Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, januar

Symra&Pippin
 Share

Recommended Posts

13 timer siden, Justisia skrev:

Noen som kjenner til LTV4 hos hunder og vil fortelle/utdype det for meg på PM?
På forhånd takk :)

Står mye om den finske graderingen her

Kort så er ikke LTV4 så mye å utdype, det er faktisk ikke den værste graden man kan få (det er LTV3... da er det deformert i "ikke hensiktsmessig" stand) LTV4 betyr at det er feil antall lumbar, for lite eller for mange. Det skal være 7. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 3.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hils på Silma, North Sheltie's Starlight Har vært en svipptur innom Harstad og hentet lillegull, og sjokkert hele familien, var kun gubben som visse jeg skulle ha valp Tantebarnet til Inya, og en

Jeg danset til krampa tok meg. Bokstavelig talt. Jeg har vondt i føttene, leggene truer med ny krampe etter en siste sluttspurt til Mambo Nr 5, jeg har hold i siden, og senebetennelsen i armene fikk k

Hils på Rhiannon❤

Posted Images

Gått morratur og sjekket ståa i skiløypa etter nattens snøfall, det var endel og scootermannen har ikke vært der så da setter jeg meg i sofaen og ser på ski med god samvittighet mens jeg venter på bedre tider :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Pixie skrev:

Trikset er å ikke drikke et glass vann om gangen. Ta en liten munnfull vann og svelg det sakte, litt om gangen. Så venter du litt, og tar en liten munnfull til. God bedring!

Jeg hadde det samme, gikk hjem fra jobb mandag pga kvalme og dårlig form. Kastet heldigvis bare opp en gang, men var kvalm og hjemme fra jobb hele tirsdag og er fortsatt litt redusert med uggen form og vondt overalt.

I går sovna jeg ca halv elleve, våkna i sjutida og gikk på do, la meg igjen og sov til halv ti. Det er nesten ny rekord!

I dag har jeg vært byen rundt på leting etter nye lister til å ha nederst på dusjdørene, fant det i den femte butikken jeg var innom. Det passet jo supert at jeg fikk mensen før tida mens jeg var ute og shoppet, og ikke merket det før det hadde gått en god stund. Glad jeg hadde lang jakke på!

Jeg fant ut av det:P i 23 tiden var jeg så tørst at jeg trodde nesten jeg skulle dø. Så jeg stod opp og drakk 2 munnfuller. Tørde ikke mer, men det var bedre enn ingenting. Og det holdt seg faktisk nede!

Kanskje det er en mild form for omgangsyken? Er jo flere forskjellige virus som gir omgangsyken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Symra&Pippin skrev:

Bilderesultat for equal education, animals climbing tree

Den der vokste jeg opp med, gøy å se den igjen:D

Oppe, og ganske sløv. I dag blir det innedag, til tross for pent vær på utsida.

Jeg leser den siste boken til Picoult, og vanligvis så elsker jeg bøkene hennes... Men denne ligner veldig på den grønne mil....såpass at jeg skjønner ikke helt hvorfor hun har skrevet den.

Pizza til frokost er innafor??

Så lurer jeg på om de trugene er solgt, jeg drømte om de i natt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, *Kat84* said:

Phew! Hadde vært kjipt å gå glipp av det for en slik tullete bagatell :P

Ja, det syns jeg! :P 

--

Morran her har begynt helt feil. Mobilen har gått tom for strøm i løpet av natta, så jeg våkna ikke før Monster klatra opp på hofta mi for å kikke ut vinduet - hvilket er en veldig optimistisk tanke for henne, hun rekker ikke opp til vinduet allikevel :teehe: Men da jeg så det var lyst ute fikk jeg litt noia, så jeg kikker på mobilen, som selvsagt var helt svart. Ut av soverommet, får se pappa drive på gårdsplassen, så jeg græbber tak i Monster for å spørre om han kan lufte pudlene for meg og hvor mye klokka er. Han sa ja til lufting og trodde klokka var rundt 9 - det er en time etter alarmen går, to timer etter jeg pleier å våkne, og bare en halvtime til jeg kan forvente sykepleiere, det :rolleyes: Så godt fungerer ikke kroppen min rett etter at jeg har stått  opp at det er greit, for å si det sånn. Og selvsagt kom sykepleieren tidligere enn forventa, men heldigvis etter at jeg hadde rukket å kle på meg :P Mens jeg dreiv med det, hørte jeg forøvrig Leah og Ali barke sammen igjen, noe jeg har venta på en stund, fordi Ali har vært veldig in your face på Leah og en gang tar selv hennes tålmodighet slutt. Så det var bikkjer som knurrer og pappa som brøler til de som bakgrunns-"musikk" til "hvordan kle på en stokk"-rutinen min :P Jeg blir koblet opp før pudlene kommer inn igjen, noe som betyr at vi alle - stativet mitt, tre pudler og jeg - må dele gulvplassen på halvparten av kjøkkenet mitt mens jeg gir de frokost - det er jo teit å gå litt unna så jeg ikke kjører over dem, maten kommer jo mye seinere om de trekker seg en meter tilbake, liksom. Monster pleier å ha med seg leker inn på kjøkkenet, men ikke tilbake til stua igjen, for da pleier hun å være opptatt av hva jeg evt har med meg fremfor leka si, så der ligger det selvsagt en liten samling som jeg må drive og navigere meg rundt, så det ble frem og tilbake mellom kjøkken og stue et par ganger, for jeg har bare en hånd ledig til å bære ting. 

