Gå til innhold
Hundesonen.no

Fuglehunder og strøm


Mailin

Recommended Posts

Har hatt en diskusjon med noen i fuglehundmiljøet og klikkermiljøet (hvor jeg hører til) i forhold til bruk av strøm i trening for å få hunden til å ikke jage sau/rein. I Norge må man jo ha bevis på at hunden ikke jager sau for å kunne være med på jaktprøve (etter det jeg vet), og da blir det brukt strøm. Har selv drevet mye med rypejakt og hatt en setter, og med en dyktig "strøm-instruktør", så synes jeg ærlig talt ikke at dette er så ille...

Nå har jeg hørt at det er ulovlig å bruke strøm i Sverige, og lurer da på hvordan de gjør det?

Jeg er riktignok ikke helt glad i "fuglehunddressur", har drevet med dette selv :) Klikkertrener nå, og stortrives med det.. Desverre ser jeg ikke helt noen gode måter å (lettvint) trene en hund mot å jage sau/rein...

Vet at du Thomas (som er innom her i ny og ne) har vært på jaktprøve med Pax, hvordan har feks du gjort dette? Andre som trener fuglehunder positivt, hvordan gjør dere dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en diskusjon med noen i fuglehundmiljøet og klikkermiljøet (hvor jeg hører til) i forhold til bruk av strøm i trening for å få hunden til å ikke jage sau/rein. I Norge må man jo ha bevis på at hunden ikke jager sau for å kunne være med på jaktprøve (etter det jeg vet), og da blir det brukt strøm. Har selv drevet mye med rypejakt og hatt en setter, og med en dyktig "strøm-instruktør", så synes jeg ærlig talt ikke at dette er så ille...

Nå har jeg hørt at det er ulovlig å bruke strøm i Sverige, og lurer da på hvordan de gjør det?

Jeg er riktignok ikke helt glad i "fuglehunddressur", har drevet med dette selv :) Klikkertrener nå, og stortrives med det.. Desverre ser jeg ikke helt noen gode måter å (lettvint) trene en hund mot å jage sau/rein...

Vet at du Thomas (som er innom her i ny og ne) har vært på jaktprøve med Pax, hvordan har feks du gjort dette? Andre som trener fuglehunder positivt, hvordan gjør dere dette?

Selv har jeg vært på sauedressur med bruk av strøm. For det første må man ha vært med på det før en uttaler seg, og for det andre må man ikke bli så "snill" med hunden at det går ut over sauen eller andre dyr.

Men når det er sagt så er ikke bruk av aversjonsdressur med strøm sikrere eller bedre enn andre metoder. Mange hunder holder seg unna sau etter å ha fått strøm, men det finnes også en hel del som jager sau likevel. Min hund fikk et støt da han sprang mot sauen i ren nysgjerrighet. Deretter holdt han seg på avstand. På re-trening to uker senere viste han faktisk mer interesse for sauen enn før støtet ved å smyge og ta noen korte stander på dem. (Hypotese: PF?!) Men han gikk aldri så nær at instruktøren kunne gi et støt til, uansett hvor mye denne lokket på hunden.

Jeg tror neppe det ville vært vanskelig å trene hunden min til å holde seg unna uten bruk av strøm. Men som du sier så er det ikke like lettvindt. Man må ha tilgang på visse ressurser som for eksempel både rapphøns (som hunden får jage) og sau (som forstyrrelse).

Jeg tror at hunder som ikke har jaget sau tidligere og heller ikke har mye hårviltsinteresse, like gjerne kan lære å jage fugl i områder med sau, som vi legger til en hvilken som helst annen forstyrrelse i treningen.

Om hunden har fått jage tidligere så tror jeg at selv strøm har redusert virkning for å avlære dette.

Hvordan løser de dette i Sverige? Jo, de slipper ikke sauen løs i fjellet, men passer på dyra sine. Når det gjelder reinsdyr så kreves bevis for at hunden ikke jager, men jeg kan ikke svare på hvordan dette gjøres i praksis. Ofte så stenges områder med mye rein for jakt med hund.

Forøvrig har www.hundcampus.se avholdt anti-jakt kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan løser de dette i Sverige? Jo, de slipper ikke sauen løs i fjellet, men passer på dyra sine.

