Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og bil

Recommended Posts

Hei! Jeg vurderer å kjøpe meg en praktisk varebil. Men lurer litt på hvordan det er å ha med seg hund i den? Tenker da først og fremst på varmen. Ser de fleste varebiler har vindu som ikke kan åpnes. Da blir det fort varmt i lasterommet. Noen her som har erfaringer og tips til en grei og fin turbil? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se etter en Berlingo Multispace, eller VW Touran. Det er egentlig familiebiler i varebilformat, som har vinduer som kan åpnes, dører bak, og ikke minst isolasjon som både hjelper på temperatur og støynivå. Begge variantene forekommer ganske ofte på diverse treningssamlinger...

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt varebil i mange år, med hundene i varerommet. Mitt første tips er hvit bil! Det har mye å si for hvor varmt det blir i varerommet, er positiv overrasket over hvor grei temperaturen holder seg der. I tillegg har jeg åpnet opp pleksiglassruten i skilleveggen, da vil du automatisk få bedre utskiftning av luften og litt AC-effekt i varerommet.  I forrige bil skiftet jeg den med gitter, i denne har jeg borret hul. I sommer har jeg tillegg trikset til AC i varerommet, ved hjelp av et flextrekkerør (til ledninger), en trakt og masse tape - trakten tapet fast på en av viftene foran, røret tapet fast i denne og deretter trukket gjennom et av hullene i plexiruten. Ikke særlig pent, men har fungert veldig godt ?

Vi har hunder som fort blir varme og ikke minst skaper mye varme i seg selv (bla st. bernhard og bullmastiff) og de har hatt det helt fint (omtrent null pesing) på lange turer i veldig varmt vær i sommer  (typ 33-35 grader) :) 

Jeg har tidligere kjørt en Partner, nå har jeg en Proace, begge fungerer bra. Ikke topp kjørekomfort selvfølgelig. Proacen har sinnsykt god plass, jeg har plass til 2 x st. bernhard, 1 bullmastiff og 2 clumbere samt mye bagasje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Alvira, velg hvit bil! Solfilming på vinduene i varerommet hjelper veldig. Let til du finner en med vindu(er) som kan åpnes. De finnes men det er ikke mange av dem. Er ikke sikker på om alle typer har mulighet for oppvarming baki? Det er kanskje en fordel om man ikke har hunder som bor ute. 

Endret av Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MollyC skrev:

Jeg har hvit Caddy Maxi med gitter og er veldig fornøyd. Syns den er god å kjøre også.

Var det gitter i bilen når du kjøpte den eller har du fått satt det inn i etterkant? Noen hevder at man må skifte hele veggen og ha godkjenning fra biltilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en vanlig Caddy og fikk satt inn gitter istedenfor plexiglasset i min. Det er gjort proffesjonelt (hos Lafinto i Fredrikstad) og det gjorde enorm forskjell baki' der til hundene, ja. Man må være superforsiktig med at skilleveggen ikke flyttes på noen måte, men å bytte ut en rute i veggen til et gitter endrer ikke typegodkjenningen til bilen såvidt jeg har hørt. Om noe så ble det faktisk bedre sikt utover og til siden med gitter fremfor det fæle plexivinduet.

Jeg liker Caddyen og har kjørt langturer med den mange ganger - liker wv og en viss følelse av at det er en sliter som tåler å brukes.. ?

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Jonny75 skrev:

Var det gitter i bilen når du kjøpte den eller har du fått satt det inn i etterkant? Noen hevder at man må skifte hele veggen og ha godkjenning fra biltilsynet.

Jeg fikk skiftet veggen når jeg kjøpte bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lurer på om det er fordi den andre testikkelen er på tur ned. Det var ingen jokking de første dagene, og så ble det plutselig masse. Den første var på plass, og vet mente hun kunne kjenne den på mandag, så jeg antar det er en sammenheng. Ignorerer ham og går unna, og gir ham oppmerksomhet på 1001, 1002, 1003 når han er av, enn så lenge. Har ingen alternativ adferd på kommando ennå, og er litt skeptisk til å gi ham cues som belønning når vi snart har noe vi mestrer godt nok.  Har litt lyst til å sette jukking på cue, fordi jeg hadde en mwuahahaha plan om å ta dr. Ian Dunbar på ordet og sette ALL problematferd på cue, men litt usikker på hvordan jeg skal gå frem for å ikke skape meg mer problemer enn moro med det. 
    • Jokking er vel ytterst sjelden dominans, og med en så ung valp er det neppe hormoner heller. Det et typisk tegn på "stress" eller uro, som ofte skyldes overstimulering eller understimulering. Hvis han som du selv sier var overtrøtt, så er det en helt normal reaksjon. Hvordan man skal håndtere det og lære inn alternativ adferd er en annen sak. For en valp er det greit å bare avbryte det, til den har lært å gå og legge seg eller noe annet nyttig.
    • Skal man starte ny tråd for året?  Jeg tenkte at jeg hadde et fremtidig problem da valpen begynte jukke på leggen min i går. Bare noen få super forsiktige jukkebevegelser, ikke faktisk jukking, men så stor hund som han her blir etterhvert, så var det ikke så bagatell som det kunne vært. Så begynte han igjen nå mens jeg drev med noe på benken. Mer manisk. Slo meg som en potensiell humorvideo: Effekten av manipulative love bombing, they fall madly in love with you ^^ ..men på alvor, så tror jeg han bare ville ha kos. Klengete baby som søkte nærhet. Løftet ham opp fordi han er ikke noen dominant macho som prøver ta over alpha posisjonen eller tilfredsstille seg selv seksuelt på leggen min, han er bare en rådvill og forvirret liten baby som er skikkelig overtrøtt, og som med menneskebabyer, så tror jeg "skrikerkur" ved negativ straff eller en "positiv" korrigering skader han og relasjonen mer enn det oppdrar han på det stadiet her.  Han smeltet fullstendig i armene mine. Roet seg og slappet av med hele seg i det øyeblikket han følte seg trygg og ivaretatt. Alt han trengte var bekreftelse på at han har et safe sted å sove, hvilket altså et under min beskyttelse, for jeg er stor og sterk og hamler opp med hva enn som måtte dukke opp av trusler Point being: Det var ikke dominans, det var ikke seksualitet, det var bare en refleks bevegelse fra å hoppe opp (vil mot ansiktet og armene) og ende med noe plassert mellom fremlabbene mot brystet. Problematferd jeg heller får finne løsninger på siden.  
    • Har vært hos fire ulike. Samme erfaring med alle 😊 Opplever at de har veldig bra holdning til hundetrening.
    • Det er forskjell på trening og situasjonshåndtering. Jeg løfter hunden etter ørene glatt, hvis det er liv om å gjøre. Men det har jo ingenting å gjøre med trening eller treningsmetoder. Så bra! Er det en helhetlig filosofi som gjelder alle instruktørene, eller de instruktørene du har vært hos?  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...