Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet
1 time siden, Stine skrev:

Jeg er glad jeg glemte Trym på Kløfta siden det ble 11 t på jobb idag... Han skal være der til lørdag, så da kan jeg bare jobbe ivei :D Selv om jeg kunne tenkt meg å klemme litt på han nå, siden broren hans ble avlivd idag :icon_cry: De var så like de to der, og det er så trist når det er et kullsøsken man har hatt kontakt med siden de var 8 uker...

:console:

AN kom jeg inn stivfrossen og blid for jeg har vært på sledetur i kveld :wub:

Månen lyste opp hele marka som var kledd i snø, det var helt nydelig ❄️

• Like 8
  • Svar 3.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hils på Silma, North Sheltie's Starlight Har vært en svipptur innom Harstad og hentet lillegull, og sjokkert hele familien, var kun gubben som visse jeg skulle ha valp Tantebarnet til Inya, og en

Jeg danset til krampa tok meg. Bokstavelig talt. Jeg har vondt i føttene, leggene truer med ny krampe etter en siste sluttspurt til Mambo Nr 5, jeg har hold i siden, og senebetennelsen i armene fikk k

Hils på Rhiannon❤

Posted Images

Skrevet

AN er det nesten så jeg lurer på om puddelklubben betaler soniser for å reklamere for pudler, siden de åpenbart funker til alt og passer for alle :rolleyes: 

"Jeg skal ha hund til elgjakt" - "Eyh, jeg veit om en storpuddel som har vært elgjakthund, kanskje storpuddel er noe for deg?". 

Raser er helt klart en motedille på sonen.. 

Skrevet
Akkurat nå, 2ne skrev:

AN er det nesten så jeg lurer på om puddelklubben betaler soniser for å reklamere for pudler, siden de åpenbart funker til alt og passer for alle :rolleyes: 

"Jeg skal ha hund til elgjakt" - "Eyh, jeg veit om en storpuddel som har vært elgjakthund, kanskje storpuddel er noe for deg?". 

Jeg tenkte å kjøpe toypuddel som neste gjeterhund snart. Gamlisen blir snart 8. Så vi må ha en avlaster. Passer vel bra?

• Like 2
Skrevet
Just now, Tricolor said:

Jeg tenkte å kjøpe toypuddel som neste gjeterhund snart. Gamlisen blir snart 8. Så vi må ha en avlaster. Passer vel bra?

Ja assa, toyen her napper meg i hælene når jeg går, så jeg tror nok hun egentlig er en heeler, jeg! Hvis hun prøver å gjete meg, så kan hun sikkert gjete sau også! :D 

Skrevet
4 timer siden, Snoffe skrev:

Fått brev fra agria om at de mener jeg ikke har betalt forsikringen til Melvin. Blir så irritert når jeg ringte spesifikt for å høre om jeg kunne få begge to på samme avtalegiro, og de sa ja. De sendte meg til og med en ny betalingsplan! Og nå får jeg trussel om å miste forsikringen, enda jeg har betalt det jeg skal disse månedene. Det de sa til meg at jeg skulle betale, fikk det muntlig to ganger og så har jeg som sagt fått betalingsplan av dem der begge hundene er inkludert.

Siden jeg er sliten så er krangling med fremmede på telefon det siste jeg vil gjøre! Men har ikke så mye valg annet enn å ringe i morgen å høre hva som har hendt. 

Tull med Agria? Nei, det var noe nytt :-D Jeg har aldri vært borti maken til elendig firma, de har så mye rot og motstridende informasjon. Møkkaselskap, jeg vil aldri mer være kunde der. Det er 2.5 år siden jeg byttet selskap, og fremdeles sender de meg "kundeinformasjon" på epost, selv om jeg har påminnet dem om min overflytting. De roter i alle ledd, og lyger om så mangt.

4 timer siden, Debbie skrev:

Kattesand, det var smart. Jeg går med halvlitersflasker med vann i.  PS: mitt nyttårsforsett røyk etter fire timer inn i det nye året.. tjohei.

Jeg synes kattesand er suverent, for da kan jeg lage kløven så tung jeg vil. Sanden ligger også stødig i veska uten å lage kanter som kan stikke/gnage hunden. Og kløvene kan ligge i bilen til neste tur uten at noe fryser.

