Jump to content
Hundesonen.no

Tips ønskes: Treningsdagbøker

Recommended Posts

Kjære hundetreningsnerder, gi meg deres tips og erfaringer ?

Med ønske om at kommende valp skal få litt mer regelmessig og konstruktiv trening, ønsker jeg snoke etter treningsdagbøker. Håpet er å kanskje sparke opp litt motivasjon til å drive på med annen hundesport enn bare gjeterhundtrening.

Føler litt lost i hvor å starte, dog. Er det noen som har tips og erfaringer med treningsdagbøker til hund de kunne tenkt seg dele?

Jeg veit ikke helt hva jeg ønsker, men noe som gjør det litt enklere å føre og å ha oversikt over trening. Planlagt er grunntrening (LP/RL-rettet), og om mulig også hverdagslydighet og gjeting. Hovedsaklig økter, men også planer/mål og evaluering. Føring må være enkelt og tilgjengelig, gjerne litt morro. Har tidligere holdt på med Bullet Journaling og det krever alt for mye innsats med oppsett ol. Størrelse på boka har ingen videre betydning, men helst ikke mindre enn A5. Papiret helst av ålreit kvalitet til bruk av både penn og tusj.

Jeg kjenner til No Limit Obedience sin, men ikke stort annet.

Har laget egen fra Personlig almanakk. Droppet selve kalenderdelen til fordel for masse notatsider der jeg kan planlegge og evaluere økter, og ferdiglagede temasider som årshjul, habit trackers, lister osv. Funker bra for meg ?

• Like 1

• 2 weeks later...

Treningsdagbøker er en ting jeg syns har vært veldig vanskelig å gjøre, og ha gode rutiner på. Men jeg ser absolutt verdien i det! Men jeg har slitt veldig med å klare å holde det vedlike. For meg har det dog også gjenspeilet i litt utfordringer med hund og hundetrening som ikke hadde noe særlig mål. En annen ting jeg tipper også har vært et hinder for meg er at jeg er perfeksjonist, så jeg tørr liksom ikke bruke slike bøker "fult ut" i fare for skrivefeil, at det blir rot, stygt ++ 😆

Men nå som jeg har fått valp igjen ønsker jeg å virkelig gå inn for å bli flinkere til treningsdagbøker. Så det jeg har gjort nå, er at jeg kjøpte meg en bok, og tenkte ikke så mye over hvilken bok det egentlig var (jeg fant en tilfeldigvis igjennom Finn) - fordi jeg tenker at jeg må bare komme i gang! Jeg har hørt mye bra om No Limit Obedience og det var den jeg fant, så jeg har rett og slett kjøpt den nå, og går inn med et mindset at jeg skal bruke boken til å bli flinkere og øve meg på å loggføre treningen. Så må jeg prøve å gi slipp på alle de negative følelsene om at boken kan bli stygg, ikke perfekt osv. Men shit, jeg er litt redd as, kjenner jeg 😂

Jeg tror egentlig at hvis man er litt i startgropa for å begynne med dette, men ikke helt vet hva man vil ha, føler seg usikker osv, så er det bare å ta sjansen på noe, prøve og feile - også finne ut av hva man liker, ikke liker, hva man savner osv. Bladde raskt igennom boken når jeg fikk den, og den har også egne notatsider man kan bruke som man vil. Shoppen sin ser også bra ut forsåvidt, og tror egentlig det fort kan handle mest om smak og behag - med mindre man vil lage sin egen bok 😊

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Har en hvit en også altså😄 Greier ikke helt slutte med dem. Ja, pleier vel å si at han er en ekte belger; mest Groenendael blandet med Malinois + en dæsj Tervuren. Veldig trivelig liten fyr som liker å bruke nesa. Var det ikke sånn at du snuste på ny? Moren til min svarte skal ha nytt kull nå...wink wink, nudge nudge😘
    • Det kan ta litt tid fra bytte av hjem til hunden reagerer på det og forstår at det ikke er midlertidig. Med løpetid i tillegg kan det godt spille inn. Det kan godt henne at hun opplever løpetiden annerledes på et nytt sted enn der hun har bodd hele livet. Jeg har dessverre ikke så mye innspill utover det.
    • Hei, jeg skal lage hundegård til en kommende huskyvalp som skal bo i Hagen. Vurderer betongheller eller skifteheller etc langs gjerdet sånn at den ikke graver seg ut. Hvor store trenger disse å være? Holder det med 30x30 cm eller blir dette for smått?
    • Min samboer og jeg overtok for noen uker (3 uker) ei nydelig samojed tispe på 3 år, fra hans foreldre. Hun bodde før i Trøndelag, mens vi bor på Sørlandet, så det har vært en klimaendring for henne. Vi har passet henne en del før, så vi er ikke ukjente for Mira.  Siden vi er friluftsmennesker så har vi gledet oss masse til å få hund, og vi dedikerer mye tid til tur, ski og trening - noe hun selvfølgelig elsker! Vi har også brukt en del tid på å trene grunnleggende lydighet, da hun er sta og helst vil gjøre det hun selv ønsker, som en ekte samojed (; her har vi likevel sett stor fremgang på tur. I tillegg er hun veldig sjelden alene, vi er stort sett alltid med henne, tross at hun er vandt til å være en del hjemme alene. Jeg vil derfor tro at endringen i adferd ikke skyldes at hun er understimulert. Det er også viktig å nevne at den endrede adferden hovedsaklig gjelder når vi er hjemme og ikke ute på tur. Mira er generelt sett en veldig rolig og avbalansert hund, som tross rasen sjelden bjeffer eller synger. Hjemme har hun alltid pleid å være veldig rolig, og hun er en svært høflig hund som er veldig «enkel» å ha med å gjøre.  Så til problemet - hun har begynt å bjeffe og ule mye mer enn hva som er vanlig for henne, selv på natten. Hun virker rastløs og piper også mer enn vanlig. Hun sliter med å komme til ro, og mest bekymringsverdig av alt så spiser hun nesten ikke. Vi har ikke skiftet fôr, så her er alt likt (ønsker heller ikke å skifte da hun har en sensitiv mage). Hun har løpetid, så noe av problemene kan nok skyldes dette. Da jeg snakket med svigers nevnte de at det var vanlig at hun blir rastløs og oppmerksomhetssøkende eller pipete, men ikke at hun slutter å spise og begynner å bjeffe/ule. Legg merke til at vi har hatt henne i 3 uker, og at adferden begynte å endre seg for 1 uke siden, så trolig er ikke problemet at hun har flyttet? Vi ønsker likevel å gjøre denne overgangen så enkel og bra som mulig for henne, og viktigst av alt; at hun skal spise som vanlig. Har noen her tips til hva dette kan skyldes, eller hva vi bør gjøre? Evt om vi bør oppsøke veterinær? 
    • Altså, den totale motsetningen av en sånn hvit 😆 Er det en groenendael? Ekstremt søt, om jeg får si det! 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...