Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan ser hverdagen ut i valpetiden og biting.


Midas
 Share

Recommended Posts

 

Når dere har valp, hvordan legger dere opp hverdagen de første månedene i form av sosialisering, trening, hvile, fysisk aktivitet og miljøtrening? 
Gjør dere noe betydningsfullt med valpen hver dag? 
Hvordan unngår dere biting? Jeg vil gjerne vite litt om hvordan rutiner dere har på valpetiden og hva deres beste tips er :) 

Jeg prøver å gjøre noe hver dag som har en mening for Maui. Jeg har laget meg en plan over ting jeg vil han skal ha opplevd den første tiden, og er godt i gang med det. 
Det meste av trening, sosialisering og alt sånn går på skinner. Det jeg imidlertid sliter litt med er biting. Han blir overtrøtt og da biter han helt sykt mye. Ting biter han ikke istykker. Jeg gidder ikke ta fra han alt han kommer med av leker til lillemor, fordi han simpelthen ikke ødelegger noe som helst. Han er veldig myk i bittet og bærer det stort sett rundt omkring og leker litt med det. Det er greit for meg, problemet er at han biter oss mye hardere. Meg biter han knapt så lenge han ikke er i raptus/overtrøtt modus, men når han er det og jeg roer han så blir han ekstrem og har bitt meg til blods et par ganger :whistle: Han biter ungen endel, og det er verre å håndtere for hun vimser jo rundt her med flagrende skjørt, og jeg forstår at det er fristende å sette tennene i noe så morsomt og lekent. Jeg vet jo at dette bare er en periode, men har noen tips for å begrense skadeomfanget mens det står på? :P Vi bruker valpegrind på natten, og av og til på dagen hvis han er trøtt og sliter med å roe seg. Ellers har jeg han i fanget og roer han, og det er da han har bitt meg til blods. Han blir helt desperat, men han biter også ganske mye når han ikke er overtrøtt. Hva er deres beste tips? Smøre seg med tålmodighet og eddik? 

Endret av Midas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en plan, men valpen kommer ikke før om etpar uker enda, så hvordan det blir i praksis, er jeg ikke helt sikker på enda, må se an valpen tenker jeg.

Jeg har jo siden 2012 hatt 3 valper, så det å ha valp føler jeg at jeg husker ganske godt, så kan jo si litt hva jeg har gjort og hva jeg har tenkt å gjøre med nestemann. Jeg har ikke barn da, så det er jo en annen utfordring så klart, men jeg har noen tanker om det også :P 

I utgangspunktet er jeg for å være på valpen når den er våken og styre aktiviseringen i stor grad, på den måten unngå mest mulig ramp. Det innebærer at når valpen er våken, så trener vi litt, går tur, legger ut et søk eller aktiviserer på andre måter. I denne omgangen har jeg også tenkt å fylle opp fryseren med fylte konger til tilfeller der jeg vil ha litt fri når valpen er våken i tillegg til å ha en løsning på overtrøtte valper og raptus. 

Planen min er at når valpen blir overtrøtt og har raptus, så vil hun få en kong å jobbe med. Å spise roer ned og i stedet for å løpe galemattias og plage det hun kommer over, kan hun heller spise på kongen til hun blir trøtt og sovner selv. Om dette fungerer i praksis vet jeg ikke enda, men det er planen å prøve hvert fall. 

Når det kommer til at valpen biter jentungen, så ville jeg fokusert mye på kontakttrening og å trene inn en god kontaklyd, slik at du har mulighet til å stoppe valpen når du ser at han vil gå etter jenta og bite henne. I tillegg ville jeg trent en del på "følg meg". Det innebærer at valpen skal følge etter deg og ta kontakt i stedet for å bite. Dette lærer du med å først trene kontakt med valpen, 5 godbiter ca. så begynner du å gå. Med en gang valpen følger etter deg, sier du "bra" og gir godbit. Det samme kan du gjøre når valpen er på vei til å bite. Si "bra" før valpen rekker å bite og kast godbiten på gulvet. Gjør dette noen ganger, før du prøver å stoppe å kaste godbiten. Da er det sannsynlig at valpen lurer på hvor godbiten ble av og tar kontakt med deg i stedet. Belønn dette. 