Mine er vant til å bære kløv, for en ung hund som skal tilvennes bruker jeg heller et badehåndkle som lager volum uten vekt, så de vender seg til bredden på kløven. Det, eller ballonger. Men for voksne, kløvvandte hunder må det være litt vekt for å gi noen trening. På kløvmerket må mine bære cirka 8.5 kg hver, før finregning. 15 prosent av kroppsvekten i ei mil.

4 timer siden, Debbie skrev:

Første dag på jobb, og til trøst så var det ikke mye stas. Og jeg kjenner meg litt daff, og pjusk...

Håper det tar seg opp!

Hjemme fra matlagingskurs, hvor jeg har erfart at jeg liker kikerter og linser, mens cottage cheese ikke tiltalte min gane.

• Like 2
Skrevet

Nå skal jeg gå å legge meg i rent sengetøy. Iroomba støvsugde madrassen bare så det susa. Yeey, for en hushjelp. Jobb i morgen og fredag. På meg, ikke på hushjelpen altså:P

Og så skal jeg drømme om den gjetende toy. Han kan jo hete Toy, så da er ihvertfall navnevalget klart.

• Like 1
Skrevet
Akkurat nå, 2ne skrev:

Men puddelen passer jo til alt og alle, de er jo nesten like bra som doodlene :aww:

Min fungerer ypperlig til hønsejakt og som ankelbiter. ønsker man seg vakthund, vel den kan det å :aww:

Akkurat nå, SFX skrev:

Tull med Agria? Nei, det var noe nytt :-D Jeg har aldri vært borti maken til elendig firma, de har så mye rot og motstridende informasjon. Møkkaselskap, jeg vil aldri mer være kunde der. Det er 2.5 år siden jeg byttet selskap, og fremdeles sender de meg "kundeinformasjon" på epost, selv om jeg har påminnet dem om min overflytting. De roter i alle ledd, og lyger om så mangt.

Var inne å så at de ikke har trekt penger fra kontoen min for november og desember. Enda alt var i orden på avtalegiroen i nettbanken min. Og det var i november at det ble endringer.. har virkelig ikke lyst å bruke morgendagen på å snakke med agria, for så å bruke resten av dagen på å fikse i nettbanken. Planen var å hvile i morgen.

Hadde det ikke vært for at jeg trenger forsikringer med tanke på Casper så hadde jeg byttet..

Skrevet
Just now, SFX said:

Hjemme fra matlagingskurs, hvor jeg har erfart at jeg liker kikerter og linser, mens cottage cheese ikke tiltalte min gane.

Hytteost er for spesielt interesserte - de som ikke er interesserte i god mat :P

:ustol:

• Like 2
Skrevet

Vi har vaset og baset oss gjennom 12 km i passe bra snøvær :D Friskt og deilig. Sikten var dårlig, så det var greit at Willy hadde på seg sykkellykt sånn at jeg så ham langt der framme i snøkavet :ahappy: Han synes jo det er oppskrytt å gå sammen med Yasmine og meg... Yasmine derimot, skulle gjerne gått sammen med både Willy og meg - så hun har det litt travelt på tur :teehe:

Siri Guldseth sitt bilde.

• Like 9
Skrevet
Just now, Tricolor said:

Nå skal jeg gå å legge meg i rent sengetøy. Iroomba støvsugde madrassen bare så det susa. Yeey, for en hushjelp. Jobb i morgen og fredag. På meg, ikke på hushjelpen altså:P

Og så skal jeg drømme om den gjetende toy. Han kan jo hete Toy, så da er ihvertfall navnevalget klart.

