Gå til innhold
Hundesonen.no

The Dog Whisperer


Mirai

Recommended Posts

Mor mi har nå sett lyset etter å ha sett noen få episoder av det programmet,så nå er han blitt hennes hunde gud og hun formanre om at jeg må gjøre sånn og sånn*spy*

Videre formaner hun om at mine tisper kommer til å drepe hverandre en dag,for det gjør alle tisper som bor sammen..Men vist jeg begynner å trene mine hunder som cesar...river av meg håret snart:s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 636
  • Created
  • Siste svar

Så på canis at de oppfordret alle til å skrive under på en liste som de skulle sende inn til TVN og be dem ta bort programmet. De sa metodene i programmet var inhumane, farlige og utdaterte, og i strid med kjent kunnskap og med de holdninger som bør prege det norske hundemiljøet.

Ohlala. say no more. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på canis at de oppfordret alle til å skrive under på en liste som de skulle sende inn til TVN og be dem ta bort programmet. De sa metodene i programmet var inhumane, farlige og utdaterte, og i strid med kjent kunnskap og med de holdninger som bør prege det norske hundemiljøet.

Ohlala. say no more. :)

canis mister nok inntekten sin om folk bruker cesars metoder og ikke canis sine tenker jeg.

Canis burde ikke føle seg truet av et amrikansk tv program.

Vi vet jo at amerikanerne har det med å overdrive en smule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor mi har nå sett lyset etter å ha sett noen få episoder av det programmet,så nå er han blitt hennes hunde gud og hun formanre om at jeg må gjøre sånn og sånn*spy*

Videre formaner hun om at mine tisper kommer til å drepe hverandre en dag,for det gjør alle tisper som bor sammen..Men vist jeg begynner å trene mine hunder som cesar...river av meg håret snart:s

*Flir* Jeg ser henne for meg, jeg vet godt at din mor kan være ganske bestemt i sine meninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare sett noen klipp på youtube egentlig... Jeg likte ikke å se klippet hvor han stopper lufttilførselen til en pitbull slik at den liksom "underkaster seg" (giddi at hunder gjør sånn med hverandre liksom, joda, de kan legge hverandre i bakken men de stopper ikke luftilførselen så bikkja nesten svimer av først), jeg ble bare oppgitt av det klippet hvor han liksom gjør en mastiff mindre aggresiv i møte med andre hunder ved å rykke og dra i en grime og føre de samme hundene frem og tilbake forbi den 40 ganger (tipper moroa ble enda verre når det kom en ny hund og "hundehviskeren" var dratt), men noe av det er jeg forsåvidt enig i.

Ikke sånn bevisst og gjennomtenkt enig, men jeg er jo klar over at grunnen til at Loke fungerer hos meg er at jeg ikke gir han rom for diskusjon på ting. Truer han meg (noe han har gjort sånn et par hundre ganger) så backer jeg ikke en millimeter men jeg blir heller ikke sint.Selv ikke når han ga meg det fine arret på armen ble jeg sint. Av det jeg har sett av han så er det den teknikken som gjør at han "fikser det", ikke de harde metodene, men at han faktisk ikke tar hunden seriøst når den prøver seg men beholder roen og tar det som en selvfølge at han "vinner" til slutt. Jeg brukte klikkertrening på Lokeliten og tok han aldri fysisk når han kom, men i bunn og grunn brukte jeg faktisk samme metoden som Millan når det oppsto situasjoner. Den samme "metoden" har jeg brukt på problemhestene opp igjennom oppveksten (jobbet på "problemheststall" fra jeg var 10 til jeg var et par og tjue), den samme bruker jeg på Lottemor (pus) som visstnok er så gal og "farlig" at hun skulle avlives. Altså ikke delen med fysisk avstraffing, men det å opptre selvfølgelig ovenfor dyrene.

