Jump to content
Hundesonen.no

Recommended Posts

Jeg fant tips om en  easywalk- sele på bloggen til kennel Desperado, og synes det hørtes ut som noe som kunne passet for oss å prøve. Jeg prøvde å søke etter erfaringer med slike seler her inne og  fant en del interessante svar, men svarene var såpass gamle at mange av de interessante linkene ikke fungerte lengre. Jeg tenker på en sele med en ring fremme som er festet på en slik måte at den beveger seg til siden når hunden trekker. Er det noen som har tips til seler av denne typen som er gode?

Vi skal også trene på å gå pent i den vanlige selen, tenkte jeg. Men noen ganger må vi fra A-B :) Valpen er en spaniel på snart 20 uker

Du kan egentlig bare kjøpe en sele som har ring/annet festepunkt i brystet og få nesten samme effekt. Jeg opplever dog at springeren klarer å dra ganske godt med feste foran, men han får ikke samme kraft. Det dummeste med det er vel skjevbelastningen, så pass på å ikke ha båndet bare på en side isåfall. 

13 minutter siden, Miloficent skrev:

Du kan egentlig bare kjøpe en sele som har ring/annet festepunkt i brystet og få nesten samme effekt. Jeg opplever dog at springeren klarer å dra ganske godt med feste foran, men han får ikke samme kraft. Det dummeste med det er vel skjevbelastningen, så pass på å ikke ha båndet bare på en side isåfall. 

Min valp er også en springer spaniel :)  Jeg har en sele med en ring foran som jeg tror ikke egentlig er til å feste båndet i. Vi har prøvd å feste båndet der noen ganger og han trekker mindre da. Hadde håpet at det ble en del bedre med en slik sele som får festeringen over på siden. Men det er kanskje ikke så stor forskjell?

10 hours ago, Grønn said:

Min valp er også en springer spaniel :)  Jeg har en sele med en ring foran som jeg tror ikke egentlig er til å feste båndet i. Vi har prøvd å feste båndet der noen ganger og han trekker mindre da. Hadde håpet at det ble en del bedre med en slik sele som får festeringen over på siden. Men det er kanskje ikke så stor forskjell?

Da ville jeg bare brukt den du har. Den med ring som flytter seg er bare mindre stabil. Vi bruker halsbånd i tillegg, og fester i halsbåndet sammen med ringen foran, det gir ihvertfall god kontroll på 40 kg ridgeback, så burde funke for en springer også.

Jeg er i prinsippet enig, men det kommer veldig an på hvordan hunden trekker. Meg bekjent trekker de færreste valper og hunder som ikke kan gå i bånd ikke jevnt framover konstant, men med litt hit og dit og i alle retninger. Da spiller det liten rolle hvor belastningen ligger.

Om hunden ligger framover i selen hele tiden så bør de absolutt heller ha en trekksele og kanskje strikkbånd med magebelte, så de heller kan få bruke trekkingen til noe nyttig.

Selvfølgelig bør man for sin egen og hundens del lære den å gå pent i bånd også, men det er jo ikke alltid gjort i en håndvending.

• Like 1
På 1/6/2021 at 3:03 PM, simira skrev:

Jeg er i prinsippet enig, men det kommer veldig an på hvordan hunden trekker. Meg bekjent trekker de færreste valper og hunder som ikke kan gå i bånd ikke jevnt framover konstant, men med litt hit og dit og i alle retninger. Da spiller det liten rolle hvor belastningen ligger.

Om hunden ligger framover i selen hele tiden så bør de absolutt heller ha en trekksele og kanskje strikkbånd med magebelte, så de heller kan få bruke trekkingen til noe nyttig.

Selvfølgelig bør man for sin egen og hundens del lære den å gå pent i bånd også, men det er jo ikke alltid gjort i en håndvending.

