Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til billig og bra hundebil


Tonje
 Share

Recommended Posts

Å her snakker vi billig! Vi brukte nok penger på bil i fjor og bil nr.2 blir ren bruksbil, trenger ikke være pen, men må være billig i drift.

Vi må bytte ut den ene stasjonsvogna vår da vi trenger plass til tre hunder etterhvert. Jeg har sett litt rundt etter volkswagen caddy da jeg synes de er gode å kjøre, men jeg kan generelt lite om bil og hva som finnes, så jeg vil gjerne ha tips til den type biler med grei plass. Noen erfaringer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Eldre berlingo? :) 

Jeg har 2001-mod nå, kjøpt kun fordi forrige bil døde, og jeg måtte ha billig hundebil asap. Får mange greie til ca 15 lapper på finn. Jeg kjøpte min for 5000,-, og med reparasjoner av div så kom vel bilen seg totalt på ca 12k. Billige bildeler, og enkelt å skru for den som kan sånn. 

I varerommet har jeg er stort dobbeltbur samt flere kasser med hundeutstyr. Kunne fint fått inn flere hunder hadde det ikke vært for at buret mitt er ganske langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs nøyaktig hvor billig, selvfølgelig. Første tanken er de små franske, som Peugeot Partner og Citroen Berlingo. Billige i innkjøp, billige i drift, men de eldre kan ikke skryte på seg kjørekomfort. De nyere er bedre.

Skal man opp i større bil, tenker jeg i retning Toyota Hiace eller Opel Vivaro/Renault Trafic/Nissan Primastar. De tre siste er egentlig samme bilen, med forskjellige emblemer. De kan man få tak i ganske billig hvis man velger manuellgir.
Har en Vivaro selv, som jeg har hatt et år nå, og har absolutt ingenting å klage på. Kjørekomforten er også vesentlig bedre enn Hiace, etter min erfaring. Men merk at man bør gå for 2-literen.

Volkswagen har fine biler som er gode å kjøre, men det koster det hvite ut av skjorta å reparere dem, dessverre. Spesielt automatkassene er risky business, men det unngår man hvis man velger manuell.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp berlingo ihvertfall.. Bla en kjent svakhet på fjæringen der som er grisedyr å fikse(i know, I tried :() om det går istykker samt mange andre tungvinte løsninger som fort blir frustrerende dyrt om det ryker. Ikke synes jeg den var god å kjøre heller.  Jeg hadde nok heller gått for ford eller vw pizzabil da, rett og slett pga at det er enklere om noe ryker, og det gjør det jo innimellom på eldre biler. Men hva med en stasjonsvogn med nedlagt baksete? Da får dere jo fort mer å velge i og bedre kjørekomfort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  På 12/7/2017 at 8:39 PM, Christine skrev:

Eldre berlingo? :) 

Jeg har 2001-mod nå, kjøpt kun fordi forrige bil døde, og jeg måtte ha billig hundebil asap. Får mange greie til ca 15 lapper på finn. Jeg kjøpte min for 5000,-, og med reparasjoner av div så kom vel bilen seg totalt på ca 12k. Billige bildeler, og enkelt å skru for den som kan sånn. 

I varerommet har jeg er stort dobbeltbur samt flere kasser med hundeutstyr. Kunne fint fått inn flere hunder hadde det ikke vært for at buret mitt er ganske langt. 

Expand  

Mja mjo, litt skeptisk til Berlingo etter å ha kjørt det ganske mye og fått litt dårlig inntrykk og jeg tror ikke jeg får med samboer på å kjøpe fransk bil igjen.

  På 12/7/2017 at 8:46 PM, Pringlen skrev:

En peugot partner? Sønnen til gubben skal selge en 2001 som er fikset alt på. 5-6000.