Jeg tror alle som har drevet med dyr et helt liv ubevisst gjør mye av det samme som Millan uansett om de er enig i filosofien eller ei. Problemene kommer når folk blir så opptatt av å være "dominante" at de mister gangsynet... Det er det jeg er redd for at det programmet kan fyre oppunder. Samtidig er det ikke bare heldig med folk som skal være "snille" hele tiden heller, det aner meg at det plutselig kan komme noen frustrasjonsutbrudd som kan gi utslag i verre behandling av dyr enn det Millan har oppvist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg vil dette jeg:

millan-dogpack-lg.jpg

Hmmm......... tenk - jeg får til dette på SYKKEL jeg - uten å rive hue av, forsøke å kvele eller denge hundene rundt for å få de til bli så redd meg at de ikke tør annet...........

....OG i den perioden vi hadde 7 hunder så kunne jeg gå tur med alle 7 med alle syv båndene på EN finger uten at det var så mye som ett knuff i rekkene....... Man trenger ikke fysisk misshandle hunder for å få til det.

Man trenger faktisk ikke bruke vold i det hele tatt............

canis mister nok inntekten sin om folk bruker cesars metoder og ikke canis sine tenker jeg.

Canis burde ikke føle seg truet av et amrikansk tv program.

Vi vet jo at amerikanerne har det med å overdrive en smule.

Det handler ikke om å føle seg truet, det handler om at man er imot metodene og ideen om at hunder skal underkaste seg, og den skal gjøre det for enhver pris og man gjør det man må for å få den til å underkaste seg. At det betyr å skremme gørra av hunden spiller ingen rolle, smerte og ubehag er en stor del av greia - samtidig meler mannen om at hunden skal velge å gjøre det riktige.

Og klart - hunden skal velge å gjøre det riktig - men Canis sine prinsipper er at hunden skal velge det fordi det lønner seg - ikke fordi den kan komme til å bli nesten død av kvelning om den velger å ikke gjøre det.

Canis sine prinsipper handler om at hunden selv velger - Milan sine prinsipper handler om hunder som gjør ting fordi de tror de kommer til å dø om de ikke gjør det.

Derfor protesterer Canis.

Milan kommer heldigvis aldri til å få noe rotfeste i Norge - til det har vi altfor mange vettuge instruktører rundt omkring. Og selv de som er kjent for å være litt rå med hundene blir jo reine skjære pølsedressørene sammenlignet med Milan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Flir* Jeg ser henne for meg, jeg vet godt at din mor kan være ganske bestemt i sine meninger :)

Ja det er godt du vet hvordan jeg har det,hardt å være meg om dagene skal jeg si deg etter hun begynte å se på cesar... :D

Så jeg ønsker å skrive under på at hundeviskeren blir fjernet i fra tvn av den enkle grunn at min mor hakker på meg om alt hva jeg gjør med hundene mine,syns det er den beste grunnene ewer jeg da

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm......... tenk - jeg får til dette på SYKKEL jeg - uten å rive hue av, forsøke å kvele eller denge hundene rundt for å få de til bli så redd meg at de ikke tør annet...........

....OG i den perioden vi hadde 7 hunder så kunne jeg gå tur med alle 7 med alle syv båndene på EN finger uten at det var så mye som ett knuff i rekkene....... Man trenger ikke fysisk misshandle hunder for å få til det.

Man trenger faktisk ikke bruke vold i det hele tatt............

Det handler ikke om å føle seg truet, det handler om at man er imot metodene og ideen om at hunder skal underkaste seg, og den skal gjøre det for enhver pris og man gjør det man må for å få den til å underkaste seg. At det betyr å skremme gørra av hunden spiller ingen rolle, smerte og ubehag er en stor del av greia - samtidig meler mannen om at hunden skal velge å gjøre det riktige.

Og klart - hunden skal velge å gjøre det riktig - men Canis sine prinsipper er at hunden skal velge det fordi det lønner seg - ikke fordi den kan komme til å bli nesten død av kvelning om den velger å ikke gjøre det.

Canis sine prinsipper handler om at hunden selv velger - Milan sine prinsipper handler om hunder som gjør ting fordi de tror de kommer til å dø om de ikke gjør det.

Derfor protesterer Canis.

