Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, februar

mokken
 Share

Recommended Posts

Just now, QUEST said:

Var faktisk på finn jeg så dette kullet, ingen av foreldrene meritert  eller helsesjekket så vidt jeg kunne se. Bortsett fra at de var 'friske' da.. Oppdretter må åpenbart ha hatt minst ett kull tidligere, siden mor til kullet var eget oppdrett. 

Finn er forøvrig et utmerket sted hvis man skal lære seg nye hunderaser , ser stadig nye og spennende 'raser' jeg knappest har hørt om før , tydeligvis har ikke FCI  fått med seg disse heller..:sleep:

Det er garantert kull som ikke går gjennom valpeformidlingen eller som gjøres "seriøst", det er det vel hos alle raser. Men ikke noe spesielt mye på ridgeback, og jeg mistenker det kanskje har med tilgjengeligheten på kull gjennom klubben. Det er jo lov å håpe.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sonen, hils på den nye lille sjokoladepuddingen min 

Da blir det visst ny jobb på meg, lykke-ugla fra @Raksha funker!!! Det har vært en utrolig omstendelig prosess, sånn at jeg etter hvert følte at jeg burde få jobben bare på grunn av oppmøte. Først så

Se på den fine modellen da    

Posted Images

12 minutes ago, Snoffe said:

Er ikke spennede hver dag å se hvor mange egg vi har fått :D

I dag ble det 4 :ahappy:

IMG_20180223_133035556.thumb.jpg.795d883cd3ab9302d26a7cd21ee28b8a.jpg

Ååh misunnelig! Ingen av mine verper enda, hverken ender eller høner. Hmpf!

Nå prøver jeg å rydde, men virrer mest hodeløst rundt :aww: Så sitte og samle seg litt. Har satt søvsugern opp på barnerommet da, verdens enkleste rom. For Snuppa er manisk på at det SKAL IKKE være noen ting på gulvet! Synd hun er stikk motsatt i resten av huset :aww::lol:  Men rommet hennes er veldig enkelt å greit da! :ahappy: Eneste fireåringen jeg vet om som ikke roter på rommet sitt. :lol: 

Hvis jeg får rydda stua skikkelig før vi henter snuppa så skal jeg kose meg med lærarbeid i kveld. Så det så. Bonden skal spille konsert i røroskirka, og skal eeeeeeeeeeegentlig være på røros kl 17. Men jeg ringte han i stad fordi jeg skal være med å hente snuppa, og spurte når han skal dra og han var midt i sortering av dyr, skal flytte noen okser opp i Myrfjøset og hente ned noen kviger derfra og da må han flytte noen kviger fra a til b hos oss, og ta med noen kalver opp dit. Ku-tetris på høyt nivå. Sååå - jeg tviler vel på at vi kommer oss av gårde om en time som vi burde :lol:  Da rekker jeg hvertfall å rydde litt mer her og flytte støvsugern ut på loftsgangen så den kan surre og gå der og. 

Endret av Raksha
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Stine skrev:

:lol: Vi har så mange gull, så ett fra eller til :whistle:

Tsk tsk tsk... Vi GIR ikke gull til svenskene :aww: 

Avspaserte litt fra jobb i dag, og har fått rydda vekk en juleduk jeg hadde glemt, fått satt det gamle stereoanlegget som IKKE har DAB fårråsidesånn opp på loftet, fått hengt opp nyvaska hundetepper og satt på ny maskin med hundeteppe, luftet hundene, rydda vekk en stabel med ferdigleste bøker, funnet fram ny duk som skal erstatte juleduken, tenkt på at jeg må støvsuge og vaske gulvet her i dag, og helst tørke støv også, også har jeg funnet fram nye gardiner til badet - de som henger der nå trenger også en vask. Også må hundene børstes. Yasmine kunne sikkert med fordel fått en liten rumpevask også... Tror vi avventer tur til i morgen :aww: 

• Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Det er så flott å møte på folk som kan hund på tur! 
Bare etter noen minutter klarte et par jeg møtte på å resonnere seg frem til at Sjef er ung, i hvert fall under 3 år, og at han er reservert. Det bare ved å se på hvordan jeg ble dunka til med hodet og hvor veldig intens han var med dem. 

Viste seg at de har hatt rottweilere i mange år, og har en enda. Og de har vært borti det meste, så de kjente det igjen :P 
Det hadde vært herlig om alle skjønte at de ikke skal gå rett på og mase om få kontakt uansett hva jeg sier. :aww: 

Ellers tror jeg Sjef fikk et aldri så lite ønske om å bli balleløs nettopp. Jeg skulle børste ham på utsiden, og da hørte han en lyd han snudde seg etter. Da fikk han plutselig svetteskrapa jeg brukte skrapt mot nettopp ballene. Da snudde han seg kjapt igjen, og satte seg ned. :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag gadd jeg ikke se på skiskytterstafetten, for jeg var sikker på at Svendsen kom til å skyte seg bort på siste etappe. Jammen fikk jeg rett. :P 