Expand  

Det blir nok kanskje litt i billigste laget igjen, men takk for tips :) 

  På 12/7/2017 at 9:10 PM, yurij skrev:

Hva er billig? Har en Berlingo 2014 modell her som har gått 130.000 km , lang modell m gittervegg og hengerfeste:) 

Expand  

Altså, samboer kom hjem i går kveld og hadde helt andre tanker om hva som var billig da :P. Jeg ser for meg rundt 20-30.000, men han er vel mer rundt 50 :rolleyes:. Så vi får se hva vi blir enige om der.

  På 12/7/2017 at 9:28 PM, Malamuten skrev:

Ikke kjøp berlingo ihvertfall.. Bla en kjent svakhet på fjæringen der som er grisedyr å fikse(i know, I tried :() om det går istykker samt mange andre tungvinte løsninger som fort blir frustrerende dyrt om det ryker. Ikke synes jeg den var god å kjøre heller.  Jeg hadde nok heller gått for ford eller vw pizzabil da, rett og slett pga at det er enklere om noe ryker, og det gjør det jo innimellom på eldre biler. Men hva med en stasjonsvogn med nedlagt baksete? Da får dere jo fort mer å velge i og bedre kjørekomfort. 

Expand  

Nei, jeg er ikke så gira på Berlingo som sagt. På jobben til pappa har de bytta ut berlingoene med Caddy's og det er det en god grunn til har jeg inntrykk av.

Stasjonsvogn med nedlagte seter blir litt knotete syns jeg og det er jo så kjekt med ekstra plass til ting og tang når man skal ut å farte. Ski, bager, lassevis med sko, bikkjemat osv tar fort MYE plass når man skal på ferie :P. Litt sikrere for oss tobeinte blir det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er veldig fornøyd med volkswagen touran hvert fall:) Vi har en 2006 modell, som vi har hatt i ish 3 år. Bruker lite diesel på langkjøring (0,5 L på mila sist vi kjørte), og litt mer på småkjøring. Men bruker ufattelig mye om den må dra campingvogn:teehe:

Da vi overtok den hadde vi bare to seter og gitter, og var like glad i den da som nå med fem seter. 

Vi kjøpte bilen av faren til samboeren min, som hadde den i maks et par år kanskje (kjøpt som pendlerbil), og han er litt over gjennomsnittet opptatt av skruing og bil («frisk» bil)- så da antar jeg at touran ikke er noe dårlig kjøp heller! 

Samboer har kjørt eldre caddy i forbindelse med jobb, og synes «tomrommet» bak bråker en god del mer, i tillegg til at kjørekomforten er dårligere enn i touranen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
  På 12/7/2017 at 9:28 PM, Malamuten skrev:

Ikke kjøp berlingo ihvertfall.. Bla en kjent svakhet på fjæringen der som er grisedyr å fikse(i know, I tried :() om det går istykker samt mange andre tungvinte løsninger som fort blir frustrerende dyrt om det ryker. Ikke synes jeg den var god å kjøre heller.  Jeg hadde nok heller gått for ford eller vw pizzabil da, rett og slett pga at det er enklere om noe ryker, og det gjør det jo innimellom på eldre biler. Men hva med en stasjonsvogn med nedlagt baksete? Da får dere jo fort mer å velge i og bedre kjørekomfort. 

Expand  


Jeg skjønner ikke denne dissinga av Berlingo jeg.
Nå har jeg hatt sitronen min i 9 år til våren - og hun har ikke kostet meg mye. Hun er billig i drift - dvs. tar seg lett tur/retur Trondheim på langt under en tank diesel, hun har vært svært driftssikker - aldri stoppet, aldri hatt greier for seg som gjør det farlig å kjøre (bank i bordet), aldri hatt problemer med fjærer osv. - Har skiftet bremser en gang, og en og annen slitedel - det har dog ikke vært skrekkelig dyrt. Dyreste runden vi har hatt var en på drøyt 7 lapper, men det var inkludert generell service.
Totalt sier regnskapet at hun har blitt vedlikeholdt for i underkant av 30  lapper på 9 år, det inkluderer oljeskift og eu kontroller.
Det er 3 000,- pr. år det - og jeg vil nå påstå at det er en bil som er billig i drift. Og de 5 første åra foregikk alt av vedlikehold på merkeverksted, hvilket er noe dyrere enn Snap Drive som jeg bruker nå.

