Gå til innhold
Hundesonen.no

Ditt beste tips


Venja
 Share

Recommended Posts

Vi skal hente oss valp om 3 uker og gleder oss veldig! Vår første valp så alt er nytt for oss.

Spent på hvordan 6 timers biltur hjem blir, og spent på hvordan den nye hverdagen blir som hundeeier.

Hva er ditt beste tips? Hva har fungert for dere? Hva har du kjøpt inn som har blitt mye brukt og hva har vært helt unødvendig?

Brukte dere bilbur da dere hentet? Bilsele? Lite transportbur? Inntrykk av at mange endre opp med valpen på fanget... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, vanskelig! Mitt beste tips er kanskje å være forberedt på at det er travelt, og at det i starten kan være en litt brå overgang. Jeg fikk litt sånn "hva har jeg gjort?"-følelse de første dagene, og følte meg skikkelig dritt, men det gikk over fort heldigvis. :D  Det er 1,5 måned siden vi hentet vår. Det er fremdeles veldig travelt, men det er også veldig koselig. :) 

Ellers er et tips herfra å ikke stresse så mye med maten om valpen ikke vil spise så mye fra skål i starten. Prøv heller alternative, morsommere måte å få i mat på. Min vil helst ikke spise fra skål, men synes det er supergøy å trene triks, søke etter maten på teppet/plenen eller spise fra snuse og slikkematte. Han er aktiv og vokser hele tiden, så han får nok i seg det han skal likevel. Har hørt fra flere at de sliter litt med å få i valpene mat i starten, så det er hvertfall verdt å prøve sånne ting. :) Det kan være lurt å teste ut litt forskjellige typer godbiter også, min liker best ting laget av fisk har jeg funnet ut. Eller rett og slett bare bruke den vanlige maten, det gjør vi masse.

Vi har en valpebinge som vi bruker mye og som valpen roer seg fin i når han skal sove. Den er gull verdt når han er skikkelig rampete og bitete. Vi har også bur (som står åpent), men det bruker han ikke så mye. Vi har også masse leker, men sko og sånne ting er mye mer spennende. ;) Det kan være lurt å ha flere vannskåler, så man kan ha dem plassert litt rundt omkring. Det har hvertfall vært veldig nyttig her.

I bilen hjem hadde vi på vanlig valpesele og så kjøpte vi sånn bilsele man kunne feste til den. Da lå han bare på et pledd i baksetet sammen med meg og sov hele veien. Gikk kjempefint. Etter noen dager begynte vi å øve på biltur i bagasjerommet. Først med luka åpen mens bilen stod stille. Masse skryt og godbiter. Så med døra igjen og masse skryt og godbiter fra baksetet. Så korte turer og gradvis lengre. Nå går det kjempefint. :) Apropos sele kjøpte vi først sånn liten valpesele og valpebånd, men synes den var vanskelig å få på og han beit i båndet hele tiden. Så vi kjøpte en litt dyrere sele nå som han kan vokse i. Den er mye bedre og lettere å få på, og så har vi bånd i lær som han ikke biter i. Med det går han kjempefint på tur, det er en enorm forskjell. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine råd! At det blir travelt er vi forberdet på... men heldigvis er vi flere som kan dele på jobben! 

Tenker vi skal begrense besøk de første dagene, ellers blir vi nok nedrent av ungene sine venner som vil komme å hilse på.

Vi hadde ikke tenkt å ha valpebinge, men gjerne vi bør tenke oss om der... skal ha bur som han skal sove i, men kunne kanskje vært greit å hatt et avgrenset område i stua og. Må tenke litt på det!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også god erfaring med binge/ grind for å avgrense et rolig område for valpen vår.

De første ukene sov han ikke med mindre vi puttet han i grinda si. Der har han et svært hundebur, som står åpent, i tillegg til området vi har gjerdet inn. 

Jeg synes det var veldig tøft de første ukene, å skulle ta han ut hele tiden for å slippe tissing og bæsjing inne. Men jeg tror likevel at det har gitt resultater, så det var verdt det. Jeg tror ikke vi var dårlig forberedt, men jeg er likevel overrasket over hvor hektisk det var i starten, selv på tross av en meget enkel valp. 

Hjem fra oppdretter hadde jeg han rett og slett på fanget... 

Etter det har han ligget i baksetet med godkjent hundesele/-belte, men nå har vi vent han til bur i bagasjerommet. Veldig kjekt etter en tur i regn/gjørme/alt annet rask, å kunne putte han i buret og slippe all den møkka inne i bilen ? 

Masse lykke til - dere har mye å glede dere til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det som er skrevet om valpebinge. Fint å kunne skille barn og valp innimellom og valpen lærer at han ikke alltid kan følge etter oss, og at vi kommer snart tilbake igjen. Det tror jeg er en god start på hjemme-alene-treninga også.

 

Ellers gjerdet vi inn i hagen, slik at han kan være løs i hagen. Og nå om sommeren er det gull, hvis ikke kunne vi jo ikke hatt dørene stående åpne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å valpesikre huset sånn at dere slipper å stresse om valpen går nært stereoen, og sånn at den ikke kan gnage på bordet du arvet etter bestemor. Valpetiden er stressende nok om dere ikke skal gå rundt å bekymre dere for møbler og ledninger! Noen valper er ekstreme gnagere, og kan gnage over benet på en kjøkkenstol mens du er på do. Andrer rører ikke møblene en eneste gang, men det gir et mye mer avslappet forhold dersom dere ikke trenger å være på vakt hele tiden.

Et avgrenset sted, som valpebinge eller grind mellom stue og kjøkken, er supert når valpen skal sove eller være alene. Bur egner seg dårlig, så det ville jeg revurdert. I følge mattilsynet skal hunden ha tilgang til forkjellig underlag for temperatur-regulering, og ha en minimum størrelse på 1 meter begge veier for de minste hundene. Er skulderhøyden på hunden over 40 cm skal de ha enda større bur. Da er det mye lettere (og billigere) å lage valpebinge.

"Små, trange bur, slik som transportbur, er ikke egnet som oppholdssted for hunden over tid, for eksempel mens du er på jobb eller om natten. Slike bur skal bare brukes i korte perioder, for eksempel under transport, oppstalling hos veterinær, ved sykdom eller under konkurranser. Dersom hunden liker å bruke buret som liggeplass må den gjerne få lov til det – så lenge du lar døren stå åpen."

Hvor mye plass trenger hunden inne? | Mattilsynet


 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pingeling skrev:

Mitt beste tips er å valpesikre huset sånn at dere slipper å stresse om valpen går nært stereoen, og sånn at den ikke kan gnage på bordet du arvet etter bestemor. Valpetiden er stressende nok om dere ikke skal gå rundt å bekymre dere for møbler og ledninger! Noen valper er ekstreme gnagere, og kan gnage over benet på en kjøkkenstol mens du er på do. Andrer rører ikke møblene en eneste gang, men det gir et mye mer avslappet forhold dersom dere ikke trenger å være på vakt hele tiden.

Et avgrenset sted, som valpebinge eller grind mellom stue og kjøkken, er supert når valpen skal sove eller være alene. Bur egner seg dårlig, så det ville jeg revurdert. I følge mattilsynet skal hunden ha tilgang til forkjellig underlag for temperatur-regulering, og ha en minimum størrelse på 1 meter begge veier for de minste hundene. Er skulderhøyden på hunden over 40 cm skal de ha enda større bur. Da er det mye lettere (og billigere) å lage valpebinge.

"Små, trange bur, slik som transportbur, er ikke egnet som oppholdssted for hunden over tid, for eksempel mens du er på jobb eller om natten. Slike bur skal bare brukes i korte perioder, for eksempel under transport, oppstalling hos veterinær, ved sykdom eller under konkurranser. Dersom hunden liker å bruke buret som liggeplass må den gjerne få lov til det – så lenge du lar døren stå åpen."

Hvor mye plass trenger hunden inne? | Mattilsynet


 

Så konkret og lett forståelig det står angående bur og plass hunden trenger!


Vi ser at valpen vår veksler veldig på å ligge på teppet inni det svære, åpne buret, eller i sengen som ligger i et hjørne av bingen, eller rett og slett på gulvet. Han blir fort varm og har tydelig behov for disse valgmulighetene. Han har selvsagt enda flere valgmuligheter når han ikke er i bingen, så vi begrenser det til da vi ser det som nødvendig å ha han der ? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Tahind said:

Så konkret og lett forståelig det står angående bur og plass hunden trenger!


Vi ser at valpen vår veksler veldig på å ligge på teppet inni det svære, åpne buret, eller i sengen som ligger i et hjørne av bingen, eller rett og slett på gulvet. Han blir fort varm og har tydelig behov for disse valgmulighetene. Han har selvsagt enda flere valgmuligheter når han ikke er i bingen, så vi begrenser det til da vi ser det som nødvendig å ha han der ? 

Så flott! Jeg blir glad av å høre sånt. ❤️

Det jeg angrer mest på i mine 20+ år som hundeeier er at vi hadde første hunden i bur frem til han var 1 år gammel. Det viste seg at han var en nattevandrer som din, men han fikk ikke muligheten til å sove godt på grunn av buret. Vi trodde han hadde det bra, for han la seg der selv og han sutret ikke, men det var altså feil.

Jeg er så glad for at det er mer informasjon om burbruk nå! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Pingeling skrev:



Det jeg angrer mest på i mine 20+ år som hundeeier er at vi hadde første hunden i bur frem til han var 1 år gammel. 

Jeg fikk min første hund i 2000, og opplevde det som at bur måtte man ha. Det funket ikke her heller. Mine hunder har alltid hatt et "natteliv" med vandring, sjekke ut hva som skjer, sove ulike steder osv. Jeg  blir så glad når jeg ser at hundene så mye oftere får den friheten nå for tiden.

Minien sover stort sett i min seng, men han må jo av og til sjekke ut om det skjer noe utenfor. Men han er så stille og forsiktig, som om han er oppriktig redd for å vekke noen

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med alt dere skriver om valpebinge. Vi har sånn kompostgitter som vi har skjermet en del av stua med. Her er det åpent bur med teppe over (hule), hundeseng og mye gulvplass. Vi ser at nå i sommer ønsker han veldig ofte å ligge rett på gulvet siden det er kjøligere. Innimellom legger han seg i hundesenga og en sjelden gang i buret. Tenker det er kjempefint for ham å ha flere valgmuligheter. I tillegg er det plass til vannskål der og tyggeleker og sånt som han ofte tygger på i stillhet om han våkner om natta.

Vi bruker også valpebingen aktivt til å øve på å roe seg på egen hånd, og bli vant til at han ikke alltid kan fotfølge oss overalt. Noen ganger godtar han det, andre ganger klager han litt. Det jeg ser er at han ofte roer seg likevel etter en stund og aktiviserer seg selv eller sovner, og det er en god ting, tenker jeg. Jeg er jo i rommet sammen med ham, så han lærer det i trygge omgivelser. :) 

Sånn han er nå, hadde vi ikke klart oss uten. Har barn og det er en så fin måte å holde dem litt adskilt sånn at begge får ro. Det er så lett å forholde seg til også. Og nå som han er en liten tyrannosaurus til tider, er det veldig greit at han kan holde på med lekene sine der isteden for å gå løs på oss hele tiden. ;)  Vi prøver selvfølgelig også å ha han mest mulig "løs" i huset. Men en kombinasjon er veldig praktisk. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...