Veldig gøy med nok en skøytemedalje da! :jump: 

Ellers så har jeg fått litt sansen for NRK-programmet "Hva feiler det deg?". Jammen dukket det ikke opp en sonis der også. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Artemis skrev:

Ellers så har jeg fått litt sansen for NRK-programmet "Hva feiler det deg?". Jammen dukket det ikke opp en sonis der også. :) 

Min første tanke nå var hundegalskap. Det er helt klart hundegalskap som feiler vedkommende :P 

Jeg har ikke sett på det, så aner ikke hvem det er snakk om :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndverkere har reparert pipevifta, jeg har peis igjen! Håper det blir kaldt framover så jeg kan varme meg ved peisen. Jeg sjokkrydda peisestua, for jeg var sikker på at de skulle hit og sjekke hvordan vifta funket, men det skulle de ikke. Nå er det ryddig her da, i alle fall.

Etterpå har Symra og jeg gått tur, og jeg har helgehandla. 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Stine skrev:

Han er ikke min hund...

IMG_20180223_151643.jpg

Og jeg kan ikke juge fra meg bordpynten her engang. De som er verst til å gå på bordet er nemlig mine... Eller, yngste hygenen er faktisk registrert på gubben, men det er fordi oppdretteren gjorde feil...

• Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Annik skrev:

Da er ikke Milo her noe mer. Uvanlig stille her, ingen som tripper bak meg og ingen som bjeffet med livet som innsats da noen ringte på :hmm:

Men han har det forhåpentligvis mye bedre enn han hadde det for bare en time siden :heart:

:hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Annik skrev:

Da er ikke Milo her noe mer. Uvanlig stille her, ingen som tripper bak meg og ingen som bjeffet med livet som innsats da noen ringte på :hmm:

Men han har det forhåpentligvis mye bedre enn han hadde det for bare en time siden :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Annik skrev:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
2 minutter siden, Annik skrev:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Artemis skrev:

I dag gadd jeg ikke se på skiskytterstafetten, for jeg var sikker på at Svendsen kom til å skyte seg bort på siste etappe. Jammen fikk jeg rett. :P 

Jeg visste også at det kom til å skje... :aww: 

37 minutter siden, Artemis skrev:

Det er kjempemorsomt :D Jeg har sett to kjentfolk der også... også blir jeg dritstolt over meg selv, for jeg setter gjerne de rette diagnosene helt uten å google :ahappy:

3 minutter siden, Annik skrev:

:heart::heart::heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Annik skrev:

:hug:We know the feeling, de fleste av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Annik said:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
    • Er en del med god helse og super mentalitet også? Vår golden var på ingen måte taus, han bjeffet forholdsvis mye. Cavalieren vår var helt ekstremt gneldrete med vakt som sin selvpålagte hovedoppgave. Mest savage villdyr jakt-, vakt- og trekkhund jeg har hatt. Understimulert.  Ingen lyd på finsk lapphund og chihuahua, som begge fikk over gjennomsnittet med oppmerksomhet og stimuli. Begge rasene kjent som gneldrebikkjer, begge individene så og si tause, i motsetning til de to kjent for å være verdens enkleste og greieste, som i bunn og grunn var veldig hundete hund på mange måter, bl.a. ressursforsvar. Såfremt en skal trene og aktivisere hunden er oppdragelse og aktivisering vel så viktig som rase og genetikk, tror jeg. En golden som kjeder seg er ingen plysjhund, den vil bjeffe og ødelegge ting. En spisshund som får tilfredsstilt behov og blir trent trenger verken lage lyd eller ugagn. Kan lyd handle vel så mye om hvordan ulike raser blir valgt av ulike typer hundeeiere til ulike typer hundehold? Hvilke raser vil ikke bli gneldrebikkjer om en ofte og lenge av gangen plasserer dem i en kjedelig hundegård alene, hvor de kan se/høre/lukte forbipasserende? En gjenganger med små, såkalte gneldrebikkjer av selskapsraser er at eierne verken forstår dem eller trener dem, og så retter det seg når de får hjelp til å tolke hunden og interaktere bedre med den.  Jeg har forøvrig hatt store problemer med LYD på riesenvalpen jeg har nå (ikke en rase for trådstarter). Ikke noe jeg forventet, og er pga generelt konsensus om bjefferaser usikker på om det er genetisk lyd eller om det i hovedsak er miljøpåvirkning fra den individuelle mammaen. Fra mitt eget anekdotiske erfaringsgrunnlag tror jeg egentlig det siste. Det har tatt to mnd å bli kvitt problemet hjemme, ved å forstå mer av hva han vil når det kommer lyd, og hvordan respondere på det. Ikke super lystbetont oppgave å jobbe med, for jeg forventet ikke det problemet.  Den personlige efaringen min er altså at rase is like a box of individuals i litt større grad enn mange andre mener.
    • En del lyd og dårlig helse og mentalitet på dem.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...