Jeg er så kort i beina at kjørekomforten er helt innafor - dog skal det sies at jeg har multispace varianten, som jo er personbil i utgangspunktet - men jeg liker Berlingoen min, og når tiden kommer og jeg må bytte henne ut - ja, så blir det ny Berlingo <3

Til TS - for 50 000,- får du jo forøvrig en rimelig ny Berlingo også.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  På 12/8/2017 at 7:52 AM, Belgerpia skrev:


Jeg skjønner ikke denne dissinga av Berlingo jeg.
Nå har jeg hatt sitronen min i 9 år til våren - og hun har ikke kostet meg mye. Hun er billig i drift - dvs. tar seg lett tur/retur Trondheim på langt under en tank diesel, hun har vært svært driftssikker - aldri stoppet, aldri hatt greier for seg som gjør det farlig å kjøre (bank i bordet), aldri hatt problemer med fjærer osv. - Har skiftet bremser en gang, og en og annen slitedel - det har dog ikke vært skrekkelig dyrt. Dyreste runden vi har hatt var en på drøyt 7 lapper, men det var inkludert generell service.
Totalt sier regnskapet at hun har blitt vedlikeholdt for i underkant av 30  lapper på 9 år, det inkluderer oljeskift og eu kontroller.
Det er 3 000,- pr. år det - og jeg vil nå påstå at det er en bil som er billig i drift. Og de 5 første åra foregikk alt av vedlikehold på merkeverksted, hvilket er noe dyrere enn Snap Drive som jeg bruker nå.

Jeg er så kort i beina at kjørekomforten er helt innafor - dog skal det sies at jeg har multispace varianten, som jo er personbil i utgangspunktet - men jeg liker Berlingoen min, og når tiden kommer og jeg må bytte henne ut - ja, så blir det ny Berlingo <3

Til TS - for 50 000,- får du jo forøvrig en rimelig ny Berlingo også.
 

Expand  

Vell, jeg likte ikke min, hadde og multispace. Jeg synes ikke den var god å kjøre for det første. Men dyr i drift var den ikke nødvendigvis. Bortsett fra fjæringen som røyk. Ting kan ryke, og det er vell ofte like mye uflaks  tilfeldighet som avgjør slikt som type bil, så det skal jeg ikke holde mot berlingoen, men når mange franske biler da oppå det hele har tungvinte løsninger mtp å skru på de og fikse ting slik at jobben i beste fall er større enn nødvendig (og dermed dyrere) og/eller krever spesialverktøy som ikke alltid finnes på billigverksteder (blir da også dyrere) er ikke noe jeg er imponert over. Og ihvertfall ikke noe jeg hadde satset på om det var en billig bil jeg ville ha, for reparasjon blir fort dyrere enn innkjøp. Dessuten vet jeg som sagt at de fjærene er dårlig på berlingoen, og jeg vet også at de er dyre å skifte, veldig dyre. Det sier jeg ikke fordi jeg opplevde det en gang, men fordi det var det jeg fant ut når det hadde skjedd og jeg ringte rundt til div verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
  På 12/8/2017 at 9:06 AM, Malamuten skrev:

