Gå til innhold
Hundesonen.no

Forkortelse på vinnertittel - need some help!


jaktlykke
 Share

Recommended Posts

Står det ikke noe i katalogen, PM eller annet informasjonsmateriell?

Det finnes jo en million vinnertitler, Tyskland har vel en egen vinnertittel for hver internasjonale utstilling de har, som om vi skulle kunne bli Harstadvinner, Bønesvinner, Sunnmørshallenvinner og Lillehammervinner her hjemme. Derfor har NKK i hvert fall før kun godkjent én vinnertittel per land, og da det som er hovedutstillingen - tysk vinner, finsk vinner, svensk vinner, osv. Men jeg vet ikke om det er gjort om.

Jeg ville hørt med Tsjekkia hvordan de pleier å forkorte den, ellers tenker jeg at ditt forslag er good enough - en har sjanse til å forstå hvilken by det er. PW sier jo ingenting, for eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Har ingen aning, ts. Men, siden tråden handler om vinnertitler. Regner med jeg må sende et eller annet til nkk for at de skal registrere utenlandske vinnertitler. Hva trenger de?

Jeg antar du tenker på titlene fra Leipzig? Da jeg registrerte WW-titler sist, så scannet jeg bare kritikken som bekreftet klasseplasseringen (og identifiserte hunden med registreringsnummer), som utløste juniorverdensvinnertittelen. Eventuelt om du har et diplom som sier det samme? Jeg tenker at det er lett å få registrert titler fra den utstillingen, det er jo ingen tvilstilfelle om de skal godkjenne vinnertitlene derfra :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

Jeg antar du tenker på titlene fra Leipzig? Da jeg registrerte WW-titler sist, så scannet jeg bare kritikken som bekreftet klasseplasseringen (og identifiserte hunden med registreringsnummer), som utløste juniorverdensvinnertittelen. Eventuelt om du har et diplom som sier det samme? Jeg tenker at det er lett å få registrert titler fra den utstillingen, det er jo ingen tvilstilfelle om de skal godkjenne vinnertitlene derfra :D 

Takk, ja Leipzig og Dansk vinner. Leipzig har jeg vel et premiekort eller noe fra. Fra DK vinner har jeg vel bare kritikk på melding. Kanskje det holder med screenshot av premieliste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Takk, ja Leipzig og Dansk vinner. Leipzig har jeg vel et premiekort eller noe fra. Fra DK vinner har jeg vel bare kritikk på melding. Kanskje det holder med screenshot av premieliste?

Står det ikke resultatet på kritikken da? Ellers bør jo screenshot fra hundeweb.dk funke også, det er vel såpass tett nordisk samarbeid at de vet hva Dansk Vinner er :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, SFX said:

Det finnes jo en million vinnertitler, Tyskland har vel en egen vinnertittel for hver internasjonale utstilling de har, som om vi skulle kunne bli Harstadvinner, Bønesvinner, Sunnmørshallenvinner og Lillehammervinner her hjemme. Derfor har NKK i hvert fall før kun godkjent én vinnertittel per land, og da det som er hovedutstillingen - tysk vinner, finsk vinner, svensk vinner, osv. Men jeg vet ikke om det er gjort om.

Jeg har sett hunder som har hatt både Köbenhavnvinner og dansk vinner nå nylig, så det er tydeligvis mulig med flere titler per land nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, SFX skrev:

Jeg antar du tenker på titlene fra Leipzig? Da jeg registrerte WW-titler sist, så scannet jeg bare kritikken som bekreftet klasseplasseringen (og identifiserte hunden med registreringsnummer), som utløste juniorverdensvinnertittelen. Eventuelt om du har et diplom som sier det samme? Jeg tenker at det er lett å få registrert titler fra den utstillingen, det er jo ingen tvilstilfelle om de skal godkjenne vinnertitlene derfra :D 

De siste gangene jeg har registrert vinnertitler fra Danmark, har jeg vært nødt til å få en bekreftelse fra DKK for å få dem registrert faktisk. Før holdt det med kopi av kritikken, men det var visst ikke nok nå lenger. 

