Jump to content
Hundesonen.no

Klump ved endetarm og endetarmsbrokk


Ted
 Share

Recommended Posts

Hei.

Lurer på om noen har erfaring med endetarmsbrokk på hund?

Har en 10 år gammel mellomstor inntakt hund som har fått dette og sliter med avføring. 

Kjenner nå at han har fått en stor golfballstørrelse klump rett ved siden av endetarmsåpningen, er dette normalt ved endetarmsbrokk?

Han er en veldig glad hund og ser ikke at han har særlig vondt når det kommer til humøret, men han sliter med avføring og går ofte på do inne i huset og tisser en del overalt, men kan ikke kjefte på han heller for vi er glad bare han får ut noe.

Har dere operert en eldre hund for dette? Er usikker på om vi skal operere. Nå får han medisin for å minske prostata og movicol, men er redd for eventuelle bivirkninger ved operasjon på en 10 åring.

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Hvis han er frisk og rask tror jeg nok at jeg ville fjernet den. For det første fordi det antakeligvis er et forholdsvis enkelt inngrep når det ligger ytterst ved endetarmen, og fordi at hvis den vokser så vil han etterhvert ikke bli i stand til å gjøre fra seg. 
Hvis det ikke er helt åpenlyst hva det er i den kulen når den fjernes ville jeg nok sendt den inn og fått den undersøkt. 

 

Link to comment
Share on other sites

Hør på dyrelegen din og eventuelt få en second opinion om du er usikker. 

Nå hadde min hund en ganske utbredt sykdomshistorikk og diverse plager som gjorde at mitt valg ble som det ble, men jeg avlivet Rocky etter vi fant et brokk bak i det området. Hos ham hadde prostata flyttet på seg og blæren kunne gå igjennom brokket når som helst. (Som ville ført til store smerter) Han hadde også en betennelsestilstand/inflammasjon som ikke ble bedre på medisiner, fikk såklart også smertestillende. Når han da også mistet matlyst og måtte begrenses veldig for å ha det ok, så ble det slik. 
Han slet veldig med avføring spesielt, fikk det skjeldent til på første forsøk, siste uka dukket det også opp blod i avføringen flere ganger, anatgeligvis fordi han hele veien følte han måtte presse(stoppet sikkert 20-30 ganger på en 15min tur for å prøve å gå på do, selvom det var tomt til slutt), så vi kunne ikke gå for langt før det dukket opp blod. 
Hadde han vært frisk utenom brokket så hadde jeg vurdert operasjon av det. Han var også 10år. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en med det. Han fikk det etter en runde med heftig forstoppelse i sommer. For min går det greit så lenge han får fôr med ekstra fiber i  som holder avføringen myk. Så per i dag trenger vi ikke å vurdere noe annet tiltak. Han har ikke forstørre prostata.

Den klumpen du kjenner kan ikke bare være en ansamling med avføring da? Min fikk det et par ganger før vi måtte erkjenne at hunden rett og slett ikke kan spise ting han får litt fastere avføring av lenger. Så ingen energifôr eller vom og hundemat på ham.  

Uansett, ta en sjekk hos veterinær og hør hva vedkommende har å si. Er det avføring kan jo klumpen løses opp hvis den ikke kommer ut ellers, er det noe annet må antagelig operasjon vurderes. 

Jeg fikk beskjed av min veterinær at en slik operasjon er ganske dyr, men må man så må man. Hadde operert en frisk og fin hund som bare hadde dette problemet. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for svar! 

Var hos dyrlegen igår med han, og pratet litt om dette.

Han har vært mye syk i livet sitt. Han har slitt med tørre øyekanaler som måtte behandler med krem to ganger om dagen, han har trukket nesten alle tennene pga mye betennelse i tannkjøttet, dette har han også fått daglig behandlinger på med medisin. Ca to eller tre ganger i året får han noen rare anfall der han mister balansen og vrenger hodet rundt, dette varer ca ett minutt hver gang, så er han helt fin etterpå. Veterinæren finner ikke utav hva det kan være. 

Igår fant også veterinæren ut at de nedre hjørnetennene må trekkes fordi medisinen i tannkjøttet ikke har fungert og det kan koste opp til 10.000kr, så er jo brokk operasjonen 15-20.000 kr. Han er ikke forsikret (dummeste av alt). 

Jeg tenkte jeg ville gjennomføre brokk operasjonen, men så kommer tennene i tillegg. Så jeg tenker litt på om jeg vil utføre dette for min egen skyld fordi jeg ikke vil avlive han, eller for hans skyld. Er det riktig å la han gå igjennom dette?

Veterinæren sa at enten måtte jeg utføre begge operasjoner ellers burde jeg avlive, for han kan ikke gå slik han gjør nå. 

Operasjonen ville ikke være enkel, de måtte omrokkere på muskler og faren var stor for å kutte i nerver slik han ikke kunne holde på urinen, men dette kunne gro sammen igjen. 

Jeg er helt rådvill for jeg vil ikke måtte avlive han, men samtidig vil jeg ikke at han skal måtte slite etter operasjonene.

 

Link to comment
Share on other sites

På 10.3.2018 at 9:47 AM, Snøfrost skrev:

Jeg har en med det. Han fikk det etter en runde med heftig forstoppelse i sommer. For min går det greit så lenge han får fôr med ekstra fiber i  som holder avføringen myk. Så per i dag trenger vi ikke å vurdere noe annet tiltak. Han har ikke forstørre prostata.

