Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund på for?


Odah
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg lurer på hva som inngår i en for avtale på en hund. 

Hvis man velger å sette hunden sin på for, betaler forverten ikke for selve hunden men betaler for alt annet? som fks veterinærbesøk, mat, utstyr osv slik som om det skulle vært deres hund?

Grunnen til at jeg mulig vurderer dette er fordi jeg per nå ikke har mulighet til å ha min kjæreste hund for en periode. Tenkte at det eneste valget var å selge henne videre, men noen sa at en foravtale kunne vært noe. 

Er det slik at man kan ha en foravtale som innebærer at hunden er hos forvert opptil 2 år, med eventuelt mindre eller lenger tid? Eller burde den være ganske presis. 

Håper noen kan gjøre meg klokere! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Wilhelmina her over sier, det du skisserer er ikke en foravtale, det er gratis pass i en lang periode. En foravtale går som regel ut på at forvert får en hund gratis eller til redusert pris mot av oppdretter får et visst antall kull eller parringer fra hunden. Deretter går eierskapet over til forvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/3/2022 at 3:20 PM, Odah skrev:

Ja er det jeg ønsker.. 

Da er dette langtidspass av din hund, ikke en fôravtale. Ved fôravtale er intensjonen å overdra hunden til fôrverts eie etter avlsavtalen er fullført eller gitt tidsrom er gått :) 

Om du finner noen som ønsker langtidspass av hunden, må du belge deg på å dekke nødvendige utgifter som forsikring, fôr, veterinær utgifter osv. Det viktigste er å ha en god avtale hva som er ditt og hva som er passers ansvar, men hovedsakelig er alt økonomisk ditt ansvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige med en fôravtale er at den som får hunden betaler en redusert pris mot at hunden kan benyttes i avl et avtalt antall ganger, deretter blir hunden fullt deres.

Jeg tenker det ikke er urealistisk å finne noen som kan tenke seg å passe en hund i periode mot at du dekker utgiftene, men er nok enklere om det er familie eller noen du kjenner godt. Et par år, da blir man veldig knyttet til hunden og det blir vanskelig å gi den tilbake. Det er også en stor del av en hunds liv, strengt tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...