Gå til innhold
Hundesonen.no

Skreiv innsitt i front


jma
 Share

Recommended Posts

Hvordan er posisjonen når dere går fot? Hvor langt er dere kommet, er det med eller uten hjelp? 

Jeg ville først og fremst tenkt på belønningsplassering slik at forventningene ikke påvirker posisjonen feil. Altså ikke belønne fremover, og ikke fra høyre hånd, eller man kan belønne fra høyre, men da med at hunden går bak og rundt, ikke fremover. 

Bruker dere litt hjelp enda eller ikke så lenge siden dere sluttet ville jeg kanskje gått litt tilbake og geleide henne inn på rett plass på første forsøk. Altså ikke la henne prøve å gjøre feil først for så å hjelpe, men lokk henne helt inn i riktig posisjon og hjernevask litt på det. 

Eller om du tror hun tåler det uten at det blir frustrasjon og/eller usikkerhet i øvelsen så ville jeg begynt å feile henne/rette på henne og se om det gjør at hun skjerper seg litt. I tillegg ville jeg trent mye posisjon generelt og alt som er med på å trene bakpartskontroll og da spesielt fokus på å få rumpa inn, ikke ut. Innkomster selvsagt(gjerne fra alle retninger og vinkler, ikke bare fra mitt foran deg) , sideforflytninger, vendinger, holdt osv, ville gått mye venstre, både vendinger og store sirkler så man får dyttet rumpa innover. Og tenk belønningsplassering alltid når du trener innkomst og fot. ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Malamuten skrev:

Hvordan er posisjonen når dere går fot? Hvor langt er dere kommet, er det med eller uten hjelp? 

Jeg ville først og fremst tenkt på belønningsplassering slik at forventningene ikke påvirker posisjonen feil. Altså ikke belønne fremover, og ikke fra høyre hånd, eller man kan belønne fra høyre, men da med at hunden går bak og rundt, ikke fremover. 

Bruker dere litt hjelp enda eller ikke så lenge siden dere sluttet ville jeg kanskje gått litt tilbake og geleide henne inn på rett plass på første forsøk. Altså ikke la henne prøve å gjøre feil først for så å hjelpe, men lokk henne helt inn i riktig posisjon og hjernevask litt på det. 

Eller om du tror hun tåler det uten at det blir frustrasjon og/eller usikkerhet i øvelsen så ville jeg begynt å feile henne/rette på henne og se om det gjør at hun skjerper seg litt. I tillegg ville jeg trent mye posisjon generelt og alt som er med på å trene bakpartskontroll og da spesielt fokus på å få rumpa inn, ikke ut. Innkomster selvsagt(gjerne fra alle retninger og vinkler, ikke bare fra mitt foran deg) , sideforflytninger, vendinger, holdt osv, ville gått mye venstre, både vendinger og store sirkler så man får dyttet rumpa innover. Og tenk belønningsplassering alltid når du trener innkomst og fot. ?

Vi har akkurat begynt å trene på å gå noen få skritt fot uten hjelp. Så har til nå leda henne med handa/godbit, og shapa litt. Prøver å være flink til å ikke belønne om hun sitter skjevt, men rette opp og belønne når hun sitter korrekt og det funker greit i utgangsposisjonen. Og der setter hun seg også stort sett bra. Men i front er hun ikke så flink til å rette seg opp.  Vi har trent mye posisjon i utgangsstillingen, og har gjort mye vendinger høyre/venstre og bakover. Bakpartskontrollen begynner å bli veldig bra. Men har ikke tenkt på at hvordan jeg belønner henne i front kan påvirke hvordan hun setter seg, så det skal jeg ha i bakhodet. :) Kan prøve meg litt frem der. Takk!

1 time siden, simira skrev:

Hvorfor? Forventning til innsitt til venstre etterpå kanskje? Eller er du flink og veksle på hvilken side hunden skal inn etter front?

Ellers enig med @Malamuten her.

Nei, det har jeg ikke veklsa på eller tenkt på så det kan jeg også prøve :) Takk for tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan sitter hun sånn ellers? Tren sitt separat og få i muskelminnet hennes at sitt er å sitte rett ned. Tenker hun da vil sette seg rett i front også. Og når du trener sitt separat så tren at hun går og stopper for å sette seg, akkurat slik som hun må gjøre når hun skal inn i front.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg bomma jo helt på problemet ser jeg. Aner ikke hvilke briller jeg leste med. ? jeg var overbevist om at det var utgangsstilling du snakket om. ?

Ville trent innsitt i front for seg selv uten å ta henne inn på fot etterpå. Kalle inn til front, gå bakover med henne i front, lokke henne inn i front både fra venstre og høyre. Bytt på å belønn fra venstre hånd eller høyre hånd, viss ikke begynner de fort å sitte skjevt pga forventning til det og likeså forventning til å gå videre inn i utgangsstilling om man følger opp med det. Belønner du med lek kan du lære inn å løpe mellom bena dine så hun går rett bak. Evt ha ball under haka eller noe å slippe ned til henne når du er fornøyd. Også er dette gjerne en ganske vanskelig øvelse å skjønne fult og helt sammenlignet med utgangsstilling feks, så det er bare å trene og trene og trene til de gjør det uten å tenke, nesten. Haketarget er det en del som bruker og. Men om du fortsatt lokker så ville jeg bare styrt henne på plass og hjulpet henne å gjøre rett en god stund?

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Det er nok jeg som har vært teit og trent for mye innsitt i front og så rett i utgangsstilling etterpå. Ser det tydelig når hun koker litt over eller er veldig ivrig ? 

Skal prøve meg frem med forskjellig type belønning og få henne inn på høyre siden noen ganger. Så skal vi se om vi får retta opp rumpa ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...