Gå til innhold
Hundesonen.no

Sledehunder på Grønland


Siri

Recommended Posts

Det er utrolig at ikke myndighetene har tatt tak i de problemene som tydeligvis er "vanlige" i sledehundmiljøet på Grønland! Kan jo umulig være første gangen noen nevner det..

Tragisk at mennesker får seg til å gjøre sånt mot andre levende vesener..... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden ble veterinærene mine sponset av en forleverandør på en "opplevelsesreise" til Grønland - i pakken var inkludert en tur over isen med hundespann. Det var to rystede, rasende og fortørnede veterinærer som returnerte til hjemlandet etter "opplevelsen" som bl a inkluderte å få se IRL hvordan kvestede hunder ble kappet løs fra spannet i fart, overkjørt av sleden(e) og forlatt med store skader og smerter for å dø en langsom død (eller ende som isbjørnmat) på isen...

Mulig det er akseptabelt - på samme måte som reindriftssamene her får lov å sultefore reinsdyr til døde i "dårlige år" her hjemme - fordi det er sånt "urfolk gjør, liksom"? (Om noen skulle ha en bedre, mindre "fordomsfull" forklaring, så er jeg lutter øre, forresten!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romantiske forestillinger om at såkalte "naturfolk" behandler dyr så greit er interessante... Vi ser det jo på hvalfangst også, der noen av "urbefolkningenes metoder" ikke er særlig etisk forsvarlige i en moderne tidsalder - men der de får holde på, fordi at "sånn har det alltid vært".

Skulle jo tro det fantes dyrevernlover også på Grønland, men de ble kanskje aldri tatt hensyn til - eller avskaffet da de fikk selvstyre?

Det er stygt å se og lese om, sikkert enda verre å se i virkeligheten - og det er jo latmannsarbeid og slums, regelrett. Men en lang tradisjon - det har vel vært vanlig hos andre hundebrukere også, som indianerne, at de fikk klare seg selv utenom arbeidssesongen. Og selv da var det jo ikke dyrevernmessig forsvarlig...

Vi ser det jo her hjemme også, med samene: Det har jo vært debattert dette med overbeiting fordi "alle" tviholder på retten til å være reindriftssame, mens det finnes begrenset beitetilgang... og dyrene sulter såvel som at naturen blir ødelagt. Joda, man kan skyve skylden på myndighetene, og beitelover og alt det der, men som dyrenes eier er man likevel personlig ansvarlig for velferden deres.

http://www.dyrebeskyttelsen.no/artikler/df1997-2c.shtml

Jaja, kanskje fører klimaendringene til at de ikke lenger MÅ ha hundespann, slik han det ble skrevet om - som måtte selge hundespannet, og kjøpe fiskebåt istedetfor, for å kunne fortsette med "isfisket" som var levebrødet deres.

Men kanskje turister burde stille krav?

KREVE at det påvises dokumentasjon om arbeidsforhold/dagligliv for hundene som brukes, når man legger ut på turer som denne - med sitt visvasbeskrivelse som denne:

"Grønlandshunder trives på Grønland. Der får de trukket slede, de får god mat og en mulighet til en forløsende slåsskamp innimellom øktene. De trives, og det smitter over på oss som skal være sammen med dem over innlandsisen." for en tur som starter med Hvitserk-tur nettopp på Grønland, fra april fra en fangerlandsby (altså høyst sannsynlig et sted hvor hundene ikke har det særlig ok.

http://www.hvitserk.no/turer/Lange_skiturer/1123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kanskje turister burde stille krav?

KREVE at det påvises dokumentasjon om arbeidsforhold/dagligliv for hundene som brukes, når man legger ut på turer som denne - med sitt visvasbeskrivelse som denne:

"Grønlandshunder trives på Grønland. Der får de trukket slede, de får god mat og en mulighet til en forløsende slåsskamp innimellom øktene. De trives, og det smitter over på oss som skal være sammen med dem over innlandsisen." for en tur som starter med Hvitserk-tur nettopp på Grønland, fra april fra en fangerlandsby (altså høyst sannsynlig et sted hvor hundene ikke har det særlig ok.

http://www.hvitserk.no/turer/Lange_skiturer/1123

Jeg har sendt mail til daglig leder i "hvitserk" og spurt hva DE gjør for å sikre at hundene som blir brukt i turene DE selger lever under akseptable forhold og blir behandlet ordentlig. Linket til artikkelen i VG også, i fall han skulle lure på hva jeg snakket om..

Fort gjort, forresten - kanskje flere vil henge på?

"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, så først innlegget ditt nå, Lotta - det ble nok til omtrent samtidig med ditt. Og jepp, allerede før jeg leste det har jeg også sendt mail til Hvitserk... så nå lurer de nok fælt :ahappy:

Bra det, men interessant å lese det du skrev om veterinærene du kjente også, som bekreftet VG-historien og at dette langt fra er noe nytt eller noen tilfeldighet. Samtidig er det jo da tankevekkende når hundebitt-historier fra Grønland brukes som "skrekkhistorier" her, der er jo flere barn blitt drept - og da "beviser" det både dette og hint.