Den klumpen du kjenner kan ikke bare være en ansamling med avføring da? Min fikk det et par ganger før vi måtte erkjenne at hunden rett og slett ikke kan spise ting han får litt fastere avføring av lenger. Så ingen energifôr eller vom og hundemat på ham.  

Uansett, ta en sjekk hos veterinær og hør hva vedkommende har å si. Er det avføring kan jo klumpen løses opp hvis den ikke kommer ut ellers, er det noe annet må antagelig operasjon vurderes. 

Jeg fikk beskjed av min veterinær at en slik operasjon er ganske dyr, men må man så må man. Hadde operert en frisk og fin hund som bare hadde dette problemet. 

Jo det var selve brokket, der lå det masse avføring. Han får movicol for å løsne på avføringen og skal få litt høyere doser av det nå, men det anbefalte veterinær kun som en midlertidig løsning. Han får spesialmat.

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, Ted skrev:

Takk for svar! 

Var hos dyrlegen igår med han, og pratet litt om dette.

Han har vært mye syk i livet sitt. Han har slitt med tørre øyekanaler som måtte behandler med krem to ganger om dagen, han har trukket nesten alle tennene pga mye betennelse i tannkjøttet, dette har han også fått daglig behandlinger på med medisin. Ca to eller tre ganger i året får han noen rare anfall der han mister balansen og vrenger hodet rundt, dette varer ca ett minutt hver gang, så er han helt fin etterpå. Veterinæren finner ikke utav hva det kan være. 

Igår fant også veterinæren ut at de nedre hjørnetennene må trekkes fordi medisinen i tannkjøttet ikke har fungert og det kan koste opp til 10.000kr, så er jo brokk operasjonen 15-20.000 kr. Han er ikke forsikret (dummeste av alt). 

Jeg tenkte jeg ville gjennomføre brokk operasjonen, men så kommer tennene i tillegg. Så jeg tenker litt på om jeg vil utføre dette for min egen skyld fordi jeg ikke vil avlive han, eller for hans skyld. Er det riktig å la han gå igjennom dette?

Veterinæren sa at enten måtte jeg utføre begge operasjoner ellers burde jeg avlive, for han kan ikke gå slik han gjør nå. 

Operasjonen ville ikke være enkel, de måtte omrokkere på muskler og faren var stor for å kutte i nerver slik han ikke kunne holde på urinen, men dette kunne gro sammen igjen. 

Jeg er helt rådvill for jeg vil ikke måtte avlive han, men samtidig vil jeg ikke at han skal måtte slite etter operasjonene.

 

Hunden din er 10 år og jevnlig syk. Jeg ville nok ha avlivet. Hadde hunden vært 3 år ville kanskje tankegangen annerledes. Hvor lenge tror du hunden vil leve et godt liv? Hvor lang er rekonvalisensen etter operasjon?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

53 minutter siden, mushi skrev:

Hunden din er 10 år og jevnlig syk. Jeg ville nok ha avlivet. Hadde hunden vært 3 år ville kanskje tankegangen annerledes. Hvor lenge tror du hunden vil leve et godt liv? Hvor lang er rekonvalisensen etter operasjon?

Jeg er usikker på rekonvalesens tiden, han må jo bli bedre etter tannoperasjonen også.. 

Det er mildt sakt jæ... å ta den avlivings avgjørelsen...

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Ted skrev:

Jeg er usikker på rekonvalesens tiden, han må jo bli bedre etter tannoperasjonen også.. 

Det er mildt sakt jæ... å ta den avlivings avgjørelsen...

Hva har dyrlegen sagt om når du må bestemme deg mht. påske? Veldig dumt om den brått blir dårligere og alt er stengt. Får han smertestillende?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, mushi skrev:

Hva har dyrlegen sagt om når du må bestemme deg mht. påske? Veldig dumt om den brått blir dårligere og alt er stengt. Får han smertestillende?

Hun sa ikke noe om det. Han er foreløpig i fin form. Om han akutt skulle blitt i dårlig form så må vi ta han til vaktveterinæren. Vetrinæren sa at avgjørelsen ikke må tas nå, men vi kan ikke vente flere måneder heller.. 

Dere ville altså avlivt?

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Ted skrev:

Hun sa ikke noe om det. Han er foreløpig i fin form. Om han akutt skulle blitt i dårlig form så må vi ta han til vaktveterinæren. Vetrinæren sa at avgjørelsen ikke må tas nå, men vi kan ikke vente flere måneder heller.. 

Dere ville altså avlivt?

Dette må du ta med dyrlegen din, ikke oss. Vi vet bare hva du har skrevet her. Tror du hunden vil få det bra etterpå? Tror du det vil være verdt det eller vil det blir mye for han?

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, mushi skrev:

Dette må du ta med dyrlegen din, ikke oss. Vi vet bare hva du har skrevet her. Tror du hunden vil få det bra etterpå? Tror du det vil være verdt det eller vil det blir mye for han?

Det er vanskelig å si.

Nå har jeg ringt rundt til flere veterinærer. 

Den ene sa at det hørtes mer ut som en divertikkel enn en perinealbrokk. Da ble plutselig situasjonen verre for det var visst en enda mer komplisert operasjon. 

Har sendt journaler og venter telefon fra flere veterinærer idag, så håper jeg blir litt smartere.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


×
×
  • Create New...