Vell, jeg likte ikke min, hadde og multispace. Jeg synes ikke den var god å kjøre for det første. Men dyr i drift var den ikke nødvendigvis. Bortsett fra fjæringen som røyk. Ting kan ryke, og det er vell ofte like mye uflaks  tilfeldighet som avgjør slikt som type bil, så det skal jeg ikke holde mot berlingoen, men når mange franske biler da oppå det hele har tungvinte løsninger mtp å skru på de og fikse ting slik at jobben i beste fall er større enn nødvendig (og dermed dyrere) og/eller krever spesialverktøy som ikke alltid finnes på billigverksteder (blir da også dyrere) er ikke noe jeg er imponert over. Og ihvertfall ikke noe jeg hadde satset på om det var en billig bil jeg ville ha, for reparasjon blir fort dyrere enn innkjøp. Dessuten vet jeg som sagt at de fjærene er dårlig på berlingoen, og jeg vet også at de er dyre å skifte, veldig dyre. Det sier jeg ikke fordi jeg opplevde det en gang, men fordi det var det jeg fant ut når det hadde skjedd og jeg ringte rundt til div verksted.

Expand  

Jeg er antagelig ikke borskjemt med bil *ler* Jeg liker Berlingoen min jeg - men håper fjærene holder da....
Til sommeren må jeg bytte registerreim - blir spennende å høre hva den vil koste..
Man skal ikke skru selv på moderne biler - de skal diagnostiseres osv. - det eneste som irriterer ræva av meg med bilen er forøvrig at det er spettakulumulig å skifte lyspærer på ene siden - jeg mener, sånt gjør man jo sjøl - men selv jeg får trøbbel på ene siden fordi det er så ****** trangt - DET irriterer meg - heldigvis så har det bare vært behov for skifting tre ganger på de ni årene.

Jeg ser liksom ikke helt for meg hva som skal ryke som krever så spesialverktøy at den må på merkeverksted - men jeg håper jo jeg slipper å oppleve det, og at frøken sitron varer lenge lenge lenge, for som nevnt - jeg er superglad i bilen min. Billig å kjøre, kommer frem overalt og så langt (bank i bordet) så har hun holdt seg frisk og fin - stort sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  På 12/8/2017 at 9:13 AM, Belgerpia skrev:

Jeg er antagelig ikke borskjemt med bil *ler* Jeg liker Berlingoen min jeg - men håper fjærene holder da...
Til sommeren må jeg bytte registerreim - blir spennende å høre hva den vil koste..
Man skal ikke skru selv på moderne biler - de skal diagnostiseres osv. - det eneste som irriterer ræva av meg med bilen er forøvrig at det er spettakulumulig å skifte lyspærer på ene siden - jeg mener, sånt gjør man jo sjøl - men selv jeg får trøbbel på ene siden fordi det er så ****** trangt - DET irriterer meg - heldigvis så har det bare vært behov for skifting tre ganger på de ni årene.

Jeg ser liksom ikke helt for meg hva som skal ryke som krever så spesialverktøy at den må på merkeverksted - men jeg håper jo jeg slipper å oppleve det, og at frøken sitron varer lenge lenge lenge, for som nevnt - jeg er superglad i bilen min. Billig å kjøre, kommer frem overalt og så langt (bank i bordet) så har hun holdt seg frisk og fin - stort sett.

Expand  

Fjærene krever iallefall spesialverktøy, også var det noen kulelager inni der som måtte like stor operasjon for å komme til så de "måtte" jeg bytte med det samme de var inni der. Da kosta det bare 3000 ekstra i arbeid, men om jeg ikke bytta og de røyk i ettertid og man skulle åpne alt på nytt igjen så hadde det kosta minst 9 lapper bare i arbeid for å komme til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  På 12/8/2017 at 7:52 AM, Belgerpia skrev:


Jeg skjønner ikke denne dissinga av Berlingo jeg.
Nå har jeg hatt sitronen min i 9 år til våren - og hun har ikke kostet meg mye. Hun er billig i drift - dvs. tar seg lett tur/retur Trondheim på langt under en tank diesel, hun har vært svært driftssikker - aldri stoppet, aldri hatt greier for seg som gjør det farlig å kjøre (bank i bordet), aldri hatt problemer med fjærer osv. - Har skiftet bremser en gang, og en og annen slitedel - det har dog ikke vært skrekkelig dyrt. Dyreste runden vi har hatt var en på drøyt 7 lapper, men det var inkludert generell service.
Totalt sier regnskapet at hun har blitt vedlikeholdt for i underkant av 30  lapper på 9 år, det inkluderer oljeskift og eu kontroller.
Det er 3 000,- pr. år det - og jeg vil nå påstå at det er en bil som er billig i drift. Og de 5 første åra foregikk alt av vedlikehold på merkeverksted, hvilket er noe dyrere enn Snap Drive som jeg bruker nå.

