Gå til innhold
Hundesonen.no

Reptiltråden


julnil
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Sanne skrev:

Stua holder jevnt 24 grader på dagtid og 22-23 på natten. Før reptilene kom i hus lå det på 16 grader :lol: 
Jeg takla ikke høy temperatur inne før, men nå er innetemperatur på 22 grader eller mindre kaldt:huh:

Har også taranteller og fôrdyr. Tarantellene har vel døgntemperatur på rundt 22:) Men disse er på eget rom altså, vi fikk smertelig oppleve at kombinasjonen katt + tarantell var dårlig. Gikk heldigvis bra med tarantellen, men siden den dagen har alle tarantellene vært på eget rom!

En slik økning i innetemperaturen ville for min del innebåret meget ubehag..:P for ikke å snakke om en vesentlig forhøyet strømregning.. Men jeg sliter litt med å forstå hvordan varmematten skal fungere , hvis den ikke skal være i direkte kontakt med terrariets bunn? Hvis det er klaring mellom varmematten og terrariets bunn, så vil jo mye av varmen forsvinne og derved øke behovet for effekt ennå mere? 

57 minutter siden, Banshee skrev:

Jeg har alltid tanken på brann i bakhodet , men tror faren er helt minimal med tanke på hvor vanlig slikt utstyr er. Man hører uhyre sjeldent om ulykker. Kjøper man kvalitetsutstyr (altså ikke hva som helst av kinaræl på wish) og wattstyrke etter hva man behøver, passer på at det er avstand mellom matte og terrarie, og selvsagt at det ikke er lett brennbart materale under matta går det helst bra. SÅ varmt blir det ikke ved rett bruk.
Jeg besøkte en gang noen som hadde fleeceteppe mellom varmematta og terrariet, uten lufting. Det hadde gått bra i flere år annet enn en sprekk i glasset, jeg kan ikke skjønne annet enn at det var flaks, men det viser at det nok skal litt til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 147
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kongepyton extravangza!  Først ute, noen av ungene jeg klekket frem. Noen er normalfarget, mens de kremete grå er mojave. Jeg har beholdt to stykk fra dette kullet, en normal og en mojave.  

Kan jo dele litt fra mitt første kongepyton kull i fjor. 8 egg totalt, men ett egg døde. Få ting er mer spennende enn å se de første hodene poppe frem etter 65 dager i klekkeren.  D

Reptiler er fasinerende skapninger, og jeg har forelsket meg i kornsnoken. Etter at reptilforbudet ble opphevet, skaffet jeg meg min første kornsnok. Den er i morphen (fargen/tegningen) «normal/v

Posted Images

Det gikk litt fort i svingene der, jeg mente selvsagt avstand mellom matte/terrarie og underlag. For de virkelig drøye temperaturene eller om man må øke veldig fra romtemperatur vil jeg tro det ofte er best å bruke pærer.
Og dette fleeceteppet lå selvsagt inntil varmematta som var limt til bunnen på terrariet, det lå ikke mellom noe som helst :lol: Jeg kan virkelig ikke multitaske...

Endret av Banshee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, QUEST skrev:

En slik økning i innetemperaturen ville for min del innebåret meget ubehag..:P for ikke å snakke om en vesentlig forhøyet strømregning.. Men jeg sliter litt med å forstå hvordan varmematten skal fungere , hvis den ikke skal være i direkte kontakt med terrariets bunn? Hvis det er klaring mellom varmematten og terrariets bunn, så vil jo mye av varmen forsvinne og derved øke behovet for effekt ennå mere? 

 

Hehe, ja... Vi døde litt de første dagene! Men nå kan jeg ikke forstå at vi maktet å sitte i den kulden :lol: Det har hatt positiv effekt også, for nå kreperer jeg ikke hjemme hos andre! Tidligere har jeg syntes alle andre har hatt for høy innetemp, sånn at jeg blir sittende å svette liksom O.o Nå skjer det aldri, nå er det heller det at jeg fryser hos andre :lol: Og strømregningen har økt noe, men ikke noe som har utgjort noen stor forskjell i økonomien altså!

Vet ikke om varmemattespm var rettet til meg? For jeg bruker ikke matte, så det har jeg liten kunnskap om:D Antar egentlig det var til Banshee!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Banshee skrev:

Det gikk litt fort i svingene der, jeg mente selvsagt avstand mellom matte/terrarie og underlag. For de virkelig drøye temperaturene eller om man må øke veldig fra romtemperatur vil jeg tro det ofte er best å bruke pærer.
Og dette fleeceteppet lå selvsagt inntil varmematta som var limt til bunnen på terrariet, det lå ikke mellom noe som helst :lol: Jeg kan virkelig ikke multitaske...

