Gå til innhold
Hundesonen.no

Lederskapstrening/øvelser


Wheaten terrier

Recommended Posts

Har lest flere plasser og hørt av flere om diverse lederskapsøvelser man skal holde seg til sånn at hunden forstår at den har lavest rang. Bl.a. å gå foran hunden på en sti, alltid gi hunden mat etter familien/deg selv, alltid hilse først på eier så på hund, knurre mens man ser hunden i øynene for å gi den en advarsel, osv.osv.

Har ikke vært særlig nøye på dette jeg da, mener at det ikke har så stor betydning som de skal ha det til de som sier/skriver det. Men det er meg

Hva mener dere om sånne råd om "hvordan få et godt lederskap?" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på lederskap, men at lederen skal være en person som hunden ser opp til og stoler på. Jeg har aldri drevet med noe seriøs lederskapstrening, men det vi gjør i hverdagen, lek ol. styrker forholdet mellom meg og hunden. Men hunden får ikke hilse før jeg har hilset, rett og slett for at han skal roe seg ned i møte med andre folk og jeg holder på å lære han å gå bak med pga av at det er veldig praktisk av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av rådene i "hvordan få et godt lederskap" synes ikke jeg er så dumme. Jeg utøver ingen ting ovenfor hundene mine for å få et godt "lederskap" i den betydning at de skal være under meg av rang. Er vokst opp med lederskapsteknikker og får de stadig slengt i hodet av slekt og venner, men har selv ikke noe tro på det.

Jeg har tro på at et god (og enkelt) hundehold inneholder faste regler i hverdagen som hundene må følge. Noe som selvfølgelig letter min hverdag med de. Mine hunder må sitte og vente på "jah" før de får mat (evt "Laska jah"/"Lyng jah"), de må sitte i ro og ikke gå ut ytterdøren/buret før jeg sier det er greit, de må spørre om lov for å få gå opp i seng/sofa/stolene og da får de som oftest lov til det :rolleyes: ikke herje inne og andre slike "leveregler" :) Ellers får de omtrendt gjøre som de selv vil, og i deres rangsystem tror jeg bare at jeg er "ho som kommer med maten" ;)

Så tja, til oppsummering; jeg tror ikke på lederskap i den forstand at jeg må utøve regler for å være alfa'n, men jeg bruker noen av reglene for å lette vår(min) hverdag med hundene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker og har lært om sånne regler er at de er mest for eiers del. Eier lærer seg å være konsekvent og har et rammeverk å forholde seg til. Konsekvens, at ting blir likt hver gang, skaper trygghet, ro, tillit, rettferdighet, alle tingene vi gjerne setter som definisjonen på et lederskap overfor hunden.

Hva reglene går ut på er egentlig likegyldige, så lenge man gjennomfører dem hver gang alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Forslår at du heller forteller hva du mener lederskapsøvelser er.

mvh

Margrete

Enten er man leder eller så er man det ikke. Det finnes ikke øvelser som gjør deg til en god leder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker og har lært om sånne regler er at de er mest for eiers del. Eier lærer seg å være konsekvent og har et rammeverk å forholde seg til. Konsekvens, at ting blir likt hver gang, skaper trygghet, ro, tillit, rettferdighet, alle tingene vi gjerne setter som definisjonen på et lederskap overfor hunden.

Hva reglene går ut på er egentlig likegyldige, så lenge man gjennomfører dem hver gang alltid.

er SÅ enig :) jeg dro på kurs med hunden, men fant ut at det var jeg som trengte kursingen og ikke han. Hva jeg gjør, påvirker resultatet hans, og nå, etter tre uker med mye mer konsekvent trening fra min side, ser jeg tydelig mye mer trygghet i hunden når vi trener. :) Og til de som trur at en hund er mindre glad i en eier som kjefter på den: så feil kan man altså ta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er man leder eller så er man det ikke. Det finnes ikke øvelser som gjør deg til en god leder.

Ok Astrid. Jeg vil vite hva jeg skal gjøre for å være en god leder. Tenk deg meg som helt fersk hundeeier nå, som ikke aner døyten om hundetrening, og blir et stort spørsmålstegn om du forteller meg at jeg har dårlig lederskap. Forklar meg! Hva gjør jeg for å bli en god leder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Ok Astrid. Jeg vil vite hva jeg skal gjøre for å være en god leder. Tenk deg meg som helt fersk hundeeier nå, som ikke aner døyten om hundetrening, og blir et stort spørsmålstegn om du forteller meg at jeg har dårlig lederskap. Forklar meg! Hva gjør jeg for å bli en god leder?

du er flink til å belønne/forsterke det som er rett, og er konsekvent med å korrigere uønsket adferd :) Også burde man gå på et lydighetskurs innen den treningsmetoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til de som trur at en hund er mindre glad i en eier som kjefter på den: så feil kan man altså ta :)

Du tror ikke at hunden ville trives bedre dersom den ble trent uten kjefting og korrigering, da (vi vet jo alle at hunder ikke blir "glad i" oss, bare for å kommentere det :) )

Du tror vel ikke at han blir mer "glad i" (for å bruke de ordene) deg fordi du kjefter? Da skulle jeg heller tro at et blidt kroppsspråk i forbindelse med kjeft er for å dempe eier. Men at han er fornøyd med å ha regler å leve etter, det tviler jeg ikke på.. Hunder blir usikre når de må sveve rundt i sin egen boble.