Jeg er så kort i beina at kjørekomforten er helt innafor - dog skal det sies at jeg har multispace varianten, som jo er personbil i utgangspunktet - men jeg liker Berlingoen min, og når tiden kommer og jeg må bytte henne ut - ja, så blir det ny Berlingo <3

Til TS - for 50 000,- får du jo forøvrig en rimelig ny Berlingo også.
 

Expand  

Men nå har vel TS skrevet at de ikke vil ha Berlingo uansett... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caddy 4wd, god plass, god å kjøre.  Vi hadde det en stund før hundeantallet tilsa større bil for å trekke den større hengeren.  Gikk over til transporter

Vw er stortsett driftssikre biler, men er oftere innom verkstedet for småplukk enn feks Subaru og Toyota. jeg har ingen efaring med Toyotas nye "varebil", da den er for liten for oss. Vi har hatt subaru tidligere (men de har ikke varebil),den var vi veldig fornøyd med. Det lokale subaruverkstedet var helt overlegent mht service. VW og Møller er en nedtur i så måte. Sikkert flinke folk der, men de har ikke akkurat samme servicenivå. Når vår bil er eldre enn garantialder så kommer vi til å bytte verksted. 

Når det er sagt har jeg egentlig ikke peiling på bil, det er mannen i huset som har det her i huset, og det jeg skrev over er egentlig hans ord :D

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

For 50 000 så kjøpte jeg en 2012 modell Ford Transitt Connekt eller rettere sakt 45 000. Jeg har jo ikke kjørt så langt med den. Minuset er at du får ikke med deg gjenstander på to meter i bilen så hengerfeste er et must

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er veldig fornøyd med VW touran. Så fornøyd at da vi skulle bytte ut bil nr.2 i sommer, så kjøpte vi enda en touran :lol: vi har noe eldre typer, en 2004 og en 2006 modell. Begge er varebiler så langt, men vurderer å sette seter i samboers bil. Vi betalte 35k per bil, og det har kun vært småplukk med de. Nå skal vi skifte bremser på den ene. Billige i innkjøp, greit billige deler og enkelt å få tak i deler.

jeg har et dobbeltbur fra kela i bilen, som jeg har 3 hunder i npr det er småkjøring (uten at det er trangt). Om hundene skal ligge i bilen, evt vi skal langt, så setter jeg et ekstra bur i bilen. Ikke noe problem. Ligger bilde av løsningen i en annen hundebil-tråd her på sonen :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte med å kjøpe Touran i sommer når jeg måtte ha ny bil, angrer ikke! Kjøpte varebilvariant og synes den er god å kjøre. Det eneste jeg kan sette fingeren på er at den er litt treig, men det får jeg skylde på de sløve 105 hestene som løper i den :P Den har overraskende god beinplass til å være varebil, det er et pluss! Vi hadde Citroen crosser varebil før det, og den var mye trangere. Gikk fint å kjøre, men har et herk å sitte på i, for beina mine tok i hanskerommet. 

