Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet
Akkurat nå, Shlush skrev:

Jeg har ramlet av i svingen! Du har lånt ut din tispe til en oppdretter mot at du skal få en valp? Oppdretter bruker sin egen hannhund?

Hvorfor i all verden skal DU betale noe som helst til oppdretter? Det er oppdrette sitt kull? Oppdretter låner DIN hund?

Riktig så langt?

Ja ikke så lett og forstå?

Tispa er mi, jeg lånte en hund av henne. Jeg betalte 900kr til henne. Så ble det kunn en valp og hun forventer 900kr til. Så  er valpen registrert begrunn av hun lurte meg og sa det var en ny regel om utstilling på rasen. Så sier de andre oppdretterene at hannen ikke tar mer betalt en parings-summen om det kunn bli en valp. 

Skrevet

Hannhundeier kan kreve hva de vil, så er det opp til tispeeier om de vil godta det eller finne en annen hannhund.

Resten er det din egen feil at du ikke har koll på. Selv om dama er sleip så er det ingen grunn til at du ikke skal ha satt deg bedre inn i det på forhånd.

• Like 1
Skrevet
Akkurat nå, Vilje skrev:

Jeg har litt problemer med å få tak i historien her. Men forstår jeg det riktig som at du har sendt din tispe til eieren av hannhunden, som så har tatt ansvar for å inseminere din tispe? Hvorfor har du ikke gjort mer research på hannhunden som skulle brukes på din tispe? Som tispeeier er du jo medansvarlig her, og det er jo slettes ikke bra at man bruker aggressive hunder i avl. Ett minimum for å velge en hannhund til å avle på er jo at du har møtt hunden!

Edit: er valpen født hjemme hos deg? Og valpeprisen for tibetansk spaniel er da høyere enn 9000 kr? 

Nei.

Hu har ikke nevnt noe som helst om aggresivitet. Hun nevnte det etter jeg sa at meg og samboer hadde snakket med kennel klubben, som sa vi kunne registrere om begge var øyenlyste.

Hun insiminerte tispen hos en annen, jeg som betalte den summen 500kr tok hun for insimineringen... Men ser det er merkelig en insiminere også. Hun sier for å være på den sikre siden. men hun som oppdretter vet vell mye om paring og burde vell ha erfarne hannhunder tenker jeg.

Nei hørte de var verdt 9000kr uten stamtavle.. Var en som sa 5000kr , for han regna ugregistrerte hunder som blandingshunder. Så da mente hun det ikke var så mye penger å hente inn. 

Snakket med hun som insiminerte, og hun sa bare jeg ikke skulle betale mer. Så sa hun og at hannhunden var grei. Hun insiminerte jo hunden hennes.

Skrevet

Betaling for paring er det hanhundeier som bestemmer. Ca 10% av valpepris for paring + det samme pr valp (uansett antall) er helt normalt.

MEN du skulle ha forsikret deg om at det er mulig å registrere valpen(e). Og at ting forøvrig var i orden.

• Like 1
Skrevet

Jeg sliter fortsatt med å henge med...

Men hadde dere noen form for skriftlig eller muntlig avtale i forhold til betaling??

Jeg ville sagt at de skal få 900 til HVIS de øyelyser hannhunden så du får registrert den ene valpen! Pengene blir IKKE utbetalt før hannhunden er øyelyst + eier har signert registreringspapirene dine.

• Like 7
Skrevet
1 hour ago, lijenta said:

Har du registreringsnr til hanhunden er han jo søkbar i registeret til nkk men man må være medlem for å søke der. 

DogWeb ligger åpent for alle nå, så medlem eller ikke så kan du sjekke hundene :)

Skrevet

om hannhundeier er registrert oppdretter så ville jeg meldt fra til nkk om saken. Ellers ville jeg og tilbudt meg å betale øyelysing pluss de utestående 900 kr, men kun om hun da øyelyser hannhunden så dere får registrert valpen. Og sørg før å ha alt skriftlig fra nå av, samt sørg for å få sprangpapirene samtidig som du betaler resten av beløpet så det ikke blir mer tull.