Milan kommer heldigvis aldri til å få noe rotfeste i Norge - til det har vi altfor mange vettuge instruktører rundt omkring. Og selv de som er kjent for å være litt rå med hundene blir jo reine skjære pølsedressørene sammenlignet med Milan.

Jeg er enig med deg. Satte det litt på spissen med en dose ironi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo viktig å huske på at Canis er et salgsnettsted, som markedsfører varer man selger - presumptivt med fortjeneste, samt egne kurs. Det er blitt et levebrød for atskillige mennesker, som altså har en sterk egeninteresse av å fremme sine metoder. Blant "ekspertene" som har skrevet under, er det en som sitter i ekspertpanelet på Canis - og som igjen har egeninteresse av å være der, siden vedkommende antagelig drar inn atskillige klienter gjennom anbefalinger i forumtråder etc.

De har lov å mene hva de vil - men de bør ikke ha lov til å begrense ytringsfriheten. "Hundeviskeren" er et underholdningsprogram, ikke et selvhjelpsprogram - det fremgår både av advarsler, og at det egentlig vises fint lite av det som gjøres. Vi bør ikke bli så fryktsomme som i USA, der kaffekoppene på McDonalds må utstyres med advarsler om at "inneholder varm drikke" for å unngå søksmål fra folk som ikke klarer å fatte at varm kaffe er.... ja, nettopp, varm.

Vi har "Jackass"-programmer som beviselig har ført til stygge ulykker blant unge som etterligner TV-heltene, men der blir det vel også sagt at TV-heltene egentlig gjør litt av det unge gjennom tidene alltid har gjort - "prøver for å se hva som skjer". Norges mest kjente dobbeltamputerte klatret opp i en høyspentmast lenge før "Jackass" liksom...

Det samme med hundedressur - metodene har vært så utrolig harde i fortiden, og da snakker vi virkelig harde, og det trengte man ikke fjernsyn for å få folk til å gjøre. I fuglehundmiljøet finnes det tydeligvis fortsatt organiserte treningsmiljøer som heiser en "ulydig" hund opp etter nakkeskinnet og bærer den 15-20 meter, det er bare å møte opp på Ekeberg iblant og gå etter hylingen fra setterne der, så kan man få se folk som antagelig aldri har sett på "Hundeviskeren", men som har klart å overgå det meste - inklusive å bli totalt urettferdige på grensen mot dyremishandling - og som har klekket dette ut alldeles uten Milans hjelp.

Jeg vil heller ikke bruke metodene til Milan, men jeg er veldig, veldig enig i Lokes utsagn. Også dette om ikke å bli sint! Det jeg synes jeg ser, er at mange som har fått litt feil innfallsvinkel og tror de "trener positivt", ofte kan bli nokså frustrert i pressede situasjoner - og da bli frustrert sinte. Så engleglorien passer kanskje best når alt går som det skal?

Du med boerboelen og den lille hunden... du HAR jo faktisk to hunder som ikke går sammen, og det er kanskje det moren din ser? Eller kanskje hun har lest beskrivelsene dine her inne på Canis? Vil man ikke bli kritisert, så er det BESTE måten å unngå det på å sørge for at hun ikke "får noe på deg" - og det er vel der du har et problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg allerede har påpekt i en annen tråd Akela: Vi vet hvem Canis er og hvilke interesser de har, men hvem er du?

At det Canis har gjort skulle være noe forsøk på å begrense ytringsfriheten synes blir litt søkt. Hadde det vært greit med et Nanny-program (et av disse om barneoppdragelse) som forfektet korporlig avstraffelse eller psykisk terror som metode - i ytringsfrihetens navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Canis har kanskje ikke forsøkt å begrense ytringsfriheten, men emm forsøker de å hindre at jeg kan velge hvilke programmer jeg ønsker og se og hvilke jeg vil la være. Jeg vet ikke om noen har foreslått å ta hotell Cæsar serien av programmet selv om det skal innholde elementer med overstadig fyll, fysisk vold, narkotika, hor og tvilsomme foretningsmetoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canis har kanskje ikke forsøkt å begrense ytringsfriheten, men emm forsøker de å hindre at jeg kan velge hvilke programmer jeg ønsker og se og hvilke jeg vil la være. Jeg vet ikke om noen har foreslått å ta hotell Cæsar serien av programmet selv om det skal innholde elementer med overstadig fyll, fysisk vold, narkotika, hor og tvilsomme foretningsmetoder?

