Gå til innhold
Hundesonen.no

SP frykter menn blir overflødige hvis sæd-donasjon tillates


QUEST
 Share

Recommended Posts

34 minutes ago, QUEST said:

Verdiløs målt ut fra hva? Svært mange, for ikke å si de fleste mennesker vil jo kun ha 'verdi' ut fra de kriterier du oppgir ( som arbeidstaker og for familie og venner) Hvilke andre kriterier tenker du på her? 

 

8 hours ago, Tommy said:

Kaster inn en brannfakkel. Jeg vil på ingen måte si at alle mennesker har en egenverdi. Jeg, for eksempel, er totalt verdiløst som menneske generelt. Som arbeidstaker, bror for enkelte av søskene mine og sønn til mamma har jeg en verdi. Utover det, totalt verdiløs. Ikke at det nødvendigvis er en dårlig ting, for det gir rom til et høyere fokus på ting som å bygge formue, skape en god karriere etc. Det eneste en slik lov ville ført til var at de i min posisjon ville fått det enda vanskeligere med områder i livet vi i utgangspunktet ikke ville hatt sjans på uansett. Nesten som å ta bort 0.003% av vinnersannsynligheten i lotto. 

Jeg tenkte det samme som Quest. 
Hvis ikke verdien man har som arbeidstaker og i forhold til familiemedlemmer og venner, da er det jammen ikke mange som er verd noe. 
Eller er du av den oppfatning at kun de som også bidrar til neste generasjon er av verdi? 
Eller de som driver med f.eks. banebrytende forskning på ett eller annet felt? 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, QUEST skrev:

Verdiløs målt ut fra hva? Svært mange, for ikke å si de fleste mennesker vil jo kun ha 'verdi' ut fra de kriterier du oppgir ( som arbeidstaker og for familie og venner) Hvilke andre kriterier tenker du på her? 

Jeg har en verdi som arbeidstaker fordi jeg er produktiv og ganske god i det jeg gjør. Som kollega er jeg null verdt. Befinner meg som regel enten på et eget bord i lunsjpausen eller ved pulten. Store deler av familien min har jeg ingenting med å gjøre, venner har jeg ikke og befinner meg helt på bunnen av de fleste sosiale hierarkier du kan tenke deg. Egentlig har jeg levd i nærmest paria-tilstand de siste tre årene. Hvis jeg hadde dødd dagen før ferien min ville ingen merket det før jeg ikke dukket opp første arbeidsdag. Ikke så mye å skryte av de genene mine heller, så rent formeringsmessig burde jeg blitt tatt ut av genpoolen for lenge siden. Fordelen er som sagt at man kan få gjort sinnssykt mye, så for individuelle ambisjoner som eks. formuebygging er det gunstig. Men utover evnen til å betale mye skatt, vil jeg ikke si at mine penger har noen verdi for andre.

Mennesker er sosiale vesener hvor relasjoner er alfa omega. I den grad man skal måle verdi ut i fra noe, så må det være i hvor stor grad du har en betydning for andre eller samfunnet som helhet. 

2 timer siden, Snøfrost skrev:

 

Jeg tenkte det samme som Quest. 
Hvis ikke verdien man har som arbeidstaker og i forhold til familiemedlemmer og venner, da er det jammen ikke mange som er verd noe. 
Eller er du av den oppfatning at kun de som også bidrar til neste generasjon er av verdi? 
Eller de som driver med f.eks. banebrytende forskning på ett eller annet felt? 

 

Har du mulighet til noen av overstående vil jeg si at du er ganske verdifull. Bare det å være en del av et sosialt fellesskap med noen vil si at du har en verdi, i min bok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, Tommy said:

Jeg har en verdi som arbeidstaker fordi jeg er produktiv og ganske god i det jeg gjør. Som kollega er jeg null verdt. Befinner meg som regel enten på et eget bord i lunsjpausen eller ved pulten. Store deler av familien min har jeg ingenting med å gjøre, venner har jeg ikke og befinner meg helt på bunnen av de fleste sosiale hierarkier du kan tenke deg. Egentlig har jeg levd i nærmest paria-tilstand de siste tre årene. Hvis jeg hadde dødd dagen før ferien min ville ingen merket det før jeg ikke dukket opp første arbeidsdag. Ikke så mye å skryte av de genene mine heller, så rent formeringsmessig burde jeg blitt tatt ut av genpoolen for lenge siden. Fordelen er som sagt at man kan få gjort sinnssykt mye, så for individuelle ambisjoner som eks. formuebygging er det gunstig. Men utover evnen til å betale mye skatt, vil jeg ikke si at mine penger har noen verdi for andre.