I tillegg til dette er jo tyggebein, griseører, grisehaler eller annet å tygge på gull verdt. Prøv å variere hva du gir, slik at valpen ikke går lei. Bytt gjerne til noe tyggegreier når valpen biter på dere. 

Ellers tenker jeg at en riktig aktivisert valp når den er våken, vil føre til en valp som gjør lite hyss. For å få ned aktivitetsnivået inne, anbefaler jeg at du ikke leker med valpen inne. Dette for å skape assosiasjoner til at inne er vi rolige. Kjør heller på med søksøvelser og kontakttrening. Det kan også være en ide å belønne valpen når den legger seg ned av seg selv inne. Prøv å la godbiten "dale fra himmelen" slik at valpen ikke vet at den kommer fra deg. På den måten slipper du forventninger om trening eller at valpen tigger etter mer. Du trenger ikke belønne mer enn en gang pr. gang valpen legger seg.

I stedet for å gi måltider i skål, gi måltidene som godbitsøk i stedet. I tillegg til å bruke noe av dagsrasjonen til trening (kontakttrening, legge seg, følg meg og å ha i kong). 

Ut over det slår jeg et slag for boka "Hverdagslydighet fra valp til voksen", den er et kjempefint oppslagsverk på ting som oppstår i valpeperioden og hvordan håndtere det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for langt svar :) Det er den oppskriften der jeg følger selv. Jeg belønner all kontakt, har en kontaktlyd som jeg bruker når han er i ferd med å finne på noe han ikke skal og belønner såklart hver eneste gang han responderer. Har den boken selv og lest den mange ganger, bruker den også som oppslagsverk. 

Det som er litt utfordringen med han er at han ikke er så spesielt gira på mat. Jeg bruker fryst kong, griseører, struper og liknende tyggeting som jeg varierer mellom og tar bort når han ikke holder på med det. Når han er våken gjør jeg noe med han. Enten av fysisk eller mental art. Jeg jobber hele tiden for at stressnivået skal være lavt når vi trener. Altså hvis han begynner å ase seg opp, som ofte er et tegn på at han begynner å bli sliten, så setter vi oss ned og bare belønner kontakt. Jeg leker eller kaster overhodet ikke med han inne. Jeg har hatt valper før som også har vært aktive, denne er langt i fra den mest aktive og oppfinnsomme valpen jeg har hatt, men det går så mange år mellom at man glemmer litt hvordan man gjorde ting og hvor lang tid det tar før det blir bedring :P 
I tillegg er det første gang jeg har barn og valp samtidig, noe som har sine egne utfordringer. Problemet oppstår når valpen er gira og vil bite på alt som har puls, og han i tillegg ikke er spesielt interessert i å få noe godbit. Har fryst kong til han med diverse, i går lagde jeg en blanding med yoghurt, leverpostei og hvitost som jeg rørte sammen og fryste. Han ville ikke ha det, hverken fryst eller tint. Han liker skinkeost godt, så det bruker jeg som belønning på tube, variert med pølse og hvitost, og godbiter av kaninkjøtt, and og lam. Han får rått fór, så er litt klissete å gå rundt med det i lomma, men han får mindre mat jo mer godis han får. Har også trent endel godbitsøk med han både ute og inne. 
 Det med å alltid avlede når det ser ut som at han skal bite ungen skal jeg være superkonsekvent på nå, så får jeg bare finne noe han synes er godt nok til at det veier opp mot en saftig legg :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tema å lese på. Føler meg ganske fersk, Så godt å lese at vi gjør mye riktig. ? Hvordan gjør dere det med miljøtrening og sosialisering? Litt hver dag? Eller oppdelt? Redd for at det blir for mye, eller for lite.. ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Moniq skrev:

Godt tema å lese på. Føler meg ganske fersk, Så godt å lese at vi gjør mye riktig. ? Hvordan gjør dere det med miljøtrening og sosialisering? Litt hver dag? Eller oppdelt? Redd for at det blir for mye, eller for lite.. ? 