Men nå har jeg fått satt meg, med te-koppen min og frokosten min, og nå skal jeg sitte til jeg har fått i meg literen min :aww: 
God søndag, liksom :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lola Pagola skrev:

Ånei... det er sol ute... jeg har bare lyst til å sitte inne og se på serier og spise ting i dag men nå må jeg komme meg ut på tur istedenfor :/

Kjenner følelsen :lol:

Ifølge skisporet så er lysløypa preppa ihvertfall så da får jeg tusle ut på ski da. Da slapp jeg å tenke på om Tuva skal være med da siden jeg nekter å ha med meg bikkje i lysløypa på søndager :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, Lola Pagola said:

Såpass ja! Kjøpte dere den største? (Må finne frem målebånd... klarer ikke se for meg om 70x100 er gigastort eller ikke). Har du bilde med Luna som ligger i den, tilfeldigvis? :-) Hun og Casper er vel ganske like i størrelsen, innbiller jeg meg. Det er vel som en tempur-madrass for hunder:-)

Har 70x100 mener jeg... Men jeg tror Casper er større enn Luna! Hun er jo ei ekstra lita Labradortispe. Av de Dalmatinerhannhundene jeg har vært borti så er de alltid større :P Her ligger hun på 70x100:

24433203697_e1a5e73cda_b.jpg

38912981215_97452fd244_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, JeanetteH skrev:

Står mye om den finske graderingen her

Kort så er ikke LTV4 så mye å utdype, det er faktisk ikke den værste graden man kan få (det er LTV3... da er det deformert i "ikke hensiktsmessig" stand) LTV4 betyr at det er feil antall lumbar, for lite eller for mange. Det skal være 7. 

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, QUEST skrev:

..og spe på med en god dose bannskap..:sleep: Jeg kjøpte engang en dobbelseng fra Jysk som jeg monterte alene, det var omtrent tre millioner skruer og muttere med , sant å si var jeg ikke så lite overrasket over at det faktisk var treverk nok til å skru alt inn i..men det gikk tilslutt ikke minst med hjelp av ikke så få saftige gloser..:P

Bannskap er et undervurdert redskap... :aww: Jeg monterte to garderobeskap og en stor dobbeltseng - alene... Redskapet fikk kjørt seg, for å si det sånn :aww: 

14 minutter siden, 2ne skrev:

Morran her har begynt helt feil. Mobilen har gått tom for strøm i løpet av natta, så jeg våkna ikke før Monster klatra opp på hofta mi for å kikke ut vinduet - hvilket er en veldig optimistisk tanke for henne, hun rekker ikke opp til vinduet allikevel :teehe: Men da jeg så det var lyst ute fikk jeg litt noia, så jeg kikker på mobilen, som selvsagt var helt svart. Ut av soverommet, får se pappa drive på gårdsplassen, så jeg græbber tak i Monster for å spørre om han kan lufte pudlene for meg og hvor mye klokka er. Han sa ja til lufting og trodde klokka var rundt 9 - det er en time etter alarmen går, to timer etter jeg pleier å våkne, og bare en halvtime til jeg kan forvente sykepleiere, det :rolleyes: Så godt fungerer ikke kroppen min rett etter at jeg har stått  opp at det er greit, for å si det sånn. Og selvsagt kom sykepleieren tidligere enn forventa, men heldigvis etter at jeg hadde rukket å kle på meg :P Mens jeg dreiv med det, hørte jeg forøvrig Leah og Ali barke sammen igjen, noe jeg har venta på en stund, fordi Ali har vært veldig in your face på Leah og en gang tar selv hennes tålmodighet slutt. Så det var bikkjer som knurrer og pappa som brøler til de som bakgrunns-"musikk" til "hvordan kle på en stokk"-rutinen min :P Jeg blir koblet opp før pudlene kommer inn igjen, noe som betyr at vi alle - stativet mitt, tre pudler og jeg - må dele gulvplassen på halvparten av kjøkkenet mitt mens jeg gir de frokost - det er jo teit å gå litt unna så jeg ikke kjører over dem, maten kommer jo mye seinere om de trekker seg en meter tilbake, liksom. Monster pleier å ha med seg leker inn på kjøkkenet, men ikke tilbake til stua igjen, for da pleier hun å være opptatt av hva jeg evt har med meg fremfor leka si, så der ligger det selvsagt en liten samling som jeg må drive og navigere meg rundt, så det ble frem og tilbake mellom kjøkken og stue et par ganger, for jeg har bare en hånd ledig til å bære ting. 

