Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundemat med god dyrevelferd


Aie
 Share

Recommended Posts

Noen som vet om noen typer tørrfor og våtfor med god dyrevelferd for produksjonsdyrene?

Finner noen økologiske typer når jeg søker på nett, men synes det er vanskelig å vite om det faktisk er god dyrevelferd, og hva som er bedre enn noe annet. Ser at Dyrevernalliansen skriver at Sverige har strengere krav til økologisk produksjon enn Norge. Jeg vet ikke hvordan Sverige er sammenlignet med resten av verden, men antar at de er blant de beste.

Vil derfor tro at svenske Magnussons Økologisk (tørrfor) skal være bra, men det er midlertidig produksjonsstopp pga. mangel på råvarer på fabrikken (går an å få tak i på romeojulie.no, men vil tro det blir tomt der etter en stund). Finner ingen svenske økologiske våtfor. Danske Olivers har et økologisk tørrfor, men vet ikke hvor bra det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økologisk er ihvertfall bedre dyrevelferd, med krav til større plass, utegang på produksjonsdyr, fôring osv. Hvis du søker litt finner du sikkert krav til økologisk merking for EU, jeg har ikke tid til å finne dt nå.

Ellers prøver jeg å unngå svin og kylling, men det er jo lettere sagt, siden det er noe av det billigere kjøttet og ofte brukt i hundefôr. Storfé, vilt og fisk er ofte (dog ikke alltid) bedre.

Ellers har jo reisevei og produksjonsland litt å si for miljøet, jeg prøver å bruke nordisk produserte fôr. VOM er jo basert på slakteavfall, altså bruk av råvare som ellers ville blitt kastet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker VOM, og det er slakteavfall. Det er ingen av dyrene som lever under dårlige forhold (eller slaktes) for å bli om til hundemat.

Når det gjelder tørrfor, så lurer jeg på hvor mye menneskemat/husdyrmat (korn, osv.) som ender opp som fyllmasse i hundemat/kattemat. Også har man alltid det uavklarte "er maten kortreist?" spørsmålet. Jeg prøver å tenke helhet når det gjelder innkjøpsvaner, men det er aldri rett frem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar!

Før jeg hentet henne hadde jeg bestemt meg for å gi 50/50 VOM og tørrfor, ettersom VOM virker å være det beste foret helsemessig og bra fordi det er slakteavfall. Men så ble det rett og slett for vanskelig å følge de strenge kravene til hygiene. Har i senere tid forstått at de færreste følger dem til punkt og prikke, og at det går helt fint. Så kanskje tør jeg å prøve igjen ved en senere anledning, men det blir ikke nå.

Det kan se ut som at Yarrah er Krav-merket (det svenske merket for økologisk produksjon), selv om det produseres i Nederland. Det nevnes ikke noe sted på nettsiden deres, men på nettsiden til flere ulike nettbutikker som selger Yarrah-for. Har derfor sendt dem en mail for å sjekke om det stemmer.

Det var et godt tips å se etter mat uten kylling og svin. Dessverre har jeg ikke klart å finne økologisk våt- eller tørrfor uten kylling, så det ser ut til at det blir det inntil videre. Vil tro at økologisk med kylling (og annet kjøtt) har bedre dyrevelferd enn ikke-økologisk uten kylling, men vet ikke sikkert. Skal fortsette å holde øynene åpne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk at fôrene er sammensatt ernæringsmessig riktig, da en nyere undersøkelse konkluderte med at bare 2/3 fôr på markedet oppfyller anerkjente næringssammensetninger.
https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/bitstream/handle/11250/2759537/PedersenSundlingLindangerCross2021.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Hva gjelder dyrevelferd, kjenner jeg ingen fôr som produseres med det spesifikt i tankene. Økologisk (produksjon i Norge) er marginalt bedre enn konvensjonelt, men fortsatt langt fra det jeg vil betegne som god dyrevelferd. Fôr basert på viltfanget fisk er vel det eneste på markedet der dyra har hatt et fritt liv før slakt, men fiskerinæringen har jo sine problemer de også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om en stor andel av Norske drøvtyggerprodusenter ikke driver økologisk så er det sånn at veldig mange faktisk oppfyller kravene til økologisk drift når det kommer til dyrevelferd. Det som ikke gjør produksjonen økologisk er krav til sprøytemidler osv i fôrproduksjonen etc. Jeg ville definitivt sett etter produkter basert på norske råvarer (VoH eller Apetitt for eksempel) og en stor andel drøvtyggere eller vilt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...