Nå må jeg vurdere å bytte den ut da, når vi øker på med hunder :/ Enten det, eller finne en knakende god løsning til hundeutstyr OG en stor hund til. Pr. nå står det et hercules dobbeltbur og det ant minste herculesburet i den, pluss 5 kasser med hundeutstyr i den. Nå er den igrunnen full :P Så hvordan man får plass til en stor hund til inni der, har jeg ikke helt funnet ut enda. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå ser det ut til at det kanskje blir berlingo allikevel etter litt om og men :P. Dog er det ikke så lett å finne slike kassebiler med kun gitter som skille mellom bagasjerom og førerhytte, de har stort sett plast. Det vil jo bli for kaldt om vinteren. Vet dere om det går an å bytte ut dette enkelt og greit eller kommer det en haug med forskrifter og dall som må følges da? Og store kostnader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har VW Caddy som jeg kjøpte via forhandler. De byttet til gittervegg for meg inkludert i prisen så kan ikke se for meg at det skulle være så uhorvelig dyrt. Lånte en kort stund en bil med plexiglasskille, og jeg synes at det var noe dritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  På 12/18/2017 at 8:59 PM, Artemis skrev:

Jeg har VW Caddy som jeg kjøpte via forhandler. De byttet til gittervegg for meg inkludert i prisen så kan ikke se for meg at det skulle være så uhorvelig dyrt. Lånte en kort stund en bil med plexiglasskille, og jeg synes at det var noe dritt. 

Expand  

Ah, så kjekt! Plexiglassene er noe dritt ja, så det må i så fall byttes ut om vi kjøper bil med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  På 12/18/2017 at 9:08 PM, Tonje skrev:

Ah, så kjekt! Plexiglassene er noe dritt ja, så det må i så fall byttes ut om vi kjøper bil med det.

Expand  

Min bil hadde både plexiglass og nettinggitter... og plutselig knustes det plexiglasset gitt :aww: Den har gått gjennom EU-kontroller en del ganger nå uten problemer :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
  På 12/18/2017 at 7:03 PM, Tonje skrev:

Nå ser det ut til at det kanskje blir berlingo allikevel etter litt om og men :P. Dog er det ikke så lett å finne slike kassebiler med kun gitter som skille mellom bagasjerom og førerhytte, de har stort sett plast. Det vil jo bli for kaldt om vinteren. Vet dere om det går an å bytte ut dette enkelt og greit eller kommer det en haug med forskrifter og dall som må følges da? Og store kostnader?