Jo det var faktisk snakk om å sette det opp på senere sendetider så det ikke ble så lett for små barn å se på det. Dette innspillet kom fra "Barnevakten", men ble ikke hørt. Ta det av programmet har nok aldri vært på tale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Jo det var faktisk snakk om å sette det opp på senere sendetider så det ikke ble så lett for små barn å se på det. Dette innspillet kom fra "Barnevakten", men ble ikke hørt. Ta det av programmet har nok aldri vært på tale.

Umm. Når du sier det husker jeg innspillet. Lurer på om det kan bekreftes mer fyll, vold og narkotikamisbruk etter at h. C. kom på kjøreplanen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ENESTE som teller for kommersielle tv-kanaler, er seertall... innlysende nok.

"Hotel Cesar" prøvde seg jo med å bli tøffere og mer vågal, og da sank seertallene. Dermed endret TV2 profilen tilbake igjen, også etter innspill fra sine fokusgrupper - som er utvalgte seere som blir spurt om meningene sine, og som antas å være typisk for hvem man vil skal fanges opp av programmet. Det var altså IKKE ymse aksjoner eller whatever som førte til endringen.

http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=135782

Denne "Barnevakten", der daglig leder forøvrig er innvalgt i soknerådet til sin lokale menighet/prestegjeld, er ifølge et googlesøk betenkt over programkonsepter som "Mamma søker kjæreste" også. Kunne være farlig, det også...

Dette skriver Wikipedia forøvrig om den kristent eide organisasjonen (eies av Familie & Medier, en felleskristen organisasjon som kjemper for å påvirke mediene i tråd med kristne verdier), bare som apropos til slike "aksjoner":

"BarneVakten startet som en aksjon mot eventyrserien Xena.[2] Initiativtaker Roar Røise mente at «Xena ble sendt i et tidspunkt hvor barn, selv de aller minste var den mest vanlige seeren og hvor foreldrene ikke forventer at barn blir utsatt for disse voldsinntrykkene»[3], og forsøkte å overtale TV3 til å flytte programmet til et senere sendetidspunkt. Da han fikk til svar at TV3 ikke ville endre på sendeskjemaet med begrunnelsen at Xena bare var «eventyr og fiksjon»[4], sendte han brev til annonsørene som hadde sendt reklame i forbindelse med TV-programmet. Dette førte til at 20 av 30 annonsører valgte å trekke seg, og TV3 fjernet Xena fra sitt sendeskjema."

Lekkert.... knakende god sammenligning gitt!! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det for vanskelig? Eh... når det henvises til en lignende "aksjon", og ønsker om å legge potensielt omstridte programmer til en annen tid på døgnet (natten?), så kan det være interessant å se BAKGRUNNEN til dem som protesterer. Enten det er kristenfolket eller en aktør på samme marked.

Canis bør se balansen mellom å være en kommers aktør på et marked, og det å protestere mot konkurrerende elementer/filosofier gjennom en kanal de selv har opprettet. Legg merke til det nicket SiriA har skrevet i en tilsvarende diskusjon nettopp på Canis, om hvordan mailen fra nettstedet er blitt spredd så det er rene spam til hundefolk rundt om.

Jeg kjøper mitt fra Canis jeg, både bøker og kurs, og synes de har gjort viktig "arbeid" i sin tid, selv om det har dabbet av litt nå på nettstedet. Derfor synes jeg det er trist at de velger en litt uheldig måte å operere på fra deres hold. For eksempel det at det i brevet, ført i pennen av to norske eksperter, fremheves dyremishandling, men hvor man ikke underbygger påstanden - noe Per Olav peker på i samme Canis-diskusjonen, så blir det litt "lettvint" omgang med en "sannhet" for meg.

Det er forskjeller på synspunkter og sannhet, og man får velge hva det er man vil fremstå som meningsbærer av.

Bardmand: Jeg har INGEN bindinger til noen, utenom meg sjøl, og absolutt NULL kommersiell interesse i noen som helst leir whatsoever, siden det er så viktig for deg å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns egentlig ikke det er så ille med tanke på hvor dette er og hva som er målet. At metodene nødvendigvis er noe man trenger å lære folk i de tusen hjem er en annen sak.

CM driver kun med problemeiere og de aller fleste vil neppe noen gang komme i de situasjonene - og de som gjør det kan man gjerne laste ned med hundre bøker om trening uten at de tar noen læring av det.

Stryping av hund i tynne band er jo f.eks en helt godkjent praksis i Norge - bare gå en tur på utstilling det å kikk på hundene som henger så pent i lenkene sine mens de prøver å nå bakken med tærne - de færreste har utstillingsbånd som er mer enn 3 mm tykke og de fleste går med stryp - festet helt oppe under ørene på bikkjene så den ikke "ødelegger" pelsen eller forstyrrer utseende på overlinja.

Om noen vil ta tak i hundetrening i Norge så er det vel kanskje greiest å begynne på hjemmebane, samt tilby kursing der folk er. De fleste som har hund er ikke tilknyttet noen klubb, de ser ikke på tv programmer om hund og de leser ikke på nett om hund. Og syns de at de har problemer så går de på kurs dersom det arrangeres i området - folk flest reiser ikke 50 mil for å gå hos "riktig" hundeskole. De tar det som er tilgjengelig til en fornuftig pris. Gry Løberg og de fleste andre i hennes yrke er jo faktisk så kostbare at det kun er spesielt interesserte som ville prioritert det for sin hund.

Her i området så er det en stor oppblomstring med bruk av halvstikk rundt magen og spraye sitron i ansiktet på hunder i alle situasjoner - det kom da Norsk hundeskole begynte å holde kurs og kursdeltagere har reist hjem og lært andre hva de lærte der. mulig canis heller burde reise litt rundt i eget land og oppsøke den jevne hundeier med sine metoder om de ønsker å snu hvermannsens oppfattning og syn på hundetrening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det for vanskelig? Eh... når det henvises til en lignende "aksjon", og ønsker om å legge potensielt omstridte programmer til en annen tid på døgnet (natten?), så kan det være interessant å se BAKGRUNNEN til dem som protesterer. Enten det er kristenfolket eller en aktør på samme marked.

Canis bør se balansen mellom å være en kommers aktør på et marked, og det å protestere mot konkurrerende elementer/filosofier gjennom en kanal de selv har opprettet. Legg merke til det nicket SiriA har skrevet i en tilsvarende diskusjon nettopp på Canis, om hvordan mailen fra nettstedet er blitt spredd så det er rene spam til hundefolk rundt om.

Jeg kjøper mitt fra Canis jeg, både bøker og kurs, men jeg synes dette var en nokså uheldig måte å operere på fra deres hold. Særlig siden det i brevet fremheves dyremishandling, men hvor man ikke underbygger påstanden - noe Per Olav peker på i samme Canis-diskusjonen, så blir det litt "lettvint" omgang med en "sannhet" for meg.

Det ER forskjeller på synspunkter og sannhet, og man får velge hva det er man vil fremstå som meningsbærer av.

Ja Akela den var vansklig for meg å forstå.. av og til blir jeg druknet i ord, og da blir det vansklig å få med seg helheten ;) Selv etter å ha lest sytten ganger. Slik er det for meg, og du har det anderledes. :ahappy:

Forøvrig er jeg ikke på canis. De har bikket over til noe ekstremt, ikke har jeg fått noen mail heller. Ble jammen litt nysgjerrig nå.

