litt forskjellige typer sparker både for sommer og vinterbruk. Hva med denne? http://www.sommerbutikken.no/spark-kick.htm

Disse så spennende ut, er det noen som har prøvd med hund foran? Om det blir for lett foran..det burde ikke være noe problem om man fikser et litt lavt festepunkt, for en vanlig spark er heller ikke så tung foran om man ikke har noen på den, men den har jo meier litt lenger frem da en disse.

Så praktisk ut fordi de ikke ble så lange, da kan den få være med i Hiace til et egnet sted:)

mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den kicksparken som selges på vinterbutikken/sommerbutikken er blitt poppis i hundekjøringsmiljøet, de som har en til tre hunder kjører rundt med den der. Ser litt skummelt ut, de påstår det er gøy :) når man fester lina langt ned blir den nok mest stabil. Så fester man en bremsematte mellom meiene foran, så har man noe å bremse med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om man fester lina langt ned vil jo hundens bakdel trekkes nedover da? Med mindre man har dritlangt bånd, og jeg vil helst ikke operere med noe lengre enn tre meter. Har festet det lengre ned noen ganger på denne sparken, og det blir vanskelig å styre, samt jeg stuper lettere.

Hmm så det går virkelig å ha hund foran den kicksparken altså? Jeg ser bare for meg at det blir veldig ustabilt når man støter på litt humper og sånn, og at det ikke blir så lett å styre stabilt når den er så kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh! Skrev noe også klarte jeg klikke meg bort.

Den er ikke kort selen, den slutter ved haleroten (uten festepunktet til båndet), men kan få den lengre og da, om det er meningen? kan hende han ble litt trykt ned pga. at jeg har den reimen som går over ruma for stram, den er der for at selen ikke skal gli for mye ned. http://vandalmis.files.wordpress.com/2010/01/sparkkolasje.jpg litt dårlig bilde på å vise det, men her ser du kanskje hva jeg mener.

Jeg bruker ett 2,5 meter strikkbånd, så det er nok derfor han blir litt trykt ned når festepunktet er så lavt? For båndet skal vel egentlig være omtrent vannrett med hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så synes jeg ikke sports-sparken ser spesielt ustø ut?, men det er klart jeg kan ta feil. Ikke la deg lure av at den er "spinkel" i alle fall; hva mangler sports-sparken i forhold til en vanlig spark, med tanke på å gjøre den stødig? For det andre så klages det over at når man bruker nomesele, så kan man få litt problemer når man bruker den sammen med magebelte, fordi trekkpunktet kommer for høyt opp. I så henseende må jo dette være helt ypperlig?! :icon_confused: Nomesele er vel lagd for vogn/slede, og her har man jo faktisk mulighet å få festet båndet så langt ned som på en vogn/slede, og ingenting er vel bedre enn det? Og jo lenger ned man fester båndet, desto mer stø vil sparken være, det er jo logisk. (Nesten så jeg får lyst på en selv, men det er litt uaktuelt for tiden, så spørs om jeg ikke må vente til neste vinter.. :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen jammen

Den sparken er jo mye kortere enn en vanlig spark, så da ser jeg for meg at har man en rykk og napp hund foran seg så vil den lett stupe, og tyngdepunktet blir litt feil.

Er det ikke meningen at båndet skal være omtrent på høyde med hunden da, slik at den hverken trekkes nedover eller oppover? Når jeg bruker magebelte så blir kanskje selen iblandt trukket pittelitt oppover, mend et er ikke snakk om mye. Og skal jeg feste båndet nederst på sparken blir han trukket nedover.

