Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundeeiers rettiheter dersom tispe kjøpt fra oppdretter får valpekull?

Recommended Posts

Skrevet

Hva er vanlig praksis for dette? 

Dersom man kjøper en renraset tispe med dokumentert stamtavle fra oppdretter og ønsker å sette valper på tispen i senere tid? 

Har man som eier av tispen noen rettigheter? Hvem har rett på valpene? Kan oppdretter kreve alle valpene utenom én? 

Er det noen fallgruver man må passe seg for før man signerer kontrakt ved kjøp? 

Skrevet

Så lenge hunden er kjøpt og betalt på "vanlig måte", altså ikke forvertavtale eller lignende, har eier alle rettigheter. En hund er i så måte en vare på lik linje med en sofa, og oppdretter har ingenting hen skulle sagt. Så finnes det enkelte oppdrettere som prøver seg på tvilsomme kontrakter, men noe sånt vil omtrent aldri være juridisk gyldig ettersom man ifølge kjøpsloven ikke kan selge en vare med klausuler som er til ugunst for kjøper.

Er det snakk om forvertavtale kommer det helt an på hva man har blitt enige om, men da er det i mange tilfeller oppdretter som står som eier, og som forvert har man i denne perioden ingen rettigheter utover det som er avtalt.

Når det er sagt så mener jeg det også handler om gjensidig respekt når man kjøper valp, uavhengig av hvilke rettigheter man har på papiret. Da jeg kjøpte min hund var jeg helt tydelig på at jeg ikke hadde noen intensjoner om å ha valper på henne, som også var noe av grunnen til at jeg fikk kjøpe akkurat den valpen. Selv om jeg som eier har alle rettigheter og juridisk sett helt fint kunne hatt kull på henne så hadde det blitt helt feil for meg å gjøre.

• Like 3
Skrevet

Som @Wilhelminasier, har du kjøpt og betalt en hund så er det du som eier den hunden og alle retttighetene som har med den å gjøre.

Noen oppdrettere selger hund til redusert pris eller setter den bort på fôr uten kostnad, mot at de beholder rettighetene til et bestemt (begrenset) antall kull. Det bør man sette seg grundig inn i og stole veldig på oppdretter for å gjøre, dette er en kilde til mange konflikter.

En kjøpskontrakt kan ikke inneholde dårligere vilkår enn det som er dekket av kjøpsloven, og det er litt forskjellig rart ute og går. NKK sin standardkontrakt er fin å bruke.

• Like 1
Skrevet
9 timer siden, simira skrev:

Takk @Wilhelmina og @simira. Jeg stusset veldig over dette i forbindelse med en kontrakt og noen vilkår som oppretter ønsker, da opp mot en valp min samboer ønsker å kjøpe. Det skal forøvrig det sies at denne valpen er avlet frem ved bruk av en spesifikk hannhund, og inngår som en av valpene i det eneste valpekullet her til lands med denne hannhundens stamtavle å flagge med. Jeg HAR naturligvis en viss forståelse for at oppdretter, hannhundens eier, ønsker å holde kontroll over stamtavlen, dog stusset jeg allikevel over betingelsene i kontrakten. Jeg personlig ville da aldri gått med på å kjøpe t.eks en bil, og gå med på en avtale der selger av bilen i etterkant skal forbeholde seg retten til å leie ut bilen til andre og dernest motta fortjeneste på dette i min eiertid. Kjøpt og betalt er vel kjøpt og betalt. Om man skal gå på Norges lovverk vil det nok være flere ting som spiller inn. Avtalefrihet er en ting, men jeg har vanskelig for å tro at oppretter faktisk vil sitte med mange rettigheter her ettersom oppretter opererer som proffesjonell part og kjøper er å anse som forbruker. Lovverket heller stort sett i retning av at det skal forsvare forbrukere først og fremst, men jeg er slett ingen guru på dette feltet. Setter uansett stor pris på tilbakemeldinger og råd! Mange takk for hjelpen!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Spør for en jeg kjenner. Oppdretter ønsker at kjøper står som eier. Men vil ha ett kull på tispa. For vil ha genene videre. Hvordan foregår dette vs. forvert? Er ikke forvertavtale. Enten at kjøper har ett kull eller at oppdretter har kull der?
    • Ja, jeg «liker» jo å tro alderen har en stor rolle. Det sies jo at en bc trenger ett år på hvert bein, og ett for hode for å bli voksen. Vi gir oss ikke, men rimelig frustrende å se hvordan oppførselen hans har blitt, når jeg vet at han i bunn og grunn er helt super på alt annet.  Vi var blant annet på ferie ett par dager i sommer. Mye hunder å møte her og der, men ingen hilsing. Og det var ikke noe problem. Han lå fint ved siden av meg å så hunder og folk på 10-20 meters avstand, ingen reaksjon. Det er jo sånn sosialisering bør være. Bare se og observere, uten noe mer. Samme når han er med på jobb. Men det er vel som du sier at mye av det vil vel skinne igjennom da han får landet litt. 
    • Det høres ut som et bra hundeliv. For å svare direkte på spørsmålet så tenker jeg nok at alderen spiller en rolle for at det oppleves verre, men det kan gå begge veier avhengig av hva man gjør med det. Generelt er det greit å tanke at all adferd som hunden får erfaring med blir den bedre på. Hvis hovedregelen blir å utagere på andre hunder som passerer så vil det henge igjen når hunden modner og blir voksen. Hvis dere trener på å ha kontakt og slappe av rundt andre hunder så vil det etterhvert bryte gjennom hormontåka. Lykke til!
    • Mulig jeg formulerte meg litt feil. Men nei, han har nok ikke øvd på det i 18 mnd. Det har gått fint frem til 16-17 mnd alderen. Vi har også gått tur å kommet rett i ett hundestevne, da var det veldig mye hunder, men han brøy seg ikke merkeverdig da heller. Da gikk han bare å snuste. Mulig fordi det ikke var en enkelt hund å henge seg oppi. Han er ganske aktiv i form av søk, og vi trekker og sykler. Verken overstimulert eller understimulert vil jeg tro. Rolig og fin rundt baby på 4 mnd også.    Jeg er klar over at vi må trene passeringer med større avstand for å ha kontakt. Har lest en hel haug om det. Bare nysgjerrig på mer med tanke på alderen hans osv.
    • Flyttet til Trening og adferd, forumet "Treningsutfordringer" er for  utfordre hverandre til å trene på ulike ting. - moderator Dette er et kjent og vanlig problem. Og det vil IKKE bli bedre av seg selv. Hvis hunden har fått "øve" seg på dette i 18 mnd så har dere en jobb foran dere. Du finner mange tråder om passeringsproblematikk på forumet her, jeg anbefaler å søke opp og lese dem for ulike erfaringer, vinklinger og råd. Generelt. Se an hunden. Noen hunder er sosiale, andre ikke. Uansett har alle, spesielt valper og unghunder, godt av sosialisering med andre, trygge hunder dere kjenner. Dette betyr ikke nødvendigvis hilsing eller lek, men tur, trening, og bare være sammen med og i nærheten av andre hunder. Mitt inntrykk er at bcer ofte er mer opptatte av mennesker enn andre hunder, men de trenger uansett trening på å være rundt andre hunder.  Jobb med kontakt, samarbeid og lydighet generelt. Uten dette grunnlaget kommer man ingen veier. En BC er en aktiv og arbeidsom hund, og hvis de ikke får brukt seg nok blir problemadferden større. Med en bc mener jeg man burde drive aktivt hundesport, med mindre man faktisk bruker den til gjeting. Man må ikke konkurrere, men en bc MÅ ha mental aktivisering utover tur. Bruk kontakt og alternativ adferd i passeringer. Ser han en annen hund, skal han umiddelbart tenke at "jobben" er å gå ved siden av deg. Kanskje bære en leke du har med? Det begrenser også mulighet for knurring og bjeffing, MEN vær sikker på at den andre hunden ikke kan komme for nærme med tanke på ressursforsvar.  Noe jeg brukte mye på en av mine hunder var "søk" og kaste ut en neve godbiter. Da var han opptatt med å finne dem mens den andre hunden gikk forbi. Ikke veldig bra hvis det er en løs hund som kan komme bort, men i andre situasjoner kan det funke fint. Hvis dere jobber konsekvent med dette blir det en del av prosessen med å bli voksen, og vil forhåpentligvis gå over. Men alt arbeidet dere legger ned nå, også som ser ut til å overhodet ikke funke i hormontåka, vil vise seg på den andre siden.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...