Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp og trening


Recommended Posts

Hei jeg har en valp på over 4 måneder som plutselig har blitt en del dårligere i treningen. Vi trener veldig mye på kontakt ute og siden jeg har en gjeterhund er dette veldig viktig for å kunne gå ved bilveien. Jeg har bevisst variert veldig med godbitene for at ho ikke skal gå lei. Jeg har også hatt med mye lek i treningen og holdt øktene korte for å holde motivasjonen oppe. Vi har holdt god avstand til triggerne slik at ho skal lykkes  og har deretter gått med mindre og mindre avstand etterhvert som ho mestrer dette. Dette har funket veldig bra og ho har holdt god kontakt og gått forbi både katter, biler og syklister. Men de siste 10 dagene har ho blitt en del dårligere og vi har gått ekstremt store skritt tilbake. Ho har blitt mye mer opptatt av alt annet som skjer og vil nesten ikke ta kontakt med meg lenger som før. Da har jeg prøvd å motivere mere, men det funker ikke. Ho virker ikke så interessert i godbitene lenger selv om jeg bruker veldig gode godbiter som ost, pølse, fiskekaker, kylling osv. Selv når vi bare trener kontakt hjemme i gården virker alt annet mye mer spennende, men ho virker rett og slett bare mett hele tiden. Jeg har merket at det går ekstremt mange godbiter, ho har i tillegg hatt god appetitt og spist sine måltider. Nå har jeg prøvd å skyve måltidene lenger ut på dagen slik at ho skal være mer sulten før treningsøktene men ho virker bare mett hele tiden. Selvfølgelig kan det vell også være en blanding av det er vanskeligere å fokusere ute, men ho har jo klart dette før? Jeg har også lagt merke til at ho bæsjer ekstremt mye og oftere. Kan det være at ho rett og slett får for mye mat og ikke er nok motivert for godbiter fordi ho ikke er sulten nok? Kan man redusere mengde med for slik at ho blir enda mer sulten og gira på godbiter? Trenger at ho er motivert for kontakt for å kunne gå ved veien..Trenger gjerne noen tips og råd om det er noe jeg kan gjøre for at treningen skal gå bedre igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan selvfølgelig være at hun er mett, men adferden i seg selv er ikke merkelig. Valper går igjennom mange faser i løpet av det første året, og de kan komme over natta. Det greit å huske på at hunden skal gjennom de samme fasene som menneskebarn går igjennom, bare på mye kortere tid. 

Du sier hun har klart det før, men da var ikke verden like interessant. Hun strengt tatt ikke klart å kontrollere seg i en verden av syn, lyder og lukter med så høy verdi før, for verden er annerledes enn for et par uker siden. Og den vil fortsette å bli mer og mer spennende, og toppe seg i puberteten. 

Men ja, jeg ville redusert matmengden når det det brukes veldig mye godbiter. Det er greit å finne årsaken til endringen dersom du mistenker at det kan ha med andre ting å gjøre enn valpens naturlige utvikling. Hvor mange måltider får hun? Hjelper det hvis du går tur rett før middagen hennes når hun er mest sulten? Hvor interessert er hun i selve måltidene?

Dersom det ikke har med metthetsfølelse å gjøre, så er løsningen "enkel." Du må tilbake i treningen, og/eller øke verdien av belønningen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en valp på 4 måneder, så ville jeg senket forventningene dine litt, gått et stort steg tilbake, og kanskje til og med tatt litt pause fra treningen ? det er jo bare en baby. 

Så ville jeg fokusert på å finne ut hva som er den beste belønningen for din hund, gjerne når den er mest sulten eller har mest energi på dagen. Er det pølse eller drakamp. Også bruker du det som belønning. Gå gradvis fremover, sakte ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg bedre tid, og ikke forvent bare fremgang.Valpen  er i en alder da den ikke er baby langer i hundeverden, men en obsternasig tenåring. Hormonene begynner å sette sitt preg på oppførselen, den blir mer selvstendig og utprøvende. Senk skuldrene og forventningene, fortsett å trene , men hold gjerne litt igjen på progresjonen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, patricia skrev:

Ta deg bedre tid, og ikke forvent bare fremgang.Valpen  er i en alder da den ikke er baby langer i hundeverden, men en obsternasig tenåring. Hormonene begynner å sette sitt preg på oppførselen, den blir mer selvstendig og utprøvende. Senk skuldrene og forventningene, fortsett å trene , men hold gjerne litt igjen på progresjonen. 

De blir vel streng talt ikke kjønnsmodene så tidlig. Etter min erfaring kommer dette ved ca 7-9 mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pingeling skrev:

Ved 4 mnd? 

Det skjer noe med valpene i den alderen, det vet de fleste som har hatt noen hunder. Vi betrakter dem som valper til de er bortimot årsgamle, med det gjør ikke andre hunder. "Valpelisensen" går ut omtrent på denne tiden. I oppveksten går valoen/hunden gjennom flere modningsfaser, som vi bør ta hensyn til i oppdragelse og trening.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper blir kjønnsmodne rundt 6 måneders alderen, med forbehold om individuelle og raseforskjeller, men det er ikke snakk om veldig mye nødvendigvis.

4 måneder er bare valpen enda, selv om den ikke er så liten som en 2 måneder valp, og mye har jo skjedd bare på de 2 månedene valpen har vokst. Men det høres nesten ut som at i denne situasjonen er det snakk om for høye forventinger - jeg ville senket forventinger og krav, og gått tilbake i treningen. Det er mye bedre å ta flere små skritt enn færre for store skritt. Klarer ikke hunden det vi ønsker/ber den om, så krever vi rett og slett for mye av den, og hvor denne grensa går kan være påvirket av mange ulike faktorer, som alder, løpetid, helse etc.

Det er mye som foregår den første levetiden for en liten valp, og at de har klart det før men ikke klarer det nå lenger betyr bare at man må gå tilbake i treningen å sørge for å gjøre "grunnmuren" enda mer stabil. Med mindre man mistenker det er noe annet selvfølgelig, da må jo det sjekkes opp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...