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Jeg har sett hunder som har hatt både Köbenhavnvinner og dansk vinner nå nylig, så det er tydeligvis mulig med flere titler per land nå. :)

Ja, KBHV, DKV, DKJV, DKVV registreres i DogWeb... og alle titlene fra Finland. 

Akkurat nå, Snøfrost skrev:

Vet ikke hva de gjør ang. Tyskland. De har liksom 3 store og ørtig førti mindre 

Jeg tror det er mer begrenset mht titlene i Tyskland... der har de jo egen europavinnerutstilling også... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, SFX skrev:

Derfor har NKK i hvert fall før kun godkjent én vinnertittel per land, og da det som er hovedutstillingen - tysk vinner, finsk vinner, svensk vinner, osv. Men jeg vet ikke om det er gjort om.

Det står bare at BIR-hunden får Prague Winner og ikke noe mer om stavemåte. De hadde også diverse championater for junior, voksen og veteran der.

NKK registrerer bl.a Københavnvinner og Helsinkivinner som begge er hovedsteder.   Og Praha er jo også en hovedstad så tror den skal skrives PRG ( som man forkorter flyplass mm).

Amigo fikk regget både HEV og HEVV dengang han ble BIR og BIR veteran i Helsinki. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jaktlykke skrev:

Det står bare at BIR-hunden får Prague Winner og ikke noe mer om stavemåte. De hadde også diverse championater for junior, voksen og veteran der.

Lese i katalogen og se om det er noen med tilsvarende tittel fra tidligere år, og hvordan den er forkortet? :P 

De aller, aller fleste land utenom Norden har nasjonale junior- og veteranchampionat. De ble heller ikke registrert av NKK før, men nå får du de stambokført etter hva jeg har hørt. Glam har for eksempel kroatisk juniorcert, da jeg stilte ham i junior for å øke sjansene for å få ham Cruftskvalifisert - lettere å vinne junior enn å bli beste hannhund. Dagen etter, fortsatt i Kroatia, stilte han derimot i unghund fordi jeg heller ville ha CACIB enn junior-cert. Ikke at vi fikk det, men en får jo ikke CACIB i junior, og jeg trengte ikke junior-cert til noe. Så jeg lot ham stille i ulike klasser av strategiske hensyn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pringlen skrev:

Takk, ja Leipzig og Dansk vinner. Leipzig har jeg vel et premiekort eller noe fra. Fra DK vinner har jeg vel bare kritikk på melding. Kanskje det holder med screenshot av premieliste?

Du skal ha fått ett A4 ark i ringen med resultatene som tittler er krysset av og signert fra Leipzig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Du får registrert vinnertitler fra land, og hovedsteder.

Personlig så tenker jeg at disse titlene etterhvert begynner å bli rimelig verdiløse når det deles ut en eller annen fancy tittel på alt som er av utstillinger rundt omkring. Det er jo snart ikke en utstilling uten en eller annen tittel.

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Siri said:

 

Jeg tror det er mer begrenset mht titlene i Tyskland... der har de jo egen europavinnerutstilling også... 

Ja, Dortmund har 2 store. I mai "Europasieger" og i oktober "Bundesieger", Leipzig har den siste store med "German Winner" som den har blitt hetende nå, var vel Deutchland sieger eller noe sånt på tysk før. 
Alle disse små som Bremen, Hannover, Kassel osv som noen av dem virker til å gi "sieger" titler regner jeg med at de ikke tar med. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

NKK registrerer fortsatt ikke Jr og Veteran championater nei. De registrerer heller ikke en del jr og veterantitler. Eks: De registrerer ikke Latvisk Jr Vinner, men Latvisk Vinner. Registrerer ikke Amsterdam Jr Vinner, men Amsterdamvinner. Kan se ut som det er kun de nordiske og EW/WW junior og veterantitlene som blir registrert. 

Men jeg har sett at det er en hund som har fått registrert Tysk Veteranvinner 2017 (fra Leipzig), så det skal jeg også søke om..