Men det er rart at Danmark aldri gjorde noe, og at urbefolkning får ha dyreplageriet sitt "i fred" på denne måten - uten at man griper mer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wub: ER det virkelig mulig? At mennesker i 2007 er så ihugga dumme,at de ikke skjønner at HUNDER trenger mat utenom jobbinga?! jeg fatter det ikke... Og jeg skjemmes!

Åh, det er vel ikke det at de ikke skjønner at hunder trenger mat utenom jobbinga.. Spørsmålet er vel mer om de syns det er NØDVENDIG å fore på dyr som ikke gjør nytte for seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det er vel ikke det at de ikke skjønner at hunder trenger mat utenom jobbinga.. Spørsmålet er vel mer om de syns det er NØDVENDIG å fore på dyr som ikke gjør nytte for seg..

Tja - hvis de bare gjør nytte for seg halve året, og ikke er verdt maten de trenger resten av tida, så burde de godeste eskimoene gått inn for å finne opp en hurtigvoksende hunderase som kunne gå fra nyfødt til fix-ferdig sledehund på 3 dager... En utfordring muligens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn apropos og litt ot.

I gamle dager, den gangen jeg var gymnasiast, skrev jeg særoppgave i norsk om Helge Ingstad. Mye interessant å finne om den mannen, men jeg husker godt hvorledes han beskrev indianerenes behandling av kjørehundene.

Disse ble pisket, slått og misbrukt når indianerne hadde bruk for de om vinteren, og forlatt på små holmer om sommeren i nærheten av handelsstedene.

Det Ingstad ikke fikk til å rime, var hvorledes de tenkte i og med behandlingen og deres absolutte avhengighet av hundene om vinteren til jakt og forflytninger.

Slik jeg husker det var det bare ikke mulig for indianerne å forstå nytten av å behandle hundene skikkelig.

I jakten på caribou og dermed også ulv var den hvite pelsjeger indianerne overlegen i rask forflytnig etter caribouen. Rett og slett fordi hundene var mer motivert og i bedre kondisjon. Det resulterte i at de relativt få hvite pelsjegerne hadde enorme mengder med skinn når våren kom i forhold til indianerne.

Indianerne prøvde da hver vår også å få kjøpe hundene til de hvite pelsjegerne og trapperne. De så hvor mye bedre disses hunder var. Ingstad forsøkte å forklare dem at dette faktisk var hunder som stammet fra samme opphav som deres egne hunder, og at indianerene lett kunne få like gode hunder om de tok mer vare på dem både sommer som vinter.

Men nei. Det seg rett og slett ikke inn. Ingstad selv var fortørnet over dette, og hadde ingen god forklaring på hvorfor de ikke ville innrette hundeholdet anderledes.

Ingstad filosoferte en del over dette fenomenet og kom til at de rett og slett ikke hadde forutsetninger for å tenke strategisk i den hvite manns betydning. Ergo var det ingen selvransakelse og evaluering av i hvilken grad hundenes tilstand innvirket på jaktsuksess eller mangel på sådan. Det ble lettere å skylde skjebnen og åndene enn faktisk å gjøre en "hvit" analyse over kritiske suksessfaktorer mht jakten.

Det virker som en del urfolk ikke evner å tenke nytt om de ikke forandrer totalt miljøet de lever i.

En annen sak er at empati med andre enn dine egne er proposjonal med levestandard og trygghet for tilværelsen. Har du det tøft, er terskelen for å begå uhyrligheter mot andre (dyr og mennekser) lavere.

På Grønland er det også slik at inuittene sliter med å tilpasse seg den moderne verden. Dvs de får tak i og absoberer lett våre uvaner som passivisering foran TV og alkohol(mis)bruk. Men å organisere tilværelsen, tilpasse infrastrukturen, disiplinere personlig oppførsel og utvikle de sosiale relasjonene til et effektiv og målrettet samfunn synes vanskelig.

Uansett årsak til dyreplageriet er det påfallende at urfolk ikke klarer eller vil endre på livsmønsteret og synes ekstremt konservative og noe reaksjonære.

mh

cl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja - hvis de bare gjør nytte for seg halve året, og ikke er verdt maten de trenger resten av tida, så burde de godeste eskimoene gått inn for å finne opp en hurtigvoksende hunderase som kunne gå fra nyfødt til fix-ferdig sledehund på 3 dager... En utfordring muligens?

Bare for å presisere - så ingen misforstår - jeg forsvarer på ingen måte en slik behandling av dyr, samme hva!