Jeg gjør litt hver dag i korte økter. Nye steder, forskjellige folk, dyr, lyder, underlag. Korte og positive økter hvor han ikke blir så sliten at han går over i raptusmodus før vi er ferdige :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keep 'em comming! Jeg har ikke hatt valp på mange år og de to siste var veldig enkle og greie i forhold til biting og sånt. 

@Sprettballen hvordan gjør du med belønning av valp og de andre voksne hundene tenker du? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker ikke å ha noen plan,  foretrekker å ha flere turer /treningsøkter pr dag helt i starten, istedet for en hovedtur som vi gjerne har senere, hver økt/tur god nok til at valpen blir sliten og sover godt etterpå. Inne er vi rolige og hunder får hjelp til å roe seg om nødvendig. Bånd,  valpebinge, holde/kose, what ever  works. Tur/trening justeres opp gradvis og fortløpende ila den første mnd ca frem til vi er oppe i en eller to litt lengre turer pr dag. 

Biting foretrekker jeg helst bare å stenge vekk,  altså timeout i valpebingen. Med mobile barn hadde jeg nok hatt på line om ikke innkallinga var 100r/om jeg ikke får fulgt med godt nok,  for å få stoppet valpen enkelt ved behov eller dor å bare ha den i nærheten så jeg vet at den ikke finner på noe. Og som regel så slukner de ganske radkt når de er slitne så da blir det ikke så mye å passe på/ikke så mye tid i binge/bpnd uansett.

Sosialisering og miljøtrening, hmm,  aldri hatt noe voldsomt fokus på det, valpen er med på det vanlige, mange dager er det bare skog å se.  Aldri hatt noe problem med det, så ser ikke behovet for å gjøre noe spesielt utav det .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hva gjør jeg egentlig? Begynner å bli lenge siden jeg hadde valp sist.

Mine hunder er med meg på veldig mye, som valp blir de eksponert for alt det de vil møte i sin hverdag uten at jeg tenker så mye målrettet at "dette skal jeg trene på i dag". I alle fall av sosialisering/miljøtrening. De første månedene tar vi oss ekstra god tid for å se på og bare "være".
Hvordan jeg legger det opp videre kommer helt an på individet. Med Galskapen måtte jeg trene spesifikt på ganske mye, der valpen før henne bare var med og komfortabel med alt han ble presentert for.

Hvile/lek regulerer de i hovedsak selv, med mindre valpen tydelig sliter med å koble ut. Raptus og herjing inne opplever jeg ikke som et problem, så lenge det ikke går helt over styr får valp være valp.
Bikker det over i noe veldig usunt holder jeg valpen i ro på fanget eller rundt meg på gulvet, enten ved tvang eller ved å engasjere den i noe rolig sammen med meg. Kan være et lite søk etter godbiter, en kort økt med bakvendtlokking ol. Har aldri benyttet meg av bur eller grind da jeg selv ikke føler jeg har behov for det.

Jeg har noen små filler, sokker og tau liggende som jeg bytter med når valpen finner noe den ikke har lov til å tygge på. Ved biting på folk er jeg mindre pedagogisk. Jeg gir jeg muntlig beskjed om at det ikke er ok, fjerner den rolig om den ikke hører etter, og engasjerer den med noe annet. Velger den på nytt å bite, gjør vi noe ekstremt kjedelig der biting ikke er en mulighet.

Valpene her får fysisk aktivitet på rundt 1 time fra de kommer hit. I starten får de vimse litt fritt når de er våkne i eget tempo der det passer seg og i terrenget på korte turer, før vi gradvis blir mer målrettet på turene. Øker lengde og tempo gradvis.

Det første av trening jeg gjør er å bygge verdi for meg og det vi gjør sammen. Når den er våken bruker jeg så mye tid jeg kan med valpen på en eller annen måte. Det trenger ikke å være lek, tur eller en annen aktivitet, det kan være nok å bare være sammen med valpen i fokus.
Alt av mat, godbiter, lek, tur og hygge kommer gjennom meg, og ressurser kommer ikke gratis. Det skal lønne seg å ha fokus på og være rundt meg. Jeg vil at valpen aktivt skal velge meg i situasjoner der den har flere alternativ. Dette blir en vane og jeg innbiller meg at det gjør det enklere for dem å velge rett i vanskeligere situasjoner senere.

