‘Hvilke raser kunne du tenkt deg , hadde det ikke vært for....’
-
Recently Browsing 0 members
No registered users viewing this page.
-
Nye innlegg
-
Hei! Jeg har lenge tenkt på å få en til hund og har landet på at jeg ønsker en border collie. Jeg har nå en dvergpuddel (hann) som konkurrerer i AG, LP og RL. Hvilke seriøse oppdrettere anbefales mtp mentalitet og egenskaper? Jeg ønsker en bc som skal brukes mest i agility. Finnes det kenneler med kun “agilityhunder” uten fokus på gjeterinnstinkter? Er det en stor sjanse for at den får problematferder? Hvilket kjønn anbefales det mtp hva den skal brukes til? Langhåret eller korthåret? Kan man kjøpe valp fra gjeterforeldre uten å bruke den til gjeting, fordeler og ulemper?
-
Ja, uansett rase kommer jeg til og forhøre meg om akkurat det Erfaringsmessig er jeg vokst opp med hund og har hatt både rottis og golden etter jeg flytta alene Kan legge til at jeg er tidlig i 30 årene. Lærte vanvittig mye da jeg hadde golden også.
-
Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har, men når du leter etter oppdretter så bare husk at det kan være veldig stor forskjell på linjer, på show vs bruks på feks siberian, så vidt jeg har forstått. Mtp hva du skal bruke hunden til. 😊 Så finn en oppdretter som bruker hundene til det samme du skal bruke den til. Masse lykke til 😊
-
Jeg også har forstått det litt sånn at en alaska husky er "lettest" å ha med å gjøre av polarhundene. Malamute å siberian er litt vanskeligere å "ta ut" alt/motivere men en alaska husky er bedre egna for spann mens en siberian husky kanskje er bedre som kløv å trekkhund på f. eks pulk som jjeg skal bruke den til. Men skal ikke si det for sikkert. AH har også større variasjoner innenfor poter og pels vet jeg. Men jeg har ingen hastverk med å skaffe hund men vil starte tidlig med å høre litt erfaringer fra folk som er mye ut på lengre turer og har generelt en aktiv hverdag. Jeg er mer og mer aktiv for hvert år men det har eskalert i år og sålenge jeg fortsetter med den hverdagen jeg har er jeg nesten ikke i tvil om at en husky er det rette. Hadde jeg dratt ut i 3-4 uker i løpet av et år på tur og vært relativt rolig resten hadde jeg uten tvil valgt golden. Vanskelig dette med å finne en perfekt hund hehe. Forøvrig liker jeg best hannhunder så det blir mest sannsynlig en hanne uansett rase tipper jeg.
-
-
Nylig opprettede emner
Recommended Posts