Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyreplageri


Santo

Recommended Posts

Du skal ikke se bort fra at den har for kort nese heller. Jeg vil gjerne vite hvem som døde og gjorde deg til Gud, Santo. Flerfoldige av småhundrasene har lange historier både som jakthunder, følgesvenner og rottejagere. Min rase (Cavalieren) er en av dem du prøver å innbille lider så innmari av sin korte snute. Greit nok, flere kortsnutede raser sliter med det man på Cavalierspråket kaller Cavalierkverke, der de står og hoster og harker litt dersom de stresser seg for høyt opp. Men å komme og fortelle meg at de lider av det og bør avlives både pga det og størrelse? Nei, den blir for drøy...

Kan til dels være enig med deg i at der er mye skummelt som skjer i hundeavlen og schæferen er vel et godt eksempel på en rase der et ønske om et bestemt utseende har gjort negative ting for rasen, men du trekker hele greia ut av proposjoner. Synd egentlig, for diskusjonen kunne vært interessant og ikke tåpelig som nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 188
  • Created
  • Siste svar
...Og om man setter seg inn i rasene så er 98% av dem avlet frem nettop på grunn av at utesene og størrelse egner seg til den oppgaven som hunden er beregnet for!

*Noen hadde visst dette dersom *noen hadde forsøkt å tilegne seg kunnskap om flere raser enn **-rasen...

* og ** =sett inn det som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp å da veit du sikkert at de andre dyre rasene var like små eller mindre så dette er bare eveulusjon...

Hørt om dinosaurene? Og hva med elefanter og hvaler? Har de større rett til å leve enn mennesker? Gorillaer er større enn oss... Kanskje de burde overta?

Igjen: Størrelse har lite med funksjonalitet å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne vite hvem som døde og gjorde deg til Gud, Santo.

Kan til dels være enig med deg i at der er mye skummelt som skjer i hundeavlen og schæferen er vel et godt eksempel på en rase der et ønske om et bestemt utseende har gjort negative ting for rasen, men du trekker hele greia ut av proposjoner. Synd egentlig, for diskusjonen kunne vært interessant og ikke tåpelig som nå..

Godt sagt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke se bort fra at den har for kort nese heller. Jeg vil gjerne vite hvem som døde og gjorde deg til Gud, Santo. Flerfoldige av småhundrasene har lange historier både som jakthunder, følgesvenner og rottejagere. Min rase (Cavalieren) er en av dem du prøver å innbille lider så innmari av sin korte snute. Greit nok, flere kortsnutede raser sliter med det man på Cavalierspråket kaller Cavalierkverke, der de står og hoster og harker litt dersom de stresser seg for høyt opp. Men å komme og fortelle meg at de lider av det og bør avlives både pga det og størrelse? Nei, den blir for drøy...

Kan til dels være enig med deg i at der er mye skummelt som skjer i hundeavlen og schæferen er vel et godt eksempel på en rase der et ønske om et bestemt utseende har gjort negative ting for rasen, men du trekker hele greia ut av proposjoner. Synd egentlig, for diskusjonen kunne vært interessant og ikke tåpelig som nå..

Det var ikke engang meningen jeg skulle svare i tråden da den bare var ment som en tankevekker hos de som måtte føle seg truffet... å jeg ser at det er noen som mener jeg leker gud...

hvem gjorde deg til gud som kunne bestemme at noen raser skal måtte slite på grunn av oss mennesker.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke engang meningen jeg skulle svare i tråden da den bare var ment som en tankevekker hos de som måtte føle seg truffet...

Akkurat, som jeg tenkte. Du la ut tråden utelukkende for å provosere. Somregel når folk ønsker en diskusjon, så kan de jo saklig og ikke minst grundig og helst også oppbygd av faktaopplysninger, argumentere for seg :rolleyes:

Forventer du nå å bli tatt seriøst neste gang du legger ut en tråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*femdeles er moderator hatten godt gjemt!*

Jeg vil gjerne ha 1 (ja kun 1!) godt argument på hvorfor ikke sheltien fungerer i dagens samfunn som hund og familiemedlem!

Jeg har da alldri sakt noe om den rasen, du ser selv om du mener hunden din lever ett godt liv men jeg sikkter til alle de raser som virkelig sliter fordi vi mennesker ville lage ett søtt dyr. dette er ikke rett å heller ikke lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke engang meningen jeg skulle svare i tråden da den bare var ment som en tankevekker hos de som måtte føle seg truffet... å jeg ser at det er noen som mener jeg leker gud...

hvem gjorde deg til gud som kunne bestemme at noen raser skal måtte slite på grunn av oss mennesker.?

men med viten og vilje gjøre hundene vondt? som å kupere den?

Ja, det er noen raser som ikke har det helt bra på grunn av menneskets innblanding...

Men mener du at f.eks dobermenn er den ultimate hund? de er jo full av sykdommer på mange av linjene, og mange av dem tåler ikke stress, piper å hyler for ingenting osv...

Og hvis du mener at dette ikke er en ultimat rase, hvorfor har du den da? da støtter du jo opp om det som etter din mening er dyremisshandling...

*moderator hatten er så langt borte at den nesten er glemt!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst santo så er en papillon smartere en en dobbermann....!!!du burde skamme deg sånn som du snakker om andre hunder...

Søt forresten, men ikke en hund å kommer alldri til å bli det heller.

hunde mat muligens men du forstår selv at dette bare er tull, dyret ditt ligner ikke på en hund å de klærne syns jeg er dyreplageri da det er bevist at hunder som spiller i teater ikke liker dette å endrer atferd med klær på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, som jeg tenkte. Du la ut tråden utelukkende for å provosere. Somregel når folk ønsker en diskusjon, så kan de jo saklig og ikke minst grundig og helst også oppbygd av faktaopplysninger, argumentere for seg :rolleyes:

Forventer du nå å bli tatt seriøst neste gang du legger ut en tråd?

*moderert bort*

Hold deg seriøs ellers ser jeg meg nødt til å stenge tråden! silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søt forresten, men ikke en hund å kommer alldri til å bli det heller.

hunde mat muligens men du forstår selv at dette bare er tull, dyret ditt ligner ikke på en hund å de klærne syns jeg er dyreplageri da det er bevist at hunder som spiller i teater ikke liker dette å endrer atferd med klær på.

Helt klart, du er kun ute etter å provosere... :( Håper du ser selv hvor tåpelig det du sier høres ut.......... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men med viten og vilje gjøre hundene vondt? som å kupere den?

Ja, det er noen raser som ikke har det helt bra på grunn av menneskets innblanding...

Men mener du at f.eks dobermenn er den ultimate hund? de er jo full av sykdommer på mange av linjene, og mange av dem tåler ikke stress, piper å hyler for ingenting osv...

Og hvis du mener at dette ikke er en ultimat rase, hvorfor har du den da? da støtter du jo opp om det som etter din mening er dyremisshandling...

*moderator hatten er så langt borte at den nesten er glemt!*

Nei min dobber er ingen super helt men den er laget for å klare seg på de fleste områder men langt fra noen ultimat hund.

Men den har det bra å sykdomer får vi alle en gang men vi må ikke avle på sykdomer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart, du er kun ute etter å provosere... :( Håper du ser selv hvor tåpelig det du sier høres ut.......... :P

Nei dette er kunn fakta å liker du det ikke så hold deg til at det ikke eksisterer hunder som sliter unødvendig å at alt bare er bra, dette er hvorfor det gikk som det gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei min dobber er ingen super helt men den er laget for å klare seg på de fleste områder men langt fra noen ultimat hund.

Men den har det bra å sykdomer får vi alle en gang men vi må ikke avle på sykdomer..

Du må ha et problem, du liker godt å provosere andre :rolleyes::rolleyes: Hunden min er ingen teater dukke nei tvert i mot, Men jeg har klær til den så den faktisk ikke skal fryse...Gizmo er frysen av seg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha et problem, du liker godt å provosere andre :rolleyes::rolleyes: Hunden min er ingen teater dukke nei tvert i mot, Men jeg har klær til den så den faktisk ikke skal fryse...

Tror hvertfall ikke Santo har sett papilon i aksjon på agilitybanen! Jammen er de hund og vel så det! Tæl, fart og presisjon, arbeidsvilje og mere til! Sånt snakk skyldes uvitenhet, ikke tenk på det du :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nå kasstet ut igjen å dette gleder sikkert noen men tenk over hva du utsetter hunden for. kupering er ikke vondt ment men det dere gjør er av ren uviten å jeg kaller det dyreplageri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette er kunn fakta å liker du det ikke så hold deg til at det ikke eksisterer hunder som sliter unødvendig å at alt bare er bra, dette er hvorfor det gikk som det gikk.

Jøss, hunden din sliter visst også unødvendig fordi den trenger dekken om vinteren. For ikke å snakke om kupering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nå kasstet ut igjen å dette gleder sikkert noen men tenk over hva du utsetter hunden for. kupering er ikke vondt ment men det dere gjør er av ren uviten å jeg kaller det dyreplageri.

Nei, du er ikke kastet ut, jeg skrev en PM til deg om at du må være så snill å ikke gå til personangrep, og bli useriøs...

Ikke vri sannheten er du snill :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke engang meningen jeg skulle svare i tråden da den bare var ment som en tankevekker hos de som måtte føle seg truffet... å jeg ser at det er noen som mener jeg leker gud...

hvem gjorde deg til gud som kunne bestemme at noen raser skal måtte slite på grunn av oss mennesker.?

Hva??

Når har jeg bestemt at noen raser skal måtte slite pga oss mennesker? Er som sagt enig med deg, til en viss grad, men alle raser har sine småfeil akkurat som oss mennesker - Min perfekte hund er aldri født, og vil nok aldri bli det, men en ting er jeg hvertfall sikker på ; din perfekte (eller livsverdige) hund finner man aldri!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hvertfall ikke Santo har sett papilon i aksjon på agilitybanen! Jammen er de hund og vel så det! Tæl, fart og presisjon, arbeidsvilje og mere til! Sånt snakk skyldes uvitenhet, ikke tenk på det du :(

Det blir slik når man ikke er i besittelse av et snev av rasekunnskap, dessverre. Det er ikke alle som forstår at småhunder kan brukes til mer enn å sitte på fanget. Jeg har en teori om at det er sannsynlighet at de som har den misoppfatningen knapt nok har sett en liten hund annet enn på bilder og film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nå kasstet ut igjen å dette gleder sikkert noen men tenk over hva du utsetter hunden for. kupering er ikke vondt ment men det dere gjør er av ren uviten å jeg kaller det dyreplageri.

Å ha klær på hunden for den ikke skal fryse er ikke dyreplageri i det hele tatt...Hadde vore verre om den ikke hadde fått noen ting å frøse hele tiden skal jeg si deg <_< Kupering fint men sikkert helt for jævligt for hunden selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...