Skal hunden brukes til noe spesielt tenker jeg det er viktig å starte grunntreningen fra dag 1. Den samme holdningen har jeg til oppdragelse. Å ikke løpe ut ytterdøra før beskjed, bruke innkallingslyd ved mat, unngå unødvendig bjeffing, kontakt ved passering av andre hunder, - slike ting begynner jeg tidlig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Raksha skrev:

Keep 'em comming! Jeg har ikke hatt valp på mange år og de to siste var veldig enkle og greie i forhold til biting og sånt. 

@Sprettballen hvordan gjør du med belønning av valp og de andre voksne hundene tenker du? 

 

Ja, si det :P Jeg tenker egentlig at jeg bare belønner valpen og holder fokus på den, så vil jeg tro at de andre gir seg etterhvert når de skjønner at de ikke får noe. Hvert fall på ting jeg trener på som bare gjelder valpen. Kontakttrening før vi går ut og på utsiden av ytterdøren før vi går tur, gå pent i bånd-trening og passering belønner jeg alle på. I starten kommer jeg til å gå en del tur alene med valpen for at den skal få oppleve verden på egenhånd og for å legge et godt grunnlag på tur-lydighet. I tillegg lager vi til eget treningsrom for hundene i kjelleren, der jeg tar med en og en hund inn, evt. trener på at de andre skal vente mens en annen trener o.l.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, den lille rampen vår altså! I dag har jeg vært superkonsekvent og avbrutt med kontaktlyd ethvert tilløp til biting på ting han ikke får bite på og på folk. Har også trent mye med klikkeren. Han er rett og slett i en helt annen «state of mind» i kveld! Han er så lettpåvirkelig og lærer ting så fort. Det funker veldig bra å være konsekvent på positiv forsterkning. Har kjøpt kyllingkjøttboller som han likte veldig godt. Biting er jo forbigående, men valpetiden blir så mye koseligere om vi kan kose med han uten å bli bitt hele tiden :) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Midas skrev:

Herlighet, den lille rampen vår altså! I dag har jeg vært superkonsekvent og avbrutt med kontaktlyd ethvert tilløp til biting på ting han ikke får bite på og på folk. Har også trent mye med klikkeren. Han er rett og slett i en helt annen «state of mind» i kveld! Han er så lettpåvirkelig og lærer ting så fort. Det funker veldig bra å være konsekvent på positiv forsterkning. Har kjøpt kyllingkjøttboller som han likte veldig godt. Biting er jo forbigående, men valpetiden blir så mye koseligere om vi kan kose med han uten å bli bitt hele tiden :) 

Husk at valper er litt dumme, og ting går inn det ene øret og ut det andre. Så når du stopper han fra biting eller forsøk på valpeangrep, så er det lurt å avlede og finne på noe annet etterpå slik at han glemmer det og ikke løper tilbake til det han holdt på med :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå hatt valp i 8uker. (Tid slutter de å være valp egentlig? :P

Dagene går nå som de gjør. Hadde en plan på alt vi skulle gjøre, og stresset nok en del de første dagene, men fant etter hvert ut at ting kommer naturlig, både med trening og miljøtrening. 

Vi trener på ett eller annet hele tiden igjennom dagen. Biting overser vi, og gir noe annet å leke med. Trener på at vi er mer spennende og gir han spennende leker. Trener kontakt, sitt og innkalling når det faller seg sånn. Trener på å gå fint i bånd, passere andre hunder og mennesker utne å hilse når vi er ute på tur. 

