Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Trenger tips ift foring av valp.

Valpen får for tiden Mush. Jeg begynte å blande inn litt Labb tørrfor (typ 1/3 eller 1/4 av rasjonen), noe valpen elsket i starten, men nå lar hun tørrforet ligge. 
Trenger egentlig tips til et tørrfor med god smak, og som ikke er så veldig stivt i pris (Mush er liksom ikke billig, så ønsker i utgangspunktet ikke å fullfore på det). Grunnen til at jeg ønsker å fore med tørrfor i tillegg er fordi da kan jeg bruke foret til trening også. Men da er det viktig at dette er noe hun liker godt?

Skrevet
1 time siden, ebmille skrev:

Trenger tips ift foring av valp.

Valpen får for tiden Mush. Jeg begynte å blande inn litt Labb tørrfor (typ 1/3 eller 1/4 av rasjonen), noe valpen elsket i starten, men nå lar hun tørrforet ligge. 
Trenger egentlig tips til et tørrfor med god smak, og som ikke er så veldig stivt i pris (Mush er liksom ikke billig, så ønsker i utgangspunktet ikke å fullfore på det). Grunnen til at jeg ønsker å fore med tørrfor i tillegg er fordi da kan jeg bruke foret til trening også. Men da er det viktig at dette er noe hun liker godt?

NRK-Hundetrener-Maren anbefalte i podcasten sin å ikke drive å bytte for hele tiden. Det var bedre å heller i en periode lage litt mindre porsjoner slik at hunden var litt sulten da den var ferdig med å spise.

Skrevet

Det er ikke noe problem å variere litt på fôr, så lenge man ikke bytter hele tiden for å friste hunden til å spise om den er småspist.

Du kan vel fint bruke tørrfôr til godbiter uten at det fôres med det. Men jeg ville nok brukt et noe annet enn Labb, som er litt et billigfôr egentlig, som har mye fyllstoff og lite næring.

Når det gjelder smakelighet så tipper jeg fôr med fisk i smaker mer enn andre, for eksempel. Jeg er veldig fornøyd med Robur, men du må nesten prøve deg fram på hva som fungerer best for dere.

Skrevet

Kjøp mindre pakker av forskjellige merker og prøv, det er ikke noe standard svar for hva kresne hunder liker har jeg funnet ut. Dyrebutikkene har ofte smaksprøver som bare inneholder noen hundre gram.

Ellers kan det jo være greit å teste ut om de spiser om man blir gjerrigere på fôret en periode, som foreslått over. Selv har jeg derimot en hund som heller ser ut som et beinrangel enn å spise tørt, så taper de seg mye i vekt er ikke det en holdbar strategi.

Kan forøvrig anbefale å bytte ut MUSH med VOM for økonomien sin del, VOM er mye billigere.

Skrevet

Takk dere! Jeg får en grais sekk på 2kg av pure narural sitt valpefor siden jeg ble venn av musti, så skal prøve og se hvordan hun liker det? evt har jeg vært innom tanken på å gå over og fullfore på Vom??

Skrevet

Slenger meg på V&H anbefalinger, absolutt det beste fòret for oss? Tips til smakelig tørrfòr: Virbac HPM Gastro. Lukter som utenfor et slakteri på en varm sommerdag...nam nam! 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...