Gå til innhold
Hundesonen.no

Utrydd syke hunderaser


Iago

Recommended Posts

Så på nyhetene nå og det kom et innslag av en Cavalier med Syringomyelia. Vetrinæren snakket og mente dette var menneskeskapt ved dårlig avlsarbeid og det kanskje var best å bare utrydde rasen. Hva mener dere om dette?

Jeg tenker på at det finnes Cavalierer uten denne sykdommen som kan "redde" rasen igjen, ikke vet jeg. Men dette var litt interessangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar
Dersom en rase ikke har noen nytteverdi for mennesket, ikke er avlet funksjonellt og forsvarlig så mener jeg at den ikke har livets rett.

Etisk forkastelig.

Ehh...ja vel? Hvilke raser har ikke nytteverdi for mennesket? En Engelsk bulldogg kan ha minst like mye nytteverdi for sin eier om den "bare" er en elsket familiehund som en schæfer i politiet.

Raser som ikke er avlet funksjonelt og forsvarlig har like mye livets rett som noen annen rase - det er menneskene som liksom skal forvalte og ta vare på disse rasene det er noe i veien med. Om det kommer så langt at en rase må utryddes pga menneskenes udugelige avl og inkompetanse har vi virkelig sunket lavt. Det er etisk forkastelig at vi i dag har raser som ikke kan vaske seg, føde selv eller klare å gå opp en trapp uten å få åndenød men det er enda mer etisk forkastelig at vi først dømmer en rase nord og ned ved avl og så påberoper oss retten til å utrydde rasen som en lettvintløsning for menneskelig udugelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på nyhetene nå og det kom et innslag av en Cavalier med Syringomyelia. Vetrinæren snakket og mente dette var menneskeskapt ved dårlig avlsarbeid og det kanskje var best å bare utrydde rasen. Hva mener dere om dette?

Jeg tenker på at det finnes Cavalierer uten denne sykdommen som kan "redde" rasen igjen, ikke vet jeg. Men dette var litt interessangt.

Jeg vil bare si ifra det at det ikke er så ille som personen la frem til at det skal være. Det er mange mange uten denne sykdommen. Jeg vil også si det at eieren til denne hunden ville gjøre eiere/oppdrettere mere oppmerksomme, for det er mange oppdrettere som benekter denne sykdommen og det er mange cavaliereiere som ikke vil scanne fordi, hallo de skal jo ikke avle... de tenker ikke på det at ved å scanne en vanlig hund, vil oppdretteren vite mere om linjene sine, kunne handle/parre mere utifra det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skeptisk til at det her skal være en rase som må utryddes, er vel ikke en veldig stor andel av hundene som lider av denne sykdommen eller har andre sykdommer som forsvarer det?

Men jeg er veldig åpen for å sette strek for visse raser, som Dalmatiner-dama sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh...ja vel? Hvilke raser har ikke nytteverdi for mennesket? En Engelsk bulldogg kan ha minst like mye nytteverdi for sin eier om den "bare" er en elsket familiehund som en schæfer i politiet.

Raser som ikke er avlet funksjonelt og forsvarlig har like mye livets rett som noen annen rase - det er menneskene som liksom skal forvalte og ta vare på disse rasene det er noe i veien med. Om det kommer så langt at en rase må utryddes pga menneskenes udugelige avl og inkompetanse har vi virkelig sunket lavt. Det er etisk forkastelig at vi i dag har raser som ikke kan vaske seg, føde selv eller klare å gå opp en trapp uten å få åndenød men det er enda mer etisk forkastelig at vi først dømmer en rase nord og ned ved avl og så påberoper oss retten til å utrydde rasen som en lettvintløsning for menneskelig udugelighet.

Jeg kan egentlig ikke se at vi er så veldig uenige. Med nytteverdi for mennesket mente jeg vel mer jakt, vakt, gjeting osv. Jeg kan selvfølgelig ha formulert meg klønete, men jeg forstår ikke helt at du skal diskutere på det?

Mener du kanskje at en rase som "ikke kan gå opp en trapp uten å få åndenød" skal fortsette å bli avlest på fordi den har en nytteverdi for sin eier i form av at den er elsket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som vet hvilke raser veterinæren snakker om, eller blir det bare spekulasjoner? Jeg vil jo anta at Pekingeser er sikker.