Han kjører bil 1-3 ganger om dagen. Trener på å være alene hjemme hvertfall en gang om dagen, alt fra en halv time til 3t. (Noe som går overraskende fint, men det er vel fordelen med at vi er en stor hustand, og det ofte er noen inn og ut dørene) 

Vi sliter litt med å få valpen til å hvile, for han sover gjerne med et øye oppe, og spretter opp så fort en av oss rører på seg, og det er litt vanskelig når huset er fullt av unger med makk i rompa. Så det hender ofte jeg må gi han time out i gangen, og lukke han igjen der, sånn at han kjeder seg og legger seg ned. Ikke som straff altså, men mer for at han skal få sjansen til å hvile litt. Dette er sikkert feil metode, men kom gjerne med tips til hva jeg kan gjøre.. Vi prøver å trene på rotrening ute, om det er mye som skjer rundt han, men det er litt vanskelig, for det samme skjer da og, han spretter fort opp igjen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sprettballen said:

Ja, si det :P Jeg tenker egentlig at jeg bare belønner valpen og holder fokus på den, så vil jeg tro at de andre gir seg etterhvert når de skjønner at de ikke får noe. Hvert fall på ting jeg trener på som bare gjelder valpen. Kontakttrening før vi går ut og på utsiden av ytterdøren før vi går tur, gå pent i bånd-trening og passering belønner jeg alle på. I starten kommer jeg til å gå en del tur alene med valpen for at den skal få oppleve verden på egenhånd og for å legge et godt grunnlag på tur-lydighet. I tillegg lager vi til eget treningsrom for hundene i kjelleren, der jeg tar med en og en hund inn, evt. trener på at de andre skal vente mens en annen trener o.l.

Ja, i rene treningssettinger så vil det være naturlig å skille her. Men å la det regne gobiter osv sånn randomly utover dagen vil være vanskelig her pga matforsvar og hunder som er på konstant matjakt. Så blir interessant å se hvordan jeg skal løse dette. Men regner med jeg får en søt og snill og akkurat passe rampete valp (som gjerne kan motivere lillemor til å rydde etter seg *fnis* ) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Ja, i rene treningssettinger så vil det være naturlig å skille her. Men å la det regne gobiter osv sånn randomly utover dagen vil være vanskelig her pga matforsvar og hunder som er på konstant matjakt. Så blir interessant å se hvordan jeg skal løse dette. Men regner med jeg får en søt og snill og akkurat passe rampete valp (som gjerne kan motivere lillemor til å rydde etter seg *fnis* ) 

Ja, ser at det kan være utfordrende om du har problemer med ressursforsvar, absolutt! Selv har vi ikke det i vår flokk. Ikke mer enn hva jeg synes er greit hvert fall, og ikke på godbiter som kommer fra meg. Jeg tenker da må man finne alternative løsninger i så fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Sprettballen said:

Ja, ser at det kan være utfordrende om du har problemer med ressursforsvar, absolutt! Selv har vi ikke det i vår flokk. Ikke mer enn hva jeg synes er greit hvert fall, og ikke på godbiter som kommer fra meg. Jeg tenker da må man finne alternative løsninger i så fall. 

Det er ikke et problem pr i dag, men skal jeg gå med gobiter i lomma inne eller ha stående og belønne kontinuerlig med det så vil det bli ganske anspent her. Heldigvis går det bra med tyggebein og sånt, så får belønne litt anderledes. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig få planer, bare to konkrete som jeg kommer på: 

1) Jeg synes det fungerer veldig fint å være litt i forkant når det kommer til leker og å tygge på ting. Vi prøver å være bevisste på å gi oppmerksomhet når de leker med egne leker og lage minst mulig fuzz ut av stjeling av andre ting. 

2) Vi legger maks innsats i dotreningen med en gang. Ut hele tiden, lykkes masse med tissing ute så vi blir ferdig med den delen så fort som mulig. 