Ååh det har jeg aldri tenkt på at Jeeves kan ta madrasser også :o Så smart :D

Skrevet

Har blitt litt hektet på kongelige tv serier (og filmer), men måtte ha noe litt mer hjernedødt enn the crown. Så da tester jeg ut  Reign, vel det er hjernedødt :P litt vampire diaries aktig bare uten hoggtenner :lol:

Skrevet
22 minutter siden, Tricolor skrev:

Kjøre roboten i senga ja, den hadde jeg ikke tenkt på :ermm: 
Jeg har både robotstøvsuger og robotgulvvasker, så her leves reneste latmannslivet mens de tar seg av husarbeidet :P Gleder meg til det kommer roboter som kan legge sammen klær, vaske badet og tørke støv :D

• Like 1
Skrevet
35 minutter siden, 2ne skrev:

Puddel må nok finne seg i å dele førsteplassen 'passer for alt og alle ' med whippet.. :sleep: Enten man er hardbarka vintersportentusiast ( begriper ikke at Lars Monsen ikke tok med seg en whippet på tur..) eller man syns mosjonering av bikkjer er slitsomt, så passer whippet..for ALLE.. Vinterstid står de da ikke noe tilbake for den mest fullpelsa polarhund, bare å slenge på et dekken om det er full vinterstorm og mosjon ,nei  det trenger de omtrent ikke i det hele tatt..En eller to turer der de får springe av seg i løpet av uka, så er de så fornøyde atte.. Fatter ikke at ikke absolutt alle skaffer seg whippet altså .:rolleyes:

• Like 5
Guest *Kat84*
Skrevet
48 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg forstår godt at du blir oppgitt over det. Ingenting positivt kommer av eksplosjon i popularitet blant hund. Avl for å tilfredsstille etterspørsel kan ha stygge konsekvenser for helse og gemytt. 
Men ta det med ro. Ingen lurer meg! Kort og enkel pels var ett av mine kriterier som jeg brukte for å eliminere alle de som ikke passet meg :P 

Skrevet
Akkurat nå, QUEST skrev:

Puddel må nok finne seg i å dele førsteplassen 'passer for alt og alle ' med whippet.. :sleep: Enten man er hardbarka vintersportentusiast ( begriper ikke at Lars Monsen ikke tok med seg en whippet på tur..) eller man syns mosjonering av bikkjer er slitsomt, så passer whippet..for ALLE.. Vinterstid står de da ikke noe tilbake for den mest fullpelsa polarhund, bare å slenge på et dekken om det er full vinterstorm og mosjon ,nei  det trenger de omtrent ikke i det hele tatt..En eller to turer der de får springe av seg i løpet av uka, så er de så fornøyde atte.. Fatter ikke at ikke absolutt alle skaffer seg whippet altså .:rolleyes:

Men "alle" har jo whippet så du slipper å bekymre deg for det :aww:

Skrevet
6 minutter siden, Midas skrev:

Jeg har både robotstøvsuger og robotgulvvasker, så her leves reneste latmannslivet mens de tar seg av husarbeidet :P Gleder meg til det kommer roboter som kan legge sammen klær, vaske badet og tørke støv :D

Jeg har en sånn robot som støvsuger, vasker gulvet, legger sammen klær, vasker badet og tørker støv :D  Kaller han bare for samboeren min ute i offentligheten :aww:

Edit; Jeg vasker klær, sørger for at de er tørre til han skal legge de sammen, lager middag og har hovedansvaret for ungen. Så jeg gjør min del jeg også, altså :lol:

• Like 4
Skrevet
Akkurat nå, Annik skrev:

Jeg har en sånn robot som støvsuger, vasker gulvet, legger sammen klær, vasker badet og tørker støv :D  Kaller han bare for samboeren min ute i offentligheten :aww:

Edit; Jeg vasker klær, sørger for at de er tørre til han skal legge de sammen, lager middag og har hovedansvaret for ungen. Så jeg gjør min del jeg også, altså :lol:

Meeeeh, den jeg har fungerer ikke like jevnt og trutt og stillegående som neaton og iroboten gjør. Og så blir det alltid tull med hvor klærne skal legges, hvor det skal tørkes støv og hva som skal vaskes på 60, eller var det 90 eller kanskje 30? Så da blir det liksom til at jeg gjør det selv :P Slitsomt å være perfeksjonist :sleep:

Skrevet
Akkurat nå, Midas skrev:

Meeeeh, den jeg har fungerer ikke like jevnt og trutt og stillegående som neaton og iroboten gjør. Og så blir det alltid tull med hvor klærne skal legges, hvor det skal tørkes støv og hva som skal vaskes på 60, eller var det 90 eller kanskje 30? Så da blir det liksom til at jeg gjør det selv :P Slitsomt å være perfeksjonist :sleep:

Både jeg og samboeren er perfeksjonister. Så ordningen vår fungerer i 99% av tilfellene veldig bra :lol:

Derimot er det sinnsykt irriterende de få gangene det ikke går. Stopper en av oss opp, så stopper liksom alt :P

• Like 1
Skrevet

Jeg skal være litt passiv-aggressiv i morgen og sende melding til han som styrer forsikringssaken her om at det var veldig fint at de tok ut skittentøyskurven fra badet slik at det ikke kom gipsstøv og isolasjonsfibre i skittentøyet, men at de kunne kanskje gjort det samme med de rene håndklærne i trådkorgstativet og puttet tannbørsten min oppi der også. :aww:

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Like 2
Skrevet
9 minutter siden, *Kat84* skrev:

Jeg forstår godt at du blir oppgitt over det. Ingenting positivt kommer av eksplosjon i popularitet blant hund. Avl for å tilfredsstille etterspørsel kan ha stygge konsekvenser for helse og gemytt. 
Men ta det med ro. Ingen lurer meg! Kort og enkel pels var ett av mine kriterier som jeg brukte for å eliminere alle de som ikke passet meg :P 

Whippet er svaret! :sleep:

2 minutter siden, Snoffe skrev:

Men "alle" har jo whippet så du slipper å bekymre deg for det :aww:

Jepp, det er jammen ikke lenge til du har rett i det..;)

• Like 1
Skrevet
1 hour ago, Snoffe said:

Men puddelen passer jo til alt og alle, de er jo nesten like bra som doodlene :aww:

Det er jo sant :aww: 

24 minutes ago, QUEST said:

Whippet er bare puddel med kort pels :P 

16 minutes ago, *Kat84* said:

Jeg er ikke så redd for en eksplosjon av interesserte, interessen er allerede ganske stor, og pelsstellet er heldigvis såpass avskrekkende at det luker ut ganske mang. Jeg er bare lei av disse syklusene der samme rase blir foreslått samme f.. slags kriterier folk har for rase. Det har vært whippet en stund, så har vi hatt korthåra collie, belgere, og nå er det tydeligvis puddelen sin tur. 

16 minutes ago, *Kat84* said:

Åh, jeg har sett puddel blitt foreslått til folk som ikke vil ha noe særlig pelsstell og jeg, for det er bare å barbere dem.. 

Skrevet
Akkurat nå, 2ne skrev:

Det er jo sant :aww: 

Whippet er bare puddel med kort pels :P 

Jeg er ikke så redd for en eksplosjon av interesserte, interessen er allerede ganske stor, og pelsstellet er heldigvis såpass avskrekkende at det luker ut ganske mang. Jeg er bare lei av disse syklusene der samme rase blir foreslått samme f.. slags kriterier folk har for rase. Det har vært whippet en stund, så har vi hatt korthåra collie, belgere, og nå er det tydeligvis puddelen sin tur. 

Åh, jeg har sett puddel blitt foreslått til folk som ikke vil ha noe særlig pelsstell og jeg, for det er bare å barbere dem.. 

Var det ikke en periode hvor kelpie var universalsvaret også? Og det artige er jo at når anbefalelsesperioden er over, så blir rasene sååå aktive og vanskelige, at de kun er for supereiere. Bare vent, snart er puddelen nesten umulig å ha for vanlige dødlige :P

• Like 4
Skrevet

Har faktisk tenkt på det, puddel er den nye australian shepherd, kelpie... Og hva annet har vært sånne "it"-raser? Terv? Toller?

Skrevet
Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Har faktisk tenkt på det, puddel er den nye australian shepherd, kelpie... Og hva annet har vært sånne "it"-raser? Terv? Toller?

Toller mener jeg å huske har vært ganske populær i så måte en stund ja..:ahappy:

Skrevet
55 minutes ago, Midas said:

Åååh hvilken gulvvaskerobot har du? Fornøyd?  ønsker meg intenst en sånn... Jeg HATER å vaske gulv. 

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...