Men nå har jeg fått satt meg, med te-koppen min og frokosten min, og nå skal jeg sitte til jeg har fått i meg literen min :aww: 
God søndag, liksom :P 

Fantastisk start på morra'n skjønner jeg :lol: 

12 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Ånei... det er sol ute... jeg har bare lyst til å sitte inne og se på serier og spise ting i dag men nå må jeg komme meg ut på tur istedenfor :/

:lol: Det høres bare sååå kjent ut!

Her ble nå frokosten inntatt mye kjappere enn normalt (vanligvis greier jeg å drøye den til å vare et par timer en søndags morgen, men nå skinner jo sola og det ser ut til å bli en fantastisk dag som jo MÅ tilbringes ute på ski :D Men jeg drar med med meg bare en av hundene, for jeg vil ikke meg selv så vondt å kjøre med begge en sol- og snørik søndag på Budor, for å si det sånn :aww: 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 70x100 mener jeg... Men jeg tror Casper er større enn Luna! Hun er jo ei ekstra lita Labradortispe. Av de Dalmatinerhannhundene jeg har vært borti så er de alltid større [emoji14] Her ligger hun på 70x100:

24433203697_e1a5e73cda_b.jpg
38912981215_97452fd244_c.jpg

Målte biabedden han har nå, den er 75cm innvendig så da blir nok 100cm stort nok, har ikke sett at det finnes større men da gjør ikke det noe. Casper er en liten tass da, meget sjeldent jeg møter hannhunder som ikke er større. Eller, han er jo akkurat innafor standard da, så han er egentlig akkurat passe [emoji16].
Men sikker på at det er 100cm du har?

Kjøpte du på nett eller er dette noe som kjeder fører? *google* Sikkert uansett billigere på nett.

Vil ha grå men det har ikke zoopermarked. Vetzoo har da, aldri handlet fra dem men er vel sikkert greit nok.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Lola Pagola said:

Målte biabedden han har nå, den er 75cm innvendig så da blir nok 100cm stort nok, har ikke sett at det finnes større men da gjør ikke det noe. Casper er en liten tass da, meget sjeldent jeg møter hannhunder som ikke er større. Eller, han er jo akkurat innafor standard da, så han er egentlig akkurat passe emoji16.png.

Kjøpte du på nett eller er dette noe som kjeder fører? *google* Sikkert uansett billigere på nett.

Vil ha grå men det har ikke zoopermarked. Vetzoo har da, aldri handlet fra dem men er vel sikkert greit nok.

Jeg kjøpte hos veterinær lokalt, de tok samme pris som nettbutikkene. OBS: på bildene har vi billig-barneseng-laken over madrassen, fordi mamma ikke har lyst å vaske trekkene i vaskemaskinen ofte pga huge amounts of hair.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at vi er en hel gjeng erketypiske nordmenn :lol: "Åh, sol ja, da må jeg vel ut på tur, da... :getlost:  " :lol: 

Jeg la ut bilde på Facebook av utsikten min med snø og sol, og skrev at nå var jeg vel nødt til å gå ski istedenfor å måke, og etter et minutt fikk jeg melding av mamma som lurte på om hun skulle komme og gå ski med meg. :D Så da måtte jeg riktignok vente halvannen time, men nå har jeg fått ryddet litt, og så satt meg igjen mens jeg venter på at hun skal komme. 