Jeg tror ikke akkurat at det å få hunden til å vente på værsågod før mat, ikke sprenge seg ut av døra og sånt gjør meg til en knallgod leder, men jeg tror det er praktisk for folk at ikke hunden velter dem når den skal få mat, og at den ikke klatrer over dem på veien ut av døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har leveregler for Loke..Etter Learn to Earn prinsippene som egemntlig er det samme som ofte blir kalt lederskapsøvelser. Jeg ser på det som "doggie- zen" hverdagen. At han rett og slett skal måtte beherske seg og be om lov før han gjør noe.Og gjerne helst gjøre noe for å få noe... Eks..Vi skal ut døren -Loke må dekke i et halvt minutt før han får værsegod signalet. Loke skal ut av bilen - han må sitte pent og holde kontakt.Loke skal få lov å hilse på en hund - Loke må sitte i utgangstilling og holde kontakt, kanskje dekke.

I mitt hodet har disse "øvelsene" lite med lederskap å gjøre i en tradisjonell forstand, men de er med på å understreke at det er jeg som styrer aktivitetene og så er det jo praktisk med en hund som spør om lov..

På en mildere og mer forsiktig hund så ville jeg kanskje ha vært litt mer slepphendt og latt de suse inn og ut dører som de selv vil, men en hund som Loke må etter min erfaring ha noen grenser som blir fulgt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror ikke at hunden ville trives bedre dersom den ble trent uten kjefting og korrigering, da (vi vet jo alle at hunder ikke blir "glad i" oss, bare for å kommentere det :) )

Du tror vel ikke at han blir mer "glad i" (for å bruke de ordene) deg fordi du kjefter? Da skulle jeg heller tro at et blidt kroppsspråk i forbindelse med kjeft er for å dempe eier. Men at han er fornøyd med å ha regler å leve etter, det tviler jeg ikke på.. Hunder blir usikre når de må sveve rundt i sin egen boble.

Jeg tror ikke akkurat at det å få hunden til å vente på værsågod før mat, ikke sprenge seg ut av døra og sånt gjør meg til en knallgod leder, men jeg tror det er praktisk for folk at ikke hunden velter dem når den skal få mat, og at den ikke klatrer over dem på veien ut av døra.

jeg trur hunden min er glad i meg jeg :) Om ikke på samme måte som oss mennesker, men dog. og jeg trur ikke at han ville trivdes bedre uten korreksjon, kan desverre ikke fortelle hvorfor :) :) trur ikke han blir mer glad i meg når jeg kjefter, men etter at jeg begynte og trene mer konsekvent, og korrigere rett osv, så har jeg oppnådd mye bedre kontakt med han. Og Han viser ikke blidt kroppspråk i forbindelse med kjeft. Men det er tydelig at han er mye gladere ellers, mer trygg på seg selv liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint du trives med måte du trener på, det er jo slikt det skal være :D

Men du tror ikke han gir deg bedre kontakt fordi han vet at dersom han ikke gjør det så blir han korrigert/straffet? Eller tror du han gjør det kun for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint du trives med måte du trener på, det er jo slikt det skal være :D

Men du tror ikke han gir deg bedre kontakt fordi han vet at dersom han ikke gjør det så blir han korrigert/straffet? Eller tror du han gjør det kun for deg?

Aller først, må innrømme at jeg sukket litt diskret og tenkte ikke deg også når jeg leste *fnis*

Er det ikke bedre at man trener rett med nf/ps enn at man gjør det feil? Om man endelig gjør det riktig på den måten, hvorfor skal man da prøve å "omvende" dem til å tenke motsatt av det som faktisk funker for dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg sa jo det, flott at folk trener som de føler funker for dem og det de trives med :D Og det mener jeg virkelig. Jeg bare lurer på hva folk tenker. Tror ikke det er noen vits å prøve å omvende enkelte her :P Hehe. Da har jeg en meget krevende jobb foran meg, så.. Man må finne ut av det selv tror jeg, det nytter ikke å presse noen (hvertfall ikke de som trener på en måte de liker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint du trives med måte du trener på, det er jo slikt det skal være :D

Men du tror ikke han gir deg bedre kontakt fordi han vet at dersom han ikke gjør det så blir han korrigert/straffet? Eller tror du han gjør det kun for deg?

