Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg venter på valp. Hvordan får dere tiden til å gå? Jeg er så spent. Kullet blir født i midten av januar og det føles så lenge ut å vente. Jeg vet heller ikke om jeg får valp heller. Jeg ønsker jeg kunne sett inn i fremtiden litt?

Skrevet

Jeg tenker over at det første året med valp kan være heftig, og jeg sannsynligvis ikke får tid til så mye annet. Så tenker jeg over hva slags prosjekter som kan være lurt å få gjort. Organisere klesskapet, male vegger, kanskje har du et hobbyprosjekt du gjerne skulle fullført? Det er en effektiv inspirasjon for meg å vite at det må være ferdig før valpen kommer i hus. Da får jeg gjort mye jeg har utsatt lenge!

Dersom du er fersk hundeeier, så kan det være lurt å lese om trening og adferd. Hvordan du best kan lære valpen å bli stueren, trygg alene, og lære den bitehemming. Les om læringspsykologi, for det hjelper deg å forstå hunden og hjelpe i trening og problemløsning. Før min første egne hund så leste jeg så mye om hund at du aner ikke!

Jeg leste også om råforing vs. tørrfor, bilsikkerhet, og tenkte over hvordan huset burde valpesikres for å forhindre ødeleggelser og skader. Jeg har tannmerker på stolben, bordben, hjørneskap, skadet stoff på sofahjørne, har måtte bytte gulvlister, osv. Hvor mye en valp gnager varierer, men det kan være lurt å fjerne eller sikre møbler du er redd for frem til valpen er ferdig med tannfellingen (6 mnd).

Jeg hadde også vanskelig for å tenke på andre ting, så jeg skaffet meg så mye kunnskap jeg kunne. Du kan kanskje kose deg med å se på "Fra Bølle til Bestevenn" og "Valpeskolen" på NRK.no. Utrolig koselig og lærerikt! Januar er ikke så langt unna, også er det bare å krysse fingrene.

Skrevet
6 timer siden, Pingeling skrev:

Jeg tenker over at det første året med valp kan være heftig, og jeg sannsynligvis ikke får tid til så mye annet. Så tenker jeg over hva slags prosjekter som kan være lurt å få gjort. Organisere klesskapet, male vegger, kanskje har du et hobbyprosjekt du gjerne skulle fullført? Det er en effektiv inspirasjon for meg å vite at det må være ferdig før valpen kommer i hus. Da får jeg gjort mye jeg har utsatt lenge!

Den her kan jeg skrive under på! Gjør unna alt som kan gjøres. Jeg har lister i stua som egentlig skulle vært malt, men jeg må nok vente et par måneder før det kan gjøres for å si det sånn. Jeg er også veldig glad i å strikke, men det har det heller ikke blitt noe av de siste 4 månedene.. 

Skrevet

Enig med de over ?

Gjør alt helt klart til valpen skal komme. Se på trenings-videoer eller les bøker. Skriv en liste over ting du skal gjøre med valpen den første tiden (feks lære sitt, kontakt, ligg, miljøtrening på forskjellige steder). 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen ko potente hundetrening og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
    • Å, så herlig! Jeg har siklet på den rasen innimellom. Arbeidshund med en del vokt, jeg har hørt den beskrevet som en blanding av rottweiler og berner sennen? Håper du poster her og oppdaterer, veldig spennende!
    • Født 13.04.26 i Litauen, en hyggelig og pen frøken som vi håper skal bli en fin turkompis, familiehund og kanskje treningspartner i lydighet.  Vi får se. Helt ny rase for oss, så vanskelig å vite helt hva man skal forvente, men så langt ser det iallefall veldig bra ut. Snart vært i Norge i 3 uker. 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...