Gå til innhold
Hundesonen.no

Ønsker mer fart i lydighetstreninga, men..


jma
 Share

Recommended Posts

Jeg ønsker å få litt mer fart på øvelsene i lydighetstreninga, men så fort jeg prøver å gjøre ting for å få mer fart og intensitet, så kommer det også mer lyd (Og litt mer stress, det henger vel fort sammen ?). Jeg regner med at lyden kanskje vil bli bedre med alderen ( hun er nå 10 måneder og har ikke hatt løpetid). Men jeg tar allikevel ikke sjansen på å bruke en treningsmetode som gir mer lyd, og risikere at det blir en vane eller at jeg forsterker lyden. 

Så noen tips til noe jeg kan gjøre med dette? Skulle feks gjerne hatt mer fart i «sitt» og «ligg». 
 

Jeg har også brukt mye godbiter da mye bruk av leke gir høyere intensitet, men også litt mer slurv i øvelsene. Og i sitten feks låser hun seg fort i en halvveis sitt om hun er høy i drift. Derfor bruker jeg kun leke innimellom og jeg må alltid ha leka gjømt (ellers blir det enda verre). Noen tips til hvordan jeg kan bruke mer leke som belønning uten at hun «mister hodet»? Da vil hun jo sikkert også få mer fart? ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, jma skrev:

Noen tips til hvordan jeg kan bruke mer leke som belønning uten at hun «mister hodet»? Da vil hun jo sikkert også få mer fart? ?

 

 

 

Nå har jeg ikke lyd på min, men har en som mister hodet ved lek (spesielt hvis det involerer kast av tennisball). Jeg kan holde den skjult, men hvis jeg leker en gang med den vet han at jeg har den. Sååå jeg har trent litt omvendt lokking/doggie zen/avstandsbelønning (yes all of the above?) på ball. Kaster den ut, gjør øvelsen(e) så får han værsågod. Det har ført til at han ikke slurver så mye og heller ikke er helt oppi skyene. Kanskje det kan funke? Med mindre hun fyrer seg enda mer opp ved at leken ligger tilgjengelig. Det gjorde forøvrig min også, men etter litt øvelse så tok han hintet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så veldig mye peiling, men vet at mange som har høy intens rase trener MYE på at de skal tåle at leken er synlig. De SKAL jobbe selv om de ser den, selv om de kan låse seg så bruker de den tiden det tar på å få de til å slippe leken med tankene.
Hørt mange si at de ikke kan belønne med ditt og belønne med datt fordi hunden blir så gira- men tenker at det er feil- da må man bare omprogrammere hunden til å skjønne at først gjør du A- så får du leken, Så må du gjøre A+B= leke. OSV

Man gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å ikke trene på det fra dag en liksom :D
Og jeg vil tro det tar TID og finne ut hvordan man løser det på best måte. 

 

Endret av AussieAllTheWay
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å følge med denne tråden, for lyd er noe vi også får masse trekk for i LP. (Men fart har han nok av)

Min hund er en bjeffe-rase. Han er intens og rask. Så han greier liksom ikke holde munn for alt er bare SÅ fantastisk spennende ? Spessielt i øvelser hvor han skal løpe, f.eks innkalling og fremmadsending. 
Jeg syns det er vanskelig å bryte øvelsen fordi han lager lyd, for han gjør gjerne øvelsene knallbra. 
Jeg tenker at jeg sikkert bør være roligere når han belønnes; «her er en pølsebit» mer enn «tjo-og-hei her kastes baller i hytt og pine». Men samtidig vil jeg at han skal like treningene våre, jeg elsker de brå momentene hans, hans iver. 

Det har kanskje blitt mindre lyd med alderen, og jeg legger merke til at det er mye mer lyd i rally hvor det skjer noe nytt hele tiden. I LP-konkurranser blir det mindre lyd etterhvert ut i konkurransen. Vi får gjerne 10 på avstand (=siste øvelse) for da har han gitt opp å lage lyd ?

Håper noen har gode tips. Men jeg vet at jeg ikke kan trene vekk instinktene hans. Tross alt har forfedrene hans brukt stemmen sin aktiv både i gjetning og vokting 

Endret av Rufs
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Miloficent skrev:

Nå har jeg ikke lyd på min, men har en som mister hodet ved lek (spesielt hvis det involerer kast av tennisball). Jeg kan holde den skjult, men hvis jeg leker en gang med den vet han at jeg har den. Sååå jeg har trent litt omvendt lokking/doggie zen/avstandsbelønning (yes all of the above?) på ball. Kaster den ut, gjør øvelsen(e) så får han værsågod. Det har ført til at han ikke slurver så mye og heller ikke er helt oppi skyene. Kanskje det kan funke? Med mindre hun fyrer seg enda mer opp ved at leken ligger tilgjengelig. Det gjorde forøvrig min også, men etter litt øvelse så tok han hintet. 

