Isabelle Skrevet 4. Desember 2021 Rapporter Share Skrevet 4. Desember 2021 Er det vanligst med kun tisper eller kun hanner i samme kull? Eller er det 50/50? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyttebæra Skrevet 4. Desember 2021 Rapporter Share Skrevet 4. Desember 2021 Hver valp har 50/50 sjanse for å være tispe eller hann, men det betyr ikke at kjønnsfordelingen i et kull vil være 50/50 tisper og hanner, det er en vanlig misoppfatning. Kjønnsfordelingen i et kull kan være hvilken som helst. På statistikknivå fødes det som regel litt flere hanndyr enn hunndyr, men det sier ingenting om hvert enkelt kull. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Isabelle Skrevet 5. Desember 2021 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5. Desember 2021 Så hvis det blir feks. Tre valper så er det 66 prosent sjanse at det blir en tispe eller en hannhund? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grønn Skrevet 5. Desember 2021 Rapporter Share Skrevet 5. Desember 2021 Hvis det blir tre valper er det 7/8=87,5% sjanse for at det blir minst en hannhund, (når vi forutsetter at det er like stor sannsynlighet for tispe og hann i hvert tilfelle) 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Isabelle Skrevet 8. Desember 2021 Forfatter Rapporter Share Skrevet 8. Desember 2021 På 12/5/2021 at 5:25 PM, Grønn skrev: Hvis det blir tre valper er det 7/8=87,5% sjanse for at det blir minst en hannhund, (når vi forutsetter at det er like stor sannsynlighet for tispe og hann i hvert tilfelle) Takk. Da er det stor sannsynlighet for at jeg får en valp. Nesten 90 prosent er bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wilhelmina Skrevet 8. Desember 2021 Rapporter Share Skrevet 8. Desember 2021 4 minutes ago, Isabelle said: Takk. Da er det stor sannsynlighet for at jeg får en valp. Nesten 90 prosent er bra. Men det er jo bare "på papiret". I praksis er det 50/50 for hver valp, uavhengig av hva de øvrige valpene blir. Til sammenligning hadde jeg 7 kattunger fordelt på tre kull da jeg drev katteoppdrett, og det ble seks gutter og ei jente. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grønn Skrevet 8. Desember 2021 Rapporter Share Skrevet 8. Desember 2021 3 timer siden, Wilhelmina skrev: Men det er jo bare "på papiret". I praksis er det 50/50 for hver valp, uavhengig av hva de øvrige valpene blir. Til sammenligning hadde jeg 7 kattunger fordelt på tre kull da jeg drev katteoppdrett, og det ble seks gutter og ei jente. Det er grunnleggende kombinatorikk. Dette var det første og beste bilde jeg fant: La JA være hannhund og NEI tispe. Da ser vi at det er 8 mulige rekkefølger på valpene i et kull på tre: HANN - HANN -HANN HANN - HANN -TISPE HANN -TISPE -HANN osv. Det er bare den siste kombinasjonen (bak hode til jenta) TISPE-TISPE-TISPE som ikke gir noen hannvalp. Men dette er den statistiske sannsynligheten. Det er selvsagt mulig at akkurat dette kullet blir et kull med bare tisper. Men sannsynligheten er altså stor for at det blir født minst en hanne. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyttebæra Skrevet 8. Desember 2021 Rapporter Share Skrevet 8. Desember 2021 Det er tatt høyde for at dette er uavhengige hendelser (kjønnet til valp 2 avhenger ikke av hva valp 1 var). I et kull på 3 valper har man følgende mulige utfall, eller rekkefølger kjønnet på hver valp kan komme i: H=hannvalp T = tispe 1. 2. 3. valp H H H - 1/8 T H H - 1/8 T T H - 1/8 H T H - 1/8 H T T - 1/8 H H T - 1/8 T H T- 1/8 T T T - 1/8 Siden det er 8 mulige utfall, sier man at hvert utfall har oddsen 1/8. For å finne sannsynligheten for at det kommer minst en hannvalp, adderer man bare alle utfallene med minst en hannvalp og får 7/8 (eller 87,5%). Men dette er teoretiske beregninger og faller innunder sannsynlighet og kombinatortikk. Det kan si noe om statistikk (f.eks ved terningkast, tror det heter "store talls lov" hvis jeg husker riktig ), men ikke alltid. Denne beregningen vil ikke vise tendens til at det totalt som regel vil fødes flere hanndyr enn hunndyr når man ser på helheten i en populasjon (altså når vi snakker om maange individer, store tall). I praksis er det viktig å huske på at det forekommer kull med bare et kjønn hele tiden. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Isabelle Skrevet 9. Desember 2021 Forfatter Rapporter Share Skrevet 9. Desember 2021 Tusen takk. Da lærte jeg noe nytt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts