Gå til innhold
Hundesonen.no

Gutt eller jente Engelsk Setter?


TomasJ
 Share

Recommended Posts

Da har jeg havnet på Engelsk setter. Trenger litt hjelp av folk som har vært med rasen setter om valg av gutt eller jente. Jeg har mulighet til å velge mellom en gutt og en jente, gutten ble født mindre enn jenta og er fortsatt mindre(kg). Jeg syntes også fargen er finere på gutten. Men kommer gutten mest sannsynlig å vokse forbi jenta? Hva har dere av tanker på gutt eller jente når det kommer til setter? Væremåte osv

Jeg ønsker minst mulig setter

legger med bilder av gutten med alle prikkene og jenta.

1C3365DD-68E5-4F13-97F8-C39EBE00722C.jpeg

Endret av TomasJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kan jo skje enda, valper vokser i rykk og napp. Men er størrelsen viktig for deg, om hannhunden blir større enn tispa?

Jeg har inntrykk av at setter ikke er veldig forskjellige på kjønn, tispene har løpetid og hannene er opptatt av tisper med løpetid. Du hadde vel hatt tispe tidligere og har erfaring med det?

Settere er jo ganske mye i søk på overvær, så jeg tenker at en hannhund fort blir mer opptatt av og distrahert av gode lukter, men har ingen erfaring med det selv. Du kan jo spørre oppdretter om råd, og etterhvert hvilken av valpene som vil passe deg best, når de har formet litt mer personlighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei størrelsen er viktig, men jeg må bestemme meg nå. For flere som venter på å kjøpe valpene og de 2 er reservert til meg ut dagen frem til jeg velger. Men væremåte, utvikling osv er også viktig

Endret av TomasJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sjelden at tispene blir større enn hannene, selv om det skjer. Jeg tenker at hanner generelt er ofte litt "mer", litt mer krevende enn tispene, men det er mer utpreget i mange andre raser enn settere.

@Frida og fuglehundenekan kanskje si noe om det hvis hun fortsatt sjekker innom her? @Artemishar vel litt erfaring med irsk setter og har kanskje litt innblikk også? @SiriEveline?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannene blir normalt sett større ja. Så jeg vil anta at denne karen enten har fått litt mindre næring i magen, eller evt er yngre. Det kan skje ved flere parringer over noen dager.

Kjøpte selv nettopp valp der det mistenkes at to av valpene var fra siste parring 1 uke senere. De er fortsatt vesentlig mindre ved 5mnd.

Jeg gjetter at disse to valpene fort kan ende på samme størrelse.

 

Tenker at du rett og slett bare må kjenne på hva du helst ønsker, tispe eller hannhund.

Da det nok er større sjanse for at du vil bry deg mer om kjønnsdifferanse enn størrelses forskjellen på disse to.

 

Personlig er jeg veldig glad i hannhunder og har to engelsk setter hanner. Opplever de som joviale og ærlige, men noe mer vimsete. Tisper syntes jeg ofte kan være litt mer sære og lunefulle, men ofte bedre fokus. Men finnes mange unntak i begge leirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutes ago, SiriEveline said:

Hannene blir normalt sett større ja. Så jeg vil anta at denne karen enten har fått litt mindre næring i magen, eller evt er yngre. Det kan skje ved flere parringer over noen dager.

Kjøpte selv nettopp valp der det mistenkes at to av valpene var fra siste parring 1 uke senere. De er fortsatt vesentlig mindre ved 5mnd.

Jeg gjetter at disse to valpene fort kan ende på samme størrelse.

 

Tenker at du rett og slett bare må kjenne på hva du helst ønsker, tispe eller hannhund.

Da det nok er større sjanse for at du vil bry deg mer om kjønnsdifferanse enn størrelses forskjellen på disse to.

 

Personlig er jeg veldig glad i hannhunder og har to engelsk setter hanner. Opplever de som joviale og ærlige, men noe mer vimsete. Tisper syntes jeg ofte kan være litt mer sære og lunefulle, men ofte bedre fokus. Men finnes mange unntak i begge leirer.

Ooh, ny valp!? Grattis! På tide å presentere her kanskje?

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt flere setterhanner som er på str med tispene, men aldri en settertispe som er større enn en «normalt stor» setterhann.

Rart og synd å fordele de så tidlig forøvrig, normalt sett burde man jo sett an de forskjellige væremåtene i valpene før de blir endelig fordelt til nye hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt ville jeg gått for tispe om jeg ville ha minst mulig hund. Selv om tispen er større nå. Sannsynligvis vil hannhunden bli større enn tispen. Av de tre setterhannhundene vi har hatt har ingen vært mindre enn 28-29kg, mens tispen var ca 22-23kg. Men det finnes jo usedvanlig små hannhunder og usedvanlig store tisper selvfølgelig. Ellers er jo hannhund vs. tispe litt smak og behag da. Vi har hatt både tispe og hannhund. Jeg er hannhundmenneske og foretrekker det. Synes at det er upraktisk med løpetid og har ingen planer om å drive med oppdrett. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har mulighet til å velge mellom to valper, og kjønn ikke er relevant, så hadde jeg uten tvil ventet i fire-fem uker, og valgt den valpen som er tryggest, mest utadvent og selvsikker... Det er jo mye viktigere med bra mentalitet enn størrelse? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Artemis said:

Generelt ville jeg gått for tispe om jeg ville ha minst mulig hund. Selv om tispen er større nå. Sannsynligvis vil hannhunden bli større enn tispen. Av de tre setterhannhundene vi har hatt har ingen vært mindre enn 28-29kg, mens tispen var ca 22-23kg. Men det finnes jo usedvanlig små hannhunder og usedvanlig store tisper selvfølgelig. Ellers er jo hannhund vs. tispe litt smak og behag da. Vi har hatt både tispe og hannhund. Jeg er hannhundmenneske og foretrekker det. Synes at det er upraktisk med løpetid og har ingen planer om å drive med oppdrett. 

Da er det nok mindre forskjell i størrelse på engelsk setterne, ser tispene som oftest ligge på 20-23 og hannene fra 22-26.

Dette er norsk standard størrelse vel og merke, vi avler dem mindre enn i hjemlandet sitt og har forøvrig enn annen rasestandard med lavere høyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette står på DKK's sider: Visse kategorier af hunde kan ikke udstilles: Hunde, der mangler den ene eller begge testikler (kryptorchister) kan ikke udstilles. (Testikler skal være normale og på normal plads). Undtagelse: For hunde, som har fået fjernet den ene eller begge testikler på grund af en skade eller sygdom, er det muligt at søge dispensation hos DKK. Dette foregår ved at søge om dispensation fra dopingreglerne ved at udfylde en særskilt dispensa- tionsansøgning, som ligger på DKK’s hjemmeside – link: https://www.dkk.dk/alle-emner/sundhed- og-sygdom/doping Sammen med dispensationsansøgningen skal der indsendes dokumentation for, at hunden har haft ”normale testikler på normal plads” før operationen. Dette kan være i form af en dyrlægeer- klæring eller dokumentation fra tidligere deltagelse på udstillinger eller prøver, hvor hundens te- stikelstatus er blevet tjekket. Herudover skal der vedlægges dokumentation fra en dyrlæge, hvor den præcise årsag til fjernelsen af den ene eller begge testikler fremgår. Det er kun i tilfælde af tilskadekomst eller alvorlig sygdom (f.eks. kræft), at hunden kan opnå dispensation, og det altid er op til DKK at vurdere, om den bag- vedliggende årsag og/eller den indsendte dokumentation er tilstrækkelig. Den dispensation, DKK kan give, gælder alene hundens mulighed for at deltage på en udstilling el- ler en prøve. Det vil sige, at dommeren ikke kan undlade at bedømme hunden eller diskvalificere hunden pga. testikelmangel. Det vil dog stadig være op til den enkelte dommer at vurdere, om der f.eks. er fejl (ud over testi- kelmangel), som ikke længere kan konstateres grundet indgrebet, så DKK vil aldrig kunne forud- sige, hvordan en hund, der mangler den ene eller begge testikler, vil blive bedømt. Kopi af dispensationen skal vedhæftes hundens tilmelding eller indsendes til arrangøren inden til- meldingsfristens udløb - og medbringes på selve udstillingen.
    • Dette står på SKK's sider: Detta gäller vid kastrering Här finner du svar på frågor om kastrerade hundar och deras rätt att delta vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Nationella Dopingkommissionen berättar vad som gäller. Kastrerad hanhund Kirurgiskt kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid prov, tävling eller beskrivning. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske. Kemiskt (medicinskt) kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens för deltagande vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning, oavsett bakomliggande orsak till behandlingen. I begreppet beskrivning innefattas olika former av mentaltest/-beskrivningar. För hanhund som kastrerats via medicinsk behandling råder 6 månaders karenstid innan deltagande återigen kan ske vid någon form av utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Har den kemiska kastrationen skett med chipimplantatet Suprelorin gäller 6 månaders karenstid utöver angiven verkningstid enligt FASS vet. Vilket innebär för; Suprelorin 4,7 mg: Verkningstid enligt FASS vet 6 mån + 6 mån karenstid = 12 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Suprelorin 9,4 mg: Verkningstid enligt FASS vet 12 mån + 6 mån karenstid = 18 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Observera att verkningstid samt karenstid kvarstår oförändrat även om hanhunden under denna period blir kirurgiskt kastrerad. Veterinärintyg för kirurgiskt kastrerad hanhund När veterinärintyg åberopas för en kastrerad hanhund ska detta vara utfärdat på av SKK godkänd blankett (se exempelvis F145 Sveriges Veterinärförbund eller motsvarande). Uppgifter som ska finnas med för att intyget ska accepteras är: ras, registrerat namn, registreringsnummer, ID-nummer, vad ingreppet avser, åtgärd, anledning till åtgärd och kommentar om testiklarnas utseende och placering Hva andre land sier, vet jeg ikke. Vil tro det er likt DKK.
    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...