Men takk, da ble det klarere :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakgrunnen for oppropet til Canis er en direkte respons på den offisielle uttalelsen til etolog Randi Helene Tillung og Gry Løberg (Manimal). Hvor mange har lest den egentlig? Det tar noen minutter, men gjør det - les den! Så ser dere hva dette handler om.

http://www.etologi.no/2008/04/cesar-millan...-som-brler.html

Her er saklige og faglige argumenter imot metodene til Millan. Det handler IKKE om retten til å se hva man vil på TV eller sverting av andre aktører for at egen kommersiell virksomhet ikke skal lide tap. Det handler heller ikke om at klikkertrenere mener at alle andre metoder enn sin egen er feil og fy.

Dette handler om ekte og ærlig engasjement og fortvilelse og frustrasjon over det veldig mange (fagfolk og andre) anser som uakseptable og unødvendige metoder i forhold til trening/håndtering/behandling av dyr. Det handler om dyrevelferd og etikk!

Er det etisk forsvarlig å sende særdeles ufin behandling av dyr i beste sendetid som underholdning på TV? Hunder som presses til det ytterste av hva de kan tåle. Hunder som blir skremt vannet av. Er det etisk forsvarlig å drive nesten-kveling av hunder for å få de til å bli ettergivende? Her kan dere lese litt om den faktiske fysiologiske effekten av dette: http://www.etologi.no/2008/04/kvelning-nes...imelser-og.html

At så mange synes dette er bra underholdning og en god måte å håndtere hunder (også de ”problematiske”) på er rett og slett ganske skremmende. Og vitner om stor mangel på kunnskap der ute. (og mangel på empati og innlevelse kanskje..?)

Poenget er at det finnes alternative måter å håndtere disse hundene på. Når man vet dette går det ikke an å sitte stilltiende og heller switche over til en annen kanal - bare fordi "folk må jo få se på det de har lyst til".. Da må handling til og informasjon - informasjon - informasjon! TvNorge burde ta til etterretning at dette er mulig oppfordring til brudd på dyrevernloven, og ta programmet av sin sendeliste. Men dessverre, jeg tror ikke de gjør det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det är några av cecars metoder som jag använder på min hund och det funkar jättebra..

som istället för att säga; Nej! så gör jag ett; tsch ljud, och det reagerar hon mye bedre på än nej..

och när vi tränar kontakt övningar så ger jag henne en liten spark i sidan om hon tappar koncentrasionen, (ingen hård spark utn en liten putt) och då är kontakten tillbaka på en gång..

men jag tycker oxå att han kan vara lite överdriven, som dom hundar som har problem med andra hundar och så tvingar han dom att möta andra hundar och det blir slagsmål.. vem vet hur den hunden är sen när kamerarna är av, när ceasar har åkte därifrån? då kanske dom bara är värre.

nee, som sagt, dom mjuka övelserna har jag tagit till mej, men att tvinga en hund att göra det den är sååå rädd för, nee... det går fan inte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakgrunnen for oppropet til Canis er en direkte respons på den offisielle uttalelsen til etolog Randi Helene Tillung og Gry Løberg (Manimal). Hvor mange har lest den egentlig? Det tar noen minutter, men gjør det - les den! Så ser dere hva dette handler om.

http://www.etologi.no/2008/04/cesar-millan...-som-brler.html

Her er saklige og faglige argumenter imot metodene til Millan. Det handler IKKE om retten til å se hva man vil på TV eller sverting av andre aktører for at egen kommersiell virksomhet ikke skal lide tap. Det handler heller ikke om at klikkertrenere mener at alle andre metoder enn sin egen er feil og fy.

Dette handler om ekte og ærlig engasjement og fortvilelse og frustrasjon over det veldig mange (fagfolk og andre) anser som uakseptable og unødvendige metoder i forhold til trening/håndtering/behandling av dyr. Det handler om dyrevelferd og etikk!

Er det etisk forsvarlig å sende særdeles ufin behandling av dyr i beste sendetid som underholdning på TV? Hunder som presses til det ytterste av hva de kan tåle. Hunder som blir skremt vannet av. Er det etisk forsvarlig å drive nesten-kveling av hunder for å få de til å bli ettergivende? Her kan dere lese litt om den faktiske fysiologiske effekten av dette: http://www.etologi.no/2008/04/kvelning-nes...imelser-og.html

At så mange synes dette er bra underholdning og en god måte å håndtere hunder (også de "problematiske") på er rett og slett ganske skremmende. Og vitner om stor mangel på kunnskap der ute. (og mangel på empati og innlevelse kanskje..?)