De gjør det, ja? Det hadde kanskje vært interessant for norske bønder å lære hvordan de skal passe på sauene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Litt OT, og litt på tema:

I flere bøker om sosialisering og miljøtrening, rådes valpeeieren til å introdusere valpen til så mange dyr som mulig de første 12 ukene. "Hvis valpen i løpet av denne perioden blir introdusert for andre valper eller andre dyr, vil den klare å knytte bånd til dem, og se på dem som medlemmer av sin egen flokk, og ikke som rovdyr eller byttedyr."

Er det noen som vet om dette fungerer på hund-sau forholdet også? Kan man gjøre hunden sauerein ved sosialisering i valpeperioden?

(Sitater er hentet fra Håndbok for Hundeeiere, av Dr. Bruce Fogle)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Litt OT, og litt på tema:

I flere bøker om sosialisering og miljøtrening, rådes valpeeieren til å introdusere valpen til så mange dyr som mulig de første 12 ukene. "Hvis valpen i løpet av denne perioden blir introdusert for andre valper eller andre dyr, vil den klare å knytte bånd til dem, og se på dem som medlemmer av sin egen flokk, og ikke som rovdyr eller byttedyr."

Er det noen som vet om dette fungerer på hund-sau forholdet også? Kan man gjøre hunden sauerein ved sosialisering i valpeperioden?

(Sitater er hentet fra Håndbok for Hundeeiere, av Dr. Bruce Fogle)

Kan love deg at valpen min har lyst til å smake litt på kaninene og marsvinene mine selv om de ble introdusert til ham før 12 uker var gått :)

Har hatt to hunder(fuglehunder) på saustrømming. Ikke pga. jakt ettersom disse aldri har vært jaktet med, men fordi vi har hytte på fjellet og går generelt mye tur i fjellet. Det at hundene har blitt strømmet har gitt en ekstra trygghet at hvis de skulle komme seg løs så vil det være mindre sjanse for at de jager sauser. Det var i hvert fall tanken.

Gordon setter tispen som var på strømming ble sluppet løs i en gård med løse sauer. Hun stakk rett av gårde på jakt, ikke på sauejakt, men fuglejakt, så de klarte ikke å strømme henne *Ler*. Hun var ikke interessert og synes at sauene var skumle nok til at en hver normal hund ville holde seg unna. :)

Hund nummer to, en irsk setter hannhund har vist interesse for sau og han ble ikke strømmet så tidlig pga. at han knuste bekkenbenet som 1 åring og strømmingen ble utsatt. Da han var på "saueavvenningen" ble han holdt i bånd i en bitteliten innhegning med noen løse sauer. Det var en presset og unaturlig situasjon, så jeg personlig synes at det var et dårlig opplegg eller hva man nå kan kalle det. Han ble strømmet etter å ha blitt jaget mot sauene. Inne i gården ble han jo holdt i bånd av en fremmed mann og ville ikke nærme seg sauene av seg selv. Han fikk litt mer respeekt for sau etter dette, men jeg vil ikke si at strømmingen var så vellykket, for jeg kunne aldri stolt på ham når det gjelder sau. Til det viser han fortsatt for stor interesse...

I dag har vi ingen planer om å strømme valpen vår. Vet ikke om vi kommer til å gjøre det i det hele tatt. La bøndene heller passe på sauene sine :D Men jeg skal heller strømme hunden min om ulven får lov til å ta seg et par sauer til middag uten å bli skutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå er jeg ingen ekspert, men slik jeg ser det finnes det 3 metoder for saue-dressur

1. Strøm.

2. Slippe hunden sammen med sint søye

3. Trene tilvenning med sau.

Nr 2 synes jeg er en brutal måte da man ikke har kontroll på hunden/sauen og det kan bli store skader ut av dette. Ville ikke ha utsatt min hund for dette.

3. Tilvenning på sau går nok, men som Thomas sier, det krever tilgang på sau og tid. Tror ikke det er alle bønder som sier seg villig til å la hvem som helst trene på sauene sine.

Vet ikke helt hva de gjør i Sverige men det blir spennende å følge med resultatet etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Vi planlegger strømming til høsten nå.