 

Dette er vel de to tingene jeg synes er stress med valp og som vi prøver å "ta ved rota" med en gang. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør ikke så mye ut av dette jeg kjenner jeg. Hun er med over alt og får hilse på snille hunder når det passer. Løper ut hele tiden med henne, det er omtrent det eneste jeg faktisk har et fokus på. Jeg vil at hun skal tisse og bæsje minst mulig inne. Leker gjerne inne jeg, hun herjer og drar og løper, jeg synes bare det er hyggelig. Trener smått kontakt og selvkontroll, når jeg føler for det og med korte økter. Krokodillevalp er kjedelig (og litt vondt) så klart, men da er hun gjerne trøtt og sliten og trenger å minnes på at det er sove hun egentlig vil, så da blir det en økt på fanget med litt hjelp til nettopp det. Jeg tar det meste litt som det kommer og har enda veldig få forbud. Orker ikke bekymre meg for hva som kan komme i framtiden, det får jeg ta hvis det blir aktuelt. Det viktigste akkurat nå er at hun har det gøy og fint, og at hun knytter bånd til oss i familien. Jeg tenker at det meste faller på plass etterhvert, og om hun får noen uvaner på veien så er ikke det verdens største krise. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min første hund så skreiv jeg opp en liste over ting jeg ville at hun skulle oppleve og gjøre mens hun var valp. Men med de andre valpene jeg har hatt har det i grunn bare gått av seg selv.

Når valpen er liten pleier jeg å sørge for at dagen består av stort sett korte økter med aktivitet og så ro og hvile (og selvfølgelig masse med lufting i hagen for å gjøre fra seg). Aktivitet kan være å besøke noen, liten tur i byen, liten tur i skogen, godbitsøk, leking/drakamp ol., litt enkel lydighet, kort lek med annen hund, miljøtrening (gå på rart underlag osv) bare for å nevne noen eksempel. Om valpen ikke roer seg av seg selv etter aktiviteten pleier jeg å sitte med dem på fanget til dem roer seg og sovner, eller ha dem på et området hvor det ikke skjer noen ting spennende så dem roer seg etter hvert. Om valpen biter mye etter hender eller andre ting så pleier jeg enten å finne frem en leke og få den til å leke med den istede, eller hvis det er pga at valpen er overtrøtt (etter aktivitet) så blir det tvangsavslapping på fanget til den roer seg. Hun første jeg hadde var ille, så hun hadde en periode hvor hun fikk time-out om bitinga ble for ille. De andre har det vært null problem med.

Det spørs jo også litt på valpen og hvor trygg den er. Har man en valp som er trygg, sosial og avslappa i utgangspunktet så er det jo ikke så viktig med masse sosialisering og miljøtrening, man må bare sørge for at dem får opplevd litt forskjellig med gjevne mellomrom. Men har man en valp som er litt skeptisk til visse situajsoner eller miljøer, så ville jeg brukt mye mer tid på å jobbe med å få det bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent bortsett fra at jeg følger mye mer med med tanke på renslighetstrening, så gjør jeg ingenting 'uvanlig' ut over det. Ingen spesiell tilrettelegging , miljøtrening eller 'sosialisering'. Nå lever mine hunder i flokk, så det kan ikke helt sammenlignes med enehunder dog. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden passet perfekt ettersom vi henter hjem valpen i morgen! 

Blir spennende å se hvordan valpen blir i det nye miljøet, og hva den utfordrer oss på. Vi har kjøpt inn «valpebinge» som vi tenker å benytte slik mange nevner - altså å sette den inn der for at den kan roe seg og når vi skal skåne både den og oss fra seg selv :P Men kan jeg spørre hva dere som bruker det har inne i valpebingen? Vi har jo tenkt noen leker, myke ting å ligge på og eventuelt vannskål. Eller er det mye søl med vannet inne der? Var også et veldig godt tips med å fryse ned kong, men hva har dere inni der som dere fryser ned? Leverpostei for eksempel?

I tillegg er det selvfølgelig meldt høljregn vår første dag med valpen, noe som kan gjøre det veldig interessant om vi får til å unngå «lek» inne. Den må jo få litt oppmerksomhet stakkars liten. Men vi satser på bra vær resten av sommeren, slik vi kan øve inn mere rolig stemning inne og lek ute.