Kanskje sports-spark er feil ord, jeg mente tanks-spark :icon_confused:

Neida, men det jeg ser for meg er at man tar utgangspunkt i en helt vanlig spark. Erstatter det meste som er tre med hardere materiale, setter på litt forsterkninger her og der slik at den vil tåle å rykkes i, samt at den er litt bredere enn en stor spark, men likevel så smal at jeg ikke må gå i spagaten såklart. Lengden kan være den samme som en vanlig spark, den synes jeg er bra for da kan hunden plutselig rykke i sparken uten at den slår koldbøtte fremover, slik jeg ser for meg at kicksparken gjør... men altså jeg fikk ikke akkurat 6 i fysikk så mulig jeg bare har vrangforestillinger i hodet. Jeg syens iallefall den så veldig kort ut foran, og at å styre den kan bli vanskelig, og at svingene vil bli veldig brå og ende i svalestup. I bunn og grunn er jeg jo fornøyd med vanlig spark, men kunne tenkt meg en hundevennligere forsterket utgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen jammen

Den sparken er jo mye kortere enn en vanlig spark, så da ser jeg for meg at har man en rykk og napp hund foran seg så vil den lett stupe, og tyngdepunktet blir litt feil.

Er det ikke meningen at båndet skal være omtrent på høyde med hunden da, slik at den hverken trekkes nedover eller oppover? Når jeg bruker magebelte så blir kanskje selen iblandt trukket pittelitt oppover, mend et er ikke snakk om mye. Og skal jeg feste båndet nederst på sparken blir han trukket nedover.

Kanskje sports-spark er feil ord, jeg mente tanks-spark :D

Neida, men det jeg ser for meg er at man tar utgangspunkt i en helt vanlig spark. Erstatter det meste som er tre med hardere materiale, setter på litt forsterkninger her og der slik at den vil tåle å rykkes i, samt at den er litt bredere enn en stor spark, men likevel så smal at jeg ikke må gå i spagaten såklart. Lengden kan være den samme som en vanlig spark, den synes jeg er bra for da kan hunden plutselig rykke i sparken uten at den slår koldbøtte fremover, slik jeg ser for meg at kicksparken gjør... men altså jeg fikk ikke akkurat 6 i fysikk så mulig jeg bare har vrangforestillinger i hodet. Jeg syens iallefall den så veldig kort ut foran, og at å styre den kan bli vanskelig, og at svingene vil bli veldig brå og ende i svalestup. I bunn og grunn er jeg jo fornøyd med vanlig spark, men kunne tenkt meg en hundevennligere forsterket utgave.

Altså; du står jo på sparken vel? Skal litt til for at den skal velte framover da, i motsetning til at du bare skal bli dratt fremover? Tenk deg en sykkel; den er jo mye kortere foran (og faktisk avrundet med et hjul som kan stoppe helt opp ved brems!), og det er da ytterst sjelden man hører om de som har trynt bare fordi hunden gjorde et rykk?

Jeg tenkte slett ikke at du skulle feste båndet helt nederst nei, men feks rett under der kurven er. Da kan det se ut som om trekkpunktet blir riktig. Alternativt kan du gjøre som jeg når jeg sparker; fester hunden i magebelte til meg - personlig synes jeg det er mye sikrere; jeg kan enkelt slenge fra meg sparken (eller miste den når jeg faller av hvis noe sånt skulle skje), og synes generelt jeg har bedre kontroll enn om hunden skulle vært festet i sparken.

Jeg har spark hvor alt bortsett fra setet og håndtakene er i metall - funker fett! :icon_confused: Hvorfor ikke bare kjøpe en sånn? Og hvorfor føler du at du må "forsterke" den her og der? Hva skulle det bøte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*flir* jeg vet ikke hva det skulle bøte på jeg :icon_confused: jeg tenker bare at hvis jeg først skal kjøpe en spark som blir litt "stygt" brukt, så vil jeg ha noe som tåler det og, merker jo at sparken her har blitt enda mer skranglete bare av det lille bruket vi har hatt nå. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis festepunktet blir veldig langt ned kan du jo kjøpe en sånn, eller lignende Weightpull eller pinneselen hos seleverkstedet http://seleverkstedet.no/Sider/seletoy08.htm Ellers vet jeg ikke om jeg tror de er SÅ farlig at det er litt helling på strikket. Drar en del dekk med mine, det ligger jo helt ned på bakken, og bruker bare vanlig strikk, har brukt både 2 og 2,5 meter pluss noen cm i kjettingen det er festet i, og det har gått helt fint. Så 3 m burde holde i massevis. Men så trenger du jo ikke feste den helt nederst heller kanskje? Jeg vil tro at om folk kjører med 3 hunder så bør det jo gå bra med 1 :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...