Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye er du villig til å betale for å delta på hundeutstilling?


forevermemoryru
 Share

Recommended Posts

Altfor mye. :lol: Tenker du rent på påmeldingsavgiften eller "hele turen" med potensielt kjøring, overnatting osv? 

Kan jo si jeg betalte i overkant av 2 tusen denne måneden for 3 dager med utstillinger i Danmark i mai 2023, for 1 hund. På toppen kommer hvert fall 5 tusen i leie av campingvogn samt campingplass til denne. Så kommer fergebilett og drivstoff i tillegg. Hadde ikke hatt råd til det alene, men reiser sammen med noen, så alt utenom påmeldingen blir jo da fordelt likt på oss. Som ufør må sånt spres utover året for å si det sånn, så påmelding på nov utbetaling, camping enten des eller jan, og leie av vogna en gang innen 1.mai. Jeg reiser "på jakt" etter Dansk CERT da, for tittel. Og ikke minst opplevelsen i seg selv, Danmarkingene vet å lage det sjovt har jeg hørt! 
Sto mellom Euro Dog Show eller Crufts, i England har jeg i det minste gratis boplass en times tid unna, men selvom frøkna er kvalifisert så er det kjekkere med jentetur til Danmark! Så får jeg heller se om hun kvalifiserer seg neste år også så får vi vurdere det til 2024 heller. 

Skal også til Sandefjord nå neste helg, der gikk det 830kr i påmelding for 2 dager. Så hotellrom for 2 netter, 2000kr som egentlig skulle deles med noen dog, hadde jeg booket enkeltrom hadde jeg nok komt meg ned på 1,5k istedenfor, og valgt ett annet sted. Og drivstoff frem og tilbake. Jeg blir jo også litt bundet mtp hvor jeg kan leie iom jeg ikke har bil selv, så må noen ganger dermed betale litt mer for en kollektivtransport vennlig plass når jeg reiser alene, og ikke leier boplass på samme sted som andre jeg kan sitte på med. Togbiletter østover er heller ikke gratis, dyrere for bikkja enn meg jo! 
Skal til samme plassen for en 3 dagers neste år, men da reiser jeg med noen andre, og vi booker nok en AirBnB eller camper iom det er mildere i været på sommeren enn i desember. 

Det er galskap, ingen tvil om det, spesielt om man velger å reise litt. Men med god planlegging og økonomistyring så går det. Og det er den eneste hobbyen jeg betaler for, hund generelt. Det være seg kurs, stevner, utstillinger, trening/medlemskap i en klubb etc. Og det blir kun disse 2 reisene i 2023, alt annet vi eventuelt deltar på blir lokale greier. Og jeg reiser ikke på ferier utenom dette etc. 

Jeg synes ikke påmeldingsavgiften for en vanlig utstilling skal krype spesielt høyere opp, NKK har jeg forståelse for at må opp i pris mtp områdene de leier ofte er større pga høyere påmeldings antall og gjerne også dermed må ha flere dommere og generelt betale for bemanning rundt om til div arbeid, der de lokale klubbene oftere har mer dugnad. (Ikke dermed sakt at de ikke skal ha inntekter altså, men du skjønner hva jeg mener)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare meldt på noen få ganger lokalt, så for meg har det vært litt som å gå på konsert: det er en opplevelse jeg er villig til å betale for. Jeg har ofte vært tilskuer, og det kostet jo også litt for å vandre rundt å se på hundene. 

Jeg skjønner at de som stiller ofte og har reiseutgifter i tillegg plages mer av prisen, men det er snakk om store områder som må leies med mange ansatte dommere som jobber fulle dager, gjerne i helger. Jeg går ut i fra at dommere får reise og opphold dekt? Jeg vet hvor mye tur/retur med fly koster fra Oslo til distriktene, Så jeg regner med det er kostbart, spesielt med utenlandske dommere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
    • Nå må jeg faktisk klage litt. Tiden går jo alt for fort 🥲 Jeg synes ikke det er mer enn noen uker siden jeg hentet hjem den lille krabaten min jeg, og nå er han snart 10kg tyngre og 30cm høyere 😂❤️ Melvin, 5,5mnd gammel ❤️
    • Gratulerer med valp! Vær forberedt på en fantastisk, men også veldig krevende tid 🤭 Jeg hentet min valp ca. 3,5t unna. Han lå i fanget hele veien hjem, og fikk ingen tissepauser faktisk. Han sov store deler av veien, så det var ikke nødvendig 😄 Planen var at han skulle få sitte i sele, men ingen av selene jeg hadde med passet. Helt unødvendig: engangs-kladder! Kjøpte en stor pakke med kladder, men jeg tror jeg brukte 1 eller 2. Jeg ville ikke forvirre han med at det var OK å bruke "tøy" innendørs som toalett, så jeg tok heller hyppigere turer ut med han så han fikk gjort fra seg ute. Det ble noen uhell i starten, men han var så og si renslig ved 3mnd alder. 😃 Noe jeg har brukt mye: GJENBRUKBARE tisseunderlag!! Disse har jeg brukt i bilen (han satt i sele i baksetet til han var ca. 4,5mnd) og i buret på jobb. (Der har han et ullunderlag jeg ikke vil at han skal tisse på, det kan ikke vaskes). Disse har vært helt supre, og har han tisset på de så har jeg bare hevet det i vaskemaskinen. Kan f.eks. brukes hvis hunden lett kaster opp i bilen. For vår del så var både bur og inngjerding helt bortkastet. Han er ekstremt klistremerke og takler ikke at burdøra lukker seg. Han har et stort bur på jobb som alltid er åpent, der kan han gjerne gå inn og legge seg. Ellers så nekter han bur 🤭 Kjøp deg også en sele med masse justeringsmuligheter! Jeg har Musti sin feel active padded sele i SMALL, og den har jeg brukt fra han var ca. 5kg til nå hvor han er ca. 12-13kg. Jeg tror jeg fint kan bruke den til han er voksen hvis han ikke plutselig vokser masse 😆 MASSE LYKKE TIL, og husk at det er lov å ha blandede følelser når valpen kommer i hus! Jeg var i ekstase mens jeg ventet, men hadde det helt fryktelig når valpen min først kom i hus. Har i etterkant lest meg opp på noe de kaller "puppy blues", og jeg var veldig preget av det. Nå ville jeg ikke vært uten! ❤️
    • Nå er jeg (enn så lenge) såpass heldig at jeg ikke betaler strøm der jeg leier, så det kan jeg leve med! 🤭 Takk for alle svar! 😃 Det er jo tydelig at vom er "råbillig" kontra tørrfôr+vomkuler, så da har vi en fremtidsplan. Nå skal vi først bruke opp den 12kg sekken og 6kg SMAAK jeg kjøpte før jeg begynte å regne på dette 🤪
    • Ååh..lille Odin!! Vi savner han💖
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...