Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen med utstillingserfaring?


Rosebakken
 Share

Recommended Posts

Hva betyr det når det står i startinfoen at "Hvis ALLE møter skal din hund bedømmes nr.65" Vil det da si at det er hund nr.65 i hele raseklassen eller den klassen man har meldt seg på i? 

Og mitt neste spm..Når man er ny i utstillingsringen, er det vanskelig å forstå hva dommeren ber deg om når du f.eks skal gå en runde eller frem og tilbake foran dommer? Jeg er flink i engelsk men livredd for å ikke forstå hva de vil jeg skal gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Rosebakken said:

Hva betyr det når det står i startinfoen at "Hvis ALLE møter skal din hund bedømmes nr.65" Vil det da si at det er hund nr.65 i hele raseklassen eller den klassen man har meldt seg på i? 

Det er nr 65 i ringen. 

Og mitt neste spm..Når man er ny i utstillingsringen, er det vanskelig å forstå hva dommeren ber deg om når du f.eks skal gå en runde eller frem og tilbake foran dommer? Jeg er flink i engelsk men livredd for å ikke forstå hva de vil jeg skal gjøre

Det er som regel veldig lett og forså hva dommeren vil, og om du ikke får det med deg kan du bare be dem gjenta det. Jeg var ny i ringen i år, og har funnet det ganske greit. Men jeg har foreløpig kun stilt valp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Rosebakken said:

Hva betyr det når det står i startinfoen at "Hvis ALLE møter skal din hund bedømmes nr.65" Vil det da si at det er hund nr.65 i hele raseklassen eller den klassen man har meldt seg på i? 

Og mitt neste spm..Når man er ny i utstillingsringen, er det vanskelig å forstå hva dommeren ber deg om når du f.eks skal gå en runde eller frem og tilbake foran dommer? Jeg er flink i engelsk men livredd for å ikke forstå hva de vil jeg skal gjøre

Da er du nr 65 i ringen den dagen. Uavhengig av rase/klasse. :) 

Det kommer ann på dommer, de aller fleste er flinke på å være tydelige på hva de vil enten med ord eller peking, men bare å spørre dem om du er usikker. Jeg hører ikke så godt alltid så jeg har spurt mer enn en gang. Om du vil kan du også ta kontakt med ringsekretær før du skal inn å si det er første gangen din i ringen og du gjerne trenger litt veiledning. Ringsekretær er vedkommende som roper folk inn i ringen og hvem som har plassert hvor og om de får excellent/very good/ good etc. 
Dukk gjerne opp litt før du skal inn så kan du observere hvordan din dommer/ringsekretær er og hvordan de "dirigerer". :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare stilt hund 2 ganger, så var ny begge gangene. Unghunder begge to. Det var veldig avslappet og god stemning. Jeg fikk tips og råd fra andre utstillere før jeg skulle inn i ringen, mye moralsk støtte fra fremmede jeg tilfeldigvis ble stående/sittende ved siden av. Jeg fikk følelsen av at dommer ga oss litt ekstra spillerom fordi både jeg og hundene var uerfarene. En av mine satt seg ned på et tidspunkt, og jeg var så nervøs  og fulgte sånn med på dommer at jeg ikke fikk det med meg. ? Fikk først vite om det fra familien når jeg kom ut av ringen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...