Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny valp - hvor lenge fri fra jobb?


E.L
 Share

Recommended Posts

Hei! 
hvordan har dere gjort det med tanke på hjemme alene trening ved anskaffelse av ny valp? 
jeg vet selvsagt at det er store individuelle forskjeller, men jeg er i full jobb og det må planlegges i forhold til fri etc. De første ukene kan jeg ta helt fri, etter det kan jeg ha hjemmekontor 1-2 dager i uken, pluss at jeg har noen som kan lufte og aktivisere hunden litt på dagen mens jeg er på jobb. Jeg er dog usikker på om dette er nok, og leser stadig om hunder som ikke kunne være alene en arbeidsdag før 8-12 mnd alder. Usikker på om dette er veldig vanlig, eller om det er fordi det er disse man hører om. Hva er deres erfaringer? 
 

Det er snakk om en sheltie, så om noen har spesifikke erfaringer der settes det pris på. 
 

NB; det er ikke bestemt kjøp av hund, da det ikke er noe jeg gjør før jeg vet at jeg har mulighet til å ta den godt nok i mot den første tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, simira said:

Hvis du søker på "jobb" i dette underforumet så får du opp ganske mange tråder om temaet. ;)

Forsåvidt et poeng. Men forumet er jo så dødt for tiden, så noen ekstra tråder skader vel ikke? Selv om temaet er belyst fra før. Kan jo få med flere nye svar også. 

Til trådstarter: Kan det være en mulighet å ta med valpen i bilen og så lufte den i lunsjen og kanskje litt ekstra i løpet av arbeidsdagen? Jeg funderer på samme problemstilling som deg, også noe fram i tid. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Innser at jeg har søkt litt feil og derfor ikke fått opp så gode resultater. Ny her i forumet. Takk for at du tar deg tid til å svare likevel Krelsie! 
 

Angående ha med hund i bil: det kan jo være et alternativ, men da avhengig av at det ikke er for varmt eller for kaldt da. Ellers har jeg også som nevnt, i hvertfall i ytterligere noen uker, mulighet til at et familiemedlem kommer og er med hundene for eksempel en times tid og lufter den. Men det vil jo da fortsatt bli noen timer alene før/etter dette. Det samme vil det jo bli i bil, men har inntrykk av at en del roer seg lettere i bilen enn hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, E.L said:

Takk for svar! Innser at jeg har søkt litt feil og derfor ikke fått opp så gode resultater. Ny her i forumet. Takk for at du tar deg tid til å svare likevel Krelsie! 
 

Angående ha med hund i bil: det kan jo være et alternativ, men da avhengig av at det ikke er for varmt eller for kaldt da. Ellers har jeg også som nevnt, i hvertfall i ytterligere noen uker, mulighet til at et familiemedlem kommer og er med hundene for eksempel en times tid og lufter den. Men det vil jo da fortsatt bli noen timer alene før/etter dette. Det samme vil det jo bli i bil, men har inntrykk av at en del roer seg lettere i bilen enn hjemme?

Ja det er jo noen utfordringer med bil også. Jeg vet ikke for å være ærlig. Har også hørt fra andre at valp i bil kan funke til den har lært å være hjemme alene lenge nok. Det kan i hvert fall hjelpe så valpen ikke trenger å holde seg en hel arbeidsdag/eventuelt gjøre fra seg inne. Men det funker nok ikke når de er helt små uansett, så noen uker ferie er nok nødvendig først.

Kanskje noen andre her inne har mer erfaring med mulige løsninger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sheltie  på halvannen år.Jeg hadde fri i tre uker, da vi hentet han som valp.

Mannen hadde en uke fri etter meg. Det er jeg og sønnen som vil ha hund og har ansvar sammen. Så jeg brukte de tre ukene til å fokusere på hjemme alene trening. Og den uka mannen hadde fri, var valpen i grinna si inne på ungdomsrommet store deler av skoledagen.

Vi kjøpte en valpedo og tisseunderlag. Så han skulle slippe å holde seg. Den brukte han til han var 16 uker.

Jeg snakket med oppdretteren om det med kort tid til hjemme alene trening. Og jeg tror at det har vært med på at det har gått bra. Både med tanke på hvilken valp som kom til oss, og at han fikk sove alene når han sovnet alene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Vibeke K skrev:

Jeg har en sheltie  på halvannen år.Jeg hadde fri i tre uker, da vi hentet han som valp.

Mannen hadde en uke fri etter meg. Det er jeg og sønnen som vil ha hund og har ansvar sammen. Så jeg brukte de tre ukene til å fokusere på hjemme alene trening. Og den uka mannen hadde fri, var valpen i grinna si inne på ungdomsrommet store deler av skoledagen.

Vi kjøpte en valpedo og tisseunderlag. Så han skulle slippe å holde seg. Den brukte han til han var 16 uker.

Jeg snakket med oppdretteren om det med kort tid til hjemme alene trening. Og jeg tror at det har vært med på at det har gått bra. Både med tanke på hvilken valp som kom til oss, og at han fikk sove alene når han sovnet alene. 

 

Takk for svar. Så gøy at du også har sheltie. Takler hunden godt å være hjemme alene nå som den har blitt eldre? 
 

Vil du dele hvilken oppdretter hunden er fra også? Eventuelt om du har tips til gode sheltieoppdrettere?:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har null problem med å være alene,  eller dele huset med svigermor sin sheltie. 

Han " bor" fortsatt på gutterommet om vi ikke er hjemme. Også for at vi har ett hus uten dører mellom rommene. Og han kan både synes at det blir mye å passe på. Og han er en stor gutt. Svigermor sin 10 år gamle sheltie tispe er overhodet ikke stor. ( hun bor her mer og mer. På grunn av svigermors helse). Min er fra La-min-so's og Svigermor sin er fra Miss arin. Kan sterk anbefale de. Men tenker at det er lurt med litt nærhet til oppdretteren. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...