Gå til innhold
Hundesonen.no

Her serveres hundekjøtt i OL byen

Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Her serveres hundekjøtt i OL byen  (ps. ingen stygge bilder i teksten)

Veldig mange er ikke klar over denne industrien. Og om det nevnes blir det fokusert på det å spise kjøttet og at folk reagerer på det å spise hund. Men det mange ikke vet er jo de helt grusomme tortur metodene som blir brukt i denne industrien. Dette er så ille at jeg personlig ikke klarer å gå inn i det. Jeg vil jo gjerne informere flere, men jeg klarer ikke å finne frem info/stoff om dette uten å risikere grusomme bilder og skildringer. Dette er rett og slett for hard kost for meg.  Men alikevel, det er veldig synd at ikke flere er klar over dette. Jeg er sikker på at jo fler som vet jo større motgang vil denne industrien få. Jo mer omstridt det  blir, jo verre blir det.  Her kunne kanskje OL vært en arena til informasjon.

Som man ser i teksten er det jo heldigvis mer tabu for den yngre garde, og det er supert.  Kanskje det da vil bli mindre av det fremover.

Hva tenker du om temaet?

• Like 1
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noe særlig verre å spise hund kontra gris? Men det som reageres på er dyrevelferd før slakt og hund er nok enklere å forholde seg til enn de mishandlede svinestrimlene og annet billig kjøtt folk mesker seg med på ferie. Jeg holder meg langt unna kjøtt i utlandet, inkludert Sverige hvis jeg får det til. 

• Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er grusomt.. ikke det at de spiser hund, men hvordan de blir behandlet. Hund som spiselig art ligger i en rar mellomfase i Korea.. det er mange som demonstrerer mot det på gatene i Seoul, og det er mange som vil forby det å spise hund. De går ikke under lovene som beskytter feks gris, ku og fjørfe, og det er derfor svjv ingen regulasjoner på hvordan de skal avlives.

De som er mot vil heller ikke at hund skal gå innunder den loven, og argumentet er at det vil legitimere det å spise hund. De vil helst at det skal forbys from the get go. Det sagt, så hadde det jo vært veldig bra om det faktisk hadde vært en lov som beskyttet dem mot brutal behandling.

Forskjellen på Korea kontra Kina, sånn jeg har oppfattet det, er at de ikke tror på at tortur gjør kjøttet bedre. Det er bare visse avlivningsmetoder som regnes som lettere enn andre..

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lunatic skrev:

Forskjellen på Korea kontra Kina, sånn jeg har oppfattet det, er at de ikke tror på at tortur gjør kjøttet bedre. Det er bare visse avlivningsmetoder som regnes som lettere enn andre..

Og det er jo det vesentlige. Hvordan blir de faktisk behandlet og avlivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste i en annen diskusjon om akkurat samme temaet " Asiatiske tradisjoner mener at torturerte bikkjer er bra for libidoen, og det er derfor viktig at bikkja dør så inhumant som mulig." Hvorvidt det stemmer eller ikke, vet jeg ikke, men om det gjør det er det jo begredelig. Akkurat det å spise kjøttet hund, ser jeg ingen forskjell på som annet kjøtt. I Peru (tror jeg det er, Andesfjellene), spiser de jo marsvin "til hverdags". Det er også kjæledyr for oss. Behandlingen er det avgjørende her, og man har jo sett flust av forferdelige bilder av hvordan kjøtthunder og -katter behandles i visse asiatiske land. Dét burde ikke være greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt så mye på det den siste tiden hvordan hundene blir behandlet nå i tiden før OL. De lever jo under helt grusomme forhold hele tiden, men ser for meg at det (om mulig) er enda verre nå. De er klar over at vestlige ikke er spesielt imponert over denne industrien, så de forsøker å skjule forholdene fra OL glansbildet. 

Hundekjøttindustrien i Asia er så grusom at jeg blir fysisk dårlig av å tenke på det. Millioner av hunder blir torturert på verst tenkelig måte hvert år. I Kina eksisterer det ingen dyrevelferdslov, så ingenting beskytter dyrene. Det verste er ikke det faktum at de spiser hundekjøtt, men måten hundene (og kattene) blir behandlet før de dør. Det er så sykt at jeg har ikke ord. Jeg sliter veldig med å håndtere mengden svinekjøtt som spises i Norge. Det kan vel knapt sammenliknes med tanke på hvordan hundene blir behandlet, men grisene (og de andre produksjonsdyrene) lever under temmelig tarvelige forhold her til lands også, de er intelligente og sosiale dyr. Jeg har sluttet helt å spise svin, men jeg kjenner på meg at jeg vil ikke ha ren samvittighet før jeg klarer å slutte og konsumere produkter fra dyr. Jeg spiser heller ikke kjøtt i utlandet, og kjøper aldri animalske produkter fra utlandet her til lands. Likevel har jeg dårlig samvittighet hver dag. Jeg synes det er vondt å tenke på hvordan produksjonsdyrene har det, og jeg klarer ikke å stå inne for noe av det. Melkekuene som blir tvangsinseminert og fratatt kalvene med én gang for å produsere kjøtt og melk til oss. Det er overgrep. Vi er så hjernevasket at det er greit å spise det vi spiser her, mens når de spiser de høyt elskede kjæledyrene våre freaker vi helt ut. I realiteten er det ikke noe bedre det vi gjør, kanskje bortsett fra at dyrene har det mikroskopisk bedre her til lands. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet veldig godt hvor elendig dyreholdet er i mange land, spesielt kjøttindustrien. Det er et stort tema, og det bunner jo i det samme uansett at dyr må behandlet på en etisk og god måte, men akkurat i denne tråden var fokuset på hund.  Og ja det vekker ekstra følelser i oss når det er snakk om dyr vi har som kjæledyr.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Og det er jo det vesentlige. Hvordan blir de faktisk behandlet og avlivet?