Aha, ja det blir noe annet ja :) 

Akkurat nå, Sanne skrev:

Hehe, ja... Vi døde litt de første dagene! Men nå kan jeg ikke forstå at vi maktet å sitte i den kulden :lol: Det har hatt positiv effekt også, for nå kreperer jeg ikke hjemme hos andre! Tidligere har jeg syntes alle andre har hatt for høy innetemp, sånn at jeg blir sittende å svette liksom O.o Nå skjer det aldri, nå er det heller det at jeg fryser hos andre :lol: Og strømregningen har økt noe, men ikke noe som har utgjort noen stor forskjell i økonomien altså!

Vet ikke om varmemattespm var rettet til meg? For jeg bruker ikke matte, så det har jeg liten kunnskap om:D Antar egentlig det var til Banshee!

Skeptisk,veeeldig skeptisk..:D Den slags økning i innetemperaturen blir nok ikke aktuellt her nei..akkurat nå f.eks er det strålende sol ute og verandadøra står på vidt gap..og dermed falt innetemperaturen til 16 grader..:ahappy: Helt greit så leng jeg er i litt aktivitet inne. Huset er av eldre modell og har god og helt gratis 'ventilasjon', så jeg kan garantere at en slik økning i temperaturen som du snakker om, hadde gitt meget merkbare utslag  på strømregninga.. :P

Nei, det  ble litt krøll med siteringa det med varmematte var ment til Banshee :) 

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo dele litt fra mitt første kongepyton kull i fjor. :)

8 egg totalt, men ett egg døde.

Få ting er mer spennende enn å se de første hodene poppe frem etter 65 dager i klekkeren. :wub:

Nygy7yT.jpg

De blir gjerne liggende i eggene sine noen dager etter de har kuttet hull i skallet - det er for å absorbere opp all eggeplommen. Som oppdretter må man bare pent vente til ungene "forlater redet" på egenhånd, og tålmodigheten blir virkelig satt på prøve.

myog9Sm.jpg

Baby-snoot. :wub:

qYZrCqi.jpg

 

Når de først er ute, så er de ganske små. 

O9HcTtg.jpg

 

Her sammen med mor, Cleo.

wkHIleC.jpg

 

Poster flere, "ikke-mobilbilder" av kullet i morgen. :)

Endret av Cams
  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongepyton extravangza! 

Først ute, noen av ungene jeg klekket frem. Noen er normalfarget, mens de kremete grå er mojave. Jeg har beholdt to stykk fra dette kullet, en normal og en mojave. :) 

41316073831_f719934d54_c.jpg

 

40420534315_cea31cce17_c.jpg

 

41316075741_691ed974b7_c.jpg

 

40420536445_f8c914ee50_c.jpg

 

40420536875_0c275bf66a_c.jpg

 

40420533995_83e132dda3_c.jpg

 

40420537355_e0beff3632_c.jpg

 

40420537525_2836143a46_c.jpg

 

Ei godt voksen yellow belly dame jeg har hatt en del år, hadde håpet på kull på henne i år, men ser kanskje ut til at det ikke skjer noe der i år. :/ 

39506670290_d7ab4c1dde_c.jpg

 

Og tre små frø jeg kjøpte i september fra en norsk oppdretter, veldig fornøyd med denne gjengen!

En flott liten piebald gutt, født sommer 2017

37272304001_03f003639e_c.jpg

39506670570_556f93b286_c.jpg

 

En pastel gutt, født sommer 2017

40420535575_be9e001da9_c.jpg

 

Og ei lita beskjeden butter/lesser frøken, født sommer 2016

37243125972_824ccf404f_c.jpg

 

Dette var litt av gjengen min. :)

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, QUEST said:

..og jeg er 'vrien' og syns de normalfagede er penest.. :ahappy:

Da må jeg jo spørre hva du foretrekker @Cams? :) 

Jeg liker begge deler! Jeg syns ikke at alle morpher er mer spennende enn normale, det er mange morpher jeg ikke har så mye til overs for. Men morpheavl er veldig artig, og jeg er fascinert av de store variasjonene som kan forekomme hos en enkelt art. Det finnes jo rundt 5000 mutasjoner hos kongepyton alene, og det er jo helt sinnsykt! 

