Gå til innhold
Hundesonen.no

Ekstrem valpebiting på tur


Ninja
 Share

Recommended Posts

Jeg er desperat og trenger gode råd, kanskje noen har link til en artikkel eller video?

 

Valpen min på 3 mnd er stort sett veldig grei, hun er en myk tispe både rundt voksne, barn og andre hunder. En god del valpebiting såklart, men kan som regel avledes med sine egne leker. Inne altså.

 

Problemet er når jeg er ute med henne, da får hun iblant noen skikkelig ekstreme biteraptuser hvor hun både har revet opp klærne mine og huden min til blods. Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Helt umulig å avlede. Jeg løfter henne opp og holder henne fast til hun roer seg, så setter jeg henne ned, men da fortsetter hun ofte. Et par ganger har jeg lagt henne forsiktig ned og holdt henne nede for å roe seg, men da ble hun enda mer febrilsk og knurret også. Har prøvd å riste med et glass med mynter, hjalp litt fordi hun ble distrahert et øyeblikk, men ikke nevneverdig. Er det et tre i nærheten har jeg prøvd å sette henne fast og gå litt unna, som en time-out, men dette blir hun bare stresset av og trekker fælt for å komme seg vekk, så føles ikke som en god løsning.

 

Det kan skje både når vi har vært ute en stund eller når vi nettopp har kommet ut, så er ikke en veldig klar trend på når det skjer.

Pliz hjelp meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev i en annen tråd: dersom du har en ekstrembiter, så er du avhengig av å kunne forholde deg rolig. Det krever at du har sko/klær som beskytter huden din, og som du ikke er redd for at skal bli ødelagt. Finn frem kraftige, gamle jeans, eller se om du finner billige, men kraftige bukser på bruktbutikk.

Jeg ville testet med ignoreringsmetoden først (stå helt stille og se opp i lufta med armene i kryss til hun roer seg). I starten må du kanskje stå mange minutter før hun klarer å roe seg. Dersom hun begynner å tulle igjen, så stopper du opp og venter til hun roer seg. 

Det høres ut som hun rett og slett er veldig gira fordi hun gleder seg til å gå ut de gangene det skjer med en gang dere kommer ut. Og de gangene det skjer etter en stund har hun antageligvis fått nok litt for mye stimuli på en gang, og at turene kanskje burde være kortere (og heller gå flere mindre runder).
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg har prøvd litt ignorering med tykke bukser, men synes det er vanskelig, ettersom hun allerede er temmelig stor og kommer ganske høyt opp når hun hopper, så det er liksom vanskelig å overse henne. får kanskje prøve det litt mer.

 

og ja, det skjer gjerne når hun er overstimulert ja, men det skal liksom ikke så mye til. litt blader som blåser, at det begynner å regne, at hun hører noen merkelige lyder...

 

har fått i råd å bruke halsbånd (bruker sele nå) og gi henne et lite rykk (ikke hardt) for å avlede henne, men er usikker på om jeg vil gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Ninja said:

ja, jeg har prøvd litt ignorering med tykke bukser, men synes det er vanskelig, ettersom hun allerede er temmelig stor og kommer ganske høyt opp når hun hopper, så det er liksom vanskelig å overse henne. får kanskje prøve det litt mer.

 

og ja, det skjer gjerne når hun er overstimulert ja, men det skal liksom ikke så mye til. litt blader som blåser, at det begynner å regne, at hun hører noen merkelige lyder...

 

har fått i råd å bruke halsbånd (bruker sele nå) og gi henne et lite rykk (ikke hardt) for å avlede henne, men er usikker på om jeg vil gjøre det.

Rykking i halsbånd kan skade nakke og skjoldbruskkjertelen, så det ville jeg ikke gjort. Og en hund som er så gira at den mister kontroll vil ikke nødvendigvis reagere på et lite rykk. Det er også stor sannsynlighet for at hun trekker i halsbåndet sånn som du beskriver henne, og det er ikke bare rykking som påfører skader. 

Du får kle på deg tykk genser/jakke også, og håpe på drittvær i sommer.  ?  Men ja, jeg ville prøvd litt mer, om du klarer. Dersom hun allerede er så stor at hun når armene dine når du krysser dem, så er det lurt å legge inn mye jobb før hun blir enda større!

Grunnen til at jeg nevnte at det høres ut som hun blir gira er for å si at det handler om å roe henne ned. Det høres ikke ut som at hun trenger å avledes, hun trenger å få selvkontroll og lære å finne roen. Selvkontroll og valper går ikke alltid hånd i hånd, men mye av det du beskriver vil minske etterhvert som hun blir eldre og kjent med lyder og lukter.

Anbefaler også å jobbe med kontakt og selvkontroll inne (og ute etterhvert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
På 7/1/2022 at 2:58 PM, Ninja skrev:

Jeg er desperat og trenger gode råd, kanskje noen har link til en artikkel eller video?

 

Valpen min på 3 mnd er stort sett veldig grei, hun er en myk tispe både rundt voksne, barn og andre hunder. En god del valpebiting såklart, men kan som regel avledes med sine egne leker. Inne altså.

 

Problemet er når jeg er ute med henne, da får hun iblant noen skikkelig ekstreme biteraptuser hvor hun både har revet opp klærne mine og huden min til blods. Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Helt umulig å avlede. Jeg løfter henne opp og holder henne fast til hun roer seg, så setter jeg henne ned, men da fortsetter hun ofte. Et par ganger har jeg lagt henne forsiktig ned og holdt henne nede for å roe seg, men da ble hun enda mer febrilsk og knurret også. Har prøvd å riste med et glass med mynter, hjalp litt fordi hun ble distrahert et øyeblikk, men ikke nevneverdig. Er det et tre i nærheten har jeg prøvd å sette henne fast og gå litt unna, som en time-out, men dette blir hun bare stresset av og trekker fælt for å komme seg vekk, så føles ikke som en god løsning.