Robotstøvsugeren James er ferdig nede, når jeg drar skal han få bryne seg på stua for første gang. Jeg er spent på hva han finner som jeg ikke har klart å rydde bort. :P 

• Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte hos veterinær lokalt, de tok samme pris som nettbutikkene. OBS: på bildene har vi billig-barneseng-laken over madrassen, fordi mamma ikke har lyst å vaske trekkene i vaskemaskinen ofte pga huge amounts of hair.

Jeg rota, large er 120x100... men det blir kanskje litt voldsomt. Men igjen... why not [emoji16] Barnelaken var lurt! Det skal jeg og kjøpe. Må innrømme at istedenfor å vaske fleecepledd som Casper har i sengene sine så kjøper jeg nye når de har blitt for hårete og skitne [emoji55][emoji55]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lola Pagola jeg har handlet endel fra vetzoo og har ikke hatt problemer med dem :) de var litt treg en gang, men det har andre nettbutikker også vært.

Nå er hendene mine helt utslitt. Hvorfor syntes jeg det var en god ide å bade og blåse Melvin før kroppen har kommet ordentlig i gang:huh:

Må nok skaffe meg en form for holder til slangen til blåseren. Nå er det litt i grenseland av hva hendene mine klarer å holde, så når det blir lengre pels på gutten så vil jeg slite med å holde slangen så lenge som det trengs for å få pelsen tørr.

Det som overrasker meg veldig, er hvor vanskelig det faktisk er å blåse pelsen helt tørr :icon_confused: man skulle trodd det var easy peasy, men nei da det er en kunst som jeg enda ikke helt besitter :aww: godt jeg kan øve masse :aww:

Det er så fint vær i dag, at jeg tror vi skal være mye ute i hagen :ahappy: 

Ser hønene begynner å gå ut, men foreløpig så står de å soler seg på rampen :)

Casper ligger å snorker på sofaen i armkroken til gubben. Den hunden har en veldig stort sovehjerte :lol:

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tror jeg prøvde å klore meg fast på skia med tærne i går - de er skikkelig vonde i dag - sånn - vil ikke gå vonde - *ler* Jeg har litt småvondt andre steder også, men ikke værre enn at jeg tenker det var en fin økt.
Vi valgte imidlertid beina i dag, og har akkurat kommet inn fra en drøyt 6 km lang tur - hvor vi har lagt inn - "siden" og "bak" øvelser til Sam.... deilig ute, veldig deilig ute - sol og gnistrende snø....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også litt på den "må" ut idag - sofaen er fryktelig god idag. Idde har bestemt at pels som ikke blir klødd ordentlig får lett lus, så vi har hatt kosestund i sofaen ganske lenge - må kose hele pelsen nemlig :P 

Kjøpte økologisk kylling på kiwi på fredag, og idag skal jeg prøve å dele den opp i mer spiselige biter - mistenker at det vil bli litt hakk og trekk teknikk gitt :P men blir morsomt å prøve og tenker at det er fint å ha mulighet til å kjøpe økologisk kylling.

Ja også må vi på tur da... men vente litt til, sofaen er enda god... Slenger på Idde kløven og tasser en tur i nærområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 runder i lysløypa :D Sola kom på slutten, så da skal jeg bare se litt ski på tv før jeg MÅ ut på tur igjen med bikkjene :lol:

Også håper jeg virkelig at C flyr tidlig hjem i morra så jeg slipper å ha med bikkjene til Stavanger... Men det kommer ann på hvor velvillige Scania München er til å la bilen stå der noen dager, siden han ikke får lov til å parkere i seefeld før onsdag pga snømengder...

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
54 minutter siden, Tinkie skrev:

Jeg ser at vi er en hel gjeng erketypiske nordmenn :lol: "Åh, sol ja, da må jeg vel ut på tur, da... :getlost:  " :lol: 

:lol: 

Her i huset er vi så erketypiske at til og med gubben sier han skal være med på tur i dag siden været er så bra :P 

Ellers er jeg klassifisert som dyremishandler av Sjef. Helt siden han oppdaget at det ikke ble mat i dag morges så har han stirret på meg med et sånn blikk.. Jeg stresser ikke noe med det. Jeg regner med at han ikke sulter ihjel av den grunn. :aww:
Dessuten er det verre å være meg i dag. Tenk så talentløst å glemme å kjøpe inn tomatbønner når man skal ha egg og bacon til frokost! :o  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at jeg begynte å se på Dexter på Netflix, men droppet det da jeg ikke var helt i humør til slik..underholdning. Når jeg skulle finne den igjen, var den borte fra Netflix. Bare for gøy så søkte jeg på HBO, der var den... er det vanlig at de bytter slik på serier??

Overskyet her også, og jeg skal ikke på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...