Og skal du ha flere kull så vil jeg anbefale deg og sette deg langt bedre inn i hvem du avler på, hva som er sjekket osv, Ikke bare spør hundeeier, men sjekk selv i dogweb. Og med noen du kjenner wå dårlig så ville jeg vært med på paring/inseminering så du i det hele tatt vet at det er rett hund som blir brukt.

• Like 2
Skrevet

Hvis det er 900 kr for paring og 900 kr for hver levende valp ved 5 uker (som jo er den vanlige formuleringa på min rase, i hvert fall), så er det jo riktig at hun skal ha 900 kr til. Det er jo en levende valp, liksom. At det har kosta å insiminere er ikke hannhundeiers feil eller problem. 

Jeg sliter mer med at det er brukt en hund som er så aggressiv at den ikke kan øyelyses enn at den ikke er øyelyst. Det er ikke et temperament jeg ville tatt med meg videre i avl. Men, gjort er gjort, så det er bare å betale om du vil ha registrert valpen i NKK. 

Skrevet

Andre tispa du/din familie har som blir inseminert?
Hva er årsaken til at de ikke parres naturlig?
Og 500,- for inseminering er rimelig pris. Hvem veterinær er det dere bruker til inseminering?

• Like 4
Skrevet
2 timer siden, Vilje skrev:

Samtidig spiller det vel kanskje ikke så stor rolle om valpen blir registrert eller ikke for dette er jo uansett ikke linjer å avle videre på.

Man registrerer da ikke bare hunder som skal avles videre på... Klart valpen bør registreres, om den så blir reg med avlssperre. 

• Like 2
Skrevet

Når man ser tråder som denne så begynner man å skjønne hvorfor det er mange uregistrerte hunder i Norge.

Før man parer to hunder, så sjekker man opp at alt er i orden på forhånd, og man skriver kontrakt. Det bør gjøres lenge før de to utkårede i det hele tatt får se på hverandre, det er ikke noe man begynner å sjekke ut etter at valpen(e) er født.

Det er selvfølgelig kjedelig å havne i en slik situasjon, men med et minimum av forarbeid hadde dette aldri skjedd.

• Like 3

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
    • Hei! Jeg er ei jente på 23 år. Jeg og min samboer planlegger å flytte hjem igjen til bygda jeg opprinnelig kommer fra. Det er veldig landlig og utrolig fine fjell og skogsturer. Jeg er selv et friluftsmenneske og elsker alt av hengekøyeturer, teltturer, fisketurer og fjellturer. Samboeren min kommer til å være i jobb når vi flytter hjem og jeg skal starte lærerutdanningen min over nett. Vi har derfor snakket om å kanskje skaffe oss en valp til høsten. Vi har særlig sett på golden retriever som et alternativ for oss. Jeg kommer til å få hjemme og kunne ærlig trengt de rutinene som kommer med å ha valp. Samboeren min har ikke hatt egen hund før, men jeg er vokst opp med hund (Schiller støver, finsk støver, mops, malteser, sibirsk husky) jeg har selv vært med på å oppdra disse hundene (særlig huskyen da jeg var litt eldre når vi fikk henne) men sammen med familie. Jeg synes det er vanskelig å skulle vente på riktig timing. Jeg er selv i arbeid akuratt nå og sparer aktivt for å kunne ha råd til en hund i fremtiden. Vil jo såklart ikke gå til anskaffelse av en valp uten å ha nok oppsparte midler til forsikring og uforutsette avgifter. Vi har allerede en katt fra før som har astma som trenger oppfølging og behandling. Det er ikke slik at vi drar så mye på ferier, og om vi gjør det så har det vært hjem til bygda eller på Norgesferie, og da er pus med (han ble vandt til med reising fra ung alder), og det skulle hunden også fått være. Men er det riktig tidspunkt? Det er dette jeg sliter litt med å bestemme. Hvor lenge skal vi vente før vi evt anskaffer oss hund? Bare vet vi når det er tid for ett nytt familiemedlem? Jeg har egentlig allerede ventet tålmodig i 4 år, men det har aldri vært den rette tiden for ett så stort ansvar. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...