Vi har gjort det bitte litt på helt enkle øvelser, kanskje jeg skal prøve å gjøre litt mer av det. :) Hun fyrer seg mer opp, men så lenge jeg har holdt meg til helt basic enkle ting, så har det forsåvidt gått greit. Takk for tips! 

16 timer siden, AussieAllTheWay skrev:

Har ikke så veldig mye peiling, men vet at mange som har høy intens rase trener MYE på at de skal tåle at leken er synlig. De SKAL jobbe selv om de ser den, selv om de kan låse seg så bruker de den tiden det tar på å få de til å slippe leken med tankene.
Hørt mange si at de ikke kan belønne med ditt og belønne med datt fordi hunden blir så gira- men tenker at det er feil- da må man bare omprogrammere hunden til å skjønne at først gjør du A- så får du leken, Så må du gjøre A+B= leke. OSV

Man gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å ikke trene på det fra dag en liksom :D
Og jeg vil tro det tar TID og finne ut hvordan man løser det på best måte. 

 

Problemet er å få trent på dette uten at det blir negativt. Uten å få mer stress, frustrasjon og lyd. Vi driver jo nå med innlæring av momenter, og hun er "bare" 10 måneder, så jeg ønsker at treninga skal være så positiv som mulig. Derfor prøver jeg alltid å gjøre det lett for henne, og å gjøre ting på en måte som gjør at hun lykkes og ikke blir for frustrert. Jeg ønsker å ha så lite frustrasjon som mulig. Hun jobber selv om jeg har synlig leke, men noen av øvelsene blir veldig slurvete og feil, pga høyere driv og dermed høyere frustrasjon/stress (snakker ikke skyhøyt stress her i det hele tatt asså, men såpass at det merkbart forandrer hunden). Og ja, hun låser seg litt i feks halvveis sitt, og det som er problemet da er at jeg må korrigere/ dobbelt kommandere/bryte øvelsen,  noe som kanskje fører til enda mer frustrasjon hos hunden, og mer lyd, fordi den ikke får det den ønsker (leka). Så spørsmålet er om det bare er noe man må igjennom og takle på best mulig måte, eller om det finnes no hemmelig triks. :D 

Har opplevd det et par ganger på fellestreninger, at hun er litt for høy, gjør en feil, og belønninga uteblir, og det da blir enda mer frustrasjon og feil. Også har vi en ond sirkel vi må bryte på et vis. Så det er ikke alltid så lett å omprogrammere hunden som du sier, til å skjønne at A og B fører til leke, uten at det fort kan blir mye krøll og negativitet i treninga. Jeg vil heller ha en hund som har det gøy, har ro i øvelsene og godt fokus, og som kanskje er bitte litt treig i noen momenter, enn å ha en hund som er veldig rask, men er høyere i stress og har mer lyd. Men jeg vil jo helst ha godt fokus, lite stress og lyd, OG fart som jeg sier, om det er mulig. :) Det er målet. 

Det er absolutt ikke sånn at vi bare trener med godbiter asså, vi bruker mye leke og, men jeg har den nesten alltid i lomma i øvelser som fvf. Men da hun var valp og vi drev med enklere ting brukte jeg veldig mye synlig leke, og lek. Og vi har også  hatt noe enkel lydighet i de siste øktene med figurantarbied, og det har faktisk gått overraskende bra. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett tips som jeg glemte å si angående lyd:

Avogtil har min hund også kommet med litt lyd i FriVedFot (/lineføring). Heldigvis ikke et stort problem, men jeg må fjerne lyd der jeg kan gjøre det. Dette har virket veldig bra på min hund:

Akkurat i det han lager lyd, bryter jeg øvelsen og helt rolig ber han legge seg. Er helt rolig, ingen hard kommandering, jeg ønsker ikke straffe han. Bare «legg deg», og så går jeg litt fra han, venter noen sekunder, og så «da prøver vi igjen»

Det har virket utrolig bra. Men jeg må gjenta det av og til.

Endret av Rufs
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omvendt lokking. ? At det er litt vanskelig og frustrerende gjør ikke noe, det gjelder jo igrunn alt nytt, det som er viktig er at du ikke skrur opp mer enn du må og at du rolig guider henne gjennom. Da forsvinner lyden igjen og den kommer ikke til å være der så lenge at det blir noen uvane. Det er jo som du sier bare frustrasjonen/"utryggheten" i øvelsen, når hun skjønner hva hun skal og poletten faller ned så forsvinner lyden. ? Så kan du øke vanskelighetsgraden litt og evt balansere det opp igjen om du må før dere går enda et steg videre. 

At hun låser seg og får dårlige sitter kan bli bedre når hun blir rene og mindre stresset, men en del hunder låser seg i byttedrift og får aldri bra sitt om det er leke inne i bildet, iallefall synlig. Der må du nok bare velge din kamp, dropp sitt når du trener sånn, sett tydelige kriterier og tving de igjennom eller se om du finner en måte som funker selv om det er leke fremme.

Akkurat sitt til slike hunder kan handle om mer enn påvenning/innlæring/trening, da det rett og slett er en medfødt svakhet de har. Ubalanse mellom drift, veksling og handteringsevne. Men alt det andre er i prinsippet så enkelt. Biter hun etter leken så bare vær helt passiv å evt bare si et feilsignal uten noe som helst korrigering bak det, som regel tar de seg i det selv når hjernen tar igjen impulsen. Bare la henne jobbe igjennom det til hun får det til og så tar det ikke mange ganger før det sitter. Start enkelt og øk gradvis. Man kan jo til og med gjøre det samme med godis først så alt er kjent. Vanskeligere blir det selvsagt med leke fremme, men det tilpasser de seg raskt. Bruk bånd eller hva som helst som gjør det lett for deg å kontrollere situasjonen så mye som mulig uten noe mer enn å bare hindre henne i a gjøre andre ting. Trenger ikke korrigere, trenger ikke si så mye, la henne gjøre feil, bare overse det og fortsett til hun tilbyr det du vil ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Malamuten skrev:

Omvendt lokking. ? At det er litt vanskelig og frustrerende gjør ikke noe, det gjelder jo igrunn alt nytt, det som er viktig er at du ikke skrur opp mer enn du må og at du rolig guider henne gjennom. Da forsvinner lyden igjen og den kommer ikke til å være der så lenge at det blir noen uvane. Det er jo som du sier bare frustrasjonen/"utryggheten" i øvelsen, når hun skjønner hva hun skal og poletten faller ned så forsvinner lyden. ? Så kan du øke vanskelighetsgraden litt og evt balansere det opp igjen om du må før dere går enda et steg videre. 

At hun låser seg og får dårlige sitter kan bli bedre når hun blir rene og mindre stresset, men en del hunder låser seg i byttedrift og får aldri bra sitt om det er leke inne i bildet, iallefall synlig. Der må du nok bare velge din kamp, dropp sitt når du trener sånn, sett tydelige kriterier og tving de igjennom eller se om du finner en måte som funker selv om det er leke fremme.

Akkurat sitt til slike hunder kan handle om mer enn påvenning/innlæring/trening, da det rett og slett er en medfødt svakhet de har. Ubalanse mellom drift, veksling og handteringsevne. Men alt det andre er i prinsippet så enkelt. Biter hun etter leken så bare vær helt passiv å evt bare si et feilsignal uten noe som helst korrigering bak det, som regel tar de seg i det selv når hjernen tar igjen impulsen. Bare la henne jobbe igjennom det til hun får det til og så tar det ikke mange ganger før det sitter. Start enkelt og øk gradvis. Man kan jo til og med gjøre det samme med godis først så alt er kjent. Vanskeligere blir det selvsagt med leke fremme, men det tilpasser de seg raskt. Bruk bånd eller hva som helst som gjør det lett for deg å kontrollere situasjonen så mye som mulig uten noe mer enn å bare hindre henne i a gjøre andre ting. Trenger ikke korrigere, trenger ikke si så mye, la henne gjøre feil, bare overse dt og fortsett til hun tilbyr det du vil ?

Jeg har vel egentlig trent litt omvendt lokking med henne tidligere med godbiter og litt med leke, da hun var mindre. Så hun kjenner til konseptet. Det høres logisk ut at pipingen og frustrasjonen forsvinner når hun skjønner hva som er forventet, så lenge jeg er rolig, så jeg skal definitivt prøve det! Som du sier kan jeg jo justere vanskelighetsgraden en del og med bruk av den metoden. Jeg får prøve det og gjøre det så enkelt som mulig i begynnelsen. ? 
 

Jeg har jobba en del med sitten hennes og prøver å aldri belønne før hun har rumpa helt i bakken (selv om jeg sikkert gjør feil noen ganger), og det har hjulpet mye. Hun er fremdeles litt treg til å sette seg helt ned,  men det er absolutt verst når leka er synlig. Det er sikkert en ting jeg alltid må være obs på. ?  

Men når hun gjør feil, ville du starta hele øvelsen på nytt, eller latt henne korrigere seg selv med dobbeltkommando? 
 

Tusen takk for svar! ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, jma said:

Men når hun gjør feil, ville du starta hele øvelsen på nytt, eller latt henne korrigere seg selv med dobbeltkommando? 

 

Det kommer kanskje litt an på, men i det store og hele så bruker jeg å overse /rette på /vente ut alt ettersom hva som er feil(altså lar de få en sjanse til å gjøre rett å få belønning istedet for å avbryte å starte på nytt), der og da, også prøver jeg heller å sørge for at det blir helt rett de neste gangene. Så ved treg sitt ville jeg ventet, belønning kommer ikke før rompa er nedpå. Fart kan man jobbe opp etter hvert. Om hunden min tjuvstarter på innkalling, men fart er bra osv så belønner jeg også kommanderer jeg heller bare en ekstra bli neste gang eller noe. Blir det helt kaos,. Feks på fr3mmadsending eller noe så kaller jeg inn å starter om 

Endret av Malamuten
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...