Men så et spørsmål : Noen som vet hvor mange titler man kan få registrert? Veteranen min har sopt inn 8 veteranvinnertitler nå i høst/vinter. (Jeg tror de begynner å bli litt lei meg i NKK :icon_redface:). 4 av de har jeg ikke sendt inn enda, men han har nå 4 rader med titler i dog web. Noen som vet når de sier stopp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anilex skrev:

NKK registrerer fortsatt ikke Jr og Veteran championater nei. De registrerer heller ikke en del jr og veterantitler. Eks: De registrerer ikke Latvisk Jr Vinner, men Latvisk Vinner. Registrerer ikke Amsterdam Jr Vinner, men Amsterdamvinner. Kan se ut som det er kun de nordiske og EW/WW junior og veterantitlene som blir registrert. 

Men jeg har sett at det er en hund som har fått registrert Tysk Veteranvinner 2017 (fra Leipzig), så det skal jeg også søke om..

Men så et spørsmål : Noen som vet hvor mange titler man kan få registrert? Veteranen min har sopt inn 8 veteranvinnertitler nå i høst/vinter. (Jeg tror de begynner å bli litt lei meg i NKK :icon_redface:). 4 av de har jeg ikke sendt inn enda, men han har nå 4 rader med titler i dog web. Noen som vet når de sier stopp?

Jeg har fått både tysk veteran og junior 2017 registrert :) 

Mener jeg leste de skulle begynne registrere jr og veteran jeg?

Denne hunden hadde forresten ikke mer plass på dogweb :P  CIB Norduch Nbch FIuch CHuch WW08 NV05 NV06 NV10 NV11 NV13 DKV10 NordV10 NVV12 NVV13 EUWV13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JeanetteH skrev:

Jeg har fått både tysk veteran og junior 2017 registrert :) 

Mener jeg leste de skulle begynne registrere jr og veteran jeg?

Denne hunden hadde forresten ikke mer plass på dogweb :P  CIB Norduch Nbch FIuch CHuch WW08 NV05 NV06 NV10 NV11 NV13 DKV10 NordV10 NVV12 NVV13 EUWV13

Syntes det er så rart at de forskjellsbehandler sånn. Se på denne for eksempel

 

IMG_7773.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anilex skrev:

Syntes det er så rart at de forskjellsbehandler sånn. Se på denne for eksempel

 

IMG_7773.JPG

Vet... jeg fikk beskjed på en av de siste at om det skulle registreres flere titler så måtte noen fjernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
2 hours ago, Anilex said:

NKK registrerer fortsatt ikke Jr og Veteran championater nei. De registrerer heller ikke en del jr og veterantitler. Eks: De registrerer ikke Latvisk Jr Vinner, men Latvisk Vinner. Registrerer ikke Amsterdam Jr Vinner, men Amsterdamvinner. Kan se ut som det er kun de nordiske og EW/WW junior og veterantitlene som blir registrert. 

Men jeg har sett at det er en hund som har fått registrert Tysk Veteranvinner 2017 (fra Leipzig), så det skal jeg også søke om..

Men så et spørsmål : Noen som vet hvor mange titler man kan få registrert? Veteranen min har sopt inn 8 veteranvinnertitler nå i høst/vinter. (Jeg tror de begynner å bli litt lei meg i NKK :icon_redface:). 4 av de har jeg ikke sendt inn enda, men han har nå 4 rader med titler i dog web. Noen som vet når de sier stopp?

Ehh....

Det registreres følgende:
Vinnertitler fra land - dvs. Latvisk vinner, Latvisk juniorvinner, Latvisk veteranvinner registreres - Latvia er et land. Disse tre titlene registreres for alle land som nasjonale vinnertitler. I tillegg registreres også Amsterdam vinner, juniorvinner og veteranvinner - Amsterdam er hovedstad. Der det registreres vinner tittel er også junior og veterantitlene med.
I tillegg registreres Nordisk, Baltisk vinner.

NKK registrerer IKKE juniorchampion titler, ei heller veteran eller puppychampion titler.

Det har gått sport i å dele ut titler i håp om at det drar folk - personlig så synes jeg det senker verdien på titlene helt enormt. De blir jo "kasta" etter folk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...