Expand  

Se om du kan finne en multispace - den har bare gitter, skyvedører på begge sider osv. Personbilvarianten som varebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hadde en utrivelig opplevelse i går. Vi fikk hjemmelekser fra forrige privattime, der målet generelt er godt samspill og lydighet uten godbiter fremme, og vi fikk en spesifikk øvelse å fokusere på: hverdagslig lineføring, uten lokking og luring og bestikkelser. Ede skal ganske enkelt bare holde seg i posisjon fordi han aksepterer mitt lederskap, ikke fordi jeg bestikker ham med godis. Jeg har vært litt sløv og reluctant med de leksene, fordi det blir så dårlig stemning. Ede går skyhøyt i stress når jeg er bestemt og stiller krav. Det er ikke bare testing av lederskap og maktkamp, han blir redd. Som om han får angstanfall og hans verden raser sammen av at hans autonomitet trues. Jeg forstår ham. Samtidig er vi nødt til å få på plass lydighet uten godbiter tilgjengelig. Han MÅ noen ganger bare høre etter, med en eneste gang. Derfor må han ALLTID høre etter med en eneste gang, for han evner ikke skille en alvorlig situasjon fra en øvelse. Han er såpass kunnskapsløs om den naturvitenskapelige verden at han prøver hilse fysisk på mennesker inni forbipasserende biler. Fysikk forstår han seg ikke på. ..så instruktøren har rett og min indre pølsetante har feil. En kan ikke bare dille og dalle og shape og lokke og bestikke absolutt ALT med en så stor hund. Noen ganger må en stille KRAV til hunden som hunden må følge opp uten å stille spørsmål.  Lineføring er mange ganger en sånn situasjon, hvor en må kunne KREVE av hunden at den gjør nøyaktig som den får beskjed om.  ..men jeg er for soft til å være streng nok. Ble instruert til å bruke kroppen som blokkering. Rolig, behersket, men dominant, blokkere og presse ham til å rygge bakover om han passerer skotuppene mine, selvstendig fremoversøkende. Jeg vil gjerne ha resultatet. En hund jeg slipper å hele tiden fokusere på i bekymring for at han kan bryte posisjonen når vi manøvrerer på steder det skjer mye.  ..men metoden er ikke my cup of tea med akkurat denne hunden. Har forsøkt lure meg til å bruke shaping for å oppnå det samme, og det går stadig fremover. Ede kan gå et godt stykke uten noe i hånden, med kontakt, uten utbetalinger nå, men vi er langt fra i mål.  For å få fortgang har jeg blandet litt. Litt mindre godis, aldri i hånden, og høyere krav for å få opp fra lomma, samtidig som jeg har satt grenser ved metoden fra instruktør. Stresser han seg opp og ikke adlyder, men fortsetter bryte fremover, så "legger jeg ham i bakken" (høres så ille ut - det er bare en dekk ved litt press i halsbåndet, ikke så mye at han stritter i mot, bare en veiledning) og så må han ligge til han har stresset ned før vi fortsetter. Dette gikk SÅ fint 4/5 av turen i går. Han har forstått at jeg vil han skal holde hodet ved låret mitt, og han var såååå flink gutt til bare sporadiske godiser. Jeg var SÅ fornøyd med fremgangen. Så gikk vi tom for godis. Ede gikk umiddelbart opp i stress. Vi nærmet oss hjemme. Der er det mer godis.   Han.. Han våknet og må tisse. Kommer tilbake for å fullføre når det behager Herren.  ... Altså, det luktet tomt fra lommene og vi var nær hjemme igjen. Edeward identifies as a labrador når det kommer til mat. Han selger sjelen sin for en tørrforkule. Grønnsaker, blåbær, spaghetti, absolutt alt som ikke smaker direkte vondt er nom nom. Han til og med ser ut som The Cookie Monster.  JEG har kommunisert de spillereglene han nå forholder seg til som om de er naturlover. Vårt forhold er transaksjonelt. Jeg ber ham om noe og han gjør det mot betaling i godis. Det er sånn livet er.  Tomt for godis i lommene er en krisesituasjon, det er en force majeure, og det eneste som betyr noe da er å komme seg fortest mulig til nærmeste godis depot. Ede trodde vi hadde en felles forståelse av det der, men dumme, DUMME muttern sakket farten da han som ansvarsbevisst lagkamerat satte den opp for å hjelpe oss ut av knipa. Hun sakket farten og så forvandlet hun seg til et monster av en syk tyrann som holdt ham igjen og blokkerte og presset ham bakover og "la ham i bakken" og stilte seg til å pause på stedet hvil midt på veien uten mål og mening, med tomme lommer, bare et minutt fra matlageret. Ede gikk i harnisk. Han ble RASENDE. Noen øyeblikk der var jeg sikker på han ville BITE BRUTALT. Det der var på liv og død for ham. Han var så sint. Jeg var forberedt på en virkelig stygg slosskamp mellom oss