saken er at ask ikke blir og har aldri blitt straffet eller korrigert for å ikke ta kontakt. Det er opp til han om han vil ta kontakt eller ikke. Og jeg trur ikke han gjør det for meg, men han får jo masse ros og slikt når han tar kontakt selv :P kontakt er en ting jeg ikke korrigerer, da ødelegger jeg jo bare. Det er jo kun positivt at han tar kontakt selv. Og dette skjer ikke etter korreksjon, men i situasjoner der vi er på linje, begge er glade og fornøyde, da tar han kontakt. det gjorde han jo før også, men i mye større grad nå. :P

kinge: right back at you :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lederskaps"øvelser" (vil vel mer si regler da) her i hjemmet er viktige. Jeg mener det er viktige ting som gjør at du får en god hund. Vitige regler som vi har er blant annet: værsegod før maten, hoppe ut inn av bilen på vår kommando,gå sist ut inn døren og opp ned trappen, ligge på plass når vi sier det, ikke ligge i møblene, få mat sist, ikke spise sammen med oss, ta mat på gulvet på vår kommando... bla blabla. Dette er noen eksempler på hva vi praktiserer. Mange mener dette ikke har noe med lederskap og gjøre, og at det ikke spiller noen rolle å gjøre det, men jeg mener ihvertfall det, og jeg syns disse tingene er noen av de viktigste og mest fornuftige vi gjør i hundeholdet. Det er små ting som har stort utfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest flere plasser og hørt av flere om diverse lederskapsøvelser man skal holde seg til sånn at hunden forstår at den har lavest rang. Bl.a. å gå foran hunden på en sti, alltid gi hunden mat etter familien/deg selv, alltid hilse først på eier så på hund, knurre mens man ser hunden i øynene for å gi den en advarsel, osv.osv.

Har ikke vært særlig nøye på dette jeg da, mener at det ikke har så stor betydning som de skal ha det til de som sier/skriver det. Men det er meg

Hva mener dere om sånne råd om "hvordan få et godt lederskap?" ?

Tror på å etablere et samspill med hunden, jeg da. Gjensidig tillitt og respekt er på en måte forutsetningen for å få til noe, sånn jeg ser det. Det er jo hos meg det morsomme skjer. Det er hos meg det regner godbiter. Det er hos meg det er kult å være. Det er ikke nødvendig for en leder å demonstrere sin makt på noen måte. Forhåpentligvis vil hunden med riktig timimg og tålmodighet fra min side, som en selvfølge vente på det magiske "værsågod", dvs min annerkjennelse, før den handler, eller som bekreftelse på korrekt respons! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litte både og egentlig. jeg har aldri vært så veldig leder type! men jeg setter grenser. Ganske enkelst at hunden skal sitt mens matskåla blir fylt opp og satt på plass. Hunden ska vente på værsågod singalet - Mest sånne ting.

Men Misty, som jeg har lagt merke til at er en litt sånn ' tar stringen' hund, har jeg gjort det klart fra uke 1 at det er jeg som er sjefen. Ikke det at jeg fille rister henne eller korrigerer, men har hjort det slik at det er jeg som vinner dra om kappene, og det er jeg som bestemmer nor nok er nok... osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Aller først, må innrømme at jeg sukket litt diskret og tenkte ikke deg også når jeg leste *fnis*

Er det ikke bedre at man trener rett med nf/ps enn at man gjør det feil? Om man endelig gjør det riktig på den måten, hvorfor skal man da prøve å "omvende" dem til å tenke motsatt av det som faktisk funker for dem?

Endelig et fornuftig innlegg! ;) Jeg mener korreksjon er et flott verktøy(om det brukes rett!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, njo.. jeg ser ikke helt vitsen med å bruke straff i hele tatt. Med mindre du driver med skarptrening av hunder og på død og liv er avhengi av at den hunden gjør akkuratt det du ber den om, uansett om det hagler bomber og granater rundt deg.. Tror de færreste her inne gjør det?

Vertfall, regler har alle godt av. Men det handler jo om tydelig grensesetting, valpen min forstod vertfall at når jeg holdt han tilbake når han skulle opp i sofan, fysisk stoppet han osv.. da fikk han ikke komme opp, eller sofaen er forbudt område.. Uten at jeg trengte å bruke PS. Eneste jeg kan tenke meg som sånn på grensen til PS er vel stjeling, grov stemme kanskje.. Ellers vil jeg nå heller tilrettelagt miljøet, fjerne maten f.eks?? Den vil jo nesten uansett stjele viss du forlater huset og det ligger en biff foran den på bordet.. Ellers så legger jeg absolutt ingen vekt på "lederskap"... Tror ikke alle andres hunder er noe "bedre" fordi de trener "lederskap".. Hva er nå så lederskap, gjensidig respekt og toleranse..? Jeg synes ikke det skal være nødvendig med PS i "lederskap" trening, eller trening generelt. De fleste har hund som et familiemedlem, venn, støtte osv.. Vertfall mitt syn på saken.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...