Jump to content
Hundesonen.no

Heisann! Ny her, og ønsker råd :-)

Recommended Posts

Vi får (endelig) hund igjen om halvannen måned! Minstemann hadde litt astma som nyfødt og førskoling, men dette har han vokst av seg, og vi kan på nytt få oss hund. Jeg gleder meg sånn at jeg nesten ikke får sove på nettene 😄

Det er over 12 år siden vi hadde hund sist, og det var en godt voksen, så vi er nærmere 20 år siden vi hadde valp. Vi henter hunden på østlandet, og skal kjøre tilbake til Stavanger. HVordan kan vi gjøre hjemturen så god som mulig for pelsdotten? Jeg tenker at dersom han sover og ser ut til å ha det bra, er det ikke noe grunn til å stoppe for å lufte ham, samtidig er vi forberedt på å stoppe hvert kvarter om det er det som må til. En bekjent av meg mente vi kunne gi valpen reisesyketabletter, men det syns jeg høres så skummelt ut...

Jeg ønsker tips om alt, med så små teskjeer som mulig!

Har lest en del her inne før jeg meldte meg inn, og ser at det er mange kloke mennesker her med masse erfaring og gode tips... Ser frem til å bli bedre kjent 🙂

Edited by Alleggro

Hei og velkommen hit 🙂 Når det gjelder selve hentingen; jeg ville IKKE gitt hvalpen reisesyketablett. Var med og hentet en valp en gang der oppdretter hadde gitt hvalpen tablett, sånn i fall den ble dårlig. Dårlig var den for så vidt, den var sløv og sjanglet rundt , stygt å se på og neppe godt for hvalpen. 
Tenker også at en slik opplevelse kan virke mot sin hensikt, hvis hvalpen forbinder biltur med å være dårlig, så er det neppe noen god erfaring og man risikerer at den forbinder biltur=dårlig. 

Så lenge hvalpen sover er det ingen grunn til å stoppe, da er det bare å kjøre. Ta med vann som dere kan gi den underveis. Vet ikke hvor mange timer turen tar? 

Ved stopping ,pass på at dere ikke stopper for nært trafikk og ha BÅND på hvalpen. Blir hvalpen skremt av ett eller annet , kan man risikere at den løper avgårde og det ville jo være trist. 

Ellers er detbare å spørre i vei, det er ikke så enkelt å ramse opp masse råd, hvis man ikke har noe konkret å forholde seg til. 
Masse lykke til med hvalpen 😶

Jeg har henta valp og hatt lang biltur hjem et par ganger og det har gått helt fint 😊 den ene valpen kasta opp en gang, men bare ta med ekstra pledd, ha flere stopp hvor dere lufter godt, så går det sikkert helt fint 😊 ligger valpen å sover i bilen så ville jeg bare kjørt til den våkner. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Så klart skal alle hunder får brukt hode og kropp. Ser at bruksfolk kan ha hund de bruker til sport (mitt tilfelle igp) og så har de en liten en ved siden av som får være med på treninger men kanskje mer for gøy enn at det er målbevisst trening Kjekt at det er så mange som svarer selv kunne jeg tenke meg Irsk Ulvehund (liten og søt ) eller en Galgo/pensjonert Greyhound.  Mitt inntrykk er at de trenger mosjon men lite hjernetrim eller repetisjoner 😃 
    • Jeg ville dratt til veterinær, å det etter bare noen dager med halthet. Om så bare for å få smertestillende om det ikke var noe annet galt, men nå tyder det jo på at det er noe feil fremdeles iom at han avlaster det så lenge etterpå. 
    • Hei Vi opplever også det samme som deg at denne hunderasen kan passe for oss. Lurer på hvordan gikk det med dere. Ble det Tibbetansk Terrier på dere? Har du tips til seriøs oppdretter som selger de? Takker på forhånd for svar. Hilsen Hilda
    • Jeg begynner med valpekurs - der er det litt avhengig av type kurs, rett og slett. Hvis man er fersk hundeeier synes jeg man bør melde seg på så tidlig som mulig, det er så mange spørsmål som dukker opp de første ukene! Jeg liker Lundqvists type der de har en teoridag (i stedet for en kort teoritime) på forhånd, gjerne FØR man får valpen, og så starter kurs når det passer. Teoridelen deres er strengt tatt et eget, separat kurs, som man må ha før grunnkurs (som er tilrettelagt hhv. unge valper eller hunder som bare trenger grunnlydighet, da delt opp i passende grupper). Noen valpekurs har stort fokus på øvelser, og da kan det være greit å vente til valpen faktisk er i stand til å fokusere litt, men etter min mening bør et godt valpekurs være fokusert på de utfordringene man kan møte med valpen i starten og hva man kan/bør gjøre for å legge et godt grunnlag. Litt som valpeskolen på tv, egentlig. Og ja, jeg mener man kan trygt sosialisere en valp før fullvaksine, så lenge det er kjente hunder som du VET er vaksinerte OG friske.
    • Det er bare en ting å gjøre og det er å ta turen til en veterinær. De vil sikkert heller ikke gjette på hva som plager hunden din (akkurat som vi andre på forumet heller ikke vil/kan gjøre), men de kan sjekke foten hans ordentlig. Så får hunden din forhåpentligvis den hjelpen den trenger.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...