Hva med Engelsk Bulldog, Shar Pei, Mops, kanskje Chow-Chow? Kan godt være at hun snakker om raser som er langt mindre utbredt for alt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som vet hvilke raser veterinæren snakker om, eller blir det bare spekulasjoner? Jeg vil jo anta at Pekingeser er sikker.

Hva med Engelsk Bulldog, Shar Pei, Mops, kanskje Chow-Chow? Kan godt være at hun snakker om raser som er langt mindre utbredt for alt jeg vet.

Det er etter hva jeg vet bare cavalieren i dette tilfelle, men kan være flere ja. Men jeg syntes det var relativt brutalt tatt i i denne sammenhengen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er etter hva jeg vet bare cavalieren i dette tilfelle, men kan være flere ja. Men jeg syntes det var relativt brutalt tatt i i denne sammenhengen...

Jeg skjønte det sånn at det var snakk om raser i flertall, men hvis dette er å trampe på noen medlemmers tær kan vi la det ligge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så også dette, og lurer fælt på hvilke raser som skal utryddes... Og hvilke kriterier som skal legges til grunn. Men er enig i at noen raser synes jeg vel strengt tatt ikke har livets rett. Men hva med å heller avle de friskere??? Eller mindre ekstreme hvis vi snakker om det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte det sånn at det var snakk om raser i flertall, men hvis dette er å trampe på noen medlemmers tær kan vi la det ligge :)

Tramper ikke for min sin del, men er sikkert andre om ikke synes om det ja. Jeg bare irriterer meg litt over at hvergang det kommer til cav, denne sykdommen og utbredelsen er det overdrivelse og overdrivelse som er temaet uten like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan egentlig ikke se at vi er så veldig uenige. Med nytteverdi for mennesket mente jeg vel mer jakt, vakt, gjeting osv. Jeg kan selvfølgelig ha formulert meg klønete, men jeg forstår ikke helt at du skal diskutere på det?

Mener du kanskje at en rase som "ikke kan gå opp en trapp uten å få åndenød" skal fortsette å bli avlest på fordi den har en nytteverdi for sin eier i form av at den er elsket?

Nei, jeg mener at løsningen ikke er å utrydde rasene, men å snu om på avlen :). Grunnen til at jeg diskuterte på det med nytteverdi var at om vi skulle utryddet alle hunder som ikke jakter, vokter, gjeter osv ville vi ikke hatt så veldig mange hunder igjen. Jeg skjønte hva du mente med nytteverdi, det var derfor jeg diskuterte det, for det er tross alt veldig mange hunder som ikke har de nytteverdiene du nevner, men som likefullt har en nytteverdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener at løsningen ikke er å utrydde rasene, men å snu om på avlen :). Grunnen til at jeg diskuterte på det med nytteverdi var at om vi skulle utryddet alle hunder som ikke jakter, vokter, gjeter osv ville vi ikke hatt så veldig mange hunder igjen. Jeg skjønte hva du mente med nytteverdi, det var derfor jeg diskuterte det, for det er tross alt veldig mange hunder som ikke har de nytteverdiene du nevner, men som likefullt har en nytteverdi.

Ah, jeg skjønner. Jeg mente selvfølgelig ikke at man skal utrydde alle hunder som ikke har en nytteverdi i form av jakt, vakt o.l. Men raser som lider under måten de er satt sammen på mener jeg man burde slutte å avle på evt. som du sier, snu om på avlen.

Ellers er fullstendig enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å reversere de samme prinsippene en har brukt for å få frem særtrekkene ved de ulike rasen, kan oppdretterne gjenskape friskere og mer funksjonelle individer av rasen. Men da må en faktisk sette seg ned å innrømme at ens rase er avlet feil og endre rasestandarden igjen - noe som neppe er gjort over natten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne stakkaren klarer ikke komme seg opp når den ligger på rygg. Er det vanlig?

Det er jo en veldig liten valp på et veldig glatt gulv, da. Likevel, brystbredden og frontkonstruksjonen på en del bulldoger er vel slik at de har temmelig lite fleksibilitet, noe som ser ut til å være en del av problemet her. Tror nok den vil klare å snu seg rundt når den blir voksen og sterkere, og ser vel ikke på det som det største helsemessige problemet hos slike raser.