Og noen ganger er man bare nødt til å bruke nødløsningen å feste foran. Enig i at det ikke er en permanent løsning! Men nå på glattisen så kan jeg ikke ha 23 kg springer som tror han er husky. Eller når jeg hadde senebetennelse - da ble det enten trekksele + belte eller frontfeste på mindre turer.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Hei 😁  Vil noen fortelle litt om Collie’en? Personlige erfaringer gjerne, da alt «fagstoff» er slukt hundre ganger.    Vi har en liten voksen tispe fra før av, CCPP blanding, og etterhvert ønsker vi oss en litt større hund. Collie har alltid vert min favoritt. Vi bor landlig på gård med sauer og hester, har katter og barn fra skolealder og opp. Har hatt hund de siste 11 årene og gått både hverdagslydighet, agilitykurs osv. Liker oss på turer i skog og mark, og trenger en hund som kan være med «på alt», men som samtidig kan læres en fin avknapp innendørs.
    • Jeg er wannabe-veganer av dyrevernshensyn. D.v.s. at jeg lever ikke i Utopia, men på planet earth, og tror ikke en vegansk verden er mulig, eller at hunder lever godt som veganere. Det sagt, så synes jeg vi burde prøve begrense hva jeg synes er dyremishandling i det industrielle landbruket, og lurer på om det vil fungere å fore delvis vegetabilsk, med en viss andel vegansk tørrfôr i kombinasjon med mer tradisjonelt tørrfôr, i tillegg til fisk og sau, og litt viltkjøttsnacks til fest. Å gi hunden kjemisk/enzymatisk ubearbeidede belgfrukter er ikke aktuelt. Jeg er interessert i et vitenskapelig basert «lab-fôr» som supplement til mer tradisjonell kost og evt tilskudd som kanskje trengs. Hundeernæring er komplisert, og jeg har kun generell basiskunnskap i biokjemi, celle- og molekylærbiologi — ingen detaljkunnskaper om hvordan proteinkatabolisme og -anabolisme foregår i en hund. I tillegg foreligger vitaminer og mineraler i forskjellige former som absorberes og utnyttes i ulik grad, og det vet jeg heller ingenting om hvordan fungerer i en hund. Fett er heller ikke ett fett. Er det noen proteiner hundene ikke bygger lett fra bare aminosyrer, men krever som polypeptider? ..for om de bygger alt fra aminosyrer, så kan de jo få alle nødvendige proteiner fra vegetabilske kilder dersom disse er forbehandlet riktig. Hvordan ser hundens fettmetabolisme ut? Jeg har vanskelig for å se for meg at den er optimal på bare plantefett. Jeg tror hunder trenger animalsk fett i kosten.  Et hinder for å i det hele tatt kunne lage gode plantebaserte fôr er cellulose. Er celleveggene ordentlig brutt ned og fjernet fra de kommersielle plantebaserte fôrene?  Håper tråden ikke havner i debattkjelleren. Ønsker en seriøs, vitenskapelig og rent informativ diskusjon om dette, så fri for synsing og følelser som mulig. Noen som har peiling?    
    • Nå har jeg flere enn to per nå, riktignok, men jeg ønsker ikke færre enn to samtidig. En ting er for min del, en annen ting er selskapet de har i hverandre. Det forutsetter dog en velfungerende flokk, noe jeg har vært veldig heldig med her hjemme. I selskap tenker ikke bare at de leker ute, men kosen med å ha en partner in crime, støtte og rett og slett selskap både når vi ikke er der, men også nærhet. Mine hunder ligger feks. i dunge sammen av eget valg, og når en hund er vekke fra flokken så merker de det.  Til bruk er jeg f***ed med bare én gjeterhund, om den skades eller blir syk så står jeg uten min høyre hånd i arbeid, og noen arbeidsoppgaver krever flere enn én. Jeg foretrekker også å kunne rullere hvem som arbeider eller trenes, både for slitasje, men også for å holde hodet og treningen friskere. Har jeg en dårlig dag med en, så bytter jeg rett og slett bare hund om jeg ikke føler for å kampe den dagen. I gjeting en så blir det naturlig at en får hoveddelen av fokus den dagen det trenes, enten fordi det skal opprettholdes, finslipes eller læres noe nytt. Så om den får 2-3 økter, så får de andre kanskje bare 1 eller hjelpe til med praktiske oppgaver.  Det sagt, så trives jeg best med å konkurrere med en av gangen, være seg rally, lydighet eller gjeterhundprøver. To går også bra, men flere enn det blir rot i hodet mitt (også pga. spredning i klassene). Samt er det en større utfordring å ha med seg flere hunder på tur, reise osv.  Når jeg er ferdig med dette med gjeterhund og hundesport, og bare vil ha hund for kos, så kan jeg tenke meg å bare ha én hund for min egen del. Men likevel, så kan jeg fint se for meg å ha to, bare ikke flere emn dét
    • Huff så trist! 😞 Håper det går bra med deg / dere! Tusen Takk som deler! Hvor mye veide din hund? Jeg tror vi gir dobbelt så mye. To tabletter. (24 kg hund) Ja vi merker veldig mye til tørstheta her. Det drikkes flere liter vann hver dag og masse tissing. Har til og med tissa inne da vi ikke fulgte med stakkar! Vi var ute 3 ganger i natt.  Hu her er fortsatt veldig slapp og sliten. Vil helst ligge ute i hagen eller ute på verandaen og vil ikke leke eller lignende. Når vi er ute på tur er hu ganske fin form. Traver lett og er interessert i buskas og lignende. Hu trekker ikke lengre og stopper med en gsng det er motstand i sela. Hu er trekkhund og vanligvis jobber hu ganske fint på tur. (Bare så det er sagt ønsker jeg ikke at hu jobber nå, poengterer bare at hu ikke er normal 🙃). For oss er bivirkningen med høy stor appetitt en velsignelse da hu trolig pga sykdommen blitt veldig tynn.  
    • Min hund fikk autoimmun hjernehinnebetennelse i begynnelsen av november og skulle gå på kortison i 4-6 mnd. Han skulle ha 20 mg morgen og kveld t.o.m. februar og deretter begynne å trappe ned på dosen. Dessverre tålte ikke leveren hans kortisonbehandlingen og når vi oppdaget det i slutten av januar var det for sent. Mistet han 11 dager før han ble 1,5 år 😢 Dyrlegen sa hun hadde aldri behandlet en hund som reagerte så kraftig på det. Jeg leste litt på noen dyrlegenettsider etterpå og enkelte hunder er visstnok "over-sensitive" for kortison.  Sjako ble veldig tørst av å ta de, noe som er en helt vanlig bivirkning, og dermed ble det selvfølgelig også mange tisseturer i løpet av en dag. Ca hver 2-3 t. Han måtte ut 1-2 ganger i løpet av natta også. Mange kan bli forferdelig sultne av å gå på det og spiser/stjeler alt de kan få tak i, men det gjorde heldigvis ikke han. En annen bivirkning er muskelsvinn og han mistet ganske mye på de 2,5 månedene. Men bortsett fra de tingene var han akkurat like glad og spretten og leken som før han fikk hj.h.betennelsen. Symptomene han hadde før han fikk diagnosen (feber, stiv og vond nakke) forsvant bare 6-7 timer etter at han fikk første kortisondose intravenøst på dyreklinikken der de tok spinalprøven og han fikk ingen problemer med det mer. Beklager kjipt svar på det du spurte om, men jeg ville bare gjøre deg obs på det med at leveren til Sjako ikke tålte kortisonen. Håper din hund blir helt frisk igjen 😊
  • Nylig opprettede emner

• Create New...