Er det noen av dere som bor i Oslo-området? Kunne veldig gjerne tenke meg å møte andre folk fra hundesonen for å sosialisere valpen. Både voksne hunder, eller andre valper. Kjenner ikke mange med hund, og vil jo starte med sosialiseringen med andre snille hunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverdagen med valp er spennende i seg selv. 
Jeg planlegger valpekjøpet til en periode med ferie, jeg forsøker å gjøre det slik at jeg og mannen kan overlappe hverandre med ferie og at jeg gjerne har en uke eller to til avspassering i tillegg. 
På den måten får jeg 9-10 uker med valpen. 
På denne tiden kan vi arbeide med tillit,relasjoner, gå på do ute, hjemme alene trening og ikke minst masse kos og hygge med nye oppdagelser og miljøtrening/sosialisering :)
Jeg jobber turnus og jobber heller ikke fult, dermed er det svært sjelden hunden må være hjemme en hel arbeidsdag. 

Det ligger veldig mye god trening i nærmiljøet, spesielt her hos oss som bor på landet. 
Jeg forsøker å benytte meg av det jeg har først og fremst, men er ikke fremmed for å oppsøke litt andre miljøer, som by og trafikk etc, for å kunne trene under slike forhold også. 
Her hos oss har vi høner,kaniner,andre hunder og stor tomt, så her er det mye "gratis" trening :)