Tillegg: Den kom seg rundt til slutt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om "utrydding" er løsningen, men jeg er helt enig i at det absolutt finnes raser som enten burde sluttes å avles på eller få igang drastiske tiltak for å forbedre.

Eks. engelsk bulldog, pekingeser og andre raser som har stor risiko for å få helseproblemer pga. standarden og hvordan de blir avlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en helt vanlig dyrlege som var intervjuet. Hun snakket svært fornuftig om at det var betenkelig at det innen visse raser var avlet på utseende i en slik grad at hundene ble deformerte, fikk smerter etc. Det er vi da vel enige i. Det var nok tilfeldig at cavalieren ble brukt som eksempel. Nyhetsinnslaget var interessant og på sin plass. Hvilke kvaliteter legges egentlig til grunn ved avl og er alle etisk forsvarlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan egentlig ikke se at vi er så veldig uenige. Med nytteverdi for mennesket mente jeg vel mer jakt, vakt, gjeting osv. Jeg kan selvfølgelig ha formulert meg klønete, men jeg forstår ikke helt at du skal diskutere på det?

Mener du kanskje at en rase som "ikke kan gå opp en trapp uten å få åndenød" skal fortsette å bli avlest på fordi den har en nytteverdi for sin eier i form av at den er elsket?

Dette spørs jo faktisk på kondisen til hunden.

Jeg har selv mops som er en rase mange mennesker fordømmer fordi de er flat i fjeset. Ingen av våre sliter etter å ha gått opp en trapp, da dette kommer an på kondis. Ikke rase, som sagt.

Våre hunder får jevnlig trim, de har gått agility (hobby), prøvd i spor, og blitt testet i trekk, da mener jeg selvfølgelig ikke at hunden noensinne skal kunne trekke meg på ski, men den kan lett trekke en matboks for meg.. For meg er dette god nok nytteverdi.

Dog burde det vært mer gjennomtenkt avl. Det skulle vært påkrevd flere tester, syns jeg personlig. Better safe, than worry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utryddelse er vel neppe nødvendig - hvertfall ikke på cavalieren siden det fremdeles er hunder som er friske og raske, og jeg tipper at med litt anstrengelse og målrettet avl vil man klare å produsere friske cavalierer med bra mentalitet som har en normal levealder. Utryddelse av syringomyelia er jo selvsagt mitt ønske, men pr i dag så er det en utopi, både i griffonavl og cavalieravl. Jeg er dog en av disse ekstremistene som mener at MRscann burde gjøres på langt flere hunder enn det gjøres i dag, for å i det heletatt kunne kartlegge hvor stort problemet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på pekingneserne i dag (slik det staves?), og jeg må si jeg synes det er helt forferdelig å se på dem, virker som om de såvidt klarer å gå. Jeg fatter og begriper ikke hva som gjør at den er verdt å beholde slik den er nå. Jeg ville vært flau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørs jo faktisk på kondisen til hunden.

Jeg har selv mops som er en rase mange mennesker fordømmer fordi de er flat i fjeset. Ingen av våre sliter etter å ha gått opp en trapp, da dette kommer an på kondis. Ikke rase, som sagt.

Våre hunder får jevnlig trim, de har gått agility (hobby), prøvd i spor, og blitt testet i trekk, da mener jeg selvfølgelig ikke at hunden noensinne skal kunne trekke meg på ski, men den kan lett trekke en matboks for meg.. For meg er dette god nok nytteverdi.

Dog burde det vært mer gjennomtenkt avl. Det skulle vært påkrevd flere tester, syns jeg personlig. Better safe, than worry.

Det henger også sammen med rasen, anatomi osv.

Tror nok det skal svært mye til for at f.eks en dvergpinscher får åndenød av å gå opp en trapp, selv om de har fått aldri så lite morsjon.

At mops som er bra trent ikke har noen problemer er kjempe bra! Skulle ønske de bare kom til eiere som gav dem et verdig liv, der de ikke blir hemmet av sin anatomi, størrelse og fasong.

Heter det ikke "better safe than sorry" forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...