Men jeg antar de forer "brukandes" bikkjer, det er vel verre med gamle, syke og svake hunder, hunder som ikke "duger", ikke er bra nok. Det er uøkonomisk å fore på noe som ikke gjør nytte for seg, og istedetfor å bli plaget av ting som samvittighet, empati, barmhjertighet, kjærlighet til dyra som jobber for de, så er det mye greiere å bare la de hundene som ikke klarer seg sjøl, stryke med. Det er den sterkestes rett som råder.. Det er omtrent like "kjekt" som å ha en fix ferdig sledehund på 3 dager det, man taper jo ikke noe på å la bikkjene fryse og/eller sulte ihjel..

Det var vel forøvrig ikke veldig bedre å være trekkhund for "hvite" i Alaska i hin hårde dager, selv om de var barmhjertige nok til å slå ihjel bikkjene de ikke trengte mer. De fikk mat og stell, men de fora ikke på ubrukelige hunder der heller, etter hva jeg har hørt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg antar de forer "brukandes" bikkjer, det er vel verre med gamle, syke og svake hunder, hunder som ikke "duger", ikke er bra nok. Det er uøkonomisk å fore på noe som ikke gjør nytte for seg, og istedetfor å bli plaget av ting som samvittighet, empati, barmhjertighet, kjærlighet til dyra som jobber for de, så er det mye greiere å bare la de hundene som ikke klarer seg sjøl, stryke med. Det er den sterkestes rett som råder.. Det er omtrent like "kjekt" som å ha en fix ferdig sledehund på 3 dager det, man taper jo ikke noe på å la bikkjene fryse og/eller sulte ihjel..

Selvsagt taper man på å ikke fore hundene sine - det var det min kommentar om "dyrking på 3 dager" viser til - man må nemlig fore bikkja hele året for å ha en brukandes hund neste sesong (om den dør av sult eller blir slått ihjel når vinteren er over så kan den vanskelig trekke en slede neste år...)

Det var vel forøvrig ikke veldig bedre å være trekkhund for "hvite" i Alaska i hin hårde dager, selv om de var barmhjertige nok til å slå ihjel bikkjene de ikke trengte mer. De fikk mat og stell, men de fora ikke på ubrukelige hunder der heller, etter hva jeg har hørt..

I min bok er det litt bedre å få mat hele året enn halve året - syns cl har forklart de prinsippene på en veldig lettfattelig og grei måte, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CL hadde mye interessant å si. Jeg har selv en grønlandsk bekjent, som priser seg lykkelig over å være jente, siden de slapp litt bedre unna - og hun har fortalt mye om hvor ****** det er for mange barn å voksne opp der, med mye alkoholisme og stor håpløshetsfølelse; de blir bare sittende der, subsidiert på et vis så de overlever, uten særlige tradisjoner for skolegang eller å flytte for å få et bedre liv (bare de som vil og kan, klarer å endre situasjonen).

Jepp, kanskje er det ikke rart i at det blir dyreplageri av slikt, tenker særlig på dette med alkoholproblemene. På den annen side: Man må kunne stille noen krav, kunne nekte dyrehold - uansett hvor mye "tradisjon" det er i dette, og ikke la gammeldagse måter å gjøre ting på fortsatt være tillatt "bare" fordi det er et urfolk... og fordi man kanskje bør ha litt dårlig samvittighet (kanskje man bør det? Eller kanskje de kan tilpasse seg, de og?, levesett forandrer seg, ikke minst med viten).

Avlivning er forøvrig bedre enn å selvdaue... for å si det slik. Bedre med en kule i hodet enn å sultes ihjel, selv hvis man synes "forbrukstanken" er grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må kunne stille noen krav, kunne nekte dyrehold - uansett hvor mye "tradisjon" det er i dette, og ikke la gammeldagse måter å gjøre ting på fortsatt være tillatt "bare" fordi det er et urfolk... og fordi man kanskje bør ha litt dårlig samvittighet (kanskje man bør det? Eller kanskje de kan tilpasse seg, de og?, levesett forandrer seg, ikke minst med viten).

Veldig OT dette her, veldig - men, er det noen som kan forklare meg greia med at alle mennesker er like, alle skal behandles likt, loven skal gjelde for alle, vi har alle samme verdi, og rettigheter - men urfolk er ikke helt like oss egentlig likevel og må derfor behandles litt annerledes? Og hvis urfolk (samer) har lyst å leve i gammer og holde barna borte fra skolen halve året så er det greit, men hvis en pakistaner på Grorud (i Grorud?!) vil sende barna sine på muslimsk skole i Langtvekkistan så er det ikke greit?

Lufta og naturen er "for alle" - egentlig, bare litt mer for samer, for de har alltid plukket molter og hatt reinsdyr, liksom?

Skjønner det ikke jeg - for hvis du bare er vanlig innvandrer uten "ur" i navnet, så skal du bli som oss? Eller har jeg misforstått?

Merker at jeg blir mer og mer fordomsfull jo eldre jeg blir (som en gammal sjømann, nesten :P ) Så - det heter at informasjon er av det gode - ENLIGHTEN ME!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...