Mennesker er sosiale vesener hvor relasjoner er alfa omega. I den grad man skal måle verdi ut i fra noe, så må det være i hvor stor grad du har en betydning for andre eller samfunnet som helhet. 

Har du mulighet til noen av overstående vil jeg si at du er ganske verdifull. Bare det å være en del av et sosialt fellesskap med noen vil si at du har en verdi, i min bok. 

Personlig vil jeg ikke si at de som driver med banebrytende forskning bør ha noen nevneverdig høyere verdi enn de som driver med renovasjon. Den ene del kan få verden til å gå fremover til noe nytt og forhåpentligvis bedre - den andre delen får verden til å gå rundt noe som er en forutsetning for at de som har evnen skal ha muligheten til å bruke den på banebrytende forskning. 

Reproduksjon er ikke noe menneskeheten trenger at alle individer driver med, vi er nok av vår art på denne kloden. Sånn sett vil det ikke senke verdien av et menneske fordi vedkommende ikke bidrar til neste generasjon - også mitt subjektive syn så klart. 

Du virker forøvrig til å være på et sted i livet som jeg også har vært. I det minste følte jeg det sånn, andre ville nok kommet med motargumenter (noe jeg ser nå, men ikke så da). I dag har jeg et større nettverk (hovedsakelig via hobbyer og noe via jobb) selv om det ikke er folk jeg drar på fest med (men nå er jeg ikke noe festmenneske heller). Jeg er gift, og har en verdi i et økt antall menneskers øyne også pga det (snakker da om mannen og hans familie). 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tommy skrev:

Jeg har en verdi som arbeidstaker fordi jeg er produktiv og ganske god i det jeg gjør. Som kollega er jeg null verdt. Befinner meg som regel enten på et eget bord i lunsjpausen eller ved pulten. Store deler av familien min har jeg ingenting med å gjøre, venner har jeg ikke og befinner meg helt på bunnen av de fleste sosiale hierarkier du kan tenke deg. Egentlig har jeg levd i nærmest paria-tilstand de siste tre årene. Hvis jeg hadde dødd dagen før ferien min ville ingen merket det før jeg ikke dukket opp første arbeidsdag. Ikke så mye å skryte av de genene mine heller, så rent formeringsmessig burde jeg blitt tatt ut av genpoolen for lenge siden. Fordelen er som sagt at man kan få gjort sinnssykt mye, så for individuelle ambisjoner som eks. formuebygging er det gunstig. Men utover evnen til å betale mye skatt, vil jeg ikke si at mine penger har noen verdi for andre.

Mennesker er sosiale vesener hvor relasjoner er alfa omega. I den grad man skal måle verdi ut i fra noe, så må det være i hvor stor grad du har en betydning for andre eller samfunnet som helhet. 

Jeg vil snu på flisa, jeg, og hevde at alle mennesker starter med den samme verdien, toppverdi, og så kan man gjennom negative handler som går ut over andre senke sin egen verdi. Dette gjør at du er mer verdt i mine øyne enn f.eks. Trump, som har en enorm negativ påvirkning på tusenvis av mennesker, og har dermed senket sin verdi ganske heftig. Penger, reproduksjon og alt det andre mennesker gjør for egen egoistisk vinning (joda, reproduksjon, også, det er et instinkt født ut av et rent egoistisk ønske om å føre egne gener videre) spiller liten rolle for menneskers verdi i mine øyne, mens handlinger og holdninger har stor innvirkning, og da spesielt i negativ retning. I dyrevelferdslovens §3 står det at dyr har egenverdi uavhengig av nytteverdi for mennesker, og det må da i aller høyeste grad gjelde oss mennesker også. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...