Nå har jeg ikke veldig stor kunnskap om det, men jeg har lest at det blir brukt en del strøm og kvelning...

Heldigvis, de koreanerne jeg har møtt og snakket med angående temaet er veldig negativ mtp hund som kjøtt. Det ligger mer i tradisjoner og overtro.

wikipedia skriver:

A 2007 survey by the Korean Ministry of Agriculture showed that 59% of Koreans aged under 30 would not eat dog. Some 62% of the same age group said they regard dogs as pets, not food. Many young Koreans think those who eat dog are anachronists.

Det skjer en utvikling, og det er bra!

Jeg er glad jeg ikke trenger å forholde meg til dette, hverken i utlandet eller i Norge :) 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lunatic skrev:

Nå har jeg ikke veldig stor kunnskap om det, men jeg har lest at det blir brukt en del strøm og kvelning...

Heldigvis, de koreanerne jeg har møtt og snakket med angående temaet er veldig negativ mtp hund som kjøtt. Det ligger mer i tradisjoner og overtro.

wikipedia skriver:

A 2007 survey by the Korean Ministry of Agriculture showed that 59% of Koreans aged under 30 would not eat dog. Some 62% of the same age group said they regard dogs as pets, not food. Many young Koreans think those who eat dog are anachronists.

Det skjer en utvikling, og det er bra!

Jeg er glad jeg ikke trenger å forholde meg til dette, hverken i utlandet eller i Norge :) 

Strøm og kvelning er jo tross alt milevis fra levende flåing, koking og annen tortur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Strøm og kvelning er jo tross alt milevis fra levende flåing, koking og annen tortur...

Helt enig. Det er ikke i nærheten av godt nok, men det er noe. Igjen, jeg har ikke veldig mye kunnskap om det, utenom at jeg har lest lutt og snakket med vanlige, yngre koreanere om det, så det kan absolutt være verre ting som skjer enn det jeg har hørt.. Men jeg tror litt av forskjellen virkelig ligger i den troen til Kina om at kjøttet smaker bedre når dyret er torturert - det har jeg aldri hørt knyttet til Korea (heldigvis). 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OL kunne vært en arena til informasjon, men det tror jeg er litt urealistisk. OL arrangeres i land med store utfordringer både på den ene og andre måten uten at det blir ett tema som det fokuseres veldig på. OL skal vise landet fra sin beste side og problemene blir dyttet under teppet de dagene det pågår. Når WDS arrangeres i Kina så sier det ganske mye om hvor mye engasjement det er for dyrevelferd i store organisasjoner. Det er en tragedie, og når ikke engang FCI bryr seg, så kan man ikke forvente at idrettsorganisasjoner skal bry seg. Jeg tror det er problematisk for de som spiser hundekjøtt å ta hylekoret på alvor når vi også spiser kjøtt. At det er måten dyrene blir behandlet på og avlivet på som er problemet kommer ikke tydelig nok frem. Det er en rekke organisasjoner som jobber for å avskaffe hundekjøttindustrien, men det virker ikke som det er snakk om å bedre kårene for dyrene. De vil ha slutt på det. For de som driver med det er det livsgrunnlaget deres, de har kanskje blitt oppfostret med det, og det er ikke bare å slutte for at alle andre synes så synd på hundene. Så selv om det beste hadde vært avskaffelse så burde det kanskje vært mer fokus på opplæring på bedre håndtering av dyrene og lovgivning. Det blir jo litt dobbeltmoralsk å komme fra vesten og spise den og den typen kjøtt fordi vi er opplært til at det er greit, og så skal vi belære de om at det er feil å spise det de spiser, fordi det ikke følger våre normer. Det er gjort mye godt arbeid for å hjelpe de som driver med dette over i andre yrker, men det er en holdningsendring som må gjøres og det virker som det er håp når en ser på statistikk rundt yngre folk og hundekjøtt. Det er jo årlige redningsaksjoner for å redde hunder under Yulin (selv om det resten av året er minst like ille), og ærlig talt så hadde det beste vært å bare ta med seg avlivningsvæske og avlivd så mange som mulig. Det er oppløftende å høre at de i Korea ikke har samme syn på at torturerte dyr smaker bedre, og at de kanskje blir avlivet på en mer human måte, men levevilkårene deres er nok ganske like. 

• Like 5
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...