Men, når det gjelder for eksempel tigerpyton og de aller fleste snoker, så foretrekker jeg absolutt viltfarget mest. Viltfargete kornsnoker er utrolig vakre, mens disse blasse, mønsterløse morphegreiene er jeg ikke så fan av.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Cams skrev:

Jeg liker begge deler! Jeg syns ikke at alle morpher er mer spennende enn normale, det er mange morpher jeg ikke har så mye til overs for. Men morpheavl er veldig artig, og jeg er fascinert av de store variasjonene som kan forekomme hos en enkelt art. Det finnes jo rundt 5000 mutasjoner hos kongepyton alene, og det er jo helt sinnsykt! 

Men, når det gjelder for eksempel tigerpyton og de aller fleste snoker, så foretrekker jeg absolutt viltfarget mest. Viltfargete kornsnoker er utrolig vakre, mens disse blasse, mønsterløse morphegreiene er jeg ikke så fan av.

Over 5000! morpher? Jøss..er dette farger/tegninger man kan skille fra hverandre rimelig enkelt eller må det lupe og spesialkunnskap til for å skille endel av disse fra hverandre? Jeg syns da det høres rimelig voldsomt ut med mulighet for så mange ulike farger/tegninger på en art..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nydelig liten kornsnok i morphen (fargen) tessera ankom i går.

Kun 5 gram, så en lite babysnok :wub:

Som dere ser av første bilde, så hadde den prøvd å skifte ham under transporten, noe som ikke gikk så bra da det var for lav fuktighet.
Etter 20 minutter i en fuktboks, gikk det greit å assistere den i å få av resten av hammet, og krisen var avverget.

Så tok den sitt første måltid, og fikk komme i sitt nye hjem.

Navnet ble Kee-va og kjønn er ukjent (enn så lenge)

 

97B4BC61-FEEA-48D3-8B43-D0C243A97BE6.jpeg

 

1D3DC6F7-B99A-4BDB-8E99-65BA5A259F39.jpeg

 

4686344B-3590-440C-97EF-A8073D97B5EF.jpeg

 

11ECE819-68D3-460A-B997-2CD143046453.jpeg

 

6A1C81D6-4258-4094-AEB5-07E0A44968AF.jpeg

 

04259866-D00F-45C3-97A6-BC20F294DAAB.jpeg

Endret av julnil
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/12/2018 at 10:02 AM, QUEST said:

Over 5000! morpher? Jøss..er dette farger/tegninger man kan skille fra hverandre rimelig enkelt eller må det lupe og spesialkunnskap til for å skille endel av disse fra hverandre? Jeg syns da det høres rimelig voldsomt ut med mulighet for så mange ulike farger/tegninger på en art..? 

Næh, alle er ikke visuelt lett å skille mellom hverandre. Da vil jeg tippe det er rundt 3500 kanskje. Vanskelig å si. Men ja, morpheindutrien hos enkelte reptilarter er ganske insane. 

 

Jeg har vært på feltherpetologitur med Norsk Herpetologisk Forening denne helgen på Vestlandet, og kom hjem til stutgravid Manjano. Det ser ut til at vi kan forvente egg iløpet av et par ukers tid allikevel. :D En liten tid før kongepyton legger egg så legger de seg på ryggen for å ligge mer komfortabelt, et ganske sikkert tegn på graviditet samtidig som at hua slutter å spise mens hun allikevel vokser og eser ut. Kunne kjenne et sted mellom 7-8 egg på henne, så det blir spennende!

Samtidig så kjenner jeg rundt 7 follikler hos ei normal hue også, så ikke umulig det blir to kull i år. ? Herlig! 

3F3F530E-00AA-4E76-B47B-3D80F55150B5.jpeg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken nummer to, Zera, som har begynt å utvikle eggfollikler, tenkte å vise hvor visuelt synlig dette faktisk er hos kongepyton! Bilde med hvit bakgrunn er tatt for flere år siden når hun var rundt 1200 gram, bildet på teppet er tatt et par dager siden. På teppebildet ser dere at hun er en mye lysere farge, dette kalles "glow" på reptilspråket. Kongepytoner vil faktisk "gløde" i fargen når de utvikler egg! Hun vil fremdeles fortsette å parre i denne fasen, frem til hun får eggløsning.. som jeg også håper jeg får tatt bilde av, for det er om mulig enda mer moro hvor synlig dèt er. :D

Photo 15-04-2018, 23 37 30.jpg

Zera før gravid.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Cams skrev:

Frøken nummer to, Zera, som har begynt å utvikle eggfollikler, tenkte å vise hvor visuelt synlig dette faktisk er hos kongepyton! Bilde med hvit bakgrunn er tatt for flere år siden når hun var rundt 1200 gram, bildet på teppet er tatt et par dager siden. På teppebildet ser dere at hun er en mye lysere farge, dette kalles "glow" på reptilspråket. Kongepytoner vil faktisk "gløde" i fargen når de utvikler egg! Hun vil fremdeles fortsette å parre i denne fasen, frem til hun får eggløsning.. som jeg også håper jeg får tatt bilde av, for det er om mulig enda mer moro hvor synlig dèt er. :D

Photo 15-04-2018, 23 37 30.jpg

Zera før gravid.jpg

Så kult! Ser jo ut som en helt annen slange :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, julnil said:

Spennende @Cam!

Er det enkelt å få solgt slanger, eller kan man risikere å bli sittende på store deler av kullet i en stund?

Vanskelig å si slik det er nå. I fjor hadde jeg ingen problemer, og valgte samtidig å vente noen måneder etter legalisering med å selge dem. Jeg ønsket ikke horden av mennesker som nå skulle anskaffe sitt første reptil og hadde tusen spørsmål hver. :P Jeg hadde nok av det allerede, hehe..

jeg vil tro utover sommeren så vil markedet bli ganske mettet, da jeg vet det er flere som venter mange kull i år, særlig her på Østlandet. Men det er ikke noe problem for meg å ha ungene lengre heldigvis. Hvis det hadde vært det så ville jeg nok ikke avlet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Sprettballen said:

Det var svære egg! Eller, det ser sånn ut på bildet, hvert fall i forhold til slangen? Hvor store er de? Er de runde eller flate?

Hehe, ja. Jeg tror det nesten kan sammenliknes med at vi skulle presset ut en litt myk vannmelon... :P Eggene er runde og avlange, og føles myke ut. Litt sånn som lær. Ganske artig konsistens igrunn.
Jeg har aldri målt lengden på eggene, men.. hm. rundt 10 cm lange? to ganger lengden av et vanlig hønseegg, sånn ca? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Cams skrev:

Hehe, ja. Jeg tror det nesten kan sammenliknes med at vi skulle presset ut en litt myk vannmelon... :P Eggene er runde og avlange, og føles myke ut. Litt sånn som lær. Ganske artig konsistens igrunn.
Jeg har aldri målt lengden på eggene, men.. hm. rundt 10 cm lange? to ganger lengden av et vanlig hønseegg, sånn ca? 

Oj...det var ganske stort! Kult å se bilde da, har aldri sett slangeegg før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16. april 2018 at 11:17 PM, Cams skrev:

Frøken nummer to, Zera, som har begynt å utvikle eggfollikler, tenkte å vise hvor visuelt synlig dette faktisk er hos kongepyton! Bilde med hvit bakgrunn er tatt for flere år siden når hun var rundt 1200 gram, bildet på teppet er tatt et par dager siden. På teppebildet ser dere at hun er en mye lysere farge, dette kalles "glow" på reptilspråket. Kongepytoner vil faktisk "gløde" i fargen når de utvikler egg! Hun vil fremdeles fortsette å parre i denne fasen, frem til hun får eggløsning.. som jeg også håper jeg får tatt bilde av, for det er om mulig enda mer moro hvor synlig dèt er. :D

Photo 15-04-2018, 23 37 30.jpg

Zera før gravid.jpg

Er det virkelig så stor fargeforskjell som det fremgår av bildene eller er det andre faktorer som gir den tilsynelatende store forskjellen? :) På nederste bilde ser hun jo gylden ut mens det øverste bildet gir inntrykk av ' kaldere' gråfarge over det hele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, QUEST said:

Er det virkelig så stor fargeforskjell som det fremgår av bildene eller er det andre faktorer som gir den tilsynelatende store forskjellen? :) På nederste bilde ser hun jo gylden ut mens det øverste bildet gir inntrykk av ' kaldere' gråfarge over det hele. 

Ja, det er helt sykt hvor stor fargeforskjell det her. For å vise det side om side så tok jeg nettopp et bilde med den andre normale hunnen jeg har, Cleo. Cleo og Zera er mer eller mindre helt like i fargen ellers, men nå ser du forskjellen. Et bilde uten blitz, og et med:

6230669B-FC72-4BD4-95C5-0476B38A8B24.jpeg

10F6F6D0-01AC-4566-9A0D-64254332F874.jpeg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...