Han har vært på jakt før, men ikke strømmet :)

Vi kommer som sagt til å bruke strøm(tror jeg) og vi kommer til og oppsøke en mann som jeg har hørt en del om, og som lar hundene løpe på et stort område med sauene før han eventelt strømmer.

Det jeg er litt skeptisk til er om man strømmer feil. Mange ha strømmet hund mens den har løpt over en bro etter sauen. Som dere skjønner blir jo brua et gigantisk problem.

En jeg snakka med sa at før vi strømmer Milo bør vi komme med en trussel av noe slag. Om at hvis strømmeren strømmer feil så skal vi gi han et meget behaglig øyeblikk og liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal ikke bøndene passe på sauene sine? Det er da ikke bare tam-hunder som er rovdyr og fare for sauene.

Kremt... Det hersker vel liten tvil om at (relativt-tam-)hunder skader og dreper sau på grymt vis hvert eneste år (ofte på sauers "private" beite)...?

Min policy er enkel - og effektiv - våre hunder får aldri - aldri - aldri - aldri - aldri så mye som SE på en sau (vi har rikelig med anledning til å trene). Sauer er nei-dyr, ikke-dyr, fy-dyr, skam-deg-dyr, skumledyr, ekledyr, fysjomdyr - OG forbuden frukt.

På turer i bånd får de korreks (jada, positiv straff) om de så mye som vender hodet i retning et vårkåt lam i glade sprang over marka, med tilsvarende masse ros, godbiter og godstemme når de ser på sjefen istedet...

Jeg tror at om du vil ha en så positiv effekt av "sosialisering" mellom valp og gårdsdyr som Fogel beskriver så må valpen vokse opp i fjøset med dyra fra "spebarnsalder". Jeg hadde ihvertfall ALDRI tatt sjansen på at mine hunder skulle leke "løven og lammet" når saueflokken raser over jordene her, selv om de hadde fått hilst på sau aldri så mye under oppveksten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan løser de dette i Sverige? Jo, de slipper ikke sauen løs i fjellet, men passer på dyra sine. Når det gjelder reinsdyr så kreves bevis for at hunden ikke jager, men jeg kan ikke svare på hvordan dette gjøres i praksis. Ofte så stenges områder med mye rein for jakt med hund.

Forøvrig har www.hundcampus.se avholdt anti-jakt kurs.

Ehh? Nå er det vel ingen hemmelighet at en av grunnene til at rike nordmenn får kjøpt billige hus på landsbygda i Sverige kommer av at svenskene - i motsetning til oss - ikke har lagt to pinner i kors for å sikre bosetning (og sysselsetning, f eks i form av sauehold) over det ganskes land...

Dessverre så holder den svenske landsbygda på å gro igjen av mangel på dyr, folk og aktivitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har meldt meg på sauedressur i August og det skal bli interessant å se om Hera er interessert i større dyr. Hun har et veldig sterkt jaktinnstinkt på fugler, katter ja allt mulig vi treffer på tur (av andre dyr/fugler) men jeg er usikker på om hun har samme teft for større dyr. jeg syns det er litt greit å vite, sånn til fremtiden, hvordan hun har reagert på feks. sau. Og dette foregår jo under kontrollerte forhold, så da tenkte jeg at jeg måtte prøve dette. Men så blir jeg jo litt hønemor også da.. :) Vil ikke at hun skal bli så redd og få vondt.. hehe. kanskje hun blir traumatisert? hehe, huff, men jeg skal nok klare å bli med. Det går jo somregel helt fint! :D

Men hvis hunden blir erklert saueren, og hvis hunden skulle løpe etter sau senere en gang, får man pengene igjen da? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Huh? :D

Altså..Trussel og trussel, det var litt feilformulert av meg.

Men det er som oftest smart og si noe sånnt som:

" Om du feilstrømmer hunden min så er det ikke godt å være deg altså!"

Snakka med en sånn mann om dette, og han sa at det er smart noen ganger, så de som oftest ikke skjønner at: " Her er hunden din. Jeg strømma han feil jeg." nytter.

Utrolig dårlig formulert av meg, sorry :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...