Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund vil hilse på nesten alle men knurrer mot enkelte


rime
 Share

Recommended Posts

Jeg har en unghund på åtte måneder.  Han er stort sett en kjempeglad liten kar som pleier å legge seg flat når det kommer andre hunder mot ham, men gjerne vil hilse om han får lov.  I dag traff han forøvrig en hund som snerret til ham, og for første gang blottet han selv tenner og snerret tilbake. (Det var i en situasjon der han skulle få leke med en jevnaldrende valp han har god tone med - og så dukket denne andre hunden opp - den andre hunden kom i klinsj med flere hunder på plassen og vi avsluttet oppholdet vårt der kjapt). 

Vi  var ved et annet  tilfelle  i en situasjon der vår hund var i bånd, og en annen hund kom bort for å hilse. Den andre hunden begynte å jokke på vår, og da reagerte han med å knurre.  (Det tok litt lengre tid enn ønskelig å komme ut av situasjonen fordi den andre hunden fulgte etter oss da jeg jobbet med å trekke oss ut av situasjonen). 

Jeg tenker jo at han ikke er bitte liten lenger og at han rett og slett setter grenser.  Jeg prøver selvsagt å hindre situasjoner i å oppstå,  men jeg syns likevel det er uforutsigbart når en evt situasjon er i emning.  Han er jo ikke en veldig dominant hund i utgangspunktet.  Men det har skjedd at han og en annen hund (der begge har vært i bånd, med hver sin familie, på hva sin side av  lekeplassen f.eks) plutselig begynner å bjeffe på hverandre uten at jeg skjønner hva som utløser det. 

Jeg har tidligere hatt omplasseringshunder og de har jeg typisk fått i litt eldre alder, så jeg lurer litt på om  dette er en del av å modnes, det at reaksjonsmønsteret i situasjoner endrer seg? 


(Jeg har prøvd å skrive om innlegget så det ble litt tydeligere)

Endret av rime
prøvd å gjøre teksten litt tydeligere da jeg skjønte at det kunne misforstås.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe som skjer på tur i passeringer, eller i en hundepark hovedsaklig?

Knurring er en naturlig språk mellom hunder, men betyr også at situasjonen ikke er ok. Dette er ikke dominans, men rett og slett et sterkt signal om at hunden din ber den andre gå unna. Han sier nok fra, men jeg mener det er opp til deg som eier at han ikke får oppleve slike situasjoner. Hvis han opplever selv at han må ta ansvar så risikerer du at det glir over i aggressiv adferd etterhvert.

Bjeffing er også et såkalt avstandssøkende signal, selv om det ofte kan se ut som hundene vil bort til hverandre. Jeg ville heller gått litt unna, og latt hundene blitt mer vant til hverandre på avstand. Hilsing i bånd ville jeg generelt sett unngått, da det lettere blir konflikt. Jeg håper ikke du lar hunden din legge seg ned for å sprette opp og hilse på andre hunder i bånd, ihvertfall ikke uten at den andre hundeeieren har sagt at det er ok.

Hundeparker er generelt sett litt skumle, særlig for valper og unghunder. Jeg ville vært veldig nøye på å kun være der sammen med få, trygge hunder med godt språk, og ikke være der hvis det er noen hunder som bråker eller ikke går overens med hunden din.

Hvis du ikke kan noe særlig om hundespråk anbefaler jeg å låne bøkene På talefot med hunden og Bjeffing - språket som høres, på biblioteket.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Bare for å oppklare så  lar jeg ikke hunden min sprette opp på andre hunder mens de er i bånd, men  han legger seg ned når han ser dem, og vil ikke opp før de andre kommer nærmere/går forbi - så vi blir stående på siden og la dem passere.   Jeg har egentlig ikke gått noe særlig i hundepark, men gikk dit i dag da det kun var vår og en jevnaldrende han leker godt med der. (Så kom flere til og vi gikk ganske snart etter den ene som gikk i klinsj med alle i tur og orden møtte opp).  

Når jeg tenker på det har all knurringen, unntatt med den over, skjedd i bånd. Han hilser ikke på alle han møter i bånd (selv om han vil) men jeg opplever til tider at selv om jeg trekker unna med min hund, så hender det at andre hundeeiere likevel løsner båndet for å la hundene hilse. Svaret ditt fikk meg til å tenke litt og jeg ser at det er mønsteret her hva knurring angår.  En ting er å håndtere min hund, men det er vanskeligere å håndtere situasjonen når andres løser hunder kommer bort og deres eier dermed ikke er der for fjerne sin hund tilbake.  (Det var forøvrig på et område med båndtvang). 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, rime said:

Når jeg tenker på det har all knurringen, unntatt med den over, skjedd i bånd. Han hilser ikke på alle han møter i bånd (selv om han vil) men jeg opplever til tider at selv om jeg trekker unna med min hund, så hender det at andre hundeeiere likevel løsner båndet for å la hundene hilse.

Dette er en skikkelig uting, som jeg også dessverre opplever ganske ofte. Dersom det ikke er mulighet for å gå i bue rundt sånn at den møtende hunden ikke har nok rekkevidde til å komme bort ville jeg plassert meg mellom hundene i passeringen, og brukt beina til å blokkere den andre hunden fra å komme i kontakt med din hund. Men det aller beste er å passere på tilstrekkelig god avstand så sant det er mulig, særlig siden det høres ut som at din hund allerede har fått forsterket hilseforventning. Jeg ville prioritert å gå turer der det er mulig for såpass god oversikt og avstand at hunden din klarer å ha fokus på deg og ikke legger seg ned når den ser andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...