Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Jeg ønsker meg en hund jeg kan trene og kanskje konkurrere i rally og agility. 

Kriteriene mine er:

- Helst liten/mellomstor hund (helst maks 20kg), men str er ikke viktigst

- Helst lite lyd og avknapp innendørs

- Så lite jaktlyst som mulig

- Kunne gå løst på tur og ha så liten radius som mulig

- Veldig førerorientert og lettlært

- God mentalitet, ikke redd og nervøs

Det må forsåvidt være en hann siden vi har en hann fra før, hvis det kan ha noe å bety? hvilke raser tenker dere på?

Endret av ebmille
Skrevet (endret)

Mange, om ikke de fleste, små hundene har dessverre en del lyd. De som kanskje passer best, om muligens litt større enn maksønsket ditt, er toller retriever, eller springer spaniel. Collie (kort- eller langhår) og belgerne kunne kanskje passe, men her må man være rimelig nøye på mentalitet.

Cocker spaniel eller sheltie kan være et alternativ men da får du mer lyd.

Edit: Kom forresten på, pyrineer med korthårs, jeg kjenner ikke rasen spesielt godt, men det er et par på forumet her enda tror jeg.

Ellers vil jeg anbefale deg å ta en tur på stevner og se hvilke raser som er representert og hvordan de fungerer i og rundt ringen.

Endret av simira
  • 2 weeks later...
Skrevet

Jeg synes ofte at hvis man går ned i størrelse hund, så går man opp i lydnivå. Shetland sheepdog hadde jo vært perfekt hvis det ikke var for lydnivå. 

Hvis du kan ha hund med høyt aktivitetsnivå er working cocker spaniel ofte artige skruer. 

Tollie retriver fra gode linjer er også lettlærte hunder. De har gjerne ikke lang "setter-radius", men heller ikke en forfølger slik som gjeterhunder. En del av dem stresser en del. 

Andre raser: 

Kooiker - lyd 

Welsh springer. Raduis på 30 meter (haglehold) dette gjelder for alle spaniel. 

Schapendoes - lyd  (anbefaler disse) 

• 4 weeks later...
Skrevet

Aussie kan fint passe inn selv om du kan få litt lyd på enkelte individer. Alt ettersom om du ser på bruks- eller utstillingslinjer så varierer vekten, men mine tisper for eksempel ligger på 20kg +/-. Hannene mine er noe større og tyngre, men fra brukslinjer igjen vil du fint kunne komme ned i rundt 20 kg på enkelte linjer :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er slett ikke alle som får katter og hunder til å gå sammen. Hva slags hunder har du, og hvor gamle er de? Vi måtte omplassere våre katter, da de og hunden aldri kom overens. Det beste er nok om de kan se hverandre, men ikke komme fysisk bort til hverandre. En kompostgrind er ikke mye til hjelp mot ivrige hunder hvis de er større enn en chihuahua.  Jeg har ikke noe erfaring med dette etter det første forsøket for 20 år siden, så jeg har dessverre ingen gode råd, utover å overhodet ikke la de være løse sammen.
    • Jeg har tatt kompostgrind på døra men hundene bare bryter den opp så det går ikke.
    • Jeg har hunder fra før av og har skaffet meg kattunger. Jeg har hatt kattungene på eget rom. Bytta tepper sånn at de skulle lukte hverandre. Latt hundene være i bånd. Dette funka bra i 2 måneder. Nå på den 3.måneden så har alt snudd. Hundene blir ville når kattungene kommer ut. De bjeffer. Jeg tør ikke å la de gå løs. De gjorde dette først og da var de rolige. Men nå hopper de og bjeffer og er mye mere på. Hva bør jeg gjøre nå? Jeg har gått gradvis frem men kattungene er redde og det er ikke greit.  Er det lurt å ta inn kattungene på ett eget rom ennå? Eller å slippe de løs sammen med løse hunder? Redd hundene blir mere ivrig når de har på bånd på. Og at forventningene da blir skyhøye hver gang de kommer ut. Hvis de var ute og løse sammen hele tiden hadde dem da synes det er mere kjedelig? Vil at de skal godta dem.  Jeg har sikkert gjort noe galt siden folk får jo hunder og katter til å gå sammen når de tar det gradvis. Det har jeg gjort også. Hva bør jeg gjøre nå?
    • Alder opp til 12 uker: Den viktigste sosialiseringsperioden, når valpene ennå ikke har utviklet noen uttalt frykt.
    • Det viktigste rådet når du skal velge mellom disse skolene, er å legge merke til hvor intensivt timeplanen er og de metodiske nyansene i oppførselskontrollen.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...