Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye er du villig til å betale for å delta på hundeutstilling?


forevermemoryru
 Share

Recommended Posts

Altfor mye. :lol: Tenker du rent på påmeldingsavgiften eller "hele turen" med potensielt kjøring, overnatting osv? 

Kan jo si jeg betalte i overkant av 2 tusen denne måneden for 3 dager med utstillinger i Danmark i mai 2023, for 1 hund. På toppen kommer hvert fall 5 tusen i leie av campingvogn samt campingplass til denne. Så kommer fergebilett og drivstoff i tillegg. Hadde ikke hatt råd til det alene, men reiser sammen med noen, så alt utenom påmeldingen blir jo da fordelt likt på oss. Som ufør må sånt spres utover året for å si det sånn, så påmelding på nov utbetaling, camping enten des eller jan, og leie av vogna en gang innen 1.mai. Jeg reiser "på jakt" etter Dansk CERT da, for tittel. Og ikke minst opplevelsen i seg selv, Danmarkingene vet å lage det sjovt har jeg hørt! 
Sto mellom Euro Dog Show eller Crufts, i England har jeg i det minste gratis boplass en times tid unna, men selvom frøkna er kvalifisert så er det kjekkere med jentetur til Danmark! Så får jeg heller se om hun kvalifiserer seg neste år også så får vi vurdere det til 2024 heller. 

Skal også til Sandefjord nå neste helg, der gikk det 830kr i påmelding for 2 dager. Så hotellrom for 2 netter, 2000kr som egentlig skulle deles med noen dog, hadde jeg booket enkeltrom hadde jeg nok komt meg ned på 1,5k istedenfor, og valgt ett annet sted. Og drivstoff frem og tilbake. Jeg blir jo også litt bundet mtp hvor jeg kan leie iom jeg ikke har bil selv, så må noen ganger dermed betale litt mer for en kollektivtransport vennlig plass når jeg reiser alene, og ikke leier boplass på samme sted som andre jeg kan sitte på med. Togbiletter østover er heller ikke gratis, dyrere for bikkja enn meg jo! 
Skal til samme plassen for en 3 dagers neste år, men da reiser jeg med noen andre, og vi booker nok en AirBnB eller camper iom det er mildere i været på sommeren enn i desember. 

Det er galskap, ingen tvil om det, spesielt om man velger å reise litt. Men med god planlegging og økonomistyring så går det. Og det er den eneste hobbyen jeg betaler for, hund generelt. Det være seg kurs, stevner, utstillinger, trening/medlemskap i en klubb etc. Og det blir kun disse 2 reisene i 2023, alt annet vi eventuelt deltar på blir lokale greier. Og jeg reiser ikke på ferier utenom dette etc. 

Jeg synes ikke påmeldingsavgiften for en vanlig utstilling skal krype spesielt høyere opp, NKK har jeg forståelse for at må opp i pris mtp områdene de leier ofte er større pga høyere påmeldings antall og gjerne også dermed må ha flere dommere og generelt betale for bemanning rundt om til div arbeid, der de lokale klubbene oftere har mer dugnad. (Ikke dermed sakt at de ikke skal ha inntekter altså, men du skjønner hva jeg mener)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare meldt på noen få ganger lokalt, så for meg har det vært litt som å gå på konsert: det er en opplevelse jeg er villig til å betale for. Jeg har ofte vært tilskuer, og det kostet jo også litt for å vandre rundt å se på hundene. 

Jeg skjønner at de som stiller ofte og har reiseutgifter i tillegg plages mer av prisen, men det er snakk om store områder som må leies med mange ansatte dommere som jobber fulle dager, gjerne i helger. Jeg går ut i fra at dommere får reise og opphold dekt? Jeg vet hvor mye tur/retur med fly koster fra Oslo til distriktene, Så jeg regner med det er kostbart, spesielt med utenlandske dommere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...