Poenget er at det finnes alternative måter å håndtere disse hundene på. Når man vet dette går det ikke an å sitte stilltiende og heller switche over til en annen kanal - bare fordi "folk må jo få se på det de har lyst til".. Da må handling til og informasjon - informasjon - informasjon! TvNorge burde ta til etterretning at dette er mulig oppfordring til brudd på dyrevernloven, og ta programmet av sin sendeliste. Men dessverre, jeg tror ikke de gjør det..

:ahappy: Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Tilfeldigvis reklameres det nå for kurs hos Aktiv Hund på Canis.no.

Dette er Magne Gjertsen, Nordenstam-Elev og motdebattant til Gry Løberg i Redaksjon 1 tidligere. Der var temaet Jeppeprogrammet og Magne Gjertsen insisterte ovenfor Gry Løberg at det var nødvendig med fysisk irettesetting av hunder.

Skremmende dobbeltmoral Canis praktiserer spør du meg.

Money talks, bullshit walks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.youtube.com/watch?v=zpi8707WItc&NR=1

Ok, få høre forskjellige meninger om dette klippet da? *spent*

Her blir en hund presset inn i en situasjon den helst ikke vil være i, den viser tydelige anfall av gryende panikk og mistrives sterkt i situasjonen. Hva mener dere ville vært den beste løsningen her?

EdiT: kom på at jeg sannsynligvis ikke har tid til å svare selv ved en senere anledning så jeg kommer med min komentar med en gang jeg *flir* Jeg antar dette er en av de klippene som det reageres på.

Lokeliten her er belger sant, og selv om han er en trygg liten belger så kan han gjerne finne ut at han vil være redd for teite ting sånn bare for å være det liksom.

Som feks når kameraten min passet han for noen helger siden. Kameraten min ringte meg lørdagskvelden og fortalte at Loke hadde vært med på jobben hans. Skikkelig hyggelig det, men Loke var altså visstnok redd heisen. Livredd var han faktisk, han skalv og fikk så panikk at han reiv seg ut av selen.. Eh..Loke har kjørt mange rare heiser han, og aldri noensinne fått panikk, ikke litt engang.Det er - inn i heisen, sitt pent, og værsegod - nå kan vi gå ut. Men joda, Loke var så redd at de tok trappen ned igjen og den var han også redd så det gikk med en hel tubeost for å få han ned..

Nei, Loke liker ikke trapper han kan se igjennom, men til forskjell fra kameraten min spør jeg ikke Loke om det passer han å gå den trappen, jeg drar han rett og slett med meg og tar det som en selvfølge at han han overlever. Og Voila(!) Loke overlever hver eneste gang han for tenk, og faktisk har vi aldri hatt noe problem med å gå opp og ned en trapp annet enn at han kan stresse litt med å få seg ned igjen. I det han er nede er alt som normalt, med kompisen min måtte han roes før de kunne begi seg ut i gaten. Jeg er faktisk så "slem" at jeg driter i om hunden blir usikker, jeg snakker ikke til han, jeg gjør egentlig ingenting fra eller til, jeg bare lemper han med meg. Og merkelig nok takler Lokeliten enhver slik situasjon veldig bra når jeg går med han. Hadde jeg holdt på som kompisen min hadde jeg garantert hatt et nervøst vrak av en belger, til tross for et godt utgangspunkt...

I mine øyne gjør altså Milan her det riktige, bortsett fra at jeg faktisk tror at jeg ikke hadde giddi å stoppe opp for å roe hunden når den herjet som verst engang. Sannsynligvis har eierene stresset seg opp rundt hundens frykt og forsterket hele greia... Godbiter her vil, etter min erfaring, gjøre alt så mye mye verre...

*regner med verbal juling*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
    • Du kan prøve Kim Salomonsen på facebook. Det er den eneste oppdretteren av rasen i Norge. Det er en litt større rase i Sverige.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...