Når det kommer til biting prøver jeg å avverge det i størst mulig grad, ved å avlede å stoppe det før det eventuelt oppstår (se tegnene på at valpen er sliten, om det har blitt litt i overkant mye og den må hjelpes å roe seg med en kong for eksempel) 
Dersom den biter er jeg ikke fremmed for å si nei. Oppdragelse og trening er for meg to forskjellige ting, og så lenge man er konsekvent og rettferdig, vil ikke konsekvent og rettferdig grensesetting ødelegge for adekvat tillits trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke at det hjelper problemet, men om dere ønsker å få bukt med lukt især på sommeren, så finnes det luktfjerningsprodukter også til utendørs bruk. Tjoppe kvittering og krav i posten til naboen er ikke dumt heller, selv om det trolig aldri skjer noe…
    • Jeg ville blitt så sinna at dette hadde jeg gjort: Tatt hundebæsjen deres og kastet (ikke lagt den pent) inn mot inngangspartiet deres. Opp etter dør og vegger. Hver enste bæsj! Og jeg hadde aldri gitt meg. De skulle virkelig fått oppleve hvor ekkelt dette er!   Men siden vedkommende er agressiv/voldelig så hadde jeg kanskje gjort det litt i smug...
    • Hei! Jeg har en whippet som har blitt syk, og ingen vet foreløpig hva som feiler han. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med det samme. Han har alltid vært litt merkelig i magen, men det siste året har det tatt av med 5 omganger heftig diaré. Det har gått over etter noen dager skånefôr og probiotika, men i desember kom første runde hvor han fikk en kraftig infeksjon i mage/tarm som krevde behandling med antibiotika. Da ble det også oppdaget b12-mangel, så det har han fått tilskudd av. Det ble mistenkt fôrintoleranse, så han startet på et veterinærfôr for sensitiv mage som han har gått på siden. Han ble frisk igjen, og magen har vært ok (men fortsatt ikke helt bra.) For en uke siden ble han syk igjen. Først diaré, og etter hvert ble formen verre og verre. På torsdag måtte vi dra til veterinær, og det ble bekreftet en ny infeksjon i tarmene og denne gangen har han også fått sår i slimhinnen på innsiden av leppene (hele veien på begge sider). Han har ikke matlyst og vil ikke drikke noe særlig. Det hører også med til historien at han ble operert for urinstein (struvitt) i januar, i tilfelle det kan kobles opp mot noe som er relevant for infeksjonen han har fått. Det er jo nødt til å ligge en sykdom bak som fører til at dette er et tilbakevendende problem - er det noen som har peiling på hva det kan være? (Han får selvfølgelig oppfølging av en dyktig veterinær, men er veldig interessert i å høre om noen har lignende erfaringer)
    • Port så den ikke kommer inn til dere om det er mulig? Antar porten blir pissa ned uansett, men er i hvert fall ett hakk bedre enn inngangspartiet.  Du kan jo også politianmelde, spørs om de gjør så mye, men da har du hvert fall ett papirspor om hendelsene hvor eier har vært truende. Vet ikke om det finnes noen form for tvisteråd etc man eventuelt kan kontakte om sånt.  Du kan prøve med citrus i innkjørselen din, det er jo en lukt mange hunder ikke liker og dermed unngår. Eventuelt så finnes det jo mange slike sprayer å få kjøpt som skal hjelpe mot tisselukt i det minste, sånn at de ikke går på do der igjen. Spørs hvor bra det funker ute da. Må nok eventuelt føres på, på nytt ganske ofte.  Ikke den kjekkeste eller første løsningen, men det er jo et alternativ om eier ikke er tilsnakkende og voldelig. Ser folk i statene bruker noen sånne "fuglekasser" med veldig høy/lys/ultrasonisk tone på som bare hundene hører som de skrur på når nabohundene er ute hvis de bjeffer kontinuerlig. Kanskje noe sånt kan fungere som aversiv for å gå på do i hagen dere også? Kan kanskje fungere med bevegelsessensor istedenfor lyd sensor?  Ryom Ultralyd Dyreskremmer: Solcelle & IP44 utendørs (skadedyrbutikken.no)  eller  RYOM Dyreskremmer: Beskytt mot uønskede dyr! (skadedyrbutikken.no) Sprinklerannlegg som har bevegelsessensor? Bonus om naboen får seg en dusj, og i det minste får du spylt bort/vannet ut tisset så det ikke lukter så altfor ille.  🙈 Dog synes noen hunder at vann er hysterisk morsomt også, så det kan jo få motsatt effekt ifht å ikke få den inn i hagen. Er du skikkelig desperat så finnes denne saken også: Både vann og lyd. Skremme bort uønskede dyr? Da blir det dette produktet! (skadedyrbutikken.no) Disse er jo ikke direkte skadelige for hunden, men den kan klart bli redd. Det er jo tross alt et aversiv uansett hvordan man ser på det. Riktig plassering så uskyldige ikke blir "offer" er viktig med slike løsninger tenker jeg. Disse vil jo også utløses av alle andre dyr som vandrer forbi, dere, barn og andre(postbud, gjester f.eks). Så om dere ender opp med noe slikt så må det plasseres lurt tenker jeg. 
    • Hei! Jeg har et stort problem! Flyttet inn i huset vårt for 1 år siden. Nabohunden bæsjer og tisser ned veggen/pottene med inngangspartiet vårt, dette skjer flere ganger iløpet av uken.  Jeg og samboer har flere ganger prøvd å gå i dialog med naboen uten bedring.Uansett hvor mange ganger vi må si ifra så blir det ingen bedring, naboen gir fulstendig fa@#€n !   Naboen har vært vanskelig,agressiv og vist en truende atferd når vi har tatt kontakt. Jeg synst dette er svært ubehagelig da en annen nabo informerte  oss om en voldsepisode mot en annen . Vi instalerte ringerklokke kamera grunnet problemet. har flere opptak der hundeeiern er tilstede og lar hunden pisse/bæsje uten å gripe inn/ opptak når hunden er uten tilsyn.  hunden går ned  innkjørselen vår og helt inn til inngangspartiet for å tisse/bæsje.   Vi synst dette er helt forferdelig ekkelt! Vi har flere småbarn som går inn og ut dørene som drar med seg dette inn i gangen. Jeg har brukt mange timer/dager  på skrubbing/vasking for å fjerne lukten i gangen!  sommeren var værst! Kunne ikke oppholde oss med innkjørselen da lukten var ekstrem og varm pisselukt slo oss rett i ansiktet. Spylte veggene,trappa,pottene og bakken flere kvelder og helte på med flere liter eddik for å døyve lukten mest mulig 🤢🤢🤢 kjøpte 2 dyre Potter rett før 17 mai som ble nedpissa etter 2 uker. Forsatt pissemerker som jeg ikke får bort.    Jeg ORKER ikke mer. Dette er uutholdelig!!    Hva kan vi gjøre for å få slutt på dette ?           
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...