to. Emergency situation modus kicked in og jeg holdt meg heldigvis iskald og rolig og var sta og bestemt i møte med en så rasende hund som jeg aldri har sett i levende live før. Han ville heldigvis bare gi uttrykk for hva han synes om å fjase bort tid på å ikke haste hurtigst mulig til matfatet og lot seg legge i bakken igjen, tydelig opprørt, tydelig skuffet, tydelig sjokkert over det elendige lederskapet til det dumme nautet som ikke forsto alvoret i situasjonen, men han tok det. Han aksepterte lederskapet og la seg ned. Ingen bitt. Vi kom oss hjem. Vel innenfor døren gjorde han alt han kunne for å beklage utbruddet sitt og skape god stemning igjen. Hoppet og jukket (jeg har avledet valpejukking uten å være sur og streng, så han tror nå tydeligvis det er en hyggelig gest) og var tydelig lei seg for episoden og ville forsikre seg om at relasjonen mellom oss to var fin igjen. ..for å få åpnet matskapet.  Det er ikke bare bare.  Den matmotivasjonen hans er en medalje med en bakside. Gull verdt, men det kjemiske symbolet for gull er også Au.  ... Prøver på en litt kortere lineføringstur i kveld, uten å tømme lommene. Viktig at det lukter innhold fra dem, tydeligvis.   
    • Uten å ha fått svar på spørsmålene fra Simira, som er høyst relevante, så lurer jeg på om hun kanskje synes det er kjedelig å bare gå? Hva slags aktiv rase er det? Vorsteher og border collie har svært ulike interesser og behov. Om det er vorsteher type aktiv rase har jeg ingen tips, men om det er den andre typen, så synes jeg selv det KAN hjelpe å gi hunden oppgaver mens vi går, som øvelser fra ulike former for (kreativ) lydighet.  Tilskudd av magnesium og omega 3 fettsyrer, samt større mengder fullspektret lys inn i øynene hjelper også mot stress på mer generelt grunnlag. Merker godt forskjell på valpen min, som sank veldig i stress kort tid etter påbegynt lysterapi og mer tid utendørs sammen med disse tilskuddene. Så økte han veldig i stress igjen da jeg begynte sløve og glemme gi ham omega 3 og magnesium. Da mener jeg ikke stressnivå døgnet gjennom, men peaks når han blir stresset. Tilskuddene tar brodden av det. ..på min. 
    • Det høres ut som du har et godt grunnlag, men det er vanskelig å si uten å se hunden. Noen typer, raser og individer er også bare lettgiret. Alder er også relevant. Hvor gammel er hunden? Er hun fulgt opp hos veterinær, og er frisk? Alle signalene på stress kan også være signaler på smerte og ubehag. Og så er spørsmålet hvordan hun får løpt fra seg og hodearbeid. Kanskje hodearbeidet er for mye, for vanskelig, eller for lite? Løper hun i hundegård, løpetur med deg? Hvordan ser dagsrutinen deres ut?
    • Jeg lurer på om det er noen her inne som har tips å gi til å roe ned en veldig giret og stresset hund på tur. Hunden min er en veldig aktiv rase, så vi lar henne alltid få løpt fra seg og brukt hodet litt før vi går tur. Likevel har jeg lagt merke til flere tegn på stress; hun rister seg og piper MYE, gjesper, kaver frem og tilbake, drar mye i båndet og biter i båndet når vi stopper. Jeg ønsker så gjerne å lære henne å gå fint i bånd og få bedre kontakt med henne, men det er utfordrende når hun er så stresset. Så langt har jeg prøvd å ta pauser i løpet av turen, gjøre godbit-søk og belønne henne hver gang hun tar kontakt, men det skjer sjeldent. Har noen av dere erfaring med dette, eller tips som kan hjelpe? Jeg setter stor pris på alle innspill! Takk på forhånd!
    • Hei, altså dette er egentlig ikke noe problem bare et visst familiemedlem holder ham inne om morgenen. Ellers har han program han, masse trim - får han mer så hadde han kunnet risikere belastningsskader så jeg har kuttet litt ned på det, bilturer, lek osv, her er det full rulle nesten til leggetid og utenom en tid på dagen jeg ofte trener. Han har luke og kan gå ut i hundegården som han vil når døra ut er låst (han åpner dører selv), men det er mest for å ligge der og glane eller tisse. Om han ikke har 50-100 meter å løpe på så er det nesten ingen vits med gjerde for den typen hund, en hundegård er bare en startgrop for ham. Men på det nye stedet vi flytter vil han få det sånn, med 1.5 meter høyt gjerde. Og det har vi bestemt uavhengig av dere akuratt pga denne uvanen hans med å stikke av (flytte skulle vi uansett). Før har det gått hunder fritt her i alle år, de har åpnet dørne på huset selv og gått inn og ut som de ville, og det har aldri vært noe problem, men nå har det blitt det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...