Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

"stramme opp" fronten

24 posts in this topic

Vi fikk kommentar om løs front på dyret i dag og det var noen rundt ringen som mente at dette er noe man kan bedre ved trening. Er det noen som har tips til hvordan man kan trene for å bdere på slikt?

Og er det noen måte å trene på for å få ett fallende kryss til å se penere ut?

Vi fikk kommentar om løs front på dyret i dag og det var noen rundt ringen som mente at dette er noe man kan bedre ved trening. Er det noen som har tips til hvordan man kan trene for å bdere på slikt?

Og er det noen måte å trene på for å få ett fallende kryss til å se penere ut?

Trekking er fin trening for å stramme opp fronten - på med nomesele, snørekjørestrikk og hekt på ett dekk bak og ut å gå tur...

Trekking er fin trening for å stramme opp fronten - på med nomesele, snørekjørestrikk og hekt på ett dekk bak og ut å gå tur...

Herlig! vi har ett dekk liggende i skogen som vi fant der i fjor så om snøen er borte er det jo lett deal. takk for tips:)

Fallende kryss kan du stramme opp litt ved sykling el jogging, la hunden gå i trav :)

Turer i kupert terreng er også bra.

Å Trekke er jo Veldig bra, trening får hele kroppen, men opp og ned og opp og ned bakke i Skogen er og Veldig bra - Noen kaster pinne feks :thumbs:

Forumet fortsetter under annonsen

pinnekasting funker dessverre ikke for oss, bikkja mi finnes ikke leken mer enn i 2 sekunder:P he he

men sykling, løping og terrengåing funker jo brilliant, det pleier vi jo å gjøre en del av om sommeren.

Men løs front og fallende kryss som kan ordnes på: prøver dommeren å si at bikkja mi er dårlig trent? :thumbs:

pinnekasting funker dessverre ikke for oss, bikkja mi finnes ikke leken mer enn i 2 sekunder:P he he

men sykling, løping og terrengåing funker jo brilliant, det pleier vi jo å gjøre en del av om sommeren.

Men løs front og fallende kryss som kan ordnes på: prøver dommeren å si at bikkja mi er dårlig trent? :thumbs:

Hehe løs front og fallende kryss er jo ikke bare en treningssak. Det handler i hovedsak om hvordan hunden er bygd genetisk. Men en del av det kan rettes på ved at hunden får muskler som støtter opp. Og selv om en hund har mye fysisk trening trenger jo ikke det å bety at den har godt med muskler alle steder i kroppen. Og om det ikke hjelper på hundens utseende ifht utstilling får du ihvertfall en hund i god form til jakta :lol:

Men løs front og fallende kryss som kan ordnes på: prøver dommeren å si at bikkja mi er dårlig trent? :D

Hehe, mulig det :thumbs:

En venninne har en dalmis med et noe fallende kryss og jeg vet at når det nærmer seg utstilling så sykles det mye der i gården. Sånn at muskulaturen og overlinjen skal vise et bedre kryss.

Noe dårlig formulert kanskje, håper du skjønte hva jeg mener :lol:

Hehe, mulig det :thumbs:

En venninne har en dalmis med et noe fallende kryss og jeg vet at når det nærmer seg utstilling så sykles det mye der i gården. Sånn at muskulaturen og overlinjen skal vise et bedre kryss.

Noe dårlig formulert kanskje, håper du skjønte hva jeg mener :lol:

Tror jeg skjønte den: trening gir bedre utseende= feilen mindre tydelig:)

Nåja, så enkelt er det sjelden.. En (god) dommer skal selvsagt kunne skille bygning kontra muskulatur, da.

Man kan ikke trene seg til en bedre bygning på hunden - et fallende kryss vil aldri bli rettere uansett trening.

En løs front derimot kan nok hjelpes på med f.eks. utvikling (hvis hunden er veldig ung), og tildels muskler.

Men så kommer jo spørsmålet om hunden virkelig HAR dette, da - eller om mye kunne vært løst ved hjelp av utstillingstrening, oppvisning og at hunden blir vant til utstillinger...

Løs front kan ofte sees på en svimsete og overlykkelig hund som løper rundt med en ikke så rutinert eier i ringen også.. Og et fallende kryss kommer OFTE til syne på en hund som synes miljøet er litt "skummelt", kanskje hunden ikke liker underlaget den løper på, eller kanskje har blitt skremt rett utenfor ringen..

Det var mine "5 cents worth"...

Susanne

Hvordan ser egentlig en løs front og et fallende kryss ut? :thumbs:

Hvordan ser egentlig en løs front og et fallende kryss ut? :thumbs:

Jeg har også alltid lurt på hvordan en løs front ser ut?? Og det samme med svake mellomhender?

Nåja, så enkelt er det sjelden.. En (god) dommer skal selvsagt kunne skille bygning kontra muskulatur, da.

Man kan ikke trene seg til en bedre bygning på hunden - et fallende kryss vil aldri bli rettere uansett trening.

En løs front derimot kan nok hjelpes på med f.eks. utvikling (hvis hunden er veldig ung), og tildels muskler.

Men så kommer jo spørsmålet om hunden virkelig HAR dette, da - eller om mye kunne vært løst ved hjelp av utstillingstrening, oppvisning og at hunden blir vant til utstillinger...

Løs front kan ofte sees på en svimsete og overlykkelig hund som løper rundt med en ikke så rutinert eier i ringen også.. Og et fallende kryss kommer OFTE til syne på en hund som synes miljøet er litt "skummelt", kanskje hunden ikke liker underlaget den løper på, eller kanskje har blitt skremt rett utenfor ringen..

Det var mine "5 cents worth"...

Susanne

Var første gangen vår i ringen uten alt for god trening fra før, så kan nok tenkes at en urutinert handler ødela litt for dommen:P

Han har litt dårlig kryss, så den tror jeg aldri vil få på topp. Men alltid greit å gjøre det beste ut av det man har. Fr jobbe litt videre med handlingen;)

På Boris sine kritikker står det alltid "løs front" Så nå skal vi begynne å trekke. :thumbs: Tror jeg begynner med vedkubber for min del.. :D

På Boris kan vi se hans løse front ved at han "slenger" mer med forbena. Er en mye jevnere trav på bakbena enn forbena :lol:

Da tror jeg My har en løs front, hun slenger rundt på forbeina sine titt og stadig :thumbs: Det er kanskje mer typisk og fremtredende på unge hunder siden de ikke har så mye muskulatur enda?

Da tror jeg My har en løs front, hun slenger rundt på forbeina sine titt og stadig :thumbs: Det er kanskje mer typisk og fremtredende på unge hunder siden de ikke har så mye muskulatur enda?

Jepp. :lol:

Fikk og lyst å se denne hunden, har du et godt bilde av den? forfra helst :) Har ikke vært borti den betegnelsen "fallende Kryss" før, er kanskje mest brukt i Utstillings Miljøet, synes nå og att det høres noe rart ut - Fallende Kryss ! :lol:

Løs front vil vel si at hunden veiver litt med frambeina når den beveger seg. Se på lundehundene neste gang du er på ei utstilling - de SKAL faktisk ha løs front. Hos lundehunden skyldes vel dette veldig mobile ledd, hos andre raser kan det sikkert ha andre årsaker, oftest tror jeg skulderplassering, vinkler og ikke minst støtte fra brystkassen er medvirkende, likeledes hundens humør og hvilken fart den vises i (her får man prøve seg litt fram). Muskelsetting er sikkert også medvirkende, men jeg tror egentlig det er lite å hente på å "bygge opp" hunden om den allerede er i normalt god muskelkondisjon.

At man skal kunne trene bort et fallende kryss har jeg liten tro på. Det man muligens kan oppnå med sykkeltrening er lengre muskler og at hunden får et skikkelig påskyt bak, hvilket et fallende kryss kan ha negativ innvirkning på.

Hva betyr påskyt?

Påskyt = fraspark, at hunden beveger bakbeina godt inn under seg og samtidig strekker de godt ut bak seg (noe som blir vanskelig om krysset er for bratt, da kan de få et nokså kort steg bak).

Denne karen her må kunne sies å ha godt påskyt:

http://greyhounds.it/eng/bracco/photos/Axe..._with_style.jpg

ok, så det du mente er at man ved å trene en hund med fallende kryss så vil den da kunne få bedre bevegelser bak?

Vi fikk faktisk det som kommentar nå "fallende kryss, men tross for det bra bevegelser" :P

ok, så det du mente er at man ved å trene en hund med fallende kryss så vil den da kunne få bedre bevegelser bak?

Vi fikk faktisk det som kommentar nå "fallende kryss, men tross for det bra bevegelser" :P

Til en viss grad vil type og mengde mosjon være med og påvirke bevegelsene til alle hunder. Høres ut som du har gjort det riktig, da! Er litt usikker på hvordan trekking og lignende vil påvirke bakbensbenvegelsene. Sørg i hvert fall for skikkelig oppvarming og at den får annen mosjon også så den ikke bygger "bolemuskler" som kan "binde" bakbensbevegelsene.

Han er en svært aktiv turhund så han får automatisk variabel trening, men bra at du sa det da det sikkert er flere som leser her og:)

Forumet fortsetter under annonsen

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Den store baby- og barnetråden - 2016
      Jeg nekter til å tenke på det der.. Men første tiden kan det jo bare ta den tiden det tar.. Værre når man må rekke jobb  
    • Hvordan var russetiden din?
      Var russ i 2011. Gikk allmenn påbygg, var blåruss  russetiden var dritmorsom! Tok mange russeknuter (av den snille sorten) og hadde det veldig kjekt med vennene mine  som eneste jente på skolen tok jeg også tømmerstokken  OG var på skolen hver eneste dag! men hvordan praktiserte deres skoler fargen på buksa? Gikk det etter hva slags linjer dere gikk på?  Der jeg er fra er det to videregående skoler, den ene er rød og den andre er blå. Den ene linja ble flyttet over til den andre skolen, og dermed bytta de også farge på russebukse  det var LITE populært hos de, for å si det sånn.
    • Utstillingstelt
      Bytta ut mitt easy up telt ( Bare hund sitt originale ) med dette for drøye 2 år siden. Og har ikke angret et øyeblikk... Hadde et hatforhold til det forrige teltet de siste gangene jeg brukte det. Synes det var tungvindt å slå opp og ned. Det eneste jeg savner, er plassen i det forrige, da dette er mindre. Har nå brukt det i 2 sesonger, o all slags vær, og synes det holder seg bedre enn det forrige. Og jeg kan faktisk slå det både opp og ned helt på egenhånd...
    • Game of Thrones - for oss som ikke har lest bøkene (USA sendetid). Advarsel: spoiler av nyeste utgitte episode.
      Nå håper jeg og tror at denne sesongen vil gi oss "The duel of bastards". Hvor Jon og Ramsey kjemper til døden om Winterfell.  
    • Den store baby- og barnetråden - 2016
      Åh, det der har jeg helt angst for  Ikke når begge skal i barnehage, men å ha en nyfødt og ei som skal i barnehagen  En som vil sove, plutselig trenger mat, kanskje hater vogna si, etc. Og en treåring som har sine greier på morgenen  Jeg bruker mye tid på å legge en plan ang det, men må innse at jeg bare må se hvordan det går etterhvert