 

Det kan skje både når vi har vært ute en stund eller når vi nettopp har kommet ut, så er ikke en veldig klar trend på når det skjer.

Pliz hjelp meg...

Hei! Hvordan gikk dette i tiden fremover? Jeg er i akkurat samme situasjon, bare at angripene og knurringen også er inne - og veldig ofte. Når ble det bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
På 8/10/2023 at 8:21 AM, nyhundeeier skrev:

Hei! Hvordan gikk dette i tiden fremover? Jeg er i akkurat samme situasjon, bare at angripene og knurringen også er inne - og veldig ofte. Når ble det bedre?

Eg slenger meg på denne. Berre at kvalpebitinga er retta mot 12åringen, og ikkje i noko særleg grad mot oss andre. Kombinasjonen aktiv 12åring som kvalpen oppfattar som leikete/ girar opp kvalpen, og kvalpebitingsfase er litt meir utfordrande enn eg trudde det skulle bli. Eg prøvar å oppdra begge samtidig 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er typisk en reaksjon fra overstimulering eller overreagering, som er best å håndtere med forebygging. Generelt vil jeg anbefale å vurdere flere og kortere turer, og stopp innimellom på turene for å ta små, små økter med kontaktøvelser eller enkle triks. Noen korte godbitsøk i gresset eller veikanten er også fin aktivitet undeveis.

Vær oppmerksom på hvor mange inntrykk valpen får underveis på tur. Er det mange folk rundt, passeringer av andre hunder osv. så er det viktigere å ta flere pauser. Hvis dere merker at hunden begynner å øse seg opp så må dere stoppe og roe ned med en gang, ikke vent til biteraptusen starter.

Rykking i båndet, kjefting eller å holde fast hunden bidrar stort sett til økt konfliktnivå.

Anbefaler også hele familien å gå på valpekurs, da får dere hjelp til blant annet slike utfordringer som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/11/2024 at 2:36 PM, simira skrev:

Dette er typisk en reaksjon fra overstimulering eller overreagering, som er best å håndtere med forebygging. Generelt vil jeg anbefale å vurdere flere og kortere turer, og stopp innimellom på turene for å ta små, små økter med kontaktøvelser eller enkle triks. Noen korte godbitsøk i gresset eller veikanten er også fin aktivitet undeveis.

Vær oppmerksom på hvor mange inntrykk valpen får underveis på tur. Er det mange folk rundt, passeringer av andre hunder osv. så er det viktigere å ta flere pauser. Hvis dere merker at hunden begynner å øse seg opp så må dere stoppe og roe ned med en gang, ikke vent til biteraptusen starter.

Rykking i båndet, kjefting eller å holde fast hunden bidrar stort sett til økt konfliktnivå.

Anbefaler også hele familien å gå på valpekurs, da får dere hjelp til blant annet slike utfordringer som dette.

Vi har innsett at det er positivt å få kvalp seint om våren med tanke på ver og  muligheit for hundepass/jobb men ulempa er at kvalpen/ vi i familien har rett alder for kvalpekurs når alle har ferie 🙃 Vi brukar avledning og stopp/roe, så jobbar med å overføre det til 12åringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Teller ned dagene, kanskje blir det født tispe til meg i starten av august.  Jeg har veldig ønske om en en bestemt farge men vet at good dog has no colour... Har det vært et issue for dere? Tør ikke nevne d for oppdretter, er en sånn bagatell hvis hunden oppfyller alle andr3 krav.  Føler det blir for dumt å si at jeg vil den fargen. Noen med formening?
    • Gøy at du oppdaterer etter så lang tid! Utrolig fin hund
    • Lån den rasen du vil ha. Jeg har 3 barn og har bare hatt hund med 0 og 1 barn før. Jeg har passet hunder store og små. Da får du feeling for hvordan d blir med barn plus hund.  Det er ikke lett. Barna krever enormt, egentlig mer jo eldre d blir, kjøring hit og dit, fritidsaktiviteter, bursdager. Barn inn og utav huset hele tiden.  Pass hunder forskjellige raser det neste året, har merket selv at store bruksraser passer dårlig for meg akkurat nå, slik at det blir en mindre hund som er god familie hund og fin brukshund for meg.  Jeg har ikke hatt hund på 5år grunnet småbarn. Har nå 3,5 og 11. Ønsker ikke å vente lenger nå. Hos meg er jo hunden livsstil, både når d gjelder aktivitet og trening. Har ingen andre "hobby", hund blir likesom mitt. Men om det blir travelt og kommer sikkert til å angre helt til hunden er 2 år 🤣
    • Vi har innsett at det er positivt å få kvalp seint om våren med tanke på ver og  muligheit for hundepass/jobb men ulempa er at kvalpen/ vi i familien har rett alder for kvalpekurs når alle har ferie 🙃 Vi brukar avledning og stopp/roe, så jobbar med å overføre det til 12åringen. 
    • Optimalt sett vil jeg ha stor SUV-varebil ala Toyota Landcruiser, men bilen skal også være høvelig billig å kjøre til jobb med, har 25min en vei, ikke bomring.  Forhåpentligvis er det enda noen år til jeg må ha ny bil, men caddy er veldig anvendelig. Billig i drift og en Caddy maxi har god lengde i bagasjerommet, ca 2,2m. Da får jeg plass til to store hundebur og kanskje en kickbike, det er planen iallefall. Også har man jo ofte et budsjett også. Landcruiser er ikke av de billigste, hverken å kjøpe eller kjøre.  Hadde jeg vært deg ville jeg